Heet nieuws vanaf de beursvloer! Al enige tijd gingen er geruchten dat Citroën de GT conceptcar die in Parijs schitterde in productie zou gaan. Maar dat werd steeds tegengesproken. Vandaag heeft Vincent Besson van Citroën echter bevestigd dat er best wel eens maximaal 20 stuks gebouwd kunnen gaan worden.
En wat voor motor komt daar dan in te liggen? Een 1.4 diesel? Nope, waarschijnlijk zal Citroën bij GM of Ford een dikke V8 in gaan kopen! De Citroën GT is eigenlijk speciaal ontworpen voor het computerspel Gran Turismo 5 en was nooit bedoeld voor (gelimiteerde) serieproductie, maar blijkbaar was de vraag dermate groot dat Citroën toch geluisterd heeft naar de stem van het volk.
Donkervoort zegt
YES!!!
Jochem zegt
veeeeet
maar word ie wel street legal XD
BananaFlip zegt
Lekker futuristisch, maar zo wil je toch niet gezien worden? (citroen)
Jonas zegt
ik betwijfel dat dat hakmes op de achterkant zo streetlegal is…
BananaFlip zegt
Hmmm.
Hij wordt pas mooi als je m eventjes door laat dringen.
Vergeet het bovenstaande maar.
Dat Citroen erop staat is eigenlijk helemaal niet zo erg.
Hebben zij ook eens een mega-opvallend geval gebouwd.
Kareltje zegt
Zal best een leuk bakkie zijn alleen jammer dat er een amerikaanse v8 in komt :(
hendrik zegt
waarom, hij is veel te vaag.
FiXeR zegt
@Jonas, je rijdt toch niet achteruit?
BananaFlip zegt
Nu maar hopen dat t blokje dat erin komt net zo gemeen is als ie eruit ziet.
Rik3 zegt
Lelijke auto, lelijke ‘babe’
TKoote zegt
VET maar ik ben benieuwd of dat koperen interieur er ook komt…
Thomas zegt
Als je daar in rijdt ben je echt de koning!!
rogue zegt
Holy fuck! Dat is wel het beste nieuws wat er tot nu toe vanuit Genève gekomen is! Misschien wel leuk om dit filmpje er bij te zetten, de Citroën GT in het wild: http://www.youtube.com/watch?v=4E8edAUrFJg Wat een ge-wel-di-ge bak!
G55///AMG zegt
Dit kan gewoon niet meer, ik dacht da citroën toch wel een redelijke degelijke auto was, maar dit is precies een platicken auto!
Innokenty zegt
Wie gaat dit kopen?
Guido zegt
Coole wagen, de eerste stoere Citroen :P
j zegt
Gek ding
Denm zegt
Prachtig, wat een plaatje! Echt! Citroën kan echt mooie wagens maken ( oa. C4 en de C6 ), en met de C-metisse zat het ook al goed! Als ik geld had, wist ik wel welke auto ik hoe dan ook in mijn handen zou krijgen! Complimenten Citroën!
ricardo zegt
Wie ziet nog meer de overeenkomsten tussen de koplampen en de ‘koplampen’?
Supercarzz zegt
yes! zou hij ook naar nederland komen? hoop van wel :P hij is echt vet mooi.
parisi zegt
@BananaFlip
“Hebben zij ook eens een mega-opvallend geval gebouwd”
euhm ? We vergeten even de gehele citroen geschiedenis ?
ripjans zegt
LOL:D Echte Citröen :x Ben benieuwd wat ie gaat kosten, soort van R8 uitstapje van Citroën?
Janno zegt
Heerlijk design, prachtig! En om eventuele kaboutertjes die je zou onthoofden als je iets te snel achteruit rijdt maak ik me weinig zorgen. Bovendien zijn er denk ik meer kaboutertjes dan dat er exemplaren van dit concept worden gebouwd, want twintig is wel erg weinig.
lincoln zegt
leuk nieuws ..
en die 20 blokkies krijgen ze gewoon van Ford ..
VonStroke zegt
Als je het geld hebt moet je dit gewoon kopen. En valt er voor geen meter mee te rijden (uit praktische overweging) dan kan je de auto nog altijd gebruiken om gewoon naar te kijken. Dit ding zal nooit vervelen.
