Precies, mooi afgerond, op de kop af €50.000 inclusief BPM en BTW. Best duur voor een Focus, maar bedenk wel dat je voor dit bedrag het volgende krijgt: 305 pk, 440 Nm, een gewicht van 1.468 kg, 0-100 in 5,9 seconden en een top van 263 km/h. En voor de milieuneukers onder ons: een verbruik van 9,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 225 g/km. Is dat netjes of niet?
Er is alles aan gedaan om de Focus RS fatsoenlijk op de weg te houden; best een klus met dit vermogen op de voorwielen. Zo is o.a. de spoorbreedte met 40 mm vergroot, zijn de anti-rollbars dikker gemaakt en is de auto uitgerust met een ‘RevoKnuckle’, waarbij een deel van de stuurinrichting meedraait en de afstand tussen het midden van het wiel en de fuseepen verkleind wordt. Gevolg: een directer stuurgedrag en verstelmogelijkheden vergelijkbaar met die van een raceauto, maar dan op een goedkopere manier.
De Focus RS heeft een cW-waarde van 0.38 en maar liefst 26% meer downforce dan de Focus ST. Op het testcircuit van Ford in Lommel (België) draaide de RS zelfs sneller zijn rondjes dan de Ford GT.
Ford propt de RS vol met een rijke standaarduitrustig, waaronder 19″ WRC-velgen, Recaro-stoelen, DVD-navigatie met touchscreen, bluetooth, USB, Voice Control, achteruitrijcamera en parkeersensoren achter. Je kunt hem bestellen in drie kleuren: Frozen White, Performance Blue en Ultimate Green.
Op de AutoRAI maakt de Focus RS zijn Nederlandse debuut. In 2009 komen er 50 exemplaren naar Nederland, dus je zult er wel enigszins snel bij moeten zijn.
Zie voor meer informatie het persbericht hieronder. En we kunnen alvast verklappen dat je binnenkort meer van de Focus RS zult zien en horen op Autoblog…
FOCUS RS – DE NEDERLANDSE SPECIFICATIES EN PRIJZEN
Opzwepende Ford Focus RS beleeft Nederlands debuut tijdens de AutoRai 2009
Onvervalste RS-prestaties: 305 pk en 440 Nm; 0-100 km/u in 5.9 seconden en topsnelheid van 263 km/u
Innovatieve ‘RevoKnuckle’ zorgt voor optimale handling en aandrijving
Vorm ontmoet functie: expressief ‘high performance’ design voorzien van functionele aërodynamica
Indrukwekkende prestaties tegen een relatief laag brandstofverbruik van 9.4l/100km en een CO2-uitstoot van 225 g/km
Riante standaarduitrusting
Nederlandse consumentenprijs inclusief BTW en BPM bedraagt € 50.000,-
50 stuks naar Nederland in 2009De nieuwe Ford Focus RS is gearriveerd! Tijdens de AutoRai 2009 beleeft het snelste model ooit van Ford Europa zijn Nederlandse debuut.
De legendarische Ford ‘RS’ typeaanduiding keert na zes jaar weer terug en wordt gebruikt voor een ultramoderne interpretatie van de RS-filosofie, en vertaalt zich in de meest recente serie van betaalbare, praktische en opwindende ‘performance’ auto’s.
Jost Capito, Ford’s Directeur voor Global Performance Vehicles & Motorsport Business Development, legt uit: “De nieuwe Focus RS is een serieuze ‘high performance auto – een auto voor enthousiaste, sportieve automobilisten net zoals de klassieke Ford RS-modellen uit het verleden. We zijn trouw gebleven aan de echte RS-principes van een opwindende, en toch betaalbare ‘high performance’ straatauto voor alledaags gebruik.”
De nieuwe Focus RS, zowel een echte Ford RS als een volwaardig lid van de Focus-familie, vertegenwoordigt een belangrijk moment in de geschiedenis van de Focus en de RS-series. De productiestart in 2008 markeerde de 10e verjaardag van de Ford Focus en het veertigjarige bestaan van Ford RS, ondersteund door twee opeenvolgende titels bij het Wereld Rally Kampioenschap.“RS staat centraal in de geschiedenis van Ford ‘high performance’ auto’s en de Focus heeft een belangrijke rol gespeeld in het vestigen van Ford’s excellente reputatie op het gebied van rijdynamiek. De volledig nieuwe Focus RS verenigt beide elementen: het is een echte RS en een echte Focus,” zegt Jost Capito.
Toonaangevende aandrijflijnHet hart van de nieuwe Focus RS wordt gevormd door de Duratec RS 2.5-liter turbomotor, waarmee een onderscheidend en prestatiegericht karakter gegarandeerd is. Deze motor heeft een piekvermogen van 305 pk bij 6.500 tpm en een maximale trekkracht van 440 Nm tussen 2.300 en 4.500 tpm.
De aandrijflijn van de Focus RS is voorzien van veel spraakmakende technologische ontwikkelingen, waaronder een nieuw in- en uitlaatsysteem voor een betere koeling en ademhaling. De grotere turbocharger zorgt voor een vermogenstoename van 35% vergeleken met de Focus ST. Met een koppel van 440 Nm heeft de Ford Focus RS een grotere trekkracht dan welke RS-productieversie ooit. Bovendien is het koppel nog eens 38 procent hoger dan dat van de Focus ST.
Het Quaife schroefvormige ‘limited slip differentieel’ is door het Ford Team RS voor de nieuwe Ford Focus RS met zesversnellingsbak geoptimaliseerd om het grote vermogen op de weg te krijgen.“Het hart van iedere echte performance auto wordt gevormd door een krachtige motor. We hebben ons door niets laten weerhouden bij de ontwikkeling van de Focus RS krachtbron. Het is een toonaangevende, high-performance aandrijflijn,” zegt Ford Team RS Powertrain Manager, Len Urwin.
Pure RS prestaties
De experts van het Team RS zagen zich geplaatst voor een grote, inspannende uitdaging om het grote vermogen beschikbaar te maken voor optimale prestaties en een betrouwbare aandrijving.
De nieuwe Focus RS accelereert van 0-100 km/u in 5.9 seconden en heeft een topsnelheid van 263 km/u. Het is de snelste auto ooit die rondjes heeft gedraaid op het befaamde testcircuit van Ford Europa in Lommel, België. De Focus RS was zelfs sneller dan de Ford GT!Tot de ontwikkelingen van de nieuwe RS behoren een 40 mm breder wielspoor, een directere besturing, grotere remmen, imposante 235/35/R19 Continental-banden en verfijnde aërodynamische voorzieningen. Maar centraal staat de innovatieve technologie op het gebied van de wielophanging: ‘RevoKnuckle’.
