Lexus biedt met de RX450h de eerste SUV met energielabel A (zelf noemen ze het overigens een full hybrid crossover). Niet echt boeiend voor de die-hard autoblog-bezoeker, zo zul je denken. Maar voor de gemiddelde managert met leasebak kan dit nogal schelen in de kosten.
De Lexus RX 450h heeft zeer lage CO2-uitstoot van slechts 148 g/km, het brandstofverbruik is 6,3 l/100 km (gecombineerd). De auto heeft een vermogen van 299 pk en gaat daarmee in 7,8 seconden naar de 100, de topsnelheid is 200 km/u.
De Lexus RX 450h staat nog voor de zomer bij de dealer. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.
De totaal nieuwe Lexus RX 450h is de eerste en enige auto in z’n segment met energielabel A en kent daarbij een extreem lage CO2-uitstoot van slechts 148 g/km. Al sinds 2005 is Lexus als enige autofabrikant op de markt met Full Hybrid automobielen in het hogere segment. De verbeterde Lexus Hybrid Drive technologie zorgt in de RX 450h voor 10% meer vermogen (220 kW/299 pk) en 23% minder brandstofverbruik (6,3 l/100 km gecombineerd). De wegligging is door onder meer de nieuwe double wishbone-achterwielophanging dynamischer geworden. De nieuwe hybride kan worden uitgerust met elektronisch geregelde luchtvering of een actief stabilisatorsysteem dat de dynamische eigenschappen op een nog hoger plan tilt. De Full Hybride crossover is toonaangevend op het gebied van passieve en actieve veiligheid. De RX 450h heeft niet alleen standaard 10 airbags, ook zijn zaken als het uiterst geavanceerde Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem aan boord wat op geïntegreerde wijze talloze geavanceerde veiligheidssystemen optimaal met elkaar laat samenwerken. Leverbaar is ook het Pre-Crash Safety-systeem. De cockpit is voorzien van een head-up-display en Remote Touch, een wereldpremière van een innovatieve multifunctionele afstandsbediening. Het comfortniveau alsook de stilte in het interieur zijn ook bij deze Lexus ongeëvenaard. En het design is heldere evolutie van het Lexus’
L-finesse-designfilosofie. De Lexus RX 450h staat nog voor de zomer bij de Lexus dealer. De consumentenprijzen zijn nog niet bekend.
Na de introductie van de baanbrekende RX 400h in 2005 introduceert Lexus nu de nieuwe Lexus RX 450h. De nieuwe hybride crossover – die in ons land leverbaar zal zijn vanaf aankomende zomer – is het krachtige vlaggenschip van de RX-serie, waarvan nu de derde generatie het levenslicht ziet.
Het Lexus Hybrid Drive-systeem van de RX 450h vertegenwoordigt een belangrijke ontwikkeling van de eerste hybrideaandrijving in het topsegment, in de RX 400h, die de eerste auto was waarin topprestaties naadloos samengingen met de traditionele voordelen van hybrideaandrijving, een laag brandstofverbruik en een lage uitstoot van schadelijke stoffen, en die daarmee in het topsegment op het gebied van aandrijving voor een ware revolutie zorgde.
Full Hybrid
In tegenstelling tot Mild Hybrids, waarbij de aanvullende elektromotor alleen maar dient om de benzinemotor te ondersteunen, is de RX 450h een Full Hybrid die zowel kan rijden op elektriciteit als op benzine en op een combinatie van beide. Hij biedt de energiebesparende voordelen van een seriële hybride gecombineerd met de voordelen op het gebied van acceleratie van een full hybride.
LEXUS HYBRID DRIVE
De aandrijflijn van de RX 450h bestaat uit een uiterst efficiënte benzinemotor en twee krachtige elektromotoren die als tandem werken en die een intelligente elektrische vierwielaandrijving mogelijk maken.
Ingrijpende verbeteringen op alle terreinen aan de componenten van de Lexus Hybrid Drive hebben geresulteerd in een aanzienlijke verhoging van het rendement van het systeem. Het motorvermogen is met 10% toegenomen en het brandstofverbruik is met 23% verlaagd. Tot deze substantiële verbeteringen behoren:
* Toepassing van de Atkinson-verbrandingscyclus voor een lager brandstofverbruik
* Verbeteringen aan het motorblok voor een hoger vermogen en een lager brandstofverbruik
* Gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) voor een lager brandstofverbruik
* Warmteterugwinning (EHR) uit de uitlaatgassen voor een lager brandstofverbruik
* Een nieuwe vermogensregeleenheid voor betere prestaties en een lager brandstofverbruik
* Een hoger koppel van de elektromotoren voor en achter voor betere prestaties
* Minder wrijvingsverliezen in de hybridetransmissie voor een lager brandstofverbruik
* Eco-rijstand voor een lager brandstofverbruik
* EV-rijstand (elektrisch rijden) voor een minimale geluidsproductie en geen uitstoot
* Artificial Intelligence-schakelregeling voor betere prestaties en rijeigenschappenHet totaalvermogen van 220 kW/299 pk maakt een topsnelheid mogelijk van 200 km/h. Via de continu variabele transmissie accelereert hij in een vloeiende beweging van 0 – 100 km/h in slechts 7,8 seconden en van 0 – 400 m in 15,9 seconden. Tegelijkertijd kan de RX 450h pronken met het laagste benzineverbruik in het premium crossover-segment, namelijk 6,3 l/100 km voor de gecombineerde cyclus en een opvallend lage CO2-uitstoot van slechts 148 g/km.
