Eind deze maand gaat het Formule 1 circus van start in Melbourne. Lange tijd leek het erop dat we voorlopig het laatste gezien hadden van Jenson Button en Rubens Barrichello en het voormalige Honda team, maar de afgelopen weken werd al langzaam duidelijk dat er een aantal geïnteresseerde partijen waren en dat het wel goed zou komen met het team uit Brackley. Gisterochtend werd door Honda bekend gemaakt dat Ross Brawn genoeg centen op tafel heeft gegooid. De nieuwe naam: Brawn GP. Belangrijkste wijziging: de riceburner van Honda gaat uit het middenonder en wordt vervangen door een motor van Mercedes Benz.
Iedereen die de afgelopen jaren de Formule 1 heeft gevolgd weet wie Ross Brawn is. Dé man achter de succesreeks van Ferrari, dé man die ervoor zorgde dat Schumacher kon strijden om wereldtitels. Maar het begon allemaal al veel eerder natuurlijk. Ross Brawn is al sinds midden jaren ’70 actief in de Formule 1. Hij begon zijn carrière in de racerij als machinewerker bij March, maar het duurde lang voordat hij echt succes kende. Dat succes begon ongetwijfeld toen hij in begin jaren negentig na een aantal omzwervingen over het paddock (hij werkte onder meer bij Arrows en Jaguar) aantrad als technisch directeur van het Benneton team. In ’94 en ’95 won hij met dat team het wereldkampioenschap Formule 1. Inderdaad, hij was ook teambaas toen Jos Verstappen zijn grootste successen (twee keer derde) behaalde. Een groot deel van het succes was direct te danken aan Brawn omdat hij als één van de weinigen begreep hoeveel winst er met een juiste pitstopstrategie te boeken was.
Dat talent zou in het vervolg van zijn carrière nog veelvuldig van pas komen. In 1996 gaat Ross Brawn achter Michael Schumacher aan als deze verhuist naar de renstal van Ferrari. Hij treed aan als technisch directeur en in 1999 weet hij de eerste constructeurstitel voor het team binnen te slepen sinds begin jaren tachtig. In de succesjaren die volgen wint Ferrari (en voornamelijk Schumacher) regelmatig door de briljante racestrategiën uit het brein van Brawn. Het levert Ferrari zes opeenvolgende constructeurstitels op. De combinatie Ferrari / Brawn / Schumacher lijkt onoverwinnelijk. Schumacher is ongenaakbaar in een betrouwbare Ferrari. En als Ferrari niet de beste auto voor Schumacher heeft, heeft Brawn alsnog wel de beste strategie. Of hij zoekt de randjes van de reglementen op want ook daar was Brawn niet vies van. Hij was niet bang om de strijd aan te gaan met de andere teams of de FIA als hij dacht daar voordeel voor Ferrari uit te kunnen halen. Sommige streken zorgden ervoor dat hij bij bepaalde mensen een stuk minder geliefd was. Zo verklaarde hij bijvoorbeeld dat Michelin illegale banden leverde toen het erop leek dat het kampioenschap van 2003 uit zijn handen glipte. Niet een beschuldiging waar je veel vrienden mee maakt. Zeker niet omdat er al een paar jaar op die banden gereden werd. Of het door de inspanningen van Brawn kwam weet ik niet, maar uiteindelijk won Ferrari de titel toch nog dat jaar. Toch blijken ze bij Ferrari in 2005 en 2006 niet zo onoverwinnelijk als gedacht. De concurrentie heeft een inhaalslag gemaakt en het gaat allemaal niet meer vanzelf. Schumacher gooit uiteindelijk de handdoek in de ring en ook Brawn kondigt eind 2006 zijn vertrek aan bij Ferrari. Hoewel iedereen op dat moment nog uitgaat van een jaartje rust voor de oude rot blijkt eind 2007 dat Brawn heeft gekozen voor Honda.
Met Honda weet Brawn weinig potten te breken, hoewel het team in de loop van 2008 een beetje lijkt op te krabbelen. Maar Brawn kondigde eind vorig jaar aan een auto te hebben ontworpen voor 2009 waarmee races gewonnen kunnen worden. Desondanks besloot Honda uit de Formule 1 te stappen. De vraag is vooralsnog dus of de beweringen van Brawn nog waargemaakt kunnen worden, want de ontwikkeling heeft lange tijd stil gelegen en andere teams hebben echt niet op ze gewacht. In ieder geval heeft Ross Brawn de volgende stap in zijn carrière gezet. Van technisch directeur is hij nu teameigenaar geworden. Als hij de tijd krijgt (gezien alle economischie malaise en dergelijke) kon Brawn GP in mijn ogen over een paar jaar wel eens het te kloppen team zijn. Of dat gaat lukken met Barrichello en Button achter het stuur? Ik denk het niet. Maar aan die auto zal het niet liggen. Laat staan aan de strategie.