Met RevoKnuckle is de Focus RS het enige model in de Focus-reeks dat geen gebruik maakt van de traditionele ‘McPherson veerpoot’ opstelling. In plaats van het normale scharniergewricht uit één stuk bestaat RevoKnuckle uit twee delen – een deel dat aan de veerpoot is bevestigd en een deel dat meedraait met de stuurrichting van de auto.
Door deze toepassing zijn de engineers er in geslaagd om de set-up van de wielophanginggeometrie zo af te stellen dat onstabiel stuurgedrag wordt geminimaliseerd. Dit is gerealiseerd door de afstand tussen het midden van het wiel en de fuseepen – bekend als de ‘schuurstraal’ – te verkleinen.
RevoKnuckle werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste, veelal vierwielaangedreven dieselmotoren met een hoog koppel. Daarna kwam de techniek ook beschikbaar voor kleinere, voorwielaangedreven auto’s. De RevoKnuckle-toepassing van Ford is uniek in zijn ontwerp en montage. Deze is ontwikkeld en exclusief gepatenteerd door Ford Research & Advanced Engineering (R&AE) en Team RS.
“RevoKnuckle zorgt voor verstelmogelijkheden die vergelijkbaar zijn met die van een raceauto met dubbele ‘wishbones’, op een kostenbesparende manier zoals bij het McPherson-systeem,” legt Team RS Chief Engineer, Dirk Densing uit.Het bredere wielspoor, de gewijzigde veren en dikkere anti-roll bars dragen bij aan een grotere stabiliteit, terwijl de wendbaarheid van de auto toeneemt door de directere stuuroverbrenging van 1.32:1 en een wagengewicht van 1.468 kg.
Om een optimale remkracht te kunnen garanderen is de Focus RS standaard voorzien van vier enorme, geventileerde remschijven (voor 336×30 mm, achter 302×11 mm) die zijn gekoppeld aan een ABS-remsysteem met elektronische remkrachtverdeler (EBD) en Ford’s speciale ESP-systeem. Beide systemen zijn speciaal gemodificeerd voor de RS en grijpen aanzienlijk later in, waardoor een uitermate sportieve rijstijl mogelijk is.
Gezamenlijk zijn deze elementen tot iets in staat wat vooraf onmogelijk werd geacht: een auto met 305 pk en voorwielaandrijving die niet alleen ingezet kan worden voor dagelijks gebruik, maar in veel situaties bovendien sneller is dan de meeste vierwielaangedreven auto’s.
“Door de enorme inspanningen van het R&D-centrum hebben we een oplossing gevonden die nieuwe standaarden zet voor auto’s met voorwielaandrijving,” vertelt Focus RS Chief Programme Engineer, John Wheeler.Design gericht op prestaties
De Focus RS laat Ford uitblinken in het segment van de sportieve hatchbacks en laat hiermee een blijvende indruk achter bij liefhebbers.
De Focus RS is leverbaar in drie verschillende kleuren: ‘Frozen White’, ‘Performance Blue’ en het unieke ‘Ultimate Green’. Om de sportiviteit verder te accentueren zijn een aantal elementen in speciale glanzende zwarte lak uitgevoerd.
De nieuwe ‘Ultimate Green’ exterieurlak is afgeleid van de kenmerkende groene kleur van BP, Ford’s hoofdsponsor in het Wereld Rally Kampioenschap. Bovendien is het een moderne interpretatie van het ‘Le Mans Green’ van de Ford Escort RS uit 1970.
Gepolijste 19-inch lichtmetalen WRC-design velgen met RS-logo maken de sportieve uitstraling van de Focus RS meer dan compleet. Achter de velgen schuilen de krachtige remschijven.
Ook in het interieur wordt de nadruk gelegd op de sportieve aspiraties van de Focus RS, dat bestaat uit een perfecte balans tussen sportiviteit, design en hoogwaardige kwaliteit.
In de cabine zijn het direct de hoogwaardige Recaro-kuipstoelen die opvallen. De stoelen zijn voorzien van microfibre-materiaal dat voornamelijk wordt gebruikt in de autosport.De stoelen zijn tevens afgewerkt met lederaccenten en RS- en Recaro- logo´s. De kleuren van de zittingen en rugleuningen zijn geheel in lijn met de exterieurkleur uitgevoerd. De achterpassagiers nemen eveneens plaats in speciale kuipstoelen, die over dezelfde gedetailleerde afwerking beschikken als de voorstoelen. Hierdoor is de Focus RS een volwaardige vierzitter.
Alle essentiële onderdelen van het interieur zijn opnieuw vormgegeven om aan het sportieve karakter van de RS te kunnen voldoen. Een centrale rol is hierbij weggelegd voor het dikke driespaaks stuurwiel met blauw RS-logo en de nieuw vormgegeven pook, die is gekoppeld aan een zesversnellingsbak met kortere schakeloverbrengingen. Aluminium pedalen en drie extra meters bovenop het dashboard – onder meer voor de turbodruk – maken het sportieve interieur van de RS af.
Er zijn verschillende bekledingsmaterialen in groen of blauw leverbaar, afgestemd op de ‘Ultimate Green’ of ‘Performance Blue’ exterieurkleur. Kopers van de ‘Frozen White’ kunnen uit beide kleuren kiezen.Voor het eerst in de historie heeft Ford het 38-jarige RS-logo subtiel ‘gerestyled’ om het moderne karakter van de nieuwe Focus RS verder te onderstrepen. Het benadrukt de krachtige, nog dikkere uitstraling en voegt door de chromen rand bovendien een subtiel accent toe.
Optimale aërodynamica
Bijna ieder onderdeel van het exterieur van de Focus RS is opnieuw ontworpen om een krachtige, sportieve uitstraling te creëren. Het blijft echter niet alleen bij uitstraling, want alle aanpassingen dragen bij aan een verbeterde aërodynamica en optimale luchttoevoer.
Het standaardontwerp van de Focus is ontwikkeld om een goede aërodynamica op hogere snelheden te garanderen. De RS doet hier nog een flinke schep bovenop met een splitter aan de voorzijde en een WRC-design dakspoiler en diffuser aan de achterzijde. Deze zaken zorgen gezamenlijk voor een maximale neerwaartse druk.