Configuratie hybridesysteem
Het hybridesysteem bestaat uit twee aparte aandrijfunits voor en achter die traploos en snel met elkaar samenwerken, daartoe aangestuurd door de vermogensregeleenheid.
De voorste aandrijfunit van het seriële/parallelle hybridesysteem bestaat uit een 3,5 liter V6-benzinemotor, een krachtige elektromotor, een generator, een high performance batterijpakket, een vermogensregeleenheid en een vermogensverdeelkast met een planetair stelsel om het vermogen van de benzinemotor, elektromotor en generator te combineren en te verdelen, afhankelijk van de omstandigheden.
De aandrijfunit achter maakt 4-wielaandrijving mogelijk met behulp van een tweede elektromotor. Deze aandrijfunit achter, die aangestuurd en permanent bijgeregeld wordt door het VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management) in samenwerking met de vermogensregeleenheid, is mechanisch onafhankelijk van de aandrijfunit voor.
V6-benzinemotor
De 3,5 liter DOHC V6-benzinemotor is afgeleid van de krachtbron van de RX 350 en speciaal aangepast voor gebruik in de hybrideaandrijflijn. Hij levert een maximumvermogen van 183 kW/249 pk bij 6.000 tpm en een koppel van 317 Nm bij 4.800 tpm en profiteert van diverse technische verbeteringen die hij deelt met de RX 350.
Verder is de auto voorzien van drie primeurs op een Lexus hybride – de Atkinson-cyclus, gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en warmteterugwinning uit de uitlaatgassen (EHR – Exhaust Heat Recovery) – om de voordelen voor het brandstofverbruik van het Lexus Hybrid Drive-systeem te optimaliseren.
Het Atkinson-principe laat de inlaat- en uitlaatverliezen afnemen, waardoor de verbrandingsenergie effectiever in motorvermogen wordt omgezet. Het gevolg daarvan is dat de uitlaatgastemperatuur lager is dan bij conventionele motoren.
EGR: gekoelde uitlaatgasrecirculatie
Het EGR-systeem voert gekoeld uitlaatgas terug naar de verbrandingskamer, waardoor de bedrijfstemperatuur van de motor verder verlaagd wordt. Samen zorgen deze technologieën ervoor dat het aantal situaties waarin het koelende effect van ‘mengselverrijking’ nodig is om de katalysator tegen oververhitting te beschermen, tot een minimum beperkt wordt, hetgeen een bijdrage levert aan een reductie van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen.
EHR: warmteterugwinning uit uitlaatgassen
Het EHR-systeem gebruikt de warmte van de uitlaatgassen om de koelvloeistof te verwarmen bij het starten van de motor. Dit verkort de tijd die nodig is om de motor op bedrijfstemperatuur te brengen, waardoor deze eerder kan worden uitgeschakeld om de auto alleen met de elektromotor aan te drijven, vooral in de winter. Het gevolg daarvan is dat de RX 450h bij lage buitentemperaturen een brandstofverbruik heeft dat meer dan 30% lager is dan dat van zijn voorganger.
Vermogensregeleenheid
De nieuwe vermogensregeleenheid (PCU – Power Control Unit) is uitgerust met een nieuwe inverter en is zowel compacter als lichter. De inverterconstructie maakt nu koeling aan beide zijden mogelijk en dit verhoogde koelrendement levert een bijdrage aan het verhogen van de vermogensdichtheid met 40%. De vermogensverliezen van de PCU zijn gereduceerd met meer dan 10% om het brandstofverbruik te verlagen.
Elektromotoren 167 en 68 pk, respectievelijk 335 en 139 Nm
Hoewel het vermogen van de elektromotoren voor en achter vergeleken met de RX 400h ongewijzigd is gebleven (respectievelijk 123 kW/167 pk en 50 kW/68 pk), heeft het verbeterde koelrendement van de PCU ertoe geleid dat het toerenbereik waarbij het maximumkoppel geleverd kan worden vergroot is, waardoor de prestaties worden verbeterd, vooral merkbaar bij het wegrijden vanuit stilstand.
De elektromotoren voor en achter leveren nu een koppel van respectievelijk 335 Nm en 139 Nm van 0 tpm en de snelheid tot waarbij de elektromotor voor zijn maximumkoppel levert, ligt 15 km/h hoger dan voorheen. Voor de elektromotor achter ligt de snelheid tot waarbij hij zijn maximumkoppel levert 35 km/h hoger dan in het verleden.