Mr. V8 zegt
Ben benieuwd! Hulde voor Brawn in ieder geval! Dit is toch een levende legende, helaas zal de combo Schumacher/Brawn niet meer komen in de toekomst… 29 Maart is het zover, eindelijk!!! :D
a_buis zegt
‘Of dat gaat lukken met Barrichello en Button achter het stuur? Ik denk het niet. Maar aan die auto zal het niet liggen. Laat staan aan de strategie.’
Bar en But hebben bewezen te kunnen scoren in een grijs verleden, inderdaad de vraag of zij het moeten gaan doen. M.i. moet er een brutale alleskunner/durver a la Schumacher plaatsnemen in een team van Brown. Ook Schumi bewees meer dan eens de regels naar zijn hand te kunnen buigen. Maar dit alles in een Ferrari. En ik meen dat daar de sleuten van het totale succes lag. Brown heeft waarschijnlijk niet veel vrienden gemaakt in zijn Ferrari periode. Moet het allemaal nog eens zien gebeuren. Wel top dat het team doorgaat natuurlijk!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Cudo’s voor Brawn!
Mooi dat het team zo behouden wordt.
Over die successen: de historie van de Formule 1 leert dat het eerst echt wel een paar jaar achteraan rijden wordt…
Zelfs Toyota met het grootste budget in de F1 lukt het niet ‘de topteams’ écht bij te halen.
Questor zegt
Het hangt denk ik van een aantal factoren af. De auto zal denk ik niet optimaal zijn dit jaar… er zal vast gelet zijn op de kosten bij de ontwikkeling van de auto van dit jaar. Ook de motor van Mercedes zal zeker in het begin niet super uit de verf komen, ze hebben daar waarschijnlijk nog veels te weinig mee getest dus pas halverwege het jaar zou je progressie kunnen zien maar de andere teams zitten niet stil natuurlijk.
Qua coureurs hebben ze misschien niet the best of the best, maar het zijn wel 2 ervaren coureurs die voor een verrassing zouden kunnen zorgen. Barichello is misschien geen hoogvlieger maar rijd vrij consistent als hij de auto eenmaal goed kent, Button moet echt een auto hebben die voor hem gemaakt is wil hij grote dingen doen, maar hij kan het wel…
Al met al denk ik dat Brawn dit jaar zeker niet bij de winnaars zal zitten, maar dat mag je ook niet verwachten van een team dat zolang in onzekerheid gezeten heeft, maar Brawn kennende is het een man die een lange termijn visie heeft, dus als het financieel goed gaat, verwacht ik volgend jaar een behoorlijke grote stap naar de top.
pomoek zegt
“Schumacher gooit uiteindelijk de handdoek in de ring”, is denk ik niet een juiste typering van het vertrek van Schumacher. Je gooit de handoek in de ring als je een (boks)- wedstrijd niet meer kan winnen. Schumacher is met pensioen gegaan omdat hij , tja, een F1-pensioengerechtigde leeftijd had bereikt. In zijn laatste jaar is hij nipt 2e geworden. Verder een goede blog! Hopelijk gaat Brawn hoge ogen gooien het komende jaar!
mashell zegt
Schumacher is niet gestopt omdat ie te oud werd, maar er niets meer te winnen viel voor hem.
Ik hoop dat Ross Brawn nog vrienden heeft bij de voedselbank want daar ga je terechtkomen als je als particulier een F1 team hebt. Dapper is het zeker.
Bert zegt
Leuk stukje!
Alleen de eindzin trek ik niet zo, “Aan de auto zal het niet liggen”
Dat kan helemaal niemand nog weten natuurlijk zelfs bij McLaren weten ze echt niet wat hun auto doet ten opzichte van de concurrentie…
Dat gaan we gelukkig over een week of 3 zien!
JPM zegt
Ach je kunt de successen van Ferrari niet volledig toeschrijven aan Brawn. En ook met zijn af en toe geniale strategieen kan je een race niet alleen winnen. Een team is succesvol als alles bij elkaar komt, technische afdeling, afstelling, coureur, aerodynamica, sponsors en strategen. Een succesvol team kan nooit te danken zijn aan een van die afdelingen. Het is het team dat als een team samenwerkte waardoor ze zo succesvol waren. Het is moeilijk te zeggen hoe groot zijn rol was, desalniettemin ben ik blij dat hij Honda heeft overgenomen.
