Lotus is een meester in het recyclen van oude modellen, maar voor het eerst in 13 jaar zijn ze dan toch met een echt nieuwe auto op de proppen gekomen. De Evora zagen we vorig jaar voor het eerst in Londen en inmiddels is hij ook in Nederland verkrijgbaar.
Importeur Van der Kooi Sportscars zet de Evora in de prijslijst voor €79.275, een stuk minder dan ze zelf aanvankelijk dachten. De Evora wordt aangedreven door een 3,5 liter V6-motor met 280 pk, goed voor een acceleratie van 0-100 in minder dan 5 seconden en een top van 260 km/h. Het gewicht bedraagt 1.350 kg; dat is niet vederlicht, maar Lotus gooit het dan ook over een andere boeg dan bijvoorbeeld met de spartaanse Elise. Aan boord vinden we onder andere een multimediasysteem met touchscreen en zelfs luxe items als elektrische buitenspiegels. Dit is nogal bijzonder voor een Lotus; de importeur zegt er het volgende over:
“De Evora markeert een belangrijke mijlpaal voor Lotus en maakt deel uit van het gedurfde strategische vijfjarenplan, dat voorziet in de introductie van diverse nieuwe modellen en technologieën. De Evora is dankzij zijn prestaties en lichtgewicht constructie een echte Lotus. Hij bewijst dat fantastische prestaties, een efficiënt brandstofverbruik, een elegant design en praktische bruikbaarheid uitstekend samengaan in een toonaangevende 2+2 sportwagen met middenmotor die aan alle veiligheids- en homologatienormen voldoet.”
Je kunt kiezen voor een exemplaar met twee of vier zitplaatsen; die laatste is iets duurder, namelijk €83.955. Lotus zal per jaar zo’n 2.000 Evora’s bouwen. De eerste 250 zijn reeds verkocht, waarvan een handvol in Nederland.
Nieuwe Lotus Evora zeer scherp geprijsd
Leverbaar, als twee- en vierzitter, vanaf € 79.275,00
Tijdens de Autosalon van Genève presenteert Lotus de Evora. Dit nieuwe topmodel van de Engelse sportwagenfabrikant heeft een fabuleuze styling, levert indrukwekkende prestaties en beschikt over een luxueuze uitrusting. De Evora, die voor Lotus een nieuwe doelgroep zal aanspreken, staat vanaf juli 2009 in de showrooms van Van der Kooi Sportscars in Amsterdam en Lochem. De Evora is leverbaar vanaf € 79.275,00. “En dat is belangrijk gunstiger dan eerder werd geanticipeerd,” zegt Jan van der Kooi. “De Evora luidt voor Lotus een nieuw tijdperk in en dat gaat gepaard met een uiterst concurrerende prijsstelling.”
De Evora met middenmotor wordt aangedreven door een door Lotus geprepareerde 3.5-liter V6 motor met 280 pk, gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Het lage gewicht van slechts 1.350 kg draagt bij aan bovengemiddelde prestaties. Naast die indrukwekkende performance en uitzonderlijke handlingeigenschappen is de Evora een meer verfijnde auto geworden dan de huidige sportmodellen van Lotus. “Met de Evora mikt Lotus op de sportieve automobilist die veel waarde hecht aan de combinatie van lifestyle en sportieve prestaties, en minder op de compromisloze dynamiek van een sportwagen pur sang. Zo heeft deze nieuwe Lotus een touchscreen Multimedia-Systeem en zelfs elektrisch verstelbare buitenspiegels, heel ongewoon voor Lotus! De rijprestaties van de Evora zijn echter van het allerhoogste niveau, zoals men van Lotus mag en kan verwachten,“ aldus Van der Kooi.
2.000 auto’s per jaarDe nieuwe Lotus Evora zal handmatig worden geassembleerd op een nieuwe productielijn in Lotus’ geavanceerde productiefaciliteit in Hethel. De productie van de Evora is gelimiteerd tot zo’n 2.000 auto’s per jaar, waardoor de exclusiviteit van de dynamisch vormgegeven nieuwe sportwagen gegarandeerd blijft. De eerste 250 te produceren Evora’s hebben overigens al een nieuwe eigenaar gevonden. Van der Kooi Sportscars heeft ook in Nederland diverse orders voor de Evora genoteerd.