Hybridetransmissie
De opmerkelijk compacte transmissie – het hart van Lexus Hybrid Drive systeem – is op verschillende punten verbeterd. Deze modificaties hebben ertoe geleid dat de transmissie een hoger koppel kan overbrengen en dat het rendement van de transmissie is toegenomen.
Een verbeterde trillingsdemper in het vliegwiel absorbeert de schommelingen in het koppel alsook de schok tijdens het in- en uitschakelen van de verbrandingsmotor. Dat reduceert trillingen en bijgeluiden nog verder, wat tijdens het rijden in de stad het meest duidelijk is. Hier wordt de benzinemotor immers regelmatig in- en uitgeschakeld.
De Artificial Intelligence schakelregeling wordt voor de eerste keer toegepast op een hybrideauto. Het systeem stelt vast of de RX 450h een heuvel op- of afrijdt door de rijsnelheid te vergelijken met de hoek waarover het gaspedaal is ingetrapt. De transmissie schakelt vervolgens de juiste versnelling in – van de 3e tot de 6e – om het motortoerental op de juiste waarde te houden voor het heuvelop accelereren of heuvelaf afremmen op de motor.
Drie nieuwe rijstanden
Zowel het brandstofverbruik als de prestaties van het hybridesysteem van de RX 450h zijn verder verbeterd dankzij de toepassing van drie nieuwe rijstanden: EV (elektrisch), ECO en SNOW.
Gekoppeld aan een controlelampje in de snelheidsmeter zorgt de nieuwe ECO-stand voor een gewijzigde, niet-lineaire reactie op gas geven en andere regeling van de airconditioning om brandstof te besparen. De relatie tussen de beweging van het pedaal en het uitgangssignaal van het systeem wordt automatisch geregeld om de reactie van de smoorklep op abrupte bewegingen van het gaspedaal te beperken, waardoor het brandstofverbruik verlaagd wordt en het rijgedrag soepeler wordt. De belasting van de benzinemotor door de airconditioning wordt bij acceleratie aanzienlijk verlaagd, hetgeen eveneens een bijdrage levert aan een verlaging van het brandstofverbruik.
Volledig elektrisch rijden in Full Hybrid mode
Met behulp van de op het stuurwiel aanwezige multi-informatieschakelaar kan de bestuurder de EV-stand inschakelen, waarin de RX 450h alleen aangedreven wordt door de elektromotor. Deze unieke aandrijfoptie is bij mild-hybrides niet mogelijk, dit kan alleen dankzij de Full Hybrid technologie van het Lexus Hybrid Drive-systeem. De actieradius bij het rijden in de EV-stand wordt bepaald door de mate waarin het batterijpakket geladen is, en door het rijden in de EV-stand produceert de auto in stadsverkeer nagenoeg geen geluid en is de uitstoot van schadelijke stoffen nul. Omdat in de EV-stand de benzinemotor uitgeschakeld is, levert de EV-stand een aanzienlijke bijdrage aan het verlagen van het totale brandstofverbruik van de RX 450h.
De SNOW-stand, te selecteren met de multi-informatieschakelaar, helpt de bewegingen van het gaspedaal te dempen en verbetert de stabiliteit van de auto bij het wegrijden op een met sneeuw bedekt of glad wegdek. De pedaalcommando’s worden automatisch aangepast om het aandrijfkoppel te verlagen en wielspin tot een minimum te beperken. Verder wordt de elektromotor achter ingeschakeld om de tractie te verbeteren als de voorwielen door gaan slippen.
RIJEIGENSCHAPPEN
Dankzij de visie van de Chief Engineer op het begrip Confident Drive zet de RX 450h nieuwe normen op het gebied van handling en rijplezier voor een crossover. Hij biedt het ongekende comfort en de evenwichtigheid bij hoge snelheden van een eersteklas sedan en combineert dat met aansprekende rijeigenschappen en wendbaarheid in bochten en de off-roadprestaties van een 4×4.
Uiterst stijve carrosserie
De geheel nieuwe, uiterst torsiestijve carrosserie combineert een 20 mm langere wielbasis en een met 60 mm toegenomen spoorbreedte met grotere 19 inch velgen voor meer stabiliteit, minder overhellen van de carrosserie en superieure prestaties op het gebied van bijgeluiden en trillingen. De positie van de motor is verlaagd, waardoor het zwaartepunt lager is komen te liggen en de verdeling van de massa over de voor- en achteras is verbeterd.
Geheel nieuwe achterwielophanging
Een combinatie van een geheel nieuwe achterwielophanging en een gewijzigde voorwielophanging heeft de dynamische eigenschappen van de RX 450h aanzienlijk verbeterd, zonder dat dit ten koste is gegaan van het legendarische rijcomfort, Lexus eigen, terwijl tegelijkertijd de bagageruimte en de praktische bruikbaarheid zijn vergroot.