Met zijn doorontwikkelde en het in windtunnel geteste aërodynamicapakket beschikt de Focus RS over een ongekende downforce bij hogere snelheden en op het circuit.De RS heeft maar liefst 26 procent meer downforce dan de Focus ST en een luchtweerstandcoëfficiënt (cW) van slechts 0.38.
“De Focus RS bood een uitgelezen mogelijkheid om nieuwe aërodynamicastandaarden te integreren met het kinetic Design, waarbij de functie belangrijker was dan de vorm,” begint Martin Smith, Executive Director Design bij Ford Europe, Asia Pacific & Africa. “De Focus RS haalt het maximale uit het kinetic Design en is hierdoor de meest ultieme Focus met een unieke uitstraling. In mijn ogen is deze RS het absolute maximum voor wat mogelijk is met een Focus. Hij is de eerste in een compleet nieuwe generatie RS-modellen.”
Krachtige prestaties gecombineerd met praktisch gemakAls absoluut topmodel van de Focus-range is de RS niet alleen indrukwekkend op het circuit, maar ook tijdens dagelijks gebruik.
De Focus RS is voor een high-performance auto met 305 pk opvallend zuinig, met een gecombineerd brandstofverbruik van 9,4 liter per 100 kilometer. Ook de CO2-uitstoot van 225 g/km mag voor een auto van zijn kaliber als gunstig worden omschreven.
Bovendien heeft Ford ongewenste geluiden en trillingen in het interieur tot het minimum weten te beperken, terwijl het onderscheidende, sportieve geluid van de RS toch op een prettige manier doorklinkt in de cabine.Onder zijn krachtige, sportieve uitstraling beschikt de Focus RS over de allerhoogste standaarden op het gebied van actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen. Standaard beschikt de RS over vier airbags en een uitermate stijve veiligheidskooi die door EuroNCAP werd gewaardeerd met een 100% score op het gebied van inzittendenbescherming. Deze maximale score geldt voor zowel een frontale botsing als een zijwaartse aanrijding. Tijdens het ontwikkelingsproces van de Focus RS stond duurzaamheid net zo hoog in het vaandel als de overige factoren. Door rekening te houden met alle details is Ford ervan overtuigd dat de RS de reputatie van de Focus op het gebied van duurzaamheid en betrouwbaarheid moeiteloos hoog houdt. “De Focus RS moet bij mensen niet alleen het hart aanspreken, maar ook het hoofd,” aldus Focus RS Chief Programme Engineer, John Wheeler. “De RS is een high performance auto die fantastische prestaties levert op het circuit, maar daarnaast prima kan worden ingezet als vervoermiddel voor dagelijks gebruik.”
Een rijk erfgoedHet Ford RS-merk werd in 1968 opgericht in Duitsland en het duurde nog geen twee jaar of de eerste Europese Ford RS was geboren: in 1970 maakte de Ford Escort RS 1600 zijn opwachting. Sinds deze eerste RS geven deze modellen een belangrijke invulling aan Ford’s sportieve imago.
Gedurende een periode van 40 jaar is het RS-merk slechts toegepast op 22 van Ford’s meest speciale productieauto’s. Al deze modellen onderscheidden zich stuk voor stuk door de meest hoogstaande techniek, topprestaties en heel veel rijplezier voor een scherpe prijs. De RS-modellen van Ford zijn gebouwd in vele verschillende vormen: met motor voorin en middenmotor; met vierwiel-, achterwiel-, en voorwielaandrijving; met vier- en zescilindermotoren; met en zonder turbo.
Verreweg de meeste RS-modellen zijn uitvoerig getest in de windtunnel om zo een optimale aërodynamica te garanderen, waaronder de legendarische Sierra en Escort RS Cosworth. Ook de nieuwste Focus RS is fijngeslepen door testwerk in de windtunnel. Ieder RS-model was grensverleggend op het gebied van techniek en nagenoeg ieder model nam succesvol deel aan de autosport. Het resultaat is dat elk model een unieke positie inneemt en afstamt van een succesvolle racefamilie.
“Eén van de mooiste dingen aan de nieuwe RS is zijn achtergrond en de stamboom erachter. De nieuwe Focus RS is net als zijn voorgangers bedoeld voor pure enthousiastelingen en beschikt over alle eigenschappen van een echte RS: de meest innovatieve techniek en de beste performance voor een zeer competitieve prijs,” besluit Jost Capito.Nederlandse prijzen en uitrustingsspecificaties
De nieuwe Ford Focus RS beleeft zijn Nederlandse debuut tijdens de AutoRai en is inmiddels te bestellen bij de officiële Ford-dealers. De Nederlandse consumentenprijs van de nieuwe Ford Focus RS bedraagt € 50.000,- inclusief BTW en BPM. Deze spectaculaire Ford is zeer compleet uitgerust, met onder andere automatische airconditioning, Bi-xenon verlichting, Recaro kuipstoelen voorin, een Recaro achterbank, een Sony audiosysteem met CD-speler en 6 premium speakers, Privacy Glass en een uitgebreid instrumentenpaneel met meters voor de oliedruk, turbodruk en de olietemperatuur.
Voor de Focus RS is één optie(pakket) leverbaar. Het RS-pack kost € 2.000,- en bestaat uit:
DVD navigatiesysteem met 7 inch touchscreen
Bluetooth telefoonverbinding
Voice Control bediening voor de audio, klimaatregeling, navigatie en telefoon
Achteruitrijcamera
USB-aansluiting
Parkeersensoren achter
BandenspanningcontrolesysteemDe meerprijs voor de ´Performance Blue´ metaallak bedraagt € 600,- en voor de exclusieve ´Ultimate Green´€ 1.200,-.
De Focus RS oplage voor Nederland in 2009 bedraagt 50 stuks.
eendje zegt
staat deze op de AutoRAI?
-edit: jep, heb het er even bijgezet-
Huin zegt
Wanneer komt de rijtest Ruben?
Laue zegt
hmm, voor een kleine 10k minder heb je een dodge caliber srt4. zelfde specificaties. Toegeven een dodge doet het minder goed in de bochten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Serieus snelle auto!!