Laue zegt
bah ik haat franse meuk…. Maar dit ziet er toch wel SUPER STRAK UIT!
jamesBROWN zegt
Niks mis met een amerikaans blok, maar ik heb weinig vertrouwen in de supercar-capaciteiten van de fransen… Maar ik hoop dat ze het goed doen, want hij ziet er nog steeds lekker uit :D
Mr Hyde zegt
Of ze halen de V8 bij jaguar, die uit de XFR. Ze hebben er ook al samen dieseltjes mee, dus waarom ook niet een benzineblokje mee uitwisselen dan?
Solstice zegt
Motor uit de ZR1 erin (nu verkrijgbaar als crate engine), lijkt me niet verkeerd. Het zou historisch gezien eigenlijk mooier zijn geweest als men er een Maserati-blok ingelepeld had. Maar gaaf dat ‘ie er nu echt komt. :)
joep zegt
Sodevliegendetsjiftjafkaknootjes! Dat is nog eens met recht heet nieuws! Dit had ik echt nooit verwacht, zeker niet in de huidige economische situatie. Mijn achting voor citroen stijgt verder!!
Kusje voor iedereen die hem wel en twee voor citroen!
Brainbrommer zegt
WAUW!!!!
Henk zegt
@Innokenty blinde domme mensen die een ferrari willen maar niet kunnen betalen
Ice zegt
Absoluut een van de mooiste wagens ooit, maar is dit wel street legal?
Heel gaaf dat ze deze gaan produceren. Super!
VivelaFRANCE zegt
YEAH!!!!!!!! FANTASTISCH!!!! Wat een perfect nieuws uit Genève, Citroën breidt eindelijk weer zijn gamma uit naar boven! Geweldig gewoon! Ik hoop echt dat dit Citroën weer op de kaart zet! Wow…
BmwMPower zegt
Yes! Ik denk dat dit een favoriet gaat worden hier, onder de bloggers die niet zo van de Franse auto’s zijn.
Er zijn uitzonderingen hoor! ;)
Mooie wagen, waar kan ik er 1 bestellen?
Timm zegt
Super!!!! DIT had ik al verwacht, iedereen was er zo positief over!! Maar nu is het echt ! Ik vraag me af hoeveel hij gaat kosten!! Ik zou er zeker een kopen als citroën fan ( als ik het kon betalen ).
Als citroën nou ook gewoon even beslist om 20 hypnos modellen te verkopen :p dan is het echt TOP!!
@ rogue
Ik heb dat filmpje ook al is gezien is al best oud daarom dacht ik ook wel dattie zou komen..
VivelaFRANCE zegt
@ Rogue,
geweldig filmpje: oh la la la, à la vache, putain !
pascal zegt
yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kapot vet!!!
Bisazza zegt
Erg leuk en gedurfd van Citroen!!
Moet zeggen dat ik persoonlijk niet echt gek ben van de Fransen maar Citroen maakt wel de meest aansprekende modellen op dit moment. Thumps up!
Het is een amfibie toch? ;)
Ps. @ Citrofiel:…. Kan je nog normaal ademhalen van blijdschap of?….
M-lover zegt
niet lelijk, maar 20 stuks…. daar scheur je je broek toch dik aan? en niet eens een eigen motor erin, denk niet dat dit een verzamelaar zal worden.
Gnermo zegt
Citrofiel is helaas naar de OK gestuurd met een hartverzwakking.
OT: JEZUS wat is dit ding gaaf, maargoed, denk niet dat de achterkant productie zal halen.
AtakanGül zegt
Later wil ik deze wel! Ookal is het een Citroën. Maar achm who cares? Tis een vette !@#$% bak!
AtakanGül zegt
Beterschap voor Citrofiel FTW!
Mercedes-Gek zegt
Érg mooi gedaan van Citroën, ik vind Citroën’s helemaal niet leuk. Maar deze is erg leuk, sportief en bloedmooi. :mrgreen: Ben blij dat ie in productie word genomen, maar hoeveel zou ie wel niet kosten? By the way, respect voor Citroën! 8)
Peter zegt
@ jamesBROWN
Peugeot heeft nochtans zich regelmatig positief laten zien in Le Mans.