VonStroke zegt
Puike zet van Brown, getuigd van ballen! Ik hoop echt dat dit ding mee kan met de snelsten uit de paddock.
midi zegt
Eens met JPM, ik denk idd dat je o.a. Jean Todt ook enige credits moet geven. Zeker gezien zijn eerdere successen als team baas bij Peugeot en Citroen in de Dakar. Ik had altijd het vermoeden dat Schumi dichter bij Todt stond dan bij Brawn. Denk ook dat Brawn weg is gegaan bij Ferrari omdat hij zelf de ambitie had om de volledige leiding van een team te hebben.
Franco zegt
@pomoek,
Een “een F1-pensioengerechtigde leeftijd”?!?
En wat is die leeftijd, als ik dat mag vragen?
Mansell won (uiteindelijk) zijn WK op z’n 39ste! Prost was 38 toen hij zijn vierde WK won!
En in een grijzer verleden werd Sir Jack Brabham op 40 jarige leeftijd WK met zijn eigen auto!
Michael Schumacher stopte op de leeftijd van 37, dus jonger dan de drie voorbeelden hierboven!!!
Nee, in mijn ogen kon of wilde Schumacher de confrontatie met Kimi Raikonnen niet aan! Todt verloor de macht om Luca Montezemolo te weerhouden om een sterke rijder naast Schumacher te zetten en daarom stopte Michael!
Citrofiel zegt
Interessant stukje! Maar waarom moeten we dit lezen in een column, en niet in een gewoon nieuwsbericht op autoblog?
Henne zegt
Ja, dit heb ik gister ochtend al gemaild aan jullie…
Het was vrijdag morgen al bekend.
Michael stopte niet vanwege een andere rijder.
Schumi eet Kimi namelijk op de baan met huid en haar op.
De tests van de F2007 bewijzen dat. Op Catalunya was Schumi 4 tiende sneller als Kimi. En ook de F2008 bood 2 tiende in het voordeel van de 7-voudig wereldkampioen.
Mijn idee er achter is dat er voor Brawn te veel mensen zouden verdwijnen waarmee hij en Ferrari succes hebben gehad.
Daarom heeft Michael zijn helm aan de wilgen gehangen. Het winnende team zou gesplitst worden. Kimi heeft wel een rol gespeeld in het geheel en dat is puur financieel. Ferrari moest Kimi/McLaren 10 miljoen euro betalen als Schumacher door zou gaan.
Het was namelijk een deal Kimi naar Ferrari te halen als Schumi zou stoppen. McLaren wou Lewis Hamilton al in 2006 brengen alleen had Kimi nog een contract tot en met 2006. Naast Kimi had Mclaren in eerste instantie Montoya en omdat deze halverwege het seizoen bij McLaren met ruzie weg ging is hij vervangen door testrijder de la Rosa. McLaren had dus een zeer goede Hamilton en wou een topper naast hem. Daar kwam Fernando Alonso dus. Zeer waarschijnlijk was die deal er ook halverwege 2006 al. Ook in dit contract stond een clausule dat als Schumacher zou blijven, Kimi ook zou blijven. Fernando gaf zelfs een heel klein voorzetje in een gesprek met de Spaanse TV in 2007. “Als Schumacher niet gestopt was had ik nog bij Renault gereden. Was hij maar niet gestopt, dan hadden we een heel mooi seizoen gehad. Met Lewis, Michael en ik zelf die 100% voor de titel zouden kunnen gaan. Maar soms worden er verkeerde keuzes gemaakt. Geld speelt dan een veel te grote rol en worden er min of meer verplicht veranderingen doorgevoerd.”
Dit was in de periode dat Alonso niet happy meer was bij McLaren.
Franco zegt
@Henne,
Dan is Schumacher nog gekker dan dat ik dacht!
Stoppen omdat je werkgever anders 10 miljoen moet betalen?!?
Hij verdiende genoeg om het geld desnoods zelfs te lappen aan Kimi/McLaren!
Stel…Je doet iets wat je veel voldoening en plezier brengt (en je verdient een alleraardigst ‘zakcentje’), dan stop je toch niet alleen maar omdat je werkgever een inschattingsfout gemaakt heeft?!?
En wat een onderschatting van Kimi door jou dan! Straks zeg je nog dat Kimi met geluk WK is geworden… :roll:
Henne zegt
Kimi is bij lange na niet de coureur die Scumacher was.
Die staat op het plateau Senna, Mansell, Prost enz.
Kimi drinkt liever alcohol en heeft liever lol met vrienden. En o ja hij is ook nog formule 1 coureur…
Ik zeg niet dat hij slecht is. Maar hij heeft een eigenaardig karakter en handelt ook dusdanig. Hij is niet van het caliber van bovenstaande coureurs.