Van der Kooi: “De Evora markeert een belangrijke mijlpaal voor Lotus en maakt deel uit van het gedurfde strategische vijfjarenplan, dat voorziet in de introductie van diverse nieuwe modellen en technologieën. De Evora is dankzij zijn prestaties en lichtgewicht constructie een echte Lotus. Hij bewijst dat fantastische prestaties, een efficiënt brandstofverbruik, een elegant design en praktische bruikbaarheid uitstekend samengaan in een toonaangevende 2+2 sportwagen met middenmotor die aan alle veiligheids- en homologatienormen voldoet.”
Prestaties
De 280 pk sterke, 3,5-liter V6-middenmotor met VVT-i-Technologie zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden, terwijl de topsnelheid 260 km/u bedraagt. Standaard beschikt de Evora over 2 zitplaatsen. Tegen meerprijs kan deze Lotus worden voorzien van 2 enkele zitplaatsen achter.
Prijzen en uitrusting
De Evora 2+0 kost all-in € 79.275,00, terwijl de Evora 2+2 een prijskaartje heeft van € 83.955,00. Op de lijst van de standaarduitrusting staan voorzieningen als schakeladvies-display, hydraulische stuurbekrachtiging, traction control, geventileerde remschijven, airbags voor bestuurder en bijrijder, ISOFIX kinderstoel bevestiging (alleen op de 2+2), ABS, elektrische, verwarmde buitenspiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en elektronische kofferklep opening en LED achterlichten. Ook zijn er tal van opties zoals Bi-Xenon verlichting inclusief was installatie leverbaar om de Evora geheel naar persoonlijke voorkeur uit te rusten.
BananaFlip zegt
Die prijs valt me erg mee.
Voor bijvoorbeeld een Maserati Quattroporte betaal je veel meer dan 83.955.
Jorden zegt
je hebt voor dat bedrag wel een behoorlijk spectaculair ogende auto! en 1350 kilo vind ik wel licht….. kijk eens naar porsche, BMW, Mercedes of audi
Ferdinand zegt
@ BananaFlip
Vergelijk jij nou een Evora met een Quattroporte??? :shock:
Renee zegt
Een Maserati Quattroporte is ook wel een iets andere auto. Al is het alleen al dat deze 3 deuren heeft :-)
Voor net 80k heb je wel een supercar. Cool!
Thomas zegt
Mooie auto, met 1 ontzettend groot mankement: compromis!
Deze auto is niet “hardcore” maar ook geen GT. Kaler en stijver dan een slk/z4, luxer dan een elise, noble of s2000.
Het zit er dus allemaal net tussenin. Ik ben benieuwd of er een doelgroep voor is. Het is uiteraard wel een leuk vormgegeven auto, met de nodige “lotus”kwaliteiten, maar zal zich wel echt moeten gaan bewijzen in eigenlijk een nieuwe klasse. Kan namelijk voor deze prijs geen concurrent bedenken.
erik zegt
specifiek vermogen van de motor ligt ook niet echt enorm hoog… maar daar zal wel wat aan gedaan worden in de myriade van special editions die lotus pleegt uit te brengen :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
1350kg is in de huidige markt, met de huidige luxe wensen, een vedergewicht!
Thomas’ verhaal is echter ook zeer steekhoudend!! Dus time will tell…
Ik denk dat vanwege de MERKnaam Lotus, toch veel mensen deze kiezen boven een SLK/Z4.
Ik zelf zou sowieso voor de Lotus gaan
Citrofiel zegt
Een nieuwe klasse aanboren, volgens Thomas. Nou, dan is Lotus ook eens ‘in’. De Duitsers zijn nu ook al zo druk met nieuwe klassen!
Maar on-t, ik vind dit echt een goede prijs voor deze auto.
micheloo0 zegt
en in belgië
VantageR zegt
@Thomas: Ik denk dat je het geen mankement moet noemen, maar juist een goede eigenschap. Er zijn zat mensen die wel iets sportievers willen rijden, maar niet zo hardcore als een Elise of Noble. Deze auto is meer geschikt voor dagelijks gebruik.
gogogomagazine.com zegt
Prachtig! Hier heeft Lotus-minnend Nederland op gewacht, weg met die lelijke F430’s, SL’s en Audi R8’s in de PC, maak plaats voor de Evora. De Artega GT heeft er een concurrent bij!
Laurens zegt
LOL @BananaFlip
Zeggen dat het ding 4 zitplaatsen heeft is idd zoiets als beweren dat een iQ IQ heeft.