De typische Citroën/Fransen bashers zijn voorlopig even stil. Citroën maakt overigens best wel leuke auto’s maar kan een imagebuilder zoals dit wel gebruiken.
mutina zegt
Fantastische beslissing! Echt hele mooie vormen, en vooral enorm vernieuwend t.o.v. een pak andere concepts. Realistisch, en toch geen doorsnee design. Hier moet je merkenliefde laten varen, en oprecht kunnen zeggen dat ie hartelijk verwelkomd wordt.
willie zegt
een verademing: uitdagend, futurisitich, extravagant. citroen hervindt weer wat van zijn (of haar?) oude glans. Continuer!
Jesper zegt
Je zal dr in Nederland in ieder geval niet mee kunnen/mogen rijden.
A; omdat die ducktail het zicht op de achterlichten belemmerd voor iedereen met een Opel Astra of hoger. B; omdat je met die diffuser géén drempel haalt :P
Verder natuurlijk Kudo’s aan Citroën dat ze dit durven in deze tijd! Ik heb het gevoel dat ik zomaar eens Citrofiel zou kunne worden. Eerst de Hypnos, dan de DS concept, en nu gaat deze in productie :o
Citrofiel, is there room for one more on the team? ;)
Maarre, hoe gaan ze dit noemen? ‘GT by Citroën’? of ‘Citroën GT’ (=’CGT’?)
Dan gaan ze het nog aan de stok krijgen met een ander merk dat die 3 initialen voor hun paradepaardje gebruikt… :P
Porsche_Fan zegt
kwijlen bij een citroen?
nee dankjee;)
joep zegt
Henk, je maakt je zelf onsterfelijk belangrijk!
monk zegt
Ben benieuwd hoe een eventuele productie versie eruit zou komen te zien. Maar eh…. heeft Citroen niet net als elk ander merk grote financiele problemen? Ergo, is er wel geld voor dit geval?
Wouterman! zegt
Holy shit Citroën toch!!!
Dit is me toch allememachies mooi :O
Ik ben in shock, positief!! Dood aan de crisis ;)
Gefeliciteerd Citrofiel, weer ‘es wat anders dan een waterbed op wielen!!
willie zegt
@joep: sommigen die hier reageren hebben alleen zichzelf nodig om zich belachelijk te maken
Chief_S5 zegt
Tja, je kan je nooit aan zo’n belofte houden als er zo veel positieve reacties op komen! Er valt geld te halen, daar doe je alles voor. ;) Maar terecht ook in dit geval, wat een prachtige auto is dit zeg…! :)
Vinny_93 zegt
Goed idee. De mooiste Citroën tot nu toe. Vind m echt mooi!
GOD zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Bjvkt_xoVZ8&feature=related
Cantago zegt
Echt een gave auto hoor, het dienblad achterop mocht iets kleiner, maar ik zie verder geen reden om hem niet in productie te nemen! Ziet er gewoon gaaf uit;)
yassin.a zegt
als het een lambo was geweest zou ik hem wel vet vinden denk ik,
maar die naam CITROEN … ik weet het niet. Maar best mooi, maar zoals iedereen weet hij wordt toch een beetje anders..en hoeveel heeft Citro ervaring op dit gebied ?
trouwens.. dat geluid is echt frans.. echt GAY
Luc zegt
Ik heb hem in GT5 en daar trekt hij heel erg goed op, beter dan de ferrari van tegenwoordig. Maar ben bang dat hij niet zo wordt.
GOD zegt
ik heb er lang op gewacht dat een merk weer eens een keer een model uit brengt wat anderen niet durven of niet willen, iets compleet ander, over the top, futuristisch etc. net als vroeger een countach het was.
dat het Citroen is geworden had ik nooit gedacht maar hulde aan de fransen.
kan niet wachten tot ik er gratis 1 krijg.
jtb zegt
Yeeeaaaaahhh VET!!!! geweldige kar om te zien.
s400cdi zegt
Interieur is echt om van te kotsen vooral dat stuurtje..Lijk wel
ailien/ruimteschip/starwars/sincefiction…
Exterieur is zeer knap, maar als ie word gemaakt komt ie toch anders uit te zien vooral de achterkant , maar zo is tie vet
Timm zegt
@ god
Leuk filmpje bedankt!
Maar je krijgt hem echt niet gratis :P
@ yassin a.
Wat is er mis met een citroën ze maken super auto’s ..
Jij kijkt naar het merk dus bijweize van spreken als er een super lelijke lambo is vind jij hem mooi omdat het een lambo is. Dat is echt onzin!