Gewijzigde voorwielophanging
De bestaande voorwielophanging met MacPherson-veerpoten is voorzien van nieuwe schokdempers, een geoptimaliseerde geometrie, veren en stabilisator en de diameter van de stabilisatorstang voor is vergroot om de stabiliteit in de bocht verder te verbeteren.
De achterwielophanging met veerpoten van de RX 400h is vervangen door een nieuw ontwikkelde double wishbone achterwielophanging met langsarmen.
De uit plaatstaal met hoge treksterkte geperste componenten van de wielophanging zijn licht en tegelijkertijd extreem stijf. De grotere breedte van de nieuwe draagarmen en de stijve langsarmen en subframebevestigingen leveren een bijdrage aan een grote mate van wendbaarheid en stabiliteit, en de zorgvuldige plaatsing van de componenten – waaronder de onder de laadvloer geplaatste veren en de lage, onder een hoek geplaatste schokdempers – zorgt ervoor dat de wielophanging zo min mogelijk de bagageruimte in steekt, waardoor de breedte van de laadvloer met 150 mm kon worden vergroot.
Elektronisch geregelde luchtvering
De RX 450h kan worden uitgerust met een gewijzigde elektronisch geregelde luchtvering. Deze bestaat uit een gewijzigde constructie waarin geoptimaliseerde pneumatische cilinders gecombineerd worden met schokdempers met een hoge capaciteit, waardoor de positie van de carrosserie ten opzichte van de weg zo horizontaal mogelijk blijft, hetgeen het rijcomfort ten goede komt, terwijl de auto met deze vering tevens beschikt over een superieure wegligging.
Het systeem houdt de auto automatisch horizontaal, ongeacht het aantal inzittenden of de mate van belading van de auto. Met behulp van een schakelaar is de hoogte van de wielophanging in vier standen in te stellen: Normaal, Hoog (300 mm hoger dan normaal), Laag (voor 20 mm lager, achter 5 mm lager dan normaal) en nieuw, alleen bij stilstaande auto, Laden (30 mm lager dan normaal). Aan de zijkant in de bagageruimte bevindt zich een aparte schakelaar voor de stand Laden en deze functie kan ook worden gebruikt als het hybridesysteem uitgeschakeld is.
De stand Normaal is geschikt voor het rijden onder normale omstandigheden. Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld tijdens het rijden op de snelweg, verlaagt het systeem de wagenhoogte automatisch naar de hoogte die overeenkomt met de stand Laag, voor een betere aerodynamica en stabiliteit en een lager brandstofverbruik.
Actief stabilisatorsysteem
De RX 450h kan verder worden uitgerust met een brandstofbesparend, elektrisch actief stabilisatorsysteem dat de dynamische eigenschappen van de auto nog verder verbetert. Het actieve stabilisatorsysteem zorgt ervoor dat de carrosserie in 0,5 G-bochten zo’n 40% minder overhelt, een aanzienlijke verbetering.
Het systeem bestaat uit stabilisatoren met een variabel koppel om de bewegingen van de carrosserie en de nauwkeurigheid van de besturing bij hoge snelheden beter te kunnen regelen, zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort bij het rechtuitrijden. Geheel in lijn met de centrale doelstelling van Lexus Hybrid Drive, het streven naar het verbruiken van zo min mogelijk energie, wordt het actieve stabilisatorsysteem uitgeschakeld bij het rechtuitrijden.
Bij het nemen van een bocht worden elektromotoren geactiveerd die zich in het midden van elke stabilisatorstang bevinden en die een koppel kunnen uitoefenen op zowel het linker als het rechter deel van de stabilisatorstang. Deze torsiekracht controleert het overhellen van de carrosserie, verkleint de overhelhoek en levert een bijdrage aan de stabiliteit en de grotere wendbaarheid dankzij de betere reacties op stuurcommando’s.
Elektrische vierwielaandrijving
Uniek voor de Lexus Hybrid Drive is dat de achterwielen van de RX 450h worden aangedreven door een tweede elektromotor (50 kW/68 pk), waardoor er sprake is van elektrische vierwielaandrijving onder uiteenlopende rijomstandigheden en de tractie en stabiliteit verbeterd worden. De vierwielaandrijving wordt automatisch ingeschakeld door het unieke Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem (VDIM) van Lexus via het permanent geregelde koppel van de elektromotoren voor en achter bij sterke acceleratie – zowel vanuit stilstand als bij elke willekeurige snelheid – bij het nemen van bochten en wanneer de voorwielen hun grip verliezen.
Elektrische stuurbekrachtiging
De elektrische stuurbekrachtiging, die gekoppeld is aan de stuurkolom, is gewijzigd voor meer rijplezier door een beter gevoel en een betere feedback. Verder heeft de betere stabiliteit van de achterzijde ertoe geleid dat de overbrengingsverhouding kleiner kon worden uitgevoerd dan bij de RX 400h. De overbrengingsverhouding is nu 1: 14,8, waardoor de wendbaarheid van de auto is vergroot. De brandstofbesparende en milieuvriendelijke EPS werkt bijzonder progressief en reageert snel op stuurcommando’s.
