Kennen we de Land Rover LRX Concept nog? Inderdaad, die kleine Land Rover in het wit en in het zwart. Vandaag heeft de Britse regering bekend gemaakt dat de 30,2 miljoen euro in de ontwikkeling van deze mini-SUV gaan steken.
De totale ontwikkeling kost zo’n 450 miljoen euro. En de beslissing om het project door te zetten wordt in de loop van dit jaar genomen. Maar dat is waarschijnlijk slechts een formaliteit. De LRX zal naar alle waarschijnlijkheid niet als Land Rover, maar als Range Rover op de markt komen. Productie zal als alles door gaat plaatsvinden in Halewood waar op dit moment al de Freelander en X-Type gebouwd worden.
De Britse overheid heeft vandaag bevestigd dat Land Rover een subsidie van 27 miljoen pond zal ontvangen om de productie van een compleet nieuw model mogelijk te maken. Land Rover neemt later dit jaar de eindbeslissing over de productie van het model in de bekroonde Halewood-fabriek in Merseyside.
Het nieuwe model wordt gebaseerd op Land Rover’s enthousiast ontvangen LRX concept car, die vorig jaar op de autotentoonstelling van Detroit werd gepresenteerd. Dit model zal de kleinste, lichtste en meest efficiënte auto zijn die het merk ooit heeft gebouwd.
“Wij zijn blij met de steun van de Britse overheid voor dit project. Dit concept speelt een belangrijke rol binnen onze toekomstplannen en is iets dat wij heel graag in productie zouden willen nemen”, verklaart Phil Popham, Managing Director Land Rover.
De subsidie zal beschikbaar worden gesteld binnen het ‘Grant for Business Investment Scheme’ van de Britse overheid en levert een belangrijke bijdrage aan de totale kosten van 400 miljoen pond van dit project. Deze subsidie staat los van het bredere pakket ondersteuningsmaatregelen voor de Britse auto-industrie dat op dit moment door de Britse regering wordt besproken.
Hoewel het nieuwe model nog wel een aantal goedkeuringstrajecten moet doorlopen voordat de daadwerkelijke productiebeslissing wordt genomen, bevestigt Land Rover dat de nieuwe auto een belangrijke aanvulling zal vormen op de Range Rover lijn van luxueuze modellen.
Phil Popham: “Onze technische haalbaarheidsstudie heeft aangetoond dat wij op succesvolle wijze een Range Rover niveau van kwaliteit, rijgedrag en omvang van capaciteiten kunnen combineren in een compacter en duurzamer model. Feedback van ons meest uitgebreide klantenonderzoek ooit, versterkt eveneens ons vertrouwen dat een productievariant van de LRX de begeerlijkheid van ons merk verder zal versterken en absoluut al die verwachtingen zal kunnen waarmaken.”
“Het zal de kleinste, lichtste en meest efficiënte Range Rover zijn die wij ooit hebben gebouwd”, vervolgt Popham. “Het compacte formaat, het lagere gewicht en de duurzame technologieën van de LRX hebben aangetoond dat Land Rover adequaat reageert op de eisen van een veranderende wereld. Ondanks de huidige economische uitdagingen, blijven wij vast besloten om te blijven investeren in de toekomst. Wij zullen relevante modellen
blijven bouwen voor onze klanten, met de toonaangevende omvang van capaciteiten waar
Land Rover wereldwijd om bekend staat.”Het nieuwe Range Rover model zal uitstekende niveaus van raffinement en ‘all-round’-capaciteiten bieden, met daarnaast totaal nieuwe opties voor de aandrijving. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet bij het invoeren van Land Rover’s e_TERRAIN TECHNOLOGIES strategie en het realiseren van de doelstelling van 20 % reductie in CO2-emissie.
“Zowel het ontwerp als het formaat van de LRX heeft enorm positieve reacties opgeleverd, ongeacht waar hij werd getoond. Daarnaast hebben wij nieuwe inzichten gekregen in wat potentiële klanten verwachten van een productie-uitvoering. Die kennis wordt nu toegepast bij het verder verfijnen van het ontwerp, voordat de uiteindelijke productiebeslissing wordt genomen”, sluit Phil Popham af.
Als productielocatie voor het nieuwe model is de fabriek in Halewood voorzien. Deze biedt op dit moment werk aan ruim 2.000 personen en is bekroond met de ‘JD Power Gold Standard’ voor productiekwaliteit. Op dit moment worden hier de Land Rover Freelander 2 en de Jaguar X-TYPE gebouwd.
eendje zegt
vooral in het zwart is ie erg mooi,is er een schatting naar de prijs?
Bertram zegt
Waarom ? Is ie extreem groen ofzo ?
Bertram zegt
Waarom ? Is ie extreem groen ofzo ?
BananaFlip zegt
Ziet er wel strak uit voor een Range (of een LR).