Citrofiel zegt
:shock: Wooooot dooooh fooook… :shock:
Adem in… Adem uit… Adem in… Adem uit…
Pfoe. Nou zeg. Is me dat even nieuws!! Laat ik er voor de grap eens wat eerdere uitspraken van eigen hand bij halen:
“een eventuele sportwagen (waar ik echt NIKS van geloof dat die er gaat komen).”
“Zoals je zelf al zegt op citrofans zal het wel bij dromen blijven, helaas.”
“Daarbij: Wat moet Citroën met een supercar? Wat bekendheid zaaien onder het jonge publiek in een game, oke, maar het zou niet in de merkfilosofie passen (of de landsfilosofie) om daadwerkelijk een sportauto te maken…”
“Mooi is hij wel. Ik zou hem ook wel willen, als ik de centjes had.”
Best grappig om te lezen. Ik vond het een leuke auto, maar vond hem niet bij de merkfilosofie van comfort passen. Desondanks zou ik hem wel willen, maar ik dacht zelf dat er geen kans was dat ze dit de weg op zouden krijgen.
Nu mijn huidige oordeel. Tsja, eigenlijk is er weinig veranderd, behalve dat ik nu wel zal moeten accepteren dat ze hem de weg op krijgen. Het is leuk, zo’n sportwagen, maar wat moet Citroën ermee? Hopelijk maken ze hem revolutionair comfortabel… Een sportwagen met hydropneumatiek ofzo. :mrgreen: :P
Oh, en ze moeten wel opschieten, anders hebben ze geen motor meer… ;)
@ BananaFlip; Get a life.
@ Timm; 20 Hypnossen? De Hypnos is een stuk normaler, dus ik zou mijn hoop maar naar boven bijstellen: De Hypnos moet gewoon de eerste echte Citroën-SUV worden! (C-Crosser is een Mitsu)
@ Bisazza; Ik geloof dat ik al geantwoord heb. :P
@ Gnermo; Grapjas. Het scheelde weinig inderdaad. ;)
@ AtakanGül; Fijn dat je met me meeleeft. :D
@ Wouterman; Niets mis met waterbedden op wielen. Ik heb nog altijd liever een lekker waterbed dan een spijkerbed…
@ Jesper; Er is altijd ruimte! :D Alleen moet Citroën niet te populair worden, want dan is het niet leuk meer. Het moet wel een apart merk blijven, dat niet iedereen bevalt.
Over de naam, CGT is toch al dubbel bezet, een derde kan er ook nog wel bij. (Porsche Carrera GT en Bentley Continental GT)
@ yassin.a; Het geluid van het filmpje zal anders zijn dan dat van het productiemodel. Het concept had nog niet de geplande motor.
Timm zegt
@ jesper
Ligt er aan wanneer je vind dat je een citrofiel bent, als je 3 concepten van citroën mooi vind die meestal zoiezo in de smaak vallen van veel mensen. Vind ik dat je niet een citrofiel bent ik vind een citrofiel meer zoiets als: Citroën for live!! En dat je bijna alle modellen kent enz. Maar misschien ben jij dat ook wel ;) ik in ieder geval wel :P..
@ citrofiel waar blijf je??
VonStroke zegt
@M-lover: “Niet eens een eigen motor erin” Zo zeg, jij gaat voor een oplage van 20 stuks dus zomaar even een V8 ontwikkelen? Aan hoeveel had je gedacht per exemplaar? De kosten zouden megalomaan worden en het complete project onhaalbaar.
Zoiets kan geen enkele constructeur zich permitteren, zeker nu niet.
Rob USA zegt
Niiet sleghte (Boursin), zeg maar heel dapper en knap van Citroen, waarom maar 20 ? Voor rond de miljoen(?) koop je toch graag wel een auto met een echte naam.. AM of Ferrari enz.
Timm zegt
@ citrofiel
Das waar de hypnos zou best echt in de productie kunnen.. De c crosser is toch ontwikkeld door citroën, peugeot en mitsu…bitsu . Het niet echt een echte citroën je hebt gelijk hij zou mooier kunnen ;)
Citrofiel zegt
@ Timm; Voor zover ik weet is de Outlander gewoon door Mitsu ontwikkeld, en heeft PSA er eigen neusjes op geplakt (en een paar andere dingetjes). Ik bedoel, ze worden zelfs compleet door Mitsu gebouwd, in Japan (en sinds kort als het goed is in Born). Alleen de 2.2 Hdi hebben ze bijgedragen. Eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de Toyota Aygo en PSA-klonen… :roll:
Bab zegt
Hij zou toch alleen verkrijgbaar zijn op de Playstation :D ?