De mate van bekrachtiging neemt traploos af naarmate de snelheid toeneemt, waardoor de auto bij parkeermanoeuvres licht stuurt en het gevoel en de controle bij hoge snelheden optimaal zijn. Ondanks de grotere spoorbreedte en langere wielbasis, is de draaicirkel van de RX 450h nog steeds 11,4 meter.
Electronically Controlled Braking systeem (ECB)
Door Braking with Confidence een essentieel element te maken van het totale Confident Drive-concept, hebben de technici van Lexus het remsysteem van de nieuwe crossover geoptimaliseerd voor wat betreft remvertraging, controle en betrouwbaarheid.
Met een onafhankelijke voeding werkt het tweede generatie Electronically Controlled Braking systeem samen met het VDIM voor een optimaal gevoel in het rempedaal, een lineaire werking, een optimale verdeling van de remkracht over de vier wielen, Brake Assist en een maximale regeneratie van de energie.
Lexus Hybrid Drive zorgt voor regeneratief remmen op alle wielen tijdens het decelereren of remmen door de kinetische energie terug te winnen – die normaliter in de vorm van warmte verloren gaat – in de vorm van elektrische energie die weer wordt opgeslagen in het high performance batterijpakket.
EXTERIEURDESIGN
De derde generatie van de RX is de meest recente uitvoering van Lexus’ unieke L-finesse designfilosofie. Deze filosofie combineert drie elementen: Intriguing Elegance, Incisive Simplicity en Seamless Anticipation. Daarnaast kent het twee kernfactoren: toonaangevendheid en finesse. Zij vormen een samenvatting van de waarden waarmee het merk Lexus zich in de automotive-wereld onderscheidt.
Sterk beïnvloed door de krachtige en tegelijkertijd gestroomlijnde monoform-architectuur van de LF-Xh-concept crossover komen in de nieuwe generatie van de RX twee schijnbaar tegenstrijdige ideeën samen: een robuuste gespierde uitstraling met elegantie en intelligentie.
De nieuwe RX 450h combineert de verschijning van een baanbrekende crossover met een zo compact mogelijk exterieur. 35 mm langer, 40 mm breder, 10 mm hoger en een wielbasis die 25 langer is dan die van zijn voorganger, met het oog op de wendbaarheid en de manoeuvreerbaarheid in de stad is de groei in afmetingen tot een minimum beperkt, een van de redenen waarom de RX nog steeds een in zijn klasse toonaangevend kleine draaicirkel heeft van 11,4 meter.
Het gestroomlijnde silhouet van de RX 450h bezit nog steeds het klassieke imago van een crossover terwijl de strakke schouderlijn en de kenmerkende, gebogen C-stijl een nieuwe, architectonische structuur vormen. De geprononceerde wielkasten gaan naadloos over in de bumper en de portieren.
De kenmerkende sierlijsten van de zijruiten sluiten aan bij de Lexus L-finesse pijlvorm en maken een subtiele boogvormige lijn langs de A- en C-stijl alvorens ze eindigen. De verchroomde lijsten onder aan de portieren worden naar achteren toe breder, waardoor ze een bijdrage leveren aan een krachtige uitstraling, met een laag zwaartepunt.
Aerodynamisch multifunctioneel design
Schoonheid en functie gaan naadloos samen in de nieuwe, uiterst aerodynamische crossover. De tot een minimum beperkte afstanden tussen de verschillende carrosseriepanelen en de zorgvuldige geleiding van de lucht onder de auto zorgen er samen met andere ‘multifunctionele’ aerodynamische elementen voor dat turbulentie tot een minimum beperkt wordt, de luchtweerstand verminderd is, de dynamische stabiliteit verbeterd is en de Cw-waarde (luchtweerstandcoëfficiënt) van de nieuwe RX met 0,32 toonaangevend in zijn klasse is.
Tot de maatregelen op aerodynamisch gebied behoren de speciaal gevormde portiergrepen, de buitenspiegels met geïntegreerde LED-richtingaanwijzer, de instapverlichting aan de buitenzijde van de auto en de naar beneden gerichte camera voor het parkeersysteem aan de achterzijde. Hierdoor is het windgeruis met 20% verminderd. In de achterspoiler zijn de achterruitenwisser, het derde remlicht en de radioantenne geïntegreerd.
Exclusieve hybride designkenmerken
Talrijke, speciaal voor de RX 450h ontworpen details aan de buitenzijde identificeren de RX 450h als het high-performance vlaggenschip van de nieuwe RX-serie. Aan de voorzijde is de hybride crossover voorzien van een unieke grille met een blauwgetint embleem, een gewijzigde voorbumper met een extra luchtinlaat en leverbare hybride-blauwgekleurde LED-koplampunits. Van opzij is de RX 450h te herkennen aan de blauwe dorpellijsten, het hybridelogo en de exclusieve 18 of 19 inch velgen, en aan de achterzijde aan de blauwgetinte achterlichtunits, het embleem en de logo’s.