Die Volvo motor is dan ook heerlijk: mooi geluid, bakken koppel, supersoepel…
Kortom: leuk bommetje met topmotor
Headhunterz zegt
zijn er ook foto’s met die 3 kleuren op de Focus? zou dat frozen white wel eens willen zien
FordGT zegt
Pracht van een wagen. Mooie specs ook, ik ga ervan uit de dat de 2,5 liter 5 cillinder wordt gebruikt? Mij lijkt het Frozen White ook wel heerlijk te staan bij deze auto en anders het Ultimate Green
Jos zegt
ehmm…. tja wat moet je hier nu op zeggen….
DIK!!!!
Heerlijk sturend kartje! heb een keer in de vorige RS mogen rijden, stuurt echt super ondanks de voorwielaandrijving.
ennehh
@ eendje
“De nieuwe Ford Focus RS is gearriveerd! Tijdens de AutoRai 2009 beleeft het snelste model ooit van Ford Europa zijn Nederlandse debuut.”
Maartenb zegt
Ik zou toch eerder voor bijvoorbeeld een BMW 135i gaan. Of voor meer ruimte een BMW 330 of 335. Of iets meer geld sparen en een lancer evo of impreza kopen..?
Catch2 zegt
@Maartenb; ik dat het potentiele clientele van deze Focus niet het type is dat een BMW overweegt ;)
WdV zegt
waarom dan maartenb??
Denk dat het een nette prijs is ten opzichte van zn grootste concurenten de EVO en de STI… kan niet wachten op de 1e vergelijkingstesten!!
Een test tussen een tot 300 pk gekietelde ST en de RS lijkt me ook wel grappig, ben benieuwd wat die “nieuwe” wielophanging nu echt doet!
greetz.
C6.R zegt
Komen er maar zo weinig naar NL? Hopen dat ik er wel ff in kan rijden…
Bas zegt
Ik heb afgelopen weer en paar tests gezien van deze auto op sites van engelse conculega’s. Aan complimenten ontbrak het absoluut niet! Met verbazing hoor in wel dat aan de andere kant van dat hele kleine strookje water je deze auto voor 24,995 pond (lees euro) kan ophalen!
Benjamin1 zegt
Ultimate Green, nee dan toch maar een blauwe :mrgreen: Ben benieuwd naar de rijtest!
Hans zegt
Mooie wagen!
Sven zegt
ultimate green klinkt wel erg BP
WieAndersDasAuto zegt
Ik moet toegeven dat ik niet zo’n Ford liefhebber ben. Maar wat is dit toch een heerlijke hot-hatch! Een echte bommetje op wielen. Wel graag eentje bestellen in Ultimate Green want dat ziet er geil uit!
R8 zegt
Erg duur voor een snelle Focus. De Seat Leon Cupra 310 Limited Edtion met 310 pk kost slechts 33.000. Deze zal wel wat beter zijn, maar dan nog is 17.000 een erg groot gat. Die Leon is ook nog zo’n 100 kg lichter.
peter zegt
@R8
je typt de woorden uit mijn vingers….had zojuist exact dezelfe gedachte…
Tinus zegt
Dik, dikker, Ford Focus RS!
maarre wel aan de prijs..
Een 335i kost 53.000. En die heeft nog 1 hele pk meer ook! haha..
maar serieus een 335 is wel een bi-turbo met betere acceleratie.
Ik zou die twee graag op het circuit tegen elkaar zien.
Kan deze RS de benchmark killen?
markieanta zegt
@Tinus, ik gok dat hij hem met huid en haar opvreet, maar zeker weet ik het niet a.t.m.
@Peter en R8, die Seat is natuurlijk wel van een hele andere klasse dan de nieuwe RS he.
@Maartenb, tsja keuzes, misschien zijn er toch mensen die eens wat anders willen dan een BMW… Wat zouden een Impreza resp. een Evo moeten kosten dan? En zijn er al tests tussen de Focus en deze beide andere rallykanonnen=
?
Laue zegt
@ Markieanta:
seat een andere klasse? Focus rs en leon cupra beide B segment hot hatches? of zie ik dat verkeerd?
Mean Green zegt
Ja, doe mij dan maar die Seat, dan hou je nog wat geld over om de boel naar je eigen smaak te pimpen ;)
Michelooo zegt
Yes man en in belgie nog goedkoper :D
johnny t-jet zegt
Een Seat kan in de verste niet tippen aan dit apparaat . De vorige stond op eenzame hoogte als FWD er. Nu zal het niet anders zijn. Enkel pk’s gaat het hier niet om.
markieanta zegt
@Laue, in mijn ogen zie je dat verkeerd.
De RS is niet meer een hothatch te noemen in mijn ogen, of schaar jij hier de Evo en impreza ook onder? Zo ja, dan heb je in je eigen gedachtegang gelijk, zo nee, dan uiteraard niet.
markieanta zegt
ps. wauw, dat ik het nog eens eens ben met Johnny ;)
WdV zegt
denk dat de megane R26R qua prestaties nog meest in de buurt komt…. 260 pk en laag gewicht voor 39K…
johnny t-jet zegt
markienta , alles is mogelijk.
Te veel denken een hatchback , een chip met veel pk;s en geilen maar . Het recept van het allang vergane merk Seat.
Ik heb teveel van de vorige RS gehoord om te weten dat Ford er weer een knaller van heeft gemaakt zonder alleen maar de pk”s te noemen. Ben benieuwd ….
Matje zegt
Een hoop geld.
En dan krijg je niet eens 4wd , beetje jammer.
Daan81 zegt
Een verlaging kan geen kwaad zeg…staat hoog op z’n poten!
smaakversterker zegt
doe er 300 kg vanaf, dat zou ik nog eens een prestatie noemen.
hamid zegt
voor die prijs moet ie wel netjes zijn. 50 k voor een focus met wat tupperware en extra pktjes?? zonde van t geld
markieanta zegt
Wat heeft iedereen vooroordelen aangezien het een Ford is. Daarentegen is iedereen wel in staat om zoveel geld uit te geven aan een kale premium auto, die qua prestaties en bouwkwaliteit niet eens in de schaduw van deze wagen mogen staan.
Adtje35 zegt
Ik vind de prijs wel erg tegen vallen want zelf rij ik een seat 310 cupra en die is aanmerkelijk goedkoper.En dat rijd ook wel naar de 259km.Ik wil nog wel eens zien wat hij sneller is dan die van mij.