Timm zegt
@ citrofiel
Vind ik ook niet te veel mensen moeten een citroën hebben of er fan va n zijn alhoewel eral genoegzijn volgens mij.. Dan word het net als bij de ipods van apple eerst had niemand een ipod en sommige applefans wel ( zoals ik;) ) maar nu heeft haast iedereen een ipod en is het minder speciaal, maar het is natuurlijkwel fijnvoor apple en als het bij citroën zou gebeuren voor citroën;)
Timm zegt
@ citrofiel
C1 bedoel je?
En de berlingo en nemo zijn ook een kopieën van peugeot ( of andersom) volgens mij zijn die alleen van psa of fiat gebruikt hem ook nog volgens mij
P.S. Nu ben ik wel erg actief hé ;)
Supra600BHP zegt
Zo he!
Die wil ik wel eens spotten!
Wat een mooie auto!
Hij is ook wel mooi in het wit.
Jochempie zegt
Vette shit!
Citrofiel zegt
@ Timm; Natuurlijk is het leuk voor Citroën, maar jammer voor mensen zoals ik, die Citroën deels waarderen omdat het wat anders is. Speciaal.
En natuurlijk bedoel ik de C1. Wat anders? Op autoblog wordt wel wat intelligentie van je verwacht. ;) Bij de bedrijfswagens werkt PSA inderdaad samen met Fiat (zou je ook moeten weten), maar daar nemen ze geen ontwerp over, ze doen zelf ook nog wat. De ducato.boxer.jumper en nemo.fiorino.bipper komen van Fiat, de scudo.expert.jumpy zijn door PSA ontwikkeld. En bij bedrijfswagens is het minder erg. Daar spelen de kosten nog meer dat in de personenwagenmarkt. En samenwerkingsverbanden zijn er daar genoeg. Renault/Nissan/Opel, Volkswagen/Mercedes…
Mtyn zegt
Jammer dat ze de zéér potente elektromotor niet gebruiken waarmee hij ooit gepresenteerd is! (en in de game zit). De 646pk en tot 138pk overboost waarmee hij volgens Citroen in 3,5 seconden naar de 100 sprint en zonder te schakelen pas bij 330km/h stopt klonk erg goed. Bij een productiemodel zou ik goed snappen dat ze dat niet willen doen, maar als er maar 20 van gemaakt worden? Jammer!
Jesper zegt
@ Citrofiel:
Je weet toch wel dat de Aygo/C1/107 door Toyota zijn ontwikkeld he. Naast nieuw aangeworven citrofiel ben ik namelijk ook nog toyota personeel :P
De broertjes staan op Toyota platformen, hebben alledrie een 1.0 VVT-i Toyota blok (dat ook in de Yaris en de nieuwe iQ ligt), en het interieur is ook identiek, weet alleen niet van wie afkomstig.
Overigens verkoopt de Aygo vele malen beter dan de andere 2 :D
yassin.a zegt
@timm
ik neem niet aan dat je deze citro gereden hebt om op ie manier te oordelen, wat ik bedoel is dat de meeste gewend zijn dat lambo vaststaat aan supercars, en citroen bijv. niet ;)
Prisma zegt
Kvind het gedurft dat ze hem uitbrengen. Kben zelfs bij dat ze zulke auto’s nu nog gaan produceren als zijn het maar 20 het zal aan het sportmodelen genre toch een nieuwe demensie brengen. Heb genoeg Audi R8, Ferrari’s of Lambo’s copieen gezien.
Timm zegt
@ citrofiel
Ik weet dat wel want anders zou ik het natuurlijk niet zeggen ;). Ik weet bijv. Niet precies wie wat heeft ontwikkeld
@ jassin a.
Je hebt gelijk, dit is de eerste citroën supercar en niemamd weet wat we kunnen verwachten…
Bij lambo is dat wel duidelijk ;)
Timm zegt
@ yassin a.
Misschien is het wel zo’n groot succes dat er merr volgen :P
BananaFlip zegt
@ Citrofiel
Kijk wat verder dan mn eerste reactie.