GEAVANCEERD INTERIEURDESIGN
Visuele harmonie tussen het interieur- en exterieurdesign is een belangrijk principe bij de L-finesse-designfilosofie. Het ergonomisch geavanceerde interieur straalt ruimtelijkheid en comfort uit, en geeft de inzittenden een uitgebalanceerd gevoel van bescherming, luxe en rust. De RX 450h is leverbaar in een exclusieve grijs & zwart kleurstelling en onderscheidt zich daarmee extra als het vlaggenschip van de nieuwe RX-serie.
Crossover cockpit
De behoefte van bestuurders om veel visuele informatie te verwerken zonder dat hun zichtlijn daardoor in negatieve zin beïnvloed wordt, is vertaald in een nieuw Crossover Cockpit-basisthema, met talrijke geavanceerde systemen en een ergonomisch ongekende functionaliteit die zich richt op een geheel intuïtieve, gebruiksvriendelijke bediening door de bestuurder en de voorpassagier.
Het dashboard is verdeeld in twee aparte zones: een bovenste weergavezone die zich samen met een head-up-display en een 8 inch multifunctioneel LCD-kleurendisplay op een ideale afstand bevindt om in één oogopslag bekeken te worden en een lagere bedieningszone, waar de systeembedieningen zich bevinden zoals de op het stuurwiel aanwezige multi-informatieschakelaar en de Remote Touch.
Wereldpremière: Remote Touch
De Remote Touch, een wereldpremière in de derde generatie RX en onderdeel van het Lexus navigatiesysteem, is een innovatieve multifunctionele afstandsbediening waarmee op een eenvoudige, intuïtieve manier de audio-, navigatie-, klimaat- en telefoonsystemen kunnen worden bediend en waarmee verschillende systemen van de auto kunnen worden ingesteld.
Via een op de transmissietunnel gemonteerde Remote Touch-knop worden de systemen bediend op een manier die vergelijkbaar is met de bediening door een computermuis, doordat de gebruiker de cursor snel en gemakkelijk op een selectie van iconen kan plaatsen.
Om het selecteren van iconen nog eenvoudiger te maken, ‘trekt’ het systeem de cursor automatisch naar een icoon als de cursor zich in de onmiddellijke nabijheid van het icoon bevindt. Deze zintuiglijke functie maakt het systeem extreem snel en gemakkelijk in het gebruik en zorgt ervoor dat de bestuurder zo min mogelijk afgeleid wordt. Bovendien wordt er gebruik gemaakt van Force Feedback.
Head-up display
Het leverbare head-up display projecteert in de zichtlijn van de bestuurder aan de onderzijde van de voorruit belangrijke rijinformatie als de snelheid, de Turn-by-Turn-aanwijzingen van het navigatiesysteem en informatie over het audiosysteem, de adaptieve cruise control en Pre-Crash Safety-systeem waarschuwingen. De nieuw ontworpen schermen maken gebruik van LED’s met een hoge intensiteit voor een optimaal zicht en een optimale afleesbaarheid onder alle omstandigheden.
Multi-informatieschakelaar en OLED-display
Gekoppeld aan het OLED-multi-informatiedisplay (Organic Light Emitting Diode) in het instrumentenpaneel voor de bestuurder beperkt de op het stuurwiel aanwezige multi-informatieschakelaar de aandacht die de bestuurder moet besteden aan de schakelaars in het dashboard tot een absoluut minimum. Via een schakelaar kan de bestuurder talrijke functies en informatiesystemen activeren en aanpassen, zonder dat hij zijn hand van het stuurwiel hoeft te halen.
Smart entry-systeem met startknop
Seamless Anticipation, de discrete, meedenkende gastvrijheid die een van de uitgangsprincipes vormt van de L-finesse-designfilosofie, speelt een belangrijke rol bij de manier waarop de eigenaar de Lexus experience ervaart en die versterkt wordt bij het eerste contact met de nieuwe RX via het Smart entry-systeem en de gefaseerd inschakelende verlichting.
Gemakkelijk uit- en instappen
De elektrisch verstelbare bestuurdersstoel speelt ook een belangrijke rol bij deze discrete gastvrijheid doordat de stoel automatisch naar achteren en naar voren schuift, overeenkomstig de positie die is opgeslagen in het ergonomische geheugen. Als de RX wordt uitgezet, schuift het stuurwiel weg van de bestuurder en schuift de stoel naar achteren om het uit- en instappen te vergemakkelijken. Als het contact aan wordt gezet, keren beide weer terug naar de in het geheugen opgeslagen posities.
Zitplaatsen
Met een interieurbreedte die tussen de armsteunen met 52 mm is toegenomen, een toename van de afstand tussen de stoelen voor en achter met 10 mm en een 10 mm langere laadvloer is het interieur van de RX 450h merkbaar ruimer dan dat van zijn voorganger.
