Ja, daar waren we al een beetje bang voor. Ferrari slaat de groene weg in en raapt het zeepje op.
Omdat wereldwijd de CO2 uitstoot omlaag moet gaat ook Ferrari aan de hybride. Dat heeft Ferrari baas Luca Cordero di Montezemolo bekend gemaakt in Genève. Door middel van gewichtsbesparing en het toepassen van het KERS-systeem wordt nu al een poging gedaan de CO2 uitstoot in 2012 met 40% terug te dringen. Het KERS-systeem (Kenetic Energy Recovery System) is afkomstig uit de Formule1 en zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt tijdens het remmen wordt opgeslagen en weer vrijkomt bij acceleratie. Binnenkort wordt dit systeem leverbaar op nieuwe Ferrari modellen.
Ferrari heeft eerder al bevestigd dat ze misschien gebruik gaan maken van V6 turbo motoren. Tot nu toe maakt Ferrari enkel gebruik van V8 en V12 motoren maar aan die periode komt wellicht een eind. De introductie van de eerste hybride Ferrari wordt pas rond 2015 verwacht. Èèn schrale troost: Ferrari heeft bevestigd dat dieselmotoren worden uitgesloten.
Autofans.be zegt
Ach, als de prestaties er niet onder lijden…
lincoln zegt
misschien willen ze wel blijven bestaan ??
Bob Lutz is de man die zich NIET liet chanteren door de milieumaffia ..
vraag hem eff hoe hij het er vanaf gebracht heeft ..
Mathyz zegt
Doe maar niet Ferrari.
Emile_Benz zegt
Ach het merk Ferrari had toch al niet meer de emotie in haar modellen zoals het vroeger was… Ze dachten waarschijnlijk: “Als we Enzo Ferrari om willen laten draaien in z’n graf, moeten we ’t gelijk goed doen…” Dat was de aanleiding tot het hybride-idee… :roll:
Oly zegt
inderdaad raap dat zeepje maar lkkr op. stelletje ….. zijn echte milleu ridders waar is die tijd dat iedereen schijt had aan die hippies. achja nu is het officele bewijs dat ferrari te commercieel is net als porsche
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/21/diesel-power-sterkere-zelfontbrander-voor-de-cayenne
Citrofiel zegt
“Èèn schrale troost: Ferrari heeft bevestigd dat dieselmotoren worden uitgesloten.”
Ahum… Wie zei dat ook al weer nog meer? O ja, Porsche… :roll:
Benjamin1 zegt
Wat een rare reacties. Ferrari moet wel, zonder deze maatregelen is ferrari over 10 jaar niet meer. Liever dat ze het met prestatieverhogende dingen zoals dat kers systeem doen dan met diesels of dunne bandjes.
ricardo zegt
@ lincoln
Ferrari heeft niet dezelfde kosten als GM m.b.t. pensioenen voor oud-werknemers die tot het einde der dagen doorbetaald worden.
http://online.wsj.com/article/SB122688631448632421.html
Tommeke zegt
Ik heb een vraag, wat is nu het verschil tussen bezine en diesel motoren? Beetje rare vraag van een autofan maar ik zou het echt niet weten…
Floryn zegt
al die nostalgici op dit blog moeten zich eens achter de oren krabben of ze niet ongelofelijk ouderwets zijn.
Het is goed dat ook een bedrijf als ferrari op zoek is naar oplossingen. Wij leven in deze wereld nu eenmaal samen en als je daar geen rekening mee kunt houden ben een een puber, autist of iets wat daar op lijkt.
Als ze maar een paar liters benzine overlaten om in 2050 nog een paar keer zo’n oude ferrari van de stal te kunnen halen. En wellicht kunnen ze dan ook synthetische bezine maken die goed is voor het milieu….
Floryn zegt
@ tommeke
ken je wikipedia daar kunnen ze het beter uitleggen dan wie ook!
BmwMPower zegt
Gespot: Video: Ferrari 599 Hybride Revving.
Comments:
‘Huh wat, staat die wel aan?’
‘Ik hoor niks!’
etc etc.
Ferrari moet niet aan hybride beginnen.
lincoln zegt
@ricardo .. yeah right .. blame the old people ..
RenJie zegt
uhmmm bevestigD?
Bart zegt
Redactie:
Ferrari bevestigd 599 hybride prototype
bevestigd = bevestigt
ff aanpassen…dit bericht kan daarna worden verwijderd..
Groet, Bart
Floryn zegt
@bmwmpower
als je wilt weten of andere mensen op straat nog steeds je brullende ego kunnen horen dan verf je m toch ferrari rood zoals veelgebruikt is op deze auto’s…
Bart zegt
ah..iemand was me net 10 sec. voor..haha :P
Benz.. zegt
Eeuwig zonde is dit.. Een Ferrari hoort een lekker motorgeluid te hebben, hoort benzine te slurpen. Het zou jammer zijn als dit zomaar op zou houden :(
Niels zegt
@RenJie: Ja, zoiets heet een voltooid deelwoord.