Henk zegt
volgens mij is een auto pas een productieauto als er 25 of meer gemaakt worden
Davidov zegt
Sodejemig wat een boel peurno tegenwoordig: R8 V10, Murciélago SV, Zonda R….en nu deze 8)
Edje® zegt
@ all:
Ik vind het jammer dat ze zo’n flodderig shirtje aan heeft met al die rushes er op… lijkt net of ze een buikje heeft… en een beetje weinig b****….
The_Don_Cartagena zegt
wat een lovende commentaar voor ’s werelds lelijkste GEDROCHT . et enige wat mooi is aan de foto’s zijn die meid .
Almanzo zegt
Prachtige wagen !!!
nu hopen dat hij ook naar Nederland komt!!!
Top besluit van Citroën.
Alwood zegt
die rare fransen zouden er beter wat (peugeot)Le Mans techniek in verwerken… heb je tenminste echt een bijzonder model. Maak een V6-hybdride of een volledig elektrische wagen en Citroën bewijst eindelijk weer een beetje vooruitstrevend te zijn.
Amerikaanse V8 klinkt leuk, is ook leuk, in een Ford GT. Niet in een sietroen!
JD zegt
Super… Eindelijk eens een merk dat naar het publiek luistert. Dat wordt echt een gave bak om in het echt te spotten.
ErikkNL zegt
Hmm wel leuk dat Citroën hem in productie gaat nemen. Laat wel zien dat ze ballen hebben en zo’n tijd van economische crisis. Zal mij benieuwen wat er aan gaat veranderen t.o.v. het concept.
Amerikaanse V8 is wel vet in zo’n wagen, maar ik vindt het niet echt passen bij een Citroën.
En fransen met een supercar? Met de Alpine hebben de fransen de plank ook al flink misgeslagen. Hopen dat ze daarvan hebben geleerd!
J.M.K. zegt
Vind het maar een lelijk ding. Maar goed, dat is mijn mening.
Yo! zegt
“maximaal 20 stuks” en “de vraag dermate groot”
logisch toch ?
past wel in een tijd waarin t prima met de autoindustrie gaat (NOT).
F430Rijder zegt
@ ErikkNL
Bugatti is ook Frans…
JA! Het is nu onderdeel van VAG maargoed, Citroën klopt nu ook aan bij andere landen voor in ieder geval het blok.. zie niet in waarom dit niet wat zou gaan worden.
De Alpine is een prehistorische auto, totaal niet meer relevant.
F430Rijder zegt
Edit: Je bedoelde natuurlijk de nieuwe Alpine..
Citrofiel zegt
@ Jesper; Eh, dat zeg ik toch? Mijn reactie 4 March 2009 om 22:40. :|
@ BananaFlip; Excusez-moi…
@ Timm; Als je iets ‘vragend zegt’ zoals jij deed, komt het nogal vertwijfeld over. ;)
M3E92 zegt
ik moet zeggen, het is gewoon pure porno op wielen.
maar dan van Citroën
Timm zegt
@ citrofiel
Dan Doe ik dat voortaan niet meer ;)
Roderick zegt
Is het niet GT de Citroën i.p.v. Citroën de GT?
Roderick zegt
Is het niet GT de Citroën i.p.v. Citroën de GT?
GOD zegt
is het niet 1x het zelfde i.p.v. 2x hetzelfde?
EnzoR zegt
Te vet gewoon :D prijskaartje?
Jean zegt
Die 20 stuks zijn in no-time de deur uit. Elke hiphop wannabe die een paar ton met rappen verdiend heeft wil natuurlijk zo’n ding hebben om tussen z’n Escalade en z’n Phantom te parkeren voor z’n foute crib.
Best een slimme zet van Citroën, zal namelijk ook wel in de VS kunnen aanslaan. Zeker met een Amerikaans blok erin. Leuke springplank naar de States ;)
BaRa zegt
@ Vive la france: ik betwijfel of de buschaufeur echt “à la vache” zegt. “Ah la vache” lijkt me net iets logischer ;-)
gogogomagazine.com zegt
Leuk speelgoed!
jodocus zegt
Als rechtgeaarde Citrofiel – én citrofiel himself zal dat zelfs niet tegenspreken :-) – heb ik toch mixed emotions bij het in productie brengen van dit monster.