///M zegt
ziet er strakker uit dan Q5 of X3 maarja dat is altijd zo bij een concept
Citrofiel zegt
Een Range Rover Freelander dus… Ik zie alleen niet waarom de overheid dit zou doen. Als crisissteun? Waarom dan in één project steken? Nou ja, misschien is het wel beter dan de Amerikaanse manier: Geld geven en verder niet opletten waar het aan op gaat.
david zegt
Mensen het gaat gewoon zo slecht met TATA en Landrover dat de britse overheid wel moet met geld over de brug komen anders is een faissement niet uitgesloten voor jaguar landrover
RenJie zegt
iedereen moet dit ding gewoon kopen, is goed voor eco! :D
C6.R zegt
Vreemd dat het dan niet minstens een hybride wordt…
Buyck zegt
Britse overheid steekt 30 miljoen in ontwikkeling LRX Concept = aan totale waanzin!!! LAAT DIT OVER AAN DE PRIVE. Gaan we terug naar het communisme?
Gio zegt
Schitterende bak!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Vreemd, wat vind Mama Tata daarvan????
Heulen met de Indiërs?
Oly zegt
totale ontwikkeling 450 miljoen he what the fuck dat kan nooit. hoewillen ze dan ooit nog winst maken op die auto.
lincoln zegt
beetje terecht .. musea worden toch ook gesubsidieerd ..
schone kunst waar de voetganger van mag genieten .. voor nix ..
Jan Rap zegt
“Vandaag heeft de Britse regering bekend gemaakt dat de 30,2 miljoen euro in de ontwikkeling van deze mini-SUV gaan steken.”
Eigenaardige zin…
Don Leon zegt
Foto 4-5 is dubbel.
Mooie auto, vat het niet helemaal waarom de Britse overheid juist in dit model geld wil proppen…Doe het dan in de volledige Britse auto sector, het zal allemaal wel zijn redenen hebben.
RenJie zegt
@Jan Rap
scheelt 1 letter.
Jean-Marie zegt
Heeft deze LRX niet een beetje trekjes van de Chrevolet Captiva?
de sjonnies zegt
Het wordt hoog tijd dat de documentaire ” British Leyland – The downafall ” weer eens wordt herhaald door de BBC !
tim--> zegt
Zeer goed te horen! Ik vroeg me al af of hij nou nog in prouctie ging…
Ken iemand die al meerdere keren naar de dealer geweest is om te vragen om duidelijkheid. Weet bijna zeker dat die persoon hem direct besteld zodra het definitief in productie gaat!
Roderick zegt
De LRX zal naar alle waarschijnlijkheid niet als Land Rover, maar als Range Rover op de markt komen.
Hoezo “naar alle waarschijnlijkheid”
The new Range Rover would embrace excellent levels of refinement and all-round capability
–> lijkt me een duidelijke zaak
lincoln zegt
@De Sjonnies .. leuk .. heb em effe gekeken .. wist nooit dat er bij elke verkochte Mini een sloot geld bij moest ..
tip voor iedereen ..
“who killed the british motor industry” ..
staat op youtube in 3 deeltjes ..
brainbrommer zegt
ziet er goed uit, zal waarschijnlijk met de prijs in de buurt van de Range Rover liggen.
Esprit_de_Flandre zegt
@de sjonnies: heb ik al gezien. Idd een goeie docu. Zeer verhelderend. Maar hierop niet van toepassing. BL is niet genekt door de staatssteun, maar door de structuur van het bedrijf. Tata zit wel snor qua industriële groep.
@C6.R: Wie zegt er dat er geen hybride van komt?
Prachtig ding. Denk echter niet dat ze staatssteun nodig hebben met een groep als Tata achter zich, maar ze gaan het natuurlijk niet weigeren é? Zou maar dom zijn.
chris zegt
echt prachtis die LRX geweldige auto nu nog een dikke v8 met 350 pk dan is hij echt cool :-D
Cantago zegt
Ziet er prachtig uit! Beetje een X6, maar dan iets moderner en zonder lelijke kont.
Niels zegt
30,2 miljoen euro om een auto te ontwikkelen?
Hier in nederland gebruiken ze dat budget om een plantsoen te ontwerpen..
WieAndersDasAuto zegt
En ik geef de Britse overheid helemaal geen ongelijk. Er zouden meer van dit soort auto’s moeten komen. Gewoon prachtig om te zien.
WiseGuy zegt
Kan iemand mij even uitleggen waarom de ontwikkeling van deze auto in godsnaam 450 miljoen moet kosten?
ELB zegt
Wouwzers! Protectionisme ten top?
““It would be the smallest, lightest and most efficient Range Rover that we’ve ever built” (…) …how Land Rover is planning to respond to the needs of a changing world.”
PROEST!!!
de sjonnies zegt
@ esprit de flandre – ooit bij BL Nederland gewerkt en destijds veel informatie vergaard en gearchiveerd.
Dus ik kan je redelijk vertellen wat voor soaps zich daar in het concern afspeelden !
Ivo zegt
Als die 30 miljoen er toe leidt dat deze auto ook daadwerkelijk zo op de markt komt, vind ik ’t goed besteed.
Wat een gruwelijke mooie auto.
Thomas D. zegt
Lijkt dit niet een beetje op de ”stepping wolf” van audi ? al weer een paar jaar geleden, dus weet het niet zeker ;) groetjes
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nou weet ik het nog niet: hoe rijmt dit met Mama Tata????????
Iemand???
Jacky zegt
De enige echte van….