Floryn zegt
@ Bart
een taalcursus voor onze bloggers zou ook wel eens mogen he :)
of zouden ze zo snel moeten werken van autoblogger Vincent dat ze de typefouten voor lief nemen.
BmwMPower zegt
@ Floryn
En dan heb je je auto in Ferrari rood, en wat dan?
Je hebt een klein gezoem…
Niels zegt
Woeps, ik had niet in de kop gekeken….
ibexx930 zegt
@Niels
Dat schrijf je nou toch niet serieus hè?
vla zegt
@ lincoln
Da’s een verkeerde vergelijking: Ferrari en GM zijn twee verschillende merken. De één is niet eens een merk.
Okee, dit is de druppel. Ferrari is officieel dood.
RDS zegt
@ Emile_Benz
Ze denken bij ferrari, als we hem twee keer een halve slag laten draaien danligt hij weer als normaal…..
@ Floryn
Bestaat al, met gas maken ze bij Shell al jaren dat heten Fischer-Tropschbrandstoffen kijk ook eens op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fischer-Tropschbrandstoffen#Aardgas_.28Gas-to-Liquids_of_GTL.29
Zit onderandere in de V-power
Cantago zegt
Ga maar eens goed zoeken naar de ECHTE invloed van CO2 op het klimaat, dan kom je tot de conclusie (net als vele andere) dat het complete onzin is en CO2 uitstoot niks meer is dan een commercieel verkooppraatje van de overheid. Want die moeten tenslotte goed uit de bus komen!
Dat een geweldig en gevestigd merk als Ferrari met deze onzin mee gaat vind ik diep triest… Jammer maar helaas.
Tommeke zegt
iemand met meer info dan wikipedia… ?
Stef_4 zegt
als ferrari zegt dat ze geen diesel gaan rijden geloof ik ze..is ook moeilijker aan te komen als bij VAG als bij FIAT group…bij VAG hebben ze iets meer dikkere diesels liggen..
en ja toch, vanwege kosten zal iedereen moeten downsizen:(
vla zegt
My vote is with Cantago! Van CO2 klopt mss wel iets, maar concreet bewijs dat CO2 de enige factor is die de opwarming van de aarde veroorzaakt, is er niet. Denk daar maar eens aan volgende keer dat iemand zo’n rommel verkoopt.
En het is overigens niet zo dat Ferrari samen met aardolie zal verdwijnen, we hebben voldoende alternatieve brandstoffen.
lincoln zegt
@VLA .. GM ?? ik schreef toch echt over Bob Lutz ..
ik ga toch ook Ferrari niet verwarren met de FiatSPA groep .. die je dan wel weer zou kunnen vergelijken met GM ..
156/2005 zegt
@ Tommeke
Het belangriijkste verschil tussen benzine en diesel is de verbranding. Diesel explodeert als het ware onder druk. De brandstof wordt tegenwoordig ook al onder hoge druk ingespoten in tegenstelling tot de pompverstuivers. De moderne diesel maken gebruik van Commonrail (160 bar?). Een uitvinding van de Fiat groep en Bosch, voor het eerst leverbaar op de Alfa Romeo 1.9JTD (voor zover ik weet) in 1997.
Benzine is afhankelijk van een vonk voor ontbranding. Benzine motoren zijn hoogtoeriger. Benzine is energiearmer dan diesel, aan de andere kant is diesel vervuilender qua co2. Diesel stoten alleen meer fijnstof uit, nox en andere vervelende, bomenverslindende, noordpoolsmeltende rotzooi volgens onze regering.
In een notendop. ;)
vla zegt
@ lincoln
Maar het is GM da
vla zegt
@ lincoln
Maar het is GM dat ondergaat, niet Bobbie. ;) Je zou zelfs kunnen zeggen: “integendeel”. (vorige reactie: computercomplicaties… :roll: )
RDS zegt
@156/2005
maak er maar min. 1600 bar van
RenJie zegt
@Niels
hahahaha, dat meen je niet serieus of wel..
Tommeke zegt
Thnx @ 156/2005
RenJie zegt
oh ok, ik had je laatste reactie ook over het hoofd gezien. Blij dat we allebei weten hoe je het moet schrijven. ;)
Monza zegt
Ferrari Dino met V6
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/10/klassieker-ferrari-dino
appieflappie zegt
@156/2005
Diesel CO2 vervuilender dan benzine? Diesel stoot misschien veel meer roet uit, maar diesel is juist op gebied van co2 uitstoot veel beter dan benzine. Ik bedoel niet voor niets zijn de minst co2 vervuilende autotos zonder extra elektromotoren diesels en geen benzine motoren ;)
Rick dos zegt
Evolutie. Ain’t that a b*tch.