Een exclusief race-monster is niet de initiële niche voor Citroën, laat dat over aan lambo, porsche, ferrari en consoorten als daar dan al bij een aantal macho’s en andere pooiers behoefte aan is….
Citroën moet voor wat mij betreft 2PK’s en DS’en blijven bouwen.
Ik verklaar mij nader:
De filosofie van de 2PK was een democratische auto om van punt A naar B te rijden, over slechte wegen, met bagage en met handig comfort (vering ! open dak !).
De filosofie van de DS is een reiswagen die je zwevend in alle comfort & rust over lange afstanden naar je bestemming brengt.
Design & technologische innovatie zijn daarbij voor Citroën steeds de ‘fil rouge’ geweest, en het is aan deze visie en criteria dat ik elke Citroën toets…
Vele Citroëns van vandaag doorstaan glansrijk die toets: de C1, C2, C3, C3 Pluriel, Xsara Picasso, de C4 Picasso’s, Berlingo, Nemo, C-Crosser zijn in al hun gedaanten de geëvolueerde 2PK’s van heden. De C5, C6 de updates van de DS. Yép, ze zijn goe bezig bij Citroën voor’t moment !
Dit GT-ding past niet in dit plaatje en het enige referentiepunt in de Citroën-historiek is ternauwernood de SM (mét Maserati-motor) maar dan was de Métisse een logischere opvolger geweest. Daar hadden ze er zeker 1000 van kunnen slijten…
Citroën heeft wél een bijzonder rijke prototype-traditie waarbij het merk steeds weer haar origineelste en grensverleggende design koppelt aan innovatieve technologie. In dat plaatje krijgen de ontwerpers wél de nodige vrijheid om er eens stevig tegenaan te gaan… en dat deden ze andermaal uitmuntend en verbazingwekkend futuristisch met deze GT.
Nu stellen dat Citroën wég moet blijven van de circuits is dan weer te kort door de bocht, want Citroën is geenszins een onbeschreven blad in de autosport(C4 is primus in de rallys, Xsara in Paris-Dakar, het saxo’tje, de DS destijds …) maar steeds pragmatisch & functioneel in functie van de ontwikkelingen van onze modale auto. En OK, stalgenoot Peugeot heeft idd wat Le Mans-ervaringen…
Een marketing-stunt dus ? Vooruit dan kan ik ermee leven als dit het image van Citroën een boost moge geven.
Maar alles bij elkaar hou ik het bij een uit de hand gelopen grap.
Voor het eerst brengt een constructeur een virtueel vehikel – met een hoofdrol in een play-station-game – ook reëel op straat. Faut le faire,
Citroën stunt andermaal…!
EJS zegt
Bruut! Vind het een erg mooie auto! Jammer alleen dat het idd niet bij Citroën past..
Citrofiel zegt
@ jodocus; Als er iemand citrofiel is, ben jij het. Dat weten we.
Ik ben het helemaal met je eens. Zie ook mijn eerste reactie hier. Het past niet bij Citroën, maar ik zal het wel moeten accepteren. Innovatie zou het nog goed kunnen maken, dus ik hoop dat er nog iets heel bijzonders in komt te zitten. De motor kan al niet meer, want als er iets niet innovatief is, is het een Amerikaanse V8. Hydropneumatiek?
jodocus zegt
@citrofiel
Yép, een supercar met hydropneumatiek – dat ding plakt aan de grond, én dan hup ! standje omhoog en hoog op de wielen rij je zo boorstenen op van 20 cm…
Dan zet je de lambo’s, porsches en ferrari’s pas goed het nakijken ! Woeha !
Headhunterz zegt
max. 20? haha maak daar maar 200 van
heerlijke auto, ik kon me ook niet voorstellen dat ze deze niet zouden produceren. citroen doet goede zaken met deze auto ONGETWIJFELD!! :D
Citrofiel zegt
@ jodocus; Precies! Dat lijkt me zó stoer!! :D
@ Headhunterz; Ik zou er ook graag meer zien, maar ja… Toch duur, en complex, en mss zijn er bij zulke kleine series (<20) minder eisen waaraan moderne auto’s moeten voldoen.
F1Ferrari zegt
ik hou niet van citroenen maar deze noem ik een citroen
sorry kan geen dubbelle punt vinden
Citrofiel zegt
De enkele ‘L’ kan je ook niet vinden, zo te zien. ;)