Het afgelopen jaar heeft BMW weinig goed gebracht. Te weinig nieuwe modellen hebben de omzet doen dalen, slechts de eMmetjes gingen als warme broodjes over de toonbank. Tijd dus om de 1-serie speciaal te maken en flink verkopen naar zich toe te trekken.
Het blijft alleen moeilijk om de Eén winstgevend te maken. Een kleine hatchback kan je moeilijk voor een ton euro gaan verkopen. Mensen willen een licht, sportief en snel autootje voor een betrekkelijk lage prijs. De Einser is echter op de 3-serie gebaseerd en kent op het moment veel grote sterke motoren. De prijs komt daardoor behoorlijk hoog te liggen.
Bij de nieuwe 1-serie, die voor 2011 gepland staat, moeten de motoren het verschil gaan maken. Wederom zal de 3-serie de basis vormen, maar ditmaal worden er zeer vernuftige blokjes in de Eén gemonteerd. De belangrijkste motor wordt de 1.3 turbo. Deze zal als 115i door het leven gaan en moet de Eén als zeer zuinige en toch sportieve auto in de markt zetten.
Verder moet er een coupé achtige variant komen die in “Supersport”-trim de tijden van de 2002 moet doen herleven. Deze BMW 1-SS(?!) zal tussen de 135i en M3 gepositioneerd worden. De M3 zal tegen die tijd echter weer een hoogtoerige zescilinder krijgen, wat er voor zorgt dat de ‘M1’ het met een vierpitter moet doen. Een 2.0 of 2.2 viercilinder turbomotor met 300pk en 450nm schijnt al in de maak te zijn. (bron: carmagazine.co.uk)
BananaFlip zegt
Leip schetsje man.
Trouwens, de M1 is volgens mij iets anders…
RenJie zegt
klinkt erg goed! vooral de “115i”. Poeh, een 2.0 met 300 pk en 450 Nm ! :O
slk zegt
Hoop dat ie er beter uit gaat zien dan dat huidige doorgezakte mormel.Ik hoop het.
RenJie zegt
@BananaFlip
daarom is het ook tussen aanhalingstekens geplaatst. Hij zal niet de naam M1 krijgen, maar het is wel een M uit de 1serie.
RenJie zegt
@ mijn eerste reactie
nu lijkt het alsof de 115i 300 pk krijgt, dat is natuurlijk niet de bedoeling.
BananaFlip zegt
@ RenJie
Ja, maar ik vind het toch raar dat BMW dat oranje geval met die hippe velgen M1 noemt. Ik weet dat deze auto in de vorige generaties ook zo heette, maar ik mag hopen dat die 1-serie M de M1 gaat heten ipv. hierbovenstaande.
BMW moet het maar gewoon bij een concept met een verkeerde naam houden voor dat oranje ding.
BananaFlip zegt
@ RenJie 11:08
Dat is wel de bedoeling! :P
Maar dat gaat niet lukken denk ik…
Rick dos zegt
We moeten eens een keer bij gaan houden wat er nog van overblijft van al die geruchten. Volgens mij vrij weinig namelijk. De onzin die je vaak tegenkomt. Volgens mij lees je meer over wensen die vaders zijn van de gedachten dan dat het écht geverifieërd is.
Ik zeg niet dat deze verhalen niet kloppen, maar ik denk eerder dat dit onder de categorie “goh, toch wel” zal vallen dan de “zie je nou wel” categorie.
michael zegt
@ Bananaflip
Nee dat is niet de bedoeling.
De 115i moet een 1.3L motor krijgen en de ´M1´ moet een 2.0 of 2.2 viercilinder turbomotor met 300pk en 450nm krijgen;)
brecht zegt
Die huide 1-serie krijgen ze aan mij ook nooit verkocht. Maar dit:
http://mycarsaddiction.com/wp-content/gallery/bmw-m1/bmw-m1-homage-11-lg.jpg
Is heel wat anders! Kunnen ze diet niet verpatsen als een M4 of een beetje dikker tekenen om een nieuwe 8-serie te creëeren.
Off-topic: Ik heb hier overlaatst een 8-serie gezien in mijn dorp (noorderkempen) is dat feitelijk iets zelfdzaam?
VivelaFRANCE zegt
Logisch dat de verkoop is gedaald; Audi ‘ownt’ BMW gewoon!
BananaFlip zegt
@ michael
Ow jaah…
Eventjes te snel gelezen…
Heb ik wel vaker.
Thanks for correction.
brecht zegt
Die huidige 1-serie vind ik een beetje zooi, zeker als ie sedan verkocht wordt. Maar met die 1.3 turbo zouden ze hem misschien sneller over de toonbank krijgen. Zouden ze niet beter
dit als een m4 of m8 verkopen?
Off-topic: Ik heb hier overlaatst in het dorp een 8-serie gezien, ist dat nu zeldzaam?
BananaFlip zegt
@ brecht
Euh… ja!!!!!!!!!
No pictures?
BananaFlip zegt
@ brecht
En dat oranje ding een M4 noemen lijkt me geen goed idee.
Dat zou de indruk wekken dat ie onder de M5 en M6 geklasseerd is.
En dat is ie niet.
Misschien moet BMW nog eens goed nadenken over een naampje.
Kajagogo zegt
Als het zo is dan gaat BMW de 1serie down sizen dus.
Hoop dat ze niet bij de derde generatie met een cuore overblijven.
1x125i performance alsjeblieft !
