De vijfvoudige wereldkampioen heeft vandaag de Rally van Cyprus op zijn naam geschreven. Hij finishte op 27.2 seconden voorsprong van de nummer twee, Mikko Hirvonen. Daarmee staat de teller nu op vijftig overwinningen. De eerste twee wedstrijden van dit seizoen wist de fransman ook op zijn naam te schrijven. Daarmee heeft hij met z’n Citroën C4 al 30 punten weten te pakken. Een goed begin dus voor Loeb in het WRC.
En dankzij amateur-filmers+internets kunnen we genieten van footage van de Rally van Cyprus van dit weekend. Bekijk hieronder enkele video’s. (bron: nu.nl)
DRIVR zegt
Vandaag mag het menig omstaander worst wezen, maar over vijftig jaar vergaan onze oude rallyhelden in het niets tegen deze Fransman.
Wat
een
topsporter.
Rik zegt
haha die mensen sporen eg niet die staan op echt op de meest gevaarlijke plekken.
Maar die Loeb is wel echt een klasse apart, soort Schumacher van de rallysport
Benjamin1 zegt
En het knapste is dat hij wint met een Citroen. Heeft iemand ooit eerder gewonnen met een citroën? Ik dacht het niet!
DRIVR zegt
Nog straffer:
Sijpelt er überhaupt IETS door naar de straatmodellen van Citroën?
Ik dacht het niet…
Puur image dus, maar wel een beresterk.
xray zegt
Maar in tegenstelling tot Schumi is Loeb wel gewoon een aardige vent!
VivelaFRANCE zegt
Haha! Een Fransman in Citroën, twee die je niet op een verlaten landweggetje wil tegenkomen! :lol:
Wie zei er dat Fransen geen auto’s konden maken ;) ?
jamesBROWN zegt
@DRIVR: Natuurlijk sijpelt er vanalles door naar de straatmodellen; daar dient autosport voor. En dan hoeft dat niet gelijk te betekenen dat ze sportwagens maken.
Niet dat ik nou bepaald fan ben van Citroën, maar hiermee hebben ze toch nog íets om trots op te zijn :P
Citrofiel zegt
Loeb is een ijzersterke imagobooster voor Citroën. Misschien is het hier in de noordelijke regionen minder bekend, maar in Zuid-Europa is het WRC echt bekend en gevolgd.
@ Benjamin; Nounou, kom op zeg. Alsof Citroën nooit iets wint…
@ DRIVR; Ja, goed hè. :P
Fruitcake zegt
Tja, met 2 fabriekteam’s dit jaar word het natuurlijk een eitje voor hem..
michielh zegt
Loeb is echt een meester in de autosport. Zijn wagenbeheersing is nagenoeg perfect en alles gaat zonder al teveel bombarie.
Natuurlijk wel jammer dat Ford nog niet genoeg weerstand kan leveren, maar dat is ook wel heel moeilijk tegen Loeb (ook omdat Hirvonen en Latvala nog jong zijn)
RenesisHP zegt
Hij speelt gewoon vals. Zo´n Citroën kan helemaal niet rallyrijden.
De juiste mensen omkopen geeft zulke resultaten.
Citrofiel zegt
@ mx5/rx8; Een smiley zou je verhaal verduidelijken. Tenminste, ik mag toch hopen dat je niet serieus bent… -_-‘
@ Fruitcake; Fabrieksteams dragen niets bij aan Loebs eigen overwinningen. Wel aan de constructeurstitel voor Citroën, als je dat bedoelt.
RenesisHP zegt
@Citrofiel.
Dat is voor jou en mij een weet. Voor anderen bewust niet. ;)
Citrofiel zegt
@ mx5/rx8; Ah! Je wilt gewoon een meeloper zijn. Je durft niet positief over Citroën naar voren te komen. Lafaard. ;)
RenesisHP zegt
@Citrofiel.
Uiteraard. Je denkt toch niet dat ik een eigen mening heb?