Grote Smurf zegt
Blijft een belachelijk hoog tuperware-gehalte hebben.
Wie was het ook alweer die vonden dat 200 pk de grens was voor een voortrekker? (Saab?)
@Max
Ik denk dat je het potentiële kliënteel eerder moet opzoeken in het jaar 2015 en dat aan ongeveer 30% van deze aanbevolen verkoopprijs. (Benieuwd of dat potentiëel kliënteel dan nog petjes draagt of misschien zitten we dan al in bandana-seizoen of nog hipper, wie weet…).
Vinny_93 zegt
Ik heb het er eigenlijk net niet voor over. Dan maar een stapje lager in specs, en (ja ik weet het) een RX-8 kopen. Jaja mazdagast, je hebt gelijk.
RoT___ zegt
Waar voor uw geld!
R8 zegt
@RoT:
Nee, dan moet je maar een Dacia kopen :P
Serieus veel raceplezier voor je geld – dat zeker wel!
JH zegt
In Duitsland kost de RS 33.900 Euro, een Audi S3 kost 38.900 Euro, BMW 135i Coupé 38.950 Euro en een VW Golf R32 36.250 Euro.
In NL kost bijvoorbeel een S3 48.960 waarmee de Focus RS wel hoog geprijsd is; als hij relatief gezien hetzelfde zou kosten als in Duitsland dan zou hij rond de 44.000 Euro moeten kosten en dat zou echt een goede prijs zijn…
freek zegt
Paar vraagjes die bij me opkomen:
– Wanneer is de rijtest? Dan ga ik vast popcorn en bier halen
– Waarom niet in zwart of rood leverbaar?? :(
– Waarom in godsnaam maar 50 naar nederland?
– Wanneer knalt ford eens hun 4 wiel aandrijving uit de rally onder hun topmodellen?
Maar wel een ultra vette auto!
MarkNauta.nl zegt
Gaaf ding, maar wel enorm aan de prijs!!!
Hieronder een vergelijk met UK. Wie is er nu overpriced!?!
Renault Megane R26-R in UK: 23.995 pond
Ford Focus RS in UK: 24.995 pond
Renault Megane R26-R in NL: EUR 39.995
Ford Focus RS in NL: EUR 50.000
johnny t-jet zegt
Adtje35 , de typische seat rijder ( er zijn ook nog bochtjes….).
willeM zegt
Een super kar hoor, daar niet van. Maar erg aan de prijs voor zo’n oud model.
Wie durft zo’n open grill bolide te parkeren, wetende dat buurman met zijn trekhaakwagen achteruit in parkeert. De schade zal enorm zijn.
freek zegt
Voor alle tjapen die denken dat de RS veel te overprised is:
Jullie hebben voor de prijs die jullie noemen voor de seat of 335i geen: 19″ WRC-velgen, Recaro-stoelen, DVD-navigatie met touchscreen, bluetooth, USB, Voice Control, achteruitrijcamera en parkeersensoren achter.
Misschien kan je zulke opties wel in je beamert hebben, maar dan kom je toch echt RUIM boven de 60.000 uit. (daarnaast zullen velen van jullie dan een M-pakket erbij bestellen, wat de prijs ook doet stijgen.
en voor de recaro stoelen, zal je toch echt naar de after-market producten van de Performance-lijn gaan….1551 per stuk…
Dus kids, denk eerst even na, voordat je iets post.
JH zegt
@Freek: in Duitsland zijn de extra’s ook in de RS…en reken 30% BPM bovenop de Duitse prijs en dan is de Nederlandse prijs nog steeds te hoog
Mairsil zegt
Ik denk dat 50.000 net wat ambitieus is. Waarschijnlijk ben je ook nog zo 5000 kwijt om er een beetje redelijke opties op te hebben.
Dan zit je toch wel ongeveer op de prijs van een Evo X (40 pk minder, maar wel S-AWC four wheel drive) of een 350Z (met achterwiel aandrijving en een prettig v6 geluid). Ik denk dat ik beide liever zou hebben dan de Focus RS.
freek zegt
@JH; ja boeiend, dat geld ook voor alle beamers en seats etc..
Alles is rea
Tinus zegt
@ freek/ freak..
relax ouwe! tsssss…
Ik heb liever een 335i ja. Een cilinder en een turbo extra + achterwiel aandrijving. Wat kosten die opties op de RS???
MarkNauta.nl zegt
@ Freek. kijk nog eens naar het vergelijk dat ik maak. Zelfde auto’s en dan verschil tussen UK en NL. Lijkt me duidelijk dan!!
Eric zegt
Kan iemand mij vertellen wat een ford Escort Cosworth koste? Volgens mij was dat fl 95.000 gulden. Alles wordt duurder en 15 jaar later betaal je dus voor zijn eqivalent 50.000 ach dat valt dan best nog wel mee ;-) of vergelijk ik nu appels met peren?
Nanning zegt
@freek: inderdaad, bij Duitse ‘premium’ merken ben je snel 10-15 mille kwijt om het interieur een beetje op ‘premium’ nivo te brengen.
Haal de luxe goodies van deze Ford en je komt op een prijs van ca. 42 mille oid..
Hiermee is deze exclusieve RS best wel afFORDable.! :)
RenesisHP zegt
Een Focus met 305pk!? :shock: ..Kruipt stilletjes een hoekje in om te sterven…
50.000 euro is niet veel geld voor dit monster.
Voor de tupperware zeikers,.. Dit is functioneel. Door die tupperware kan het apparaat extra hard over een circuit heen.
freek zegt
oeps foutje in vorige post:
* Alles is relatief, 2 euro is ook relatief duur voor een biertje, puur omdat het vroeger 2 gulden was.
Dus zeik niet zo over de prijzen.
It is what it is.
Je kan ook naar duitsland verhuizen ivm de beter belasting regels…
JH zegt
@Freek; het gaat er niet om dat de RS in Duitsland goedkoper is, dat weet iedereen. Het gaat erom dat de RS relatief gezien in het buitenland met dezelfde 19″ velgen, etc. 10% goedkoper is dan in NL. Het lijkt me dat Ford Nederland gewoon de RS 10% duurder in de markt heeft gezet dan in de andere landen…
freek zegt
Ja ok, snap ik.
Dat is indd vreemd en vervelend, maar alsnog de aankoop prijs is best prima, als je bedenkt wat voor opties hij al heeft.