De nieuwe, volledig met leder beklede stoelen zelf bieden ook meer comfort dankzij de grotere hoogte en breedte van de rugleuning, de dikte en breedte van de zitting en de uitbreiding met een elektrisch in lengte verstelbare zitting. Het optionele stoelverwarmings-/ventilatiesysteem is verder voorzien van nieuw ontworpen verwarmingselementen die de mate van verwarming aanpassen aan het gedeelte van de stoel dat verwarmd wordt.
De achterbank is in een verhouding 40:20:40 deelbaar/neerklapbaar, waardoor de flexibiliteit en praktische bruikbaarheid groter zijn dan bij de traditionele 60:40 verhouding. De achterbank kan naar achteren en naar voren worden geschoven voor meer beenruimte of voor meer bagageruimte en voor meer comfort kan ook de hellingshoek van de rugleuning worden versteld.
Praktische opbergmogelijkheden en praktische bagageruimte
Het interieur van de nieuwe RX is ontworpen om de inzittenden zoveel mogelijk flexibele en praktisch bruikbare opbergruimte te bieden.
Onder de talrijke opbergmogelijkheden vallen beker-, kaart- en muntenhouders, verschillende aflegvlakken, een afsluitbaar dashboardkastje, royale vakken in de portieren voor en achter, een dakconsole en een middenconsole met meerdere opbergvakken en met een inhoud van 21 liter, en twee 12 V-aansluitingen.
De toepassing van een double wishbone-achterwielophanging zorgt ervoor dat de wielophanging minder ver de bagageruimte in steekt, waardoor de breedte van de laadvloer met maar liefst 150 mm is toegenomen en het totale volume van de bagageruimte gegroeid is tot 496 liter. Nieuwe, aan de zijkant gemonteerde hendels in de bagageruimte maken het mogelijk de achterbank in één handeling neer te klappen en RX-uitvoeringen met luchtvering zijn in de bagageruimte voorzien van een aan de zijkant gemonteerde schakelaar waarmee de hoogte van de auto met 30 mm kan worden verlaagd, waardoor de bagageruimte gemakkelijker toegankelijk wordt.
Airconditioning
De derde generatie RX is uitgerust met een links/rechts gescheiden automatische airconditioning. Het systeem bestaat onder meer uit een nieuw ontwikkelde compressor, een uiterst efficiënte warmtewisselaar en een condensermechanisme dat trillingen tegengaat en de koel- en verwarmingsfuncties verbetert en tegelijkertijd bijgeluiden tegengaat. Binnen hetzelfde tijdsbestek kan de nieuwe RX het interieur 1,5°C sterker afkoelen en 3°C hoger verwarmen dan zijn voorganger.
Het geluidsniveau van zowel de ventilator als de uitstroomopeningen is aanzienlijk verlaagd, een pollenfilter voorkomt dat pollen en stof in het interieur terechtkomen en een recirculatiesysteem met uitlaatgasdetectie zorgt ervoor dat er automatisch wordt omgeschakeld tussen de aanvoer van buitenlucht en recirculatie.
Audiosystemen
Ontworpen volgens het principe van een ‘betere geluidskwaliteit door de nadruk op direct geluid’ biedt de RX-serie keuze uit drie audiosystemen. Standaard is de auto uitgerust met een 6-CD-wisselaar die geïntegreerd is in het dashboard, bediening van het audiosysteem vanaf het stuurwiel en 9 luidsprekers. Het systeem is geschikt voor DAB-ontvangst en voorzien van een USB- en audioaansluiting voor de aansluiting van portable apparatuur als iPods en voor de aansluiting van een Bluetooth-telefoon met audio/video streaming-functie.
Verder is er een systeem leverbaar met 12 luidsprekers, die niet alleen alle bovengenoemde mogelijkheden biedt, maar ook nog eens is uitgerust met een CD-wisselaar en het Lexus navigatiesysteem.
Muziekbibliotheek voor 10 Gb muziek
Het nieuwe top-of-the-range Mark Levinson® premium surround sound system met 15 luidsprekers stelt de RX-eigenaar in staat te genieten van een perfect, home theatre 7.1-kanaals surround-geluid. Het systeem leest zowel CD’s als DVD’s. Dankzij de HDD van het navigatiesysteem beschikt het audiosysteem bovendien over een ‘muziekbibliotheek’ waarop tot maximaal 10 Gb aan muziekbestanden kan worden opgeslagen.
Lexus-navigatiesysteem
Het nieuwe Lexus-navigatiesysteem, te bedienen via de Remote Touch van de RX, is uitgerust met een HDD met een capaciteit van 40 Gb, waardoor het een van de snelste en meest nauwkeurige systemen op de markt is.
Het systeem bevat kaarten voor geheel Europa, inclusief Rusland, en verkeersinformatie over de infrastructuur van elk land. Het nieuwe systeem is uitgerust met gemoderniseerde spraakherkenning.