VivelaFRANCE zegt
@ mx5/rx8 owner;
Inderdaad, Citroën kan helemaal niet rallyrijden, toch doen ze het en worden ze eerste, dat kan ik van een mazda nog niet zeggen ;)
Citrofiel zegt
@ mx5/rx8; Nee, absoluut niet. Je bent natuurlijk het standaardmodel van een autoblogger: BMW- ofwel Audi-fanboy, rijdt gepimpte Golf en hebt een hekel aan Fransen en Japanners. Toch? ;) Gelukkig weet ik beter. :)
VivelaFRANCE zegt
@ Citrofiel;
integendeel, hij scheidt zich af van de massa, wist je niet dat Citroën in de mode was? ;)
w0o0dy zegt
Bassie heeft dit jaar trouwens ook de F1 coureurs om de oren gereden in de race of champions (o.a Schumi geklopt…) en bij de test met een Red Bull F1 auto was hij achtste vlak achter Kubica en voor Piquet Jr, Sutil en Klien (eind nov 2008) terwijl het de tweede keer was dat hij achter het stuur zat. Daarnaast heeft hij ook in het lange afstand racen laten zien dat hij in vrijwel alles met 4 wielen hard kan gaan. Meteen mee met de reguliere rijders….. the man is a driving God! Misschien zelfs wel beter dan Schumi.
Linkador zegt
Een paar jaar weer heeft Auto/Moto op TF1 de constructie van een Citroën rally wagen gedocumenteerd.
De wagens zijn haast one-offs die 1.000.000Euro stuk kosten fabrieksprijs. (jaja zoveel als een McLaren F1 of Veyron)
Niet te vergelijken met Subaru’s, Mitsu’s, Fords die je als particulier kunt kopen en toch nog mooie resultaten mee kunt rijden.
Maar dit neemt niets weg van Loeb’s talent een prestaties, kijk maar naar de Race Of Champions.
Citrofiel zegt
@ Linkador; Ik verwacht niet dat de WRC-versies van de Fords en Subaru’s minder kosten. Zij bouwen er toevallig sterk vereenvoudigde straatversies van, maar de competitieversies van de verschillende merken zullen ongeveer gelijk zijn qua technieken en prijzen…
w0o0dy zegt
@Citrofiel en linkador: ik geloof dat de versnellingsbak van de Subaru ook gewoon 80.000 euro kost….. dus…
LPJ zegt
Die Race of Champions ligt natuurlijk ook veel dichter bij rally dan bij F1 he
Bovendien herinner ik mij nog een “World Champions Challenge” die Schumacher dan weer gewonnen heeft van Loeb, toen Schumi nog actief was ;-)
Maar dat Loeb een stukje met auto’s kan rijden staat buiten kijf natuurlijk …
w0o0dy zegt
Yep, iets meer was het zelfs…. “Each gearbox takes 85 hours to build and costs £75,000. Coupled with the rear differential the transmission system contains over 700 individual components. Each differential takes 16 hours to build, and costs £20,000.”
w0o0dy zegt
Paar voorbeeldjes…. leuk tweedehandsje op de kop tikken?
Subaru S8 WRC, Price: 128927 EUR, Country: Great Britain, Production date: 2002, Wheel side: Left, Class: WRC
FULL TARMAC SPEC CAR ON LATEST XTC TARMAC SUSPENSION,300 KM,S FROM REBUILD,THIS HAS TO BE ONE OF THE BEST S8,S LEFT.ORIGINAL CAR NOT MESSED ABOUT WITH LIKE…
Subaru s12, Price: 400000 EUR, Country: Ireland, Production date: 2006
Wheel side: Right, Class: WRC, Latest extec dampers irish tarmac,Still in prodrive contract,30 Wheels,Some spares,car maintained regardless of cost. PX WELCOME
Mitsubishi Lancer WRC, Price: 54171 EUR, Country: Great Britain, Production date: 2003 Class: WRC
2002 Mitsubishi WRC Rolling Shell Fully prepared shell newly painted Premier fuel tank plus pumps and lines Fully working adjustable WRC suspension Rear diff Extensive…
Peugeot 206 WRC 2003 C51, Price: 350000 EUR, Country: France, Production date: 2003, Class: WRC
VERSION ASPHALTE,EX GRONHOLM,REVISEE AVEC SUIVI KILOMETRIQUE DES PIECES,+ 1 MOTEUR,1 BOITE DE VITESSES,1 TURBO,1 PONT ARRIERE,ELEMENTS DE CARROSSERIE,JANTES,LOT DE BORD…
Benjamin1 zegt
@ Citrofiel
Nee het prototype van de AB reageerder is 12 en verdedigd de leasebak van zn pappie met hart en ziel. Een Golf rijden is meer nog iets van een natte droom.
Citrofiel zegt
@ Benjamin; Ah ja, natuurlijk. Ik was even te optimistisch over het niveau hier… :P
@ w0o0dy; Bedankt voor de research!