Het is indd een kut marketing truc, aangezien ze weten dat die 50 modellen toch wel voor 50.000 verkocht worden, maar toch best te doen voor wat je krijgt.
Dit model is toch meer weg gelecht voor echte liefhebbers. Er zijn namelijk veel mensen die dit veel te uitbundig vinden met al die spoilers etc.
Je moet er van houden en het geld er voor over hebben. Want ja, je kan ook een wat luxere auto kopen van dat geld..
freek zegt
* weg gelegd
Guido zegt
Hmm, mooie bak. Mijn eerste gedachte was ook, hmm niet zo duur!
mits ie zo rijkelijk uitgerust is ;)
rider zegt
geweldige wagen, Ford bewijsd maar weer eens wie de echte GTI koning is. even dik 300PK op louter de voorwielen en nog goed bestuurbaar/berijdbaar ook. daar waar de concurrentie voor dit vermogen al 4×4 (subaru impreza/lancer evo )gebruiken of met minder vermogen een auto hebben gebouwd die niet door een bocht is te krijgen door Torque-steer (opel opc). petje af voor Ford.
Fifth Gear was ook al onder de indruk! Zie YouTube.
RenesisHP zegt
@Vinny_93.
Haha. :lol:
Zo denk ik er ook over. ;)
@Tinus.
Een 335 is ontbijt voor deze auto. Zeker aangezien hij op Zolder een Ford GT als lunch heeft mogen benutten.
Een 335 is behoorlijk snel op het rechte stuk, een Ford GT is nog veel sneller.
Een 335 is niet geweldig in de bochten, een Ford GT doet dat een stukje beter.
Op een bochtig circuit kickt een rx8(ongeacht de uitvoering) een 335 z’n ass(m5 trouwens ook). De M3 gaat overigens wel als een gestoorde door bochten heen.
Deze Focus RS kickt de rx8 z’n ass weer.
De circuitprestaties van de vorige RS waren ook niet misselijk. Die had 100pk minder.
De stap tussen de 335 en de M3 is weer net te groot. Toch denk ik dat er een kans is dat deze RS er niet ver achter zit.
DRIVR zegt
Holy.
Crap.
Prijs in België: 32.150€
Oftewel een 500 Abarth gratis erbij… (in België welteverstaan)
GuidoB zegt
Oftewel heb een Focus ST
Ga naar wouter bollen ! Whala ST300
http://www3.autokopen.nl/4dcgi/dsl/bollen/detail.html?carid=4041935&pn=1&merkid=0&modelid=0
€ 23.950,=!
Een betere ontwerper zegt
Dit is me toch een auto. Hebbe hebbe en nog eens hebbe.
BananaFlip zegt
Geile specs voor een Focus.
En dat kleurtje is ook heeeeeeeeeeerlijk.
*Gaat eens serieus nadenken over emigratie naar België*
BananaFlip zegt
*Wil zich toch wel liever onder het slimmere volk begeven*
Altron zegt
pffft ze moeten eens wat aan die prijzen doen hier in NL… /zucht
Nanning zegt
Wie weet of het loont om een RS uit Duitsland te importeren?
Liever geen Belgische in verband met de ruitenwissers.
;)
ivo zegt
@ Freek,
Omdat de FWD op het circuit sneller is dan de 4WD. Omdat FWD lichter is en minder verbruikt (bijzaak). Ford heeft beide systemen getest en tot de conclusie gekomen dat FWD icm ‘Revoknuckle’ de beste oplossing is.
Een Golf R32 bijvoorbeeld, met 4WD, kan qua rondetijden op welk circuit dan ook bij lange na niet tippen aan de Ford. Niet gekeken naar vermogenstekort, maar na chassisbalans.
Overigens gaat de vergelijking met de Seat totaal niet op. Die wagen is technisch zo verschrikkelijk inferieur aan deze Ford. Hopeloos word ik ervan dat sommige deze vergelijking maken. Zucht.
Maarre, doe mij um maar in Frozen White!
SjonnieTurk zegt
Dat dit moet komen van een persoon die ong. een arm en een been (X_x) heeft uitgegeven aan een ouwe escort maare foei! is 50.000 niet een beetje te veel voor een ford escort fwd??
Als het nou zoiets als een Cosworth (4×4) was oké.
Maar dit is echt te duur hoor!
Laurens zegt
Een linkje naar een pdf”je met een uitleg hoe torque steer ontstaat en ‘RevoKnuckle’ het kan verhelpen:
http://www.autolinedetroit.tv/journal-wp-content//uploads/2009/02/revo-knuckle.pdf
Voor mij was dat pdf verhaal verhelderend ;-)
Citrofiel zegt
Sneller dan een Ford GT? Eigenlijk maakt deze auto supercars dus onnodig? Goed dat ze hem limiteren, anders waren straks alle Ferrari’s vervangen door Focus’. :roll:
Lotus Omega zegt
ik vind dat zo’n gave auto!
maar wel duur… ik had wel verwacht datie minder zou gaan kosten.. :shock: :roll:
ps: hoe krijg ik mijn “naam”( Lotus Omega) in het rood? ik heb een account op autojunk… (met die naam)
Laurens zegt
@citrofiel
LOL. Tenzij de Ford GT eigenlijk een waardeloze supercar was, dat kan natuurlijk ook.
VivelaFRANCE zegt
Deze is wel erg duur! Ik weet niet of de specs hetzelfde zijn met de Mégane RS, maar die is wel een stuk goedkoper!
@ Citrofiel,
De Ford GT is wel en stuk mooier ;)
Richard zegt
In het buitenland ben je bijna 20,000 euro goedkoper uit. Slaat echt helemaal nergens op hier in Nederland, 50,000 neertellen voor een Focus terwijl een Belg duizenden en duizenden euro’s goedkoper uit is.. Het wordt eens tijd dat Nederlanders eens in actie komen tegen dit belachelijke gedoe, niet alleen op autogebied maar overal. We moeten overal veel te veel betalen vergeleken met andere landen. En het milieusmoesje blijft slap.. Wat maakt het nou uit of je in Belgie met een RS rondrijd of hier in Nederland?
Citrofiel zegt
@ Lotus Omega; Gewoon iets invullen in het vakje ‘Website’. Een verwijzing naar je account op Autojunk zou leuk zijn. Maar het hoeft niet eens een website te zijn.