Lotus kan wel eens een winnaar zijn in deze crisis, de koers van het pond is nog nooit zo laag geweest.
Ik zou het ding rechtstreeks in Engeland bestellen, parallel importeren en bij VanSten laten onderhouden.
Koen zegt
@VantageR: Dat wordt de crux denkik. Als je naar het verleden kijkt is het daar waar Lotus iedere keer de fout is ingegaan, dus om een auto voor dagelijks gebruik te maken. Vaak was de kwaliteit om te huilen: eclat, excel. Of maakten ze een auto waar niemand op zat te wachten: elan +2.
De essentie van lotus is een hardcore driving machine met technische innovaties. Als dit gecombineerd wordt met luxe, kwaliteit en dit ook echt waar gemaakt wordt kan het een succes worden want het is echt een strakke wagen.
Maar als die luxe tot meer problemen gaat leiden gaat t mis denkik.
jurrian zegt
wow, wat een mooi interieur eigenlijk duidelijk overzichtelijk en erg strak! dit is een heel bgerenswaardig karretje, helemaal als straks de “S” komt of de “R” of de “SC” en de club sport of de GT3 en niet te vergeten de lotus 100th anniversary limited edition of de check-lotus-out-we-made-some-special-paint limited version. ;)
Bert zegt
oeioeioei….
dit komt helaas net iets te dicht bij mijn maximale maximale budget….
waarom is ie niet nog 15K duurder zodat ik hem uit mijn hoofd kan zetten?
Amigo zegt
@ Jurrian: waar zie jij een interieur?
Vinny_93 zegt
Wel duur hoor. Maar dat mag ook wel met zo’n auto.
Zie hierboven dingen op Zomoto staan: Elise voor 31K. Iets voor jou, Bert?
@jurrian: pass mij die interieur pics ook ff dan…
Luc zegt
Koopje, dit is nou waar voor je geld
Mark S. zegt
Erg mooie wagen, persoonlijk zou ik alleen zeer twijfelen tussen deze wagen of een M3. is geen vergelijking maar het is dan ook persoonlijk.
G. Bert zegt
interieurpics staan in het rijtje bij de foto’s: kies er een en klik op volgende…
Brainbrommer zegt
ziet er zeer goed uit
RenesisHP zegt
Een rx8 weegt minder dan deze Lotus. :shock:
Toch gaat dit net even wat harder. ;)
JanJansen zegt
Ik ben totaal niet Amerika minded en ik ben een Caterham aan het bouwen dus de volgende uitspraak zal wellicht een beetje raar klinken:
Langzaam krijg ik steeds meer respect voor de Corvette ZR1 die met zijn 620pk V8, elektromechanische dempers, zelfde remsysteem als een Enzo slechts marginaal meer kost dan deze Lotus en daarnaast maar 1,519 kg in de schaal brengt.
De eerste Elise woog 650 kg. Deze is 2x zo zwaar. Colin Chapman draait zich om in zijn graf bij het aanzien van deze specs, Ik zeg SCHAAM je Lotus!
Bert zegt
@ Vinny, die is me net weer te “hardcore”…
maar lees inderdaad geen goede berichten over de Lotus als daily drive.
Kan ik tenminste weer rustig slapen!
Tis wel echt en mooie apart ding!
mashell zegt
Cayman killer!
eendje zegt
@mashell
cayman killer?
je bedoeld zeker een panamera killer(dat is dan wel niet zo moeilijk,maar toch)
Citrofiel zegt
@ eendje; Cayman lijkt me hier meer op zijn plaats. De Panamera is een vierdeurs. Dit is weliswaar een vierzits, maar dat is niet te vergelijken met een vierdeurs. Daarbij, standaard is het eigenlijk niet eens een vierzits, dus dan is de Cayman de concurrent…
sansebastiano zegt
@ Renee: Quattro = vier (4) dus geen drie deuren.. Is wellicht een gat in de markt: een Maserati hatchback ;-)
Bram zegt
Ik ben het met Jan Jansen eens, hij is te zwaar voor een echte lotus! Heeft lotus trouwens niet meegeholpen aan de Corvette? Het is wel een erg mooi auto deze Evora en ik hoop dat hij wat meer verkocht zal worden dan de Europa!
Glaasje zegt
Fraai lijnen spel, beetje naar Spijker gekeken?
BananaFlip zegt
*Slaat zichzelf heel hard met vier deuren op zijn hoofd*