Parking Assist Monitor en zijmonitor
Naast de Rear View Monitor en de Parking Assist Monitor (achteruitrijmonitor met rijlijnen voor het parkeren) is de derde generatie RX nu te voorzien van een zijmonitor.
Met behulp van CCD-camera’s (Charged Coupled Device) in de buitenspiegel aan passagierszijde en aan de achterzijde van de auto, en in samenwerking met de parkeersensoren voor en achter, toont het systeem de omgeving die vanaf de bestuurdersstoel moeilijk te zien is op het centrale display (met navigatiesysteem) of in de binnenspiegel (zonder navigatiesysteem). Voor extra veiligheid werkt de camera in de buitenspiegel ook als de buitenspiegels ingeklapt zijn tijdens het manoeuvreren in een beperkte ruimte.
VEILIGHEID
De combinatie van een buitengewoon sterke carrosserie en geavanceerde, bekroonde innovaties op veiligheidsgebied en hulpsystemen voor de bestuurder, zet de nieuwe RX 450h de nieuwe norm op het gebied van actieve en passieve veiligheid voor crossovers.
Passieve veiligheid
42% van de totale carrosseriemassa van de nieuwe crossover is vervaardigd uit plaatstaal met hoge treksterkte, dat een laag gewicht combineert met een maximale stijfheid.
De carrosserie is ontworpen voor een maximale veiligheid bij frontale aanrijdingen, frontale aanrijdingen met een gedeeltelijke overlapping, aanrijdingen van opzij en aanrijdingen van achter.
Na 233 crashtests zal de RX 450h aan de veiligheidseisen voor frontale aanrijdingen en aanrijdingen van opzij van Euro NCAP (Europa) 5 sterren, NCAP (VS) 5 sterren en J-NCAP (Japan) 5 sterren moeten voldoen.
10 airbags
De RX 450h is uitgerust met een bekroonde combinatie van maar liefst tien airbags, waaronder knie-airbags voor beide inzittenden voorin, zijairbags voor en achter en curtain airbags over de volle lengte. De airbag voor de voorpassagier is een tweefasen, tweekamer airbag die de vorm heeft van een honkbalhandschoen om de inzittende veiliger op te kunnen vangen. Met behulp van deze tweekamerairbag is er minder kans op verwondingen aan het gezicht. Deze innovatie is vanwege zijn baanbrekende karakter bekroond in de VS.
Actieve hoofdsteunen bieden de inzittenden voor nog meer bescherming. Bij een aanrijding van achteren drukt de onderrug van de inzittenden op een mechanisme dat in de rugleuning is geïntegreerd, waardoor de hoofdsteun omhoog komt en naar voren toe beweegt. Hierdoor wordt de afstand tussen het hoofd van de inzittende en de hoofdsteun kleiner en wordt de kans op een whiplash tot een minimum gereduceerd.
Actieve veiligheid
Het Pre-Crash Safety-systeem (PCS) van de nieuwe RX vormt de nieuwe norm voor anticiperende, preventieve veiligheid. Als de kans op een aanrijding groot is, waarschuwt het PCS de bestuurder en treedt, als hij begint te remmen, het Brake Assist-systeem in werking als aanvulling op de remkracht die de bestuurder zelf uitoefent. Bij een noodstop of als de auto zijn stabiliteit dreigt te verliezen worden ook de Pre-Crash-veiligheidsgordels geactiveerd.
De adaptieve cruise control (ACC) werkt samen met het Pre-Crash Safety-systeem bij snelheden tussen de 50 en 170 km/h. Het systeem houdt automatisch de afstand tot de voorligger op een vooraf ingestelde waarde. Als de weg weer vrij is, gaat de RX 450h automatisch weer rijden met de eerder ingestelde snelheid.
Hill Start Assist Control
De RX 450h is tevens voorzien van een nieuw Hill Start Assist Control-systeem. Dit systeem houdt het remsysteem gedurende een korte tijd op druk om te voorkomen dat de crossover achteruit rolt op het moment dat de bestuurder zijn voet verplaatst van het rempedaal naar het gaspedaal. Omdat dit systeem ervoor zorgt dat het gaspedaal minder ver ingetrapt hoeft te worden, wordt wielspin gereduceerd en wordt het wegrijden vanuit stilstand vergemakkelijkt.
Geïntegreerde aanpak VDIM
Het unieke Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem (VDIM) coördineert de regeling van de Lexus Hybrid Drive en de elektrische
4-wielaandrijving van de RX 450h. VDIM verwerkt verder niet alleen de gegevens over de status van de auto met behulp van uiteenlopende sensoren maar integreert ook het antiblokkeersysteem (ABS), het Vehicle Stability Control-systeem (VSC) en de functies van het Electronically Controlled Braking (ECB) met het Electric Power Steering-systeem (EPS).
Door de toepassing van een ‘geïntegreerde’ regeling van alle systemen