@ Laurens; Ach ja, dat kan ook met zo’n Amerikaan. :P
@ Vive la France; Wat doet het uiterlijk van een auto er nou toe? *ahem* :oops:
@ Richard; Het maakt niet uit waar hij rondrijdt, maar wel hoeveel er rondrijden. Niet iedereen die in Nederland een Focus RS zou kopen voor 30k gaat er in België een kopen, veel mensen zullen gewoon in Nederland iets anders kopen. Dan heeft het wel effect. Overigens is de Focus RS een pover voorbeeld, aangezien hij toch gelimiteerd is, en ze allemaal verkocht zullen worden.
micheloo0 zegt
het is toch eigenlijk erg voor die nederlanders jullie betalen voor en audi s5 83000 euro en wij 55000 euro.Rekent de staat dan zoveel taks aan op jullie auto’s.
Citrofiel zegt
@ micheloo0; Ja, en de naam is BPM. Nu willen ze BPM gaan afschaffen, maar er komt een CO2-taks… Dus de leuke auto’s blijven hier duurder.
tibor zegt
jongens als dit ding op zolder sneller is dan een ford gt (die ook al is het een amerikaan, erg goed is in de bochten en extreem snel is op het rechte stuk) dan kunnen alle andere auto’s van dit geld behalve de ariel atom er niet eens in de buurt bij komen.
Thijs zegt
bij de dealers werd uitgegaan van een richtprijs van EUR 45k. hmm, dit is wel geld.
voor degene die al een rijtest willen zien, klik even even door naar het videogedeelte op drivers-republic.com. eerste indruk is simpelweg retegoed, ondanks een redelijk gewicht. ben ontzettend benieuwd naar Autoblogs mening, zit te wachten op de eerste recensies om zelf een keuze te maken.
bozewolf zegt
Die kleur staat ‘em goed. 300 pk op de voorwieltjes is wel dubieus, maar als je ’t zo hoort hebben ze dat bij Ford heel netjes geklaard. Knap hoor.
Tis wel veel geld voor ’n Focus, toegegeven.
micheloo0 zegt
@ citrofiel:eigenlijk hebben wij het nog zo slecht niet in belgië :D
micheloo0 zegt
en bestaat er ook geen manier om die bmp te omzeilen ?
Djauweh zegt
Ben benieuwd naar een vergelijking tussen deze en de Megane R26.R, ruim 70 pk minder en 10k minder. Op pure snelheid (lees on track) ben ik er van overtuigd dat de Ford het aflegt tegen de Renault. Dan is de Ford natuurlijk de luxere wagen echter met 10k kun je aardig uit de voeten hier wat aan te doen.
Richard zegt
Ja, in het buitenland gaan wonen.
Timmy zegt
Oke, ik krijg echt medelijden met jullie nederlanders en jullie vervloekte bpm. Is toch echt niet normaal meer. Er zijn er hier die dan nog liever even doorsparen voor een impreza sti of een Lancer evo. Terwijl je die voor 50k hebt in belgië. De impreza dan nog lekker inschrijven als grijs kenteken zonder achterbanken en 5000euro inschrijvingstaks is niet te betalen en de wegentaks valt per jaar terug van 571 euro terug naar 85 euro. Nog massa’s geld over om te gaan tanken. Zelfde met deze focus. Als ze hem willen ombouwen natuurlijk.
Trouwens fifth gear was eerste die hem mocht testen. Dit is heel het aflevering maar plato was er toch wild van.
http://videos.streetfire.net/video/Fifth-Gear-Season-15-8_638169.htm
MCW zegt
5,9 sec maar? De Mazda3 MPS met 260pk doet 6,1 sec.. en die ziet er een stuk beter uit dan dit verschikkelijk overdreven ding. Die neus! BAH!
Citrofiel zegt
@ micheloo0; Nee, in Nederland is die er niet. Althans, geen gemakkelijke manier, want dan zou het massaal benut worden. Nieuwe auto’s hebben het, en ook bij het invoeren van een auto moet je rest-BPM betalen (neemt af met de leeftijd van de auto). Hier is een overzicht: http://www.groenopweg.nl/regelgevingnieuws/9753/Overzicht-autobelasting-2009 . Leuk… :(
MCW zegt
Focus RS – 305pk – 0-100 in 5,9 sec – € 50.000
Leon Cupra – 310pk – 0-100 in 5,7 sec – € 32.995
Audi S3 – 265 pk – 0-100 in 5,8 sec – € 50.125
Mazda3 MPS – 260pk – 0-100 in 6,1 sec – € 37.000 (ong.)
Matig hoor. Zoveel pk’s en zo duur en niet eens sneller of veel sneller dan goedkopere concurrenten met minder pk’s…
Mardec zegt
50 stuks, pfff
WieAndersDasAuto zegt
@ MCW
Je hebt gelijk. Hij is duur en met optrekken van 0-100 is hij niet veel sneller dan zijn concurrentie… Tot dat je op het circuit gaat racen tegen de concurrentie.
Dan zie je de verschillen wat duidelijker.
The Apple zegt
Dus deze ford wint op een circuit tegen een M3 of 335i ???
HA HA HA HA HA
Grappig om te lezen hoe die fordfanboys hun geliefde kikkertje verdedigen.
Jammer blijft het allemaal virtueel in jullie gedachten.
;)
Lok zegt
Heerlijk om dit zo allemaal te lezen. Het meer en deel kijk naar euro’s en het aantal pk’s wat je hiervoor kan krijgen. Een Golf GTI is dan inderdaad geweldig om van een Seat Leon maar niet te spreken. Helaas een heel ander slag auto’s. Auto’s gemaakt voor het meer en deel van de mensen die hier schrijven. Auto’s die jammer genoeg door het meer en deel als maatstaf gezien worden in het segment waar de RS zich zou begeven.
Zelf rij ik een vergelijkbare auto, een Megane R26 met 268pk. Vergelijk je deze auto met een Golf, Leon of zelfs een S3 dan is het geen vergelijk. Ga in 1 van die drie zitten en rij zacht een klein rondje. Jee wat een comfort en zo lekker stil. Geef gas en je hoort in den beginnen helemaal niks. Trap op de remmen en je komt comfortabel tot stilstand. Nu de Megane, en straks de Focus RS, na een klein rondje liggen je vullingen er uit en is de drang tot plassen aanwezig. Remmen moet je met verstand doen want anders sta je in 1 ruk stil. En het geluid maak je al in stationair duidelijk dat er iets anders onder de kap ligt.