Neluz zegt
… laat het maar houden bij dat KERS-systeem :P misschien is het nog wel beter ook sneller uit de bochten komen :P
marcel zegt
ferrari is altijd een technologies sterk merk geweest als ze een kers systeem op hun autos schroeven zal dat in de trant van het merk zijn en ook een hoop sensaties met zich meebrengen . dus ik denk dat enzo lekker kan blijven liggen zo als hij licht
EnzoR zegt
Zozo… nja prototype oke maar productie? nooit. Dat hoort niet bij Ferrari
Roy zegt
V6 hybride, ongeveer dezelfde aandrijflijn als de Infinity Essence dus. Ik heb bij hybrides nog steeds het gevoel dat ze niet milieu vriendelijker zijn dan normale auto vanwege het fabricageproces en demontage dat meer energie nodig heeft.
Net als dat verhaal dat een Prius mileuvervuilender is dan een Hummer.
156/2005 zegt
@ Appelflappie
Ik zie de fout. ;) Het klonk in mijn hoofd weer mooier dan dat ik het neerzette..
gogogomagazine.com zegt
‘KERS systeem afkomstig uit de Formule 1’? Nou wees trots op die marketingmisser, zelfs daar werkt het nog steeds niet naar behoren..
jodocus zegt
Ach ach, wat moet je nu bang zijn voor een ferrari omdat ze er een hybride gaan inbouwen?
Volgens het stelletje aartsconservatievelingen dat hier maar blijft geilen op macho brullende benzineslurpende vervuilende co2-uitstotende motoren moet ferrari maagdelijker blijven dan de paus.
Sorry, maar bij ferrari beseffen ze zelf beter ook wel dat als ze over 10 jaar nog sportkarretjes willen bouwen ze moeten evolueren, én als je het nog niet wist: de klassieke verbrandingsmotor op benzine is passé, is out, is techniek van de voorbije eeuw. Het kan niet anders omwille van het milieu op aarde – en als je dat persé een fabeltje vindt – dan alleen al omdat de olievoorraden slinken!
En vooral omdat mensen die een ferrari kunnen betalen – ferrari’s klanten – zelf vragen om een ‘groene’ ferrari – hij mag dan nog rood geschilderd zijn – want het is ook in die kringen not done nog buiten te komen met een benzineslurpend ecologisch onverantwoord beest!
DafMaf zegt
Aarddolie wordt niet alleen gebruikt om er diesel en benzine van te maken. Eigenlijk is het zonde om het op te stoken. Dus kom maar op met de hybride of plug-ins.
BananaFlip zegt
He getsie.
Ferrari is al min of meer mislukt, maar als ze hun hele imago als (al dan niet-wannabe) sportwagenmerk verneuken (excusez le mot) wordt het helemaal niks (naar mijn inzicht is het dat al).
Timmie zegt
Ja… Als ze toch zouden gaan dieselen, kunnen ze evengoed een interne lynchpartij organiseren…
C6.R zegt
Ik vind het wel leuk al die reacties dat de mensen met hun tijd mee moeten gaan en ik ben het daar ook wel gedeeltelijk mee eens maar voor niche merken als Ferrari geld dit veel minder. Hoeveel Ferrari’s rijden er nou rond en hoeveel kilometer rijden die per jaar? Ga je dat echt merken als die opeens minder/niets zouden uitstoten? Volgens mij staat dat gelijk aan de uitstoot van tien koeien. En die “besparing” wordt vervolgens weer ruimschoots gecompenseerd door de milieubelastende en energievretende productie van een hybride.
Oftewel: aan het milieu denken: ja! Tegen elke prijs: nee!
rider zegt
helemaal geen slecht idee om KERS te gaan gebruiken. zat er vroeg of laat toch wel aan te komen. immers komen alle in de F1 gebruikte technische toepassingen uiteindelijk terecht in de straat auto’s, dus ook KERS.
maar alsjebliefd Ferrari, geen turbo V6! mag dan wel licht, goedkoop om te maken en zuinig zijn maar dat is niet des Ferrari’s! minimaal een V8 graag. doe daar maar een turbo op dan.
Vinny_93 zegt
Damn, that hurts.
Laurens zegt
Juist het electrische auto idee voor een in zijn leven vrijwel geen kilometers afleggende maar wel heel lang mee gaande Ferrari is het slechtste wat je kunt doen.
Een accu ontlaadt per week zo’n 5-10%. Rij je heel af en toe een rondje met mooi weer in je Ferrari en stook je er op die manier misschien een tankje benzine per jaar doorheen, moet je bij een EV daarvoor wel bijna 3 keer je accu pakket opladen.