Met beide Ferrari coureurs en ook Hamilton gaat het fout als er ook maar iets mis gaat. Kijk naar Spa 2008, Singnapore 2008.. Net of er een knop om gaat bij het idee dat ze iets goeds voor het kampioenschap kunnen doen.
Let wel als er niets fout gaat zijn Massa en Kimi niet te kloppen.
Maar ik heb de heren nog niet op Monaco van P22 naar P5 zien rijden en in Brazilie niet met technische problemen 2x het halve veld in zien halen…
Ze behoren tot de beste coureurs van het moment. Maar niet tot de beste aller tijden.. Ik wacht daarmee tot Vettel in een goede auto plaats neemt.
En Schumi zou in 2007 niet meer met plezier geracet hebben de mensen waarop het team gebouwd is sinds 1996 werd redelijk aan stukken gescheurd.
Zeg nou zelf als je je werk erg leuk vindt maar je collega’s zitten alleen maar te zeiken op je. Wordt je het dan niet snel zat??
Schumi, Brawn & Todt waren in dit geval 3 handen op een buik.
Het was tijd voor Schumi om te stoppen.
Dat Schumi daarbij 10 miljoen voor Ferrari kan besparen is alleen maar meegenomen.
Sowieso zijn 9 van de 10 coureurs van deze tijden niet de echte racers meer.
De echte jongens hadden een instelling waar je u tegen zegt.
“It doesn’t matter if you win by an inch or a mile winning is winning.”
Daar stonden de echt jongens achter nu gaat het alleen om denken, meedoen is belangrijker als winnen. Het lijkt wel een eurovisie songfestifal instelling. Ik zou willen winnen en alleen winnen.
En ja, Schumi verdiende in 2008 ook nog een miljoentje of 40 met alle werkzaamheden die hij bij Ferrari doet incl sponsoring. Nu weet ik alleen niet wat de krediet crisis daar van over laat in 2009. :D
Maar hij mag niet klagen.
Hij is nog redelijk nauw betrokken bij de F1 en heeft inmiddels de straatauto setup afdeling enigzins onder zijn hoede, samen met Dario Benuzzi. De 430 Scuderia is zijn eerste kindje.
Henne zegt
O, en Kimi is eigenlijk alleen maar WK geworden omdat Hamilton een cruciale fout maakte in China. Een beetje geluk heeft ie dus wel gehad.
En dat zeg ik als Ferrari fan!
Suprageex zegt
Bij deze: PICTURE :D
Henne zegt
KillerWhale!!!
Klassiekerrally zegt
Fijn geschreven Casper. Het valt vooral op door de wat serieuzere toon en ontstijgt daarmee -met alle respect- veel andere artikelen op autoblog die af en toe meer gericht lijken te zijn op het puberende puistjes publiek. Bijzonder prettig te lezen. Hulde!
gogogomagazine.com zegt
Yoepie, hopelijk weet Brawn dat stelletje ongeregeld wel tot een goed team te smeden!
CasperH zegt
De nieuwe regels zullen denk ik wel een beetje de verhoudingen rechttrekken. En stel dat de standaardmotor echt gaat komen dan kon het allemaal wel eens sneller gaan dan ooit. Niet dat ik vind dat die motor er moet komen, maar toch…
@ Henne: ik ben persoonlijk een voorstander van Kimi-achtige rijders. Hij is misschien niet van het kaliber Schumi of Senna (opmerkelijk overigens dat je Mansell in dat rijtje schaart) qua rijden, maar hij brengt wel een beetje leven in de klinische wereld van de hedendaagse F1. Het is misschien onverstandig, maar ik vind het tof als iemand alles of niets speelt op een nachtelijk Singapore of doorweekt Spa. Natuurlijk vergooide hij (bijvoorbeeld) daar punten maar hij brengt weer een beetje drama terug in de sport. Dat heb ik lange tijd gemist in de F1.
@ Suprageex / Henne: wat zijn ze lelijk hè, de met die nieuwe spoilersets e.d.
@ Klassiekerrally: dank! Ik doe mijn best. Met wisselend succes, maar toch ;)
BMW Driver zegt
Ik zeg dat Brawn voor volgend jaar Schumi terug gaat halen……..
binnen een jaar kan er veel ontwikkeld worden….
CasperH zegt
Ze hebben alvast een goede start gemaakt in ieder geval!
http://www.nusport.nl/20090309/formule-1/sterke-start-brawn-gp
databekker zegt
Honda vertrok, nu ben ik automatisch maar fan geworden van Brawn gp. Raar om eens een favoriete stal veel te zien winnen. Ik was het niet gewend toen Honda nog meedeed.