Op de nederlandse snelwegen ben je met het meest geaccepteerde drietal al snel de koning. Rechtuit gaat het allemaal geweldig. Ga je bochten maken en veel en laat remmen dan vallen ze stuk voor stuk door de mand. Enkel pk’s zegt eigenlijk niet zo heel veel. Het is eigenlijk nog minder belangrijk dan ophanging, banden en remmen. Dit is iets waar ze bij Ford heel veel tijd en energie in gestoken hebben. Dit kost geld en daar mag je als klant iets van gaan mee betalen. Heel redelijk en je krijgt er een geweldige auto voor terug. Vind je het teveel dan kijk je enkel naar pk’s dan ben je een Focus RS ook gewoonweg niet waard.
Boven de GTI’s, S3’s en Leontjes heb je nog een klasse en dat is de klasse van auto’s die door liefhebbers gemaakt zijn voor liefhebbers.
Erik zegt
Even wachten tot de 2.5T van de Audi TT RS in de Golf of A3 wordt geplaatst.
Dan is het voorbij voor alle andere hothatches. Audi TT RS zit namelijk al in 4,6s op 100km per uur. Het 5Cil. blok past probleemloos op alle platvormen die de TT deelt.
johan zegt
ik hoop dat hij even lekker rijd als zijn voorganger want die had alles wat je nodig had om op een zondag ochtend lekker te scheuren in de buurt van ieper. in belgie zit hij op het zelfde prijsniveau als een Mitsu Lancer(€51000 en een subaru WRX STI (+/- €42000). ik denk dat deze 2 rallycanons de echte concurenten zijn niet een beemer of ….
Tommy zegt
Jammer dat het 5-cilinder turboblok nu een beetje in het niet valt van Audi’s nieuwe turbo five, die start doodleuk pas met 340 pk! :P Ik hoop zo dat ze dit blok in de A3 lepelen (RS3) en in de Golf (R25T) dan is die focus nergens meer qua snelheid, qua prijs valt hij echter niet verlaan denk ik… Alleen de Cupra heeft meer pk’s voor bijna de helft van de prijs, dan wel een saai 4-cilinderblok…
Grote Smurf zegt
@Lok
Gemaakt voor liefhebbers door liefhebbers is inderdaad de beste formule. Alleen denk ik dan in een andere richting – richting Colin Chapman en dergelijke… Dan kom je circuitauto’s tegen met naar huidige maatstaven zo goed als geen vermogen maar waar je nog echt mee kan rijden. Kijk eens naar wat Stig deed met de Seven van Hamster. Ik meen dat hij een snellere ronde neerzette dan de Veyron, de GT3, …
Die auto’s zijn nog één of twee klassen hoger. Die zijn ontworpen door fanatiekelingen voor fanatiekelingen (of door gekken voor gekken). En ik denk dat niet veel mensen zo een auto waard zijn.
kyanite zegt
De meeste mensen hier hebben nog nooit met een auto met én veel vermogen én goede wegligging én goede remmen gereden. Met een auto doe je meer dan alleen sprintjes trekken, op de weg en circuit heb je ook bochten, daar pakt de Focus RS winst, véél winst.
Omgerekend kost deze RS maar 10% meer als de Escort Cosworth (1992-1996 ca. €45.000,–), dus de prijs stijging is minimaal tov 15 jaar geleden. Wat je van de meeste andere auto’s niet kan zeggen die zijn zo 25-50% duurder geworden in die 15 jaar tijd.
De Escort Cosworth was overigens niet echt Escort met een andere motor, maar eigenlijk een aangepaste Sierra Cosworth met een andere carrosserie.
Edje® zegt
Ben zelf een enorme VW /Audi fan, maar iedere keer als ik deze kar zie valt mijn bek open… wat een kanon… zou hier wel eens in willen rijden…
johnny t-jet zegt
Zo is het kyanite , we denken alleen maar in pk”s , meer schijnt er niet te zijn.
XytraS zegt
Ziet er goed uit, maar het gewicht is een dikke tegenvaller^^
Bas zegt
…”En voor de milieuneukers onder ons: een verbruik van 9,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 225 g/km. Is dat netjes of niet? “…
Antwoord van een milieuneuker:
Nee…dat is energielabel F of nog erger en dat is net zo netjes als Sinterklaas zwarte Piet noemen of Kerstman. Ik hoop dan ook dat de bijtelling voor dit soort auto’s omhoog gaat naar 75 of 100% waardoor iedereen het wel uit z’n hoofd laat om in dit monsterlijk gedrocht te gaan rijden.
Buiten dat ziet hij er wel stoer uit.
Neal zegt
32.000€ in belgie… en idd sinds er geen Cosworth blok meer in ligt en de 4×4 weg is.. is de ziel uit het hele concept
Daniel zegt
Wat’s een cW-waarde?
Verder wel mooi autootje voor maar 50.000!
CSL zegt
Hij ziet er leuk uit. Maar 50.000 voor een voorwielaangedreven Ford is overkill. Ik denk niet dat die echt sneller zal zijn dan een S2000 ofzo op het circuit. En bij die krijg je gratis F1 geluid!
René zegt
Voor de twijfelaars: een test tussen de 135i, evo en deze killer:
http://www.youtube.com/watch?v=nqISU2nlhdE&feature=channel
Voorwielaandrijving kan dus best ‘mee komen’……
Ford RS zegt
Ik heb dinsdag de eerst RS van nederland verkocht. ‘sochtends waren de prijzen bekend en smiddags is er al 1 verkocht.
(voor CSL) De nieuwe eigenaar heeft ook nog een S2000..
Nanning zegt
Huh? Ik heb helemaal geen S2000,………. ohhh, helaas ook geen RS :)
RenesisHP zegt
@Bas.
Ik denk dat de meeste van deze auto’s buiten de bijtelling vallen. Die worden particulier gekocht. ;)
Jammer hè?
RenesisHP zegt
@CSL.
Een S2000 is op het circuit marginaal sneller dan de rx8 HP.
Reken er maar op dat een S2000 het af gaat leggen. Helaas..
Jeffrey zegt
Ik heb de nieuwe Ford Focus RS gekocht en wat ben ik blij dak ik Belg ben. In totaal betaal ik ong. 35000€ voor mijn Ford Focus RS en ik heb hem natuurlijk in dat lekkere groen gekocht. Nu wachten erop.