En dat pakket ook nog eens om de 10 jaar vervangen omdat die dingen niet langer meegaan.
Laten we beginnen EV’s te gebruiken voor taxi’s in binnensteden, die rijden heel veel korte ritjes met sterk wisselende snelheden en staan vaak stil op een taxistandplaats, ideale condities om electrisch te gaan. Hoor je ze wel niet meer aankomen, maar dat lost zich wel op.
Maar goed, onder het mom van het milieu gebeurt er wel meer raars :-)
C6.R zegt
@ Laurens: my point exactly! Onder het mom van milieu gebeuren er momenteel heel erg veel rare en contraproductieve dingen. En dan allemaal roepen hoe goed ze bezig zijn. Hypocriet wat mij betreft en dus zijn termen als milieumaffia en zeepje op pakken op zn plek!
SjoRs zegt
@Cantago: Dat heel de Co2 hype “een comercieel verkooppraatje van de overheid is” ben ik volledig met je eens! Want auto’s dragen maar voor een heeel klein percentage bij aan de totale CO2 uitstoot van de mens. Het bedrijfsleven/industie vervuild de natuur veeele malen erger! Maar is dit weleens in het nieuws? Dat fabrieken te veel CO2 uitstoten, te veel verpakkingsmateriaal gebruiken, te weinig Biologisch afbreekbare producten produceren, de natuur te veel beschadigen door het op extreem grote schaal derven van grondstoffen…
Ontopic: Ik vindt het goed om te horen dat Ferrari daar nu al mee bezig is hoe ze de technieken die uit de Formule 1(die pas aankomend seizoen “mogen”: lees niet verplicht toegepast worden) in hun productiemodelen kunnen toepassen! Uiteindelijk zullen ze er toch aan moeten geloven en vanaf dag 1 dat Ferrari bestaat komen hun technieken direct uit hun racemodelen. Zoals het hoord! Maar Ferrari is naar mijn mening de verkeerde weg ingeslagen met de California die voor 2/3e een auto is voor dagelijks gebruik en te veel op comfort ipv. preformance gericht is. En daarmee te marketing gericht bezig is:S
Laurens zegt
@sjors
beetje rare redenering. Die industrie produceert toch voor de mens? Als je zou zeggen dat vogels door het laten van scheten meer bijdragen aan de opwarming van de aarde en daardoor uitgeroeid moeten worden zou ik je kunnen volgen. Tenslotte vliegen die dingen niet voor ons praktisch nut rond, tenzij we ze weer kweken om op te eten.
Waar ik het wel met je over eens ben is dat het misschien niet zo effectief is om de CO2 reductie zo nadrukkelijk te zoeken bij de auto en dat we voor ons geld betere manieren kunnen verzinnen om dat doel te bereiken. Maar het auto pesten past natuurlijk wel naadloos in de denkwereld van onze linkse medemens, al begrijp ik nog steeds niet wat de reden is dat ze daar destijds mee begonnen zijn. Te meer omdat zovelen van de “arbeiders” in deze industrie werkzaam zijn :-)
Nick` zegt
Het is een prototype! Wie zegt dat Ferrari dit ooit op de markt brengt?
///M zegt
Ferrari, ga eerst je KERS ontwikkelen want in de formule 1 gaat KERS en Ferrari haast niet samen :D
Tommy zegt
160 bar? Wat is dat nou weer voor onzin? Moderne diesels zoals common-rail gaan wel tot 2000 bar, pompverstuivers zelfs tot 2200 bar… Benzinemotoren worden tegenwoordig trouwens ook al onder druk direct ingespoten…
OT: Mooi dom van ferrari, je hebt bepaalde merken die mogen/moeten hybride’s bouwen en je hebt merken die dat niet mogen. Moet nou echt ieder merk straks hybride zijn? Ik hoop het niet zeg!
anderS zegt
Waarom mag een merk als Ferrari de motoren niet doorontwikkelen? Als de kop “Ferrari past de nieuwste F1 technieken toe” hierboven had gestaan, had je niemand gehoord… Tegen de tijd dat die KERS in de Ferrari’s gebouwd is, is het net zo normaal als de schakelflipper, directe inspuiting, airbag, airco enz… Die hadden we 30 jaar geleden ook niet en discussieren we nu ook niet meer over. Dat is gewoon de nieuwe standaard.
Carmaster zegt
@ Floryn
Jij zegt dus dat pubers hetzelfde zijn als autisten?
SjoRs zegt
@Laurens: nu ik het na lees heb ik het niet helemaal goed beschreven, maar waar het op neer komt is dat auto’s maar een kleine bijddrage zijn van de totale CO2 uitstoot die door de mens wordt geproduseert.