Kees zegt
8-serie zeldzaam? Nee hoor. Je ziet ze nog regelmatig.
Hier in het dorp is zo’n sjofel bedrijf die heeft er meestal 4 of 5 staan. Van die 850 V12 ;)
Gnermo zegt
Ik vindt wel dat BMW het ongelofelijk knullig heeft gekozen met de naamgeving van de 1. Ze kunnen bijvoorbeeld het sportmodel geen Z1 of M1 noemen, en dat is soms toch wat mensen over de streep trekt.
Thom V8 zegt
ze moeten gewoon een auto met een grote kofferbak zuinige krachtige goed sturende mooie auto maken klaar. En ze kunnen mooie autos maken kijk maar naar de z4 en de CS concept en M3
M-lover zegt
ze gaan dan toch mijn droomauto’s maken, terug 100% op het rechte pad jongens!
het blijft jammer van de turbo’s, maar de cijfers laten me toch weer lachen!
W. zegt
Ze hebben een tijdje geleden nog een tii versie van de 1-serie gemaakt, die naam hebben ze in het verleden ook vaker gebruikt. Zou dus goed kunnen dat ze die ‘M1’ onder die naam uitbrengen
marruk zegt
BMW wil toch een Z10?? Nou, maak dat oranje nieuwe M1-geval hun Z10, zijn ze in één keer klaar.
En een 8-serie, is dat nou bijzonder? Ik vind van niet, maargoed, een goed onderhouden 845/850/wat-is-het, is natuurlijk ook weer geen slappe hap.
OT: Wie denkt er nou sérieus dat het grote Duitse BMW een SS-typering aan 1 van z’n modellen gaat toevoegen!? Kom op zeg hee.. Het zal dan wel ‘135is’ gaan heten ofzo.
Een nieuwe 2002 (die mooier wordt dan de huidige E82 1-coupé) klinkt mij trouwens wel goed in de oren, en dan ga je misschien wel met een 1.3 rijden, maar als je in zo’n licht achterwielaangedreven fun-autootje 184pk tot je beschikking hebt… dan ben je met opties weer 50 mille lichter. Ik hoop echt dat BMW de prijs een beetje binnen de perken houdt, want voor 50 mille kan je ook een E220 CDI rijden met hetzelfde vermogen.
Wilbert zegt
Wat is dat schetsje van die 2002 turbo trouwens prachtig!
Tommy zegt
De 135i is tog eigenlijk al de M1? Teminsten die is met BMW motersport ontwikkeld maar mocht niet M1 heetten dus hebben ze hem 135i genoemd.
En: “De M3 zal tegen die tijd echter weer een hoogtoerige zescilinder krijgen” Dat is niet te hopen! Denk eerder dat ze 2 turbo’s op de V8 schroeven ofzo want een zescilinder is echt te schraal in deze klasse tussen de C63 AMG’s, RS4’en en IS-F’en!
Citrofiel zegt
Ach, als de nieuwe einser geen hangende buik meer heeft, ben ik al blij.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Precies, laat ze eerst eens een MOOIE einser gaan maken, en zich dan pas drukmaken over de motoren…
Mensen kopen hem toch wel, vanwege de badge!
Hoeveel van die 11’6i’tjes zie je wel niet rijden???? Dat is gewoon een bromfiets op 4 wielen!
w0o0dy zegt
Een 116i is alles behalve sportief en die nieuwe 1,3 zal vergelijkbaar zijn. Reken dus op max 140pk en een gewicht van 1200kg en dan valt het wat mij betreft nog mee. Goed genoeg voor de dames die er meestal mee rijden. Wannabees met een te krap lease contract kunnen er vast wel een paar dikke wielen onder zetten en em zonder badge bestellen. Achterwielaandrijving in deze klasse blijft een te dure optie met te weinig ruimte achterin tot gevolg. Maar goed wel leuk als bmw toch aan bepaalde principes sate houdt. We’ll see what happens.
kyanite zegt
Als BMW de ontwerpkant opgaat zoals op de tekening, dan gaat het goed komen. Het huidige model 1-serie is… tsja… hmmm…. rond uit lelijk.
Jorden zegt
waarom maken mensen zich zo druk over “dat oranje ding” die gaat toch het museum in!
van mij mag een M versie van een 1-serie gewoon de naam M1 dragen.
audi a5 zegt
‘Bij de nieuwe 1-serie, die voor 2011 gepland staat, moeten de motoren het verschil gaan maken.’
Alsof dit het belangrijkste aan een nieuwe Beemer is…
Laat ze eerst maar eens een oogverblindend MOOIE auto maken, een echte ‘A3 killer’, dan praten we wel verder aan de borreltafel!
Arnoud zegt
Ik vind de huidige 1-serie juist erg mooi. Zeker de coupé versie. Die 125i performance welke Sacha getest heeft, vind ik een echt waardige hommage aan de 2002Tii en misschien zelfs wel aan de E30 M3. Die 125i performance is waar de E30 M3 voor staat: Betaalbare prestaties met een flink (BMW) imago. Oftewel: Richtig Freude am Fahren! :P
martin zegt
1 serie 130i met een wegligging van het hoogste nivue.ja als je dat niet kan betalen ga je als hollander maar lekker zeuren.en het leuken is hij is ook veel sneller als de meeste grotere broers.
jarno zegt
ze weete weer niet wat beginnen!eerst m6 dan m7 dan x1 en nu m1
EN binen kort ook een m10 en wat nog allemaal?????
het is wel mooi.