RDS zegt
@jamesBROWN
Eh ja misschien sijpelt er van alles door naar de straat modellen, probleempje is echter wel dat zelfs de snelste C4 VTS nog een waardeloos stuurgedrag heeft. Ik verwacht geen WRC zoals de Lancer EVO of de Focus RS, maar wel dat het snelste model lekker strak zou sturen. Beetje een domper als je ziet dat ze (in de rallysport) wel de kennis hebben.
de sjonnies zegt
Erreg he dat Franse auto’s rallyes winnen :)
ju zegt
Rijdende God. Hij is voor autosport wat Tiger Woods voor golf is…
Freez zegt
Citroën is deel van PSA, en op het gebied van historie heeft men onder Peugeot toch wel het één en ander gepresteerd.
Maar wél appart dat men totaal verder niets doet met dit gegeven. De Xsara coupé heeft nooit een echt markteting boost gekregen van de rallysuccessen, en de C4 heeft men ook niet echt een “hot hatch” versie van.
Er zit wel degelijk meer in, zoals Ford nu doet met de RS, op deze manier is WRC wel een heel dure reclame met weinig effect.
Freez
peter - italia zegt
knap dat ie na 50 overwinningen nog steeds gefocust blijft eigenlijk… respect.
peter - italia zegt
@ freez:
Marketing wise wel… maar qua techniek niet.
Een paar jaar geleden had citroen een actieve wielophanging met hydraulische anti-rollbars…
De FIA vond dat iets te duur om te gebruiken + het werkte te goed en verbande het gebruik ervan.
Maar tegenwoording vind je het zelfde systeem terug in de top of the line modellen.
*maar dan met iets andere settings uiteraard*
In dat opzicht is WRC wel te verkopen aan de board of directors @ citroen/ford ;-)
LPJ zegt
@de sjonnies: inderdaad grappig hoe daar op gereageerd wordt ^^
Tripple zegt
ook al wint ie de formula one, blijft een ??? citroen
JPM zegt
@ W0o0dy
Wat een slechte vergelijking. Schumacher en Loeb.
Ikkuh zegt
@ JPM
Inderdaad, de ene is een mens, en de ander een arrogante Duitser….
YK zegt
RESTECP voor Loeb! Zelfs met een Citroën word hij eerste, laat staan met een ander merk… :P
mark zegt
de sjonnies,
en is niet de eerste keer dat de franse winnen in rally’s. Denk maar aan de renaults alpine en peugeot 205 en 206. Er moet alleen wat gaan gebeuren in het wrc. 2 merken is te weinig. Hoop als de crisis voorbij is dat fiat, vw en renault ook weer mee gaan doen. Dat is beter voor het voortbestaan van de rally sport.
de sjonnies zegt
@ mark Bedankt, maar ik heb zelf genavigeerd in een R5 Turbo 1, dus dit was ironisch bedoeld :)
jodocus zegt
ter informatie:
Citroën behaalde reeds in de sixties ook rallysuccessen met de DS en niet te vergeten de Paris-Dakar !
rob zegt
met de ZX rallyraid hebben ze ook erg veel mee gewonnen
w0o0dy zegt
@JPM: 5 opeenvolgende Wk- titels voor beide (en Loeb zou de 7 in totaal van Schumi nog wel eens kunnen gaan halen). Beide ook succesvol in lange afstand racen en beide snel in alles met 4 wielen….
Natuurlijk is F1 iets anders dan Rally rijden, maar de dominantie in de tak van sport waarin de heren opereren is redelijk vergelijkbaar. Ik vind het nog steeds niet zo’n gekke analogie… een echte vergelijking is bij twee zo verschillende spelletjes natuurlijk niet mogelijk.
w0o0dy zegt
En over de laatste opmerking: Daarmee doelde ik op het feit dat Loeb heeft laten zien dat hij succesvol kan zijn in meerdere zeer uiteenlopende autosporten…. Dat vraagt meer aanpassingsvermogen en dan is op het podium eindigen extreem knap.
mark zegt
de sjonnies,
weet ik dat je het ironisch bedoelde, wilde alleen maar even aangeven dat de franse vroeger ook al vertegenwoordigd waren. Een renault 5 turbo 1 dat moet dan begin jaren 80 zijn geweest. Zo’n zelfde 250 pk 5 turbo waar ragnotti monte carlo mee won of de latere versie de maxi die 350 pk of meer haalde?
de sjonnies zegt
@ mark, we hebben destijds zelfs een Turbo 1 Tour de Corse via via kunnen kopen waar de grote Jeannot mee getrained had…. met 220 paarden !
Die wagen is nu al jaren in het bezit van een verzamelaar !