Afgelopen weken zijn de diverse Formule 1 Teams druk bezig geweest met testen voor het nieuwe seizoen. Dit seizoen begint op 29 maart in Melbourne (Albert Park). Toyota nodigde mij uit om te komen kijken bij de laatste testdag in Barcelona.
Vorige week behaalde Jarno Trulli interessante resultaten tijdens de diverse testrondes in Jerez, hetgeen zou kunnen duiden op een sterk seizoen. Maar niets is zeker, vooral met betrekking tot de nieuwe regelgeving. De belangrijkste wijzigingen zijn het rijden op slicks, de nieuwe motor van Toyota, de nieuwe aerodynamica (aanpasbare spoilers) en de mogelijkheid om KERS te gebruiken.
Afgelopen maandag was Nick Heidfeld de snelste coureur in Barcelona. De Duitser reed Kimi Raikkonen in de Ferrari op ruim een halve seconde. Jarno Trulli volgde op korte afstand als derde. Op de tweede testdag, waarbij ik aanwezig mocht zijn, behaalde Raikkonen de snelste tijd. De ex-wereldkampioen (2007) reed de concurrentie op grote achterstand, waarschijnlijk inclusief het gebruik van KERS. Alleen Kazuki Nakajima (Williams) en de verrassende Rubens Barrichello (van het nieuwe Brawn GP) bleven enigszins in de buurt. Jarno Trulli haalde een vierde tijd.
Komend seizoen zou eindelijk een doorbraak kunnen betekenen voor “contender” Toyota. Dat moet ook wel, want het management wil na al die jaren nu wel eens resultaten zien. Het team is echter zeer positief en dat zagen we al terug in de testrondes. Timo Glock en Jarno Trulli wisten al meerdere malen de snelste dagtijd te rijden tijdens een test. Trulli vindt dat de TF109 de beste wagen is die het Japanse team tot nu toe heeft ontworpen en denkt dat men klaar is om mee te strijden met de topteams. Dat is immers het doel, naast het winnen van races.
Maandagavond, na de eerste testdag in Barcelona, hadden we een diner van Toyota en daarbij had ik de kans om even naast Jarno Trulli te zitten. Voor hem niet de leukste manier om een zware werkdag af te sluiten, met allemaal van die stinkende journalisten en een incidentele blogger, maar voor mij een zeer unieke ervaring. Iedereen is natuurlijk benieuwd of men KERS gaat gebruiken, maar volgens Jarno zullen zeer weinig teams het systeem gaan inzetten. Wellicht dat 1 of 2 teams het direct gaan gebruiken, maar dat is nog erg onduidelijk. Toyota wil eerst dat er zekerheid is over een goed werkende technologie alvorens er veel geld in te steken. Dat is eigenlijk wel jammer, aangezien Toyota met de Prius een hybride voorlopersrol heeft. Het zou leuk zijn als ze dat doortrekken naar de F1.
Jarno had zelf wel een leuke vergelijking in verband met de Formule 1 van een paar jaar geleden en de steeds snellere evolutie in technologie, hij noemde daarbij de spelcomputers van tegenwoordig en de oude Amiga. Natuurlijk is de Amiga veel leuker om op te spelen, maar dat zei hij niet met zoveel woorden. Overigens had ik zelf een MSX, prachtig stukje nostalgie!
Aangezien het gesprek toch offtopic ging kon ik nog even vragen welke auto Jarno zelf heeft. Hij vertelde dat hij een Lexus RX400h gebruikte voor privé vervoer, uiteraard mede mogelijk gemaakt door Toyota… Op de vraag welke websites of magazines hij volgt, in verband met de dagelijkse portie nieuws, kreeg ik een afwijkend antwoord. Hij vertelde dat hij dit nieuws niet volgt, zelfs niet op TV, zijn interesse ging meer uit naar CSI of National Geographic. Ook leuk.
Ik ben erg benieuwd wat er het komende seizoen gaat gebeuren en of de Formule1 weer een beetje spannend wordt. In ieder geval gaat mijn dank uit naar Toyota, het was een onvergetelijke ervaring om het hele circus eens van dichtbij mee te maken en over de pitstraat te lopen. Vooral als de auto’s op deze manier vlak langs je rijden!
Meer afbeeldingen in de F1-gallery uit Barcelona, met ruim 300+ afbeeldingen van oa Renault en Ferrari.
stefan zegt
Oei, dat lijkt me echt gaaf om een keer mee te mogen maken :D
Headhunterz zegt
wel vet om mee te maken, maar wat betekent KERS eigenlijk?
J. zegt
Elk jaar roept het halve paddock dat er 4 of 5 teams voor het WK gaan strijden, en elk jaar gaat het tussen 2 teams die toch weer net die paar tienden per rondje sneller zijn dan de sub-top.
Ik verwacht dat het dit jaar niet anders is en dat het WK tussen Ferrari en McLaren zal gaan, net als vorig jaar.
Raptor zegt
@Headhunterz
Kinetic Energy Recovery Systems
GOD zegt
@ Headhunterz
kinetic energy recovering system
Citrofiel zegt
Ik had toch zo’n medelijden met autoblogger. Wouter, Ruben en Sacha versloegen alle tests, en hij zat maar op zijn zolderkamertje. :P Maar in één klap is het weer bijna goed, midden in het F1-circus terecht komen lijkt me een ervaring om nooit te vergeten!
J. zegt
@headhunterz: Kinitic Energy Recovery System. Energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen en kan later worden gebruikt om tijdelijk extra vermogen beschikbaar te hebben.
Het klinkt leuk, maar het systeem weegt nogal wat, en moet in de achterkant van de auto worden geplaatst. Het voordeel dat het oplevert is daarom al snel weer verloren doordat de balans van de auto minder wordt, en om die reden zullen waarschijnlijk maar weinig teams er vanaf het begin van het seizoen mee rijden.
Ferrari heeft geprobeerd om de batterijen die de energie opslaan in de neus te proppen zodat de balans minder wordt verstoord maar dit leverde te veel problemen op (extra kabels in de neus waar ook nog eens hoge spanning op staat en dus een mogelijk risico vormt voor de coureur).
GOD zegt
het is hem gegund
ik heb ook in de pit rondgelopen en die dingen van een halve meter afstand volle polle zien weg trekken, echt machtig onbeschrijfelijk.
alleen ik had geen diner met trulli maar gewoon een patatje op de hand met me broer :)
Vas zegt
Laatste keer dat ik checkte lag Jerez in Spanje ;)
–edit: juist ja, is inmiddels gefixt–
GregBem zegt
Geef nu toe… Die auto ziet er toch niet meer uit joh… ‘Dag’ mooie F1 snuit, en die spoiler in’t midden is ook geen zicht, of zie ik dat verkeerd? :p
Casey zegt
Toyota lijkt inderdaad sterker dan voorgaande jaren, al zeggen tijden uit wintertests niet zo veel.
Tommeke zegt
Ooooow ziet er zalig uit!
Harry zegt
Uit heb boek: loze promotie praat cliche’s:
“Trulli vindt dat de TF109 de beste wagen is die het Japanse team tot nu toe heeft ontworpen…”
Joh, het zou wat zijn als een voorgaand modelletje beter was he.
autoblogger zegt
LOL @ Citrofiel ;)
Martijn zegt
De auto’s worden er niet mooier op…maar ja, dat is ook niet het doel!
Iemand enig idee wat het voordeel is van een kleinere achtervleugel in het midden van de achteras?
Laurens zegt
Regelgeving zou mogelijk moeten maken dat een F1 auto nog down-force heeft, als het ding vlak achter een andere auto rijdt, om inhalen te bevorderen.
Nu is de luchtstroming achter een F1 zo verstoord (o.a. door de giga achtervleugel) dat je er minstens zeg 100 meter achter moet blijven rijden om te kunnen remmen en niet de bocht uit te vliegen.
Hopelijk wordt er dit jaar weer op de baan in plaats van tijdens een pitstop ingehaald :-)
GOD zegt
@ Martijn
meer luchtstroom op de voorvleugel(dus meer downforce) van de gene die er achter rijdt. dus kun je vlakker achter iemand rijden en heb je meer kans op een inhaal actie.
Wits zegt
Ik hoop dat PTR dit jaar eindelijk echt mee kan doen met de top 4 en eindelijk hun eerste race kunnen/mogen winnen.
Merry zegt
wie is PTR?
MetalPig zegt
Padre Toro Rosso?
///M zegt
BMW zal ver komen dit jaar :D (hoop ik)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Leuk verslag AB!
You lucky b*st*rd…
:D
Over Toyota en meestrijden om de titel: neen.
Dat zie ik echt nog niet gebeuren…
Ik denk wel dat BMW een aardige stap kan zetten. Die zijn aardig dichtbij gekropen en hebben met Kubica en Heidfeld zeer sterke rijders. Alhoewel Glock…
marruk zegt
Brengt wekenlange Toyota-huissponsoring toch nog wat leuke neveneffecten met zich mee ;)
mc959 zegt
Toyota heeft nog niet al zijn kaarten getoond zoals geen enkel team doet dit nu…
Ik ben zeker dat ze een heel sterk jaar gaan hebben, eerste overwinning gaat komen en er zullen er nog volgen….
GO TOYOTA GO!!!!
Roderik zegt
Helaas voor Toyota zeggen testtijden heel weinig. Of je moet al weten wie wat test, in hoeverre de auto in de staat is waarin ze gaan racen, hoeveel brandstof ze op dat moment mee hadden en of de coureur voluit mag rijden of niet.
@ J.
De batterijen van het systeem mogen wel in bijvoorbeeld de neus geplaatst worden. Dat het systeem slecht zou zijn voor de balans komt door de herinvoering van slicks. Daardoor komt er namelijk naar verhouding een groter bandoppervlak bij aan de voorkant dan aan de achterkant, doordat de voorbanden smaller zijn en de groeven waren even breed. Daardoor moeten de teams meer gewicht naar voren verplaatsen, en KERS werkt daar niet echt aan mee.
Martijn zegt
Allemaal leuk dat toyota goed schijnt te zijn…maar Ferrari gaat met de titel er vandoor!
mashell zegt
@Martijn
Nee joh, McLaren gaat er met de titel vandoor. Maar het zou leuk zijn als een wat kleiner team zoals Williams of Red Bull er met de titel vandoor gaat.
Rick dos zegt
Ik was in eerste instantie niet zo positief gestemd over het komend F1 seizoen, maar als de wintertests een indicatie zijn van wat komen gaat, dan kan het nog wel eens interessant worden.
Joe zegt
Het is jammer dat Jarno Trulli nogal een concentratieprobleem schijnt te hebben: hij kan razendsnelle rondetijden rijden, maar een dergelijk tempo houd hij simpelweg geen anderhalf uur vol. Daarom zou hij op zich een fantastische testcoureur zijn, maar niet meer dan dat.
chris zegt
hoop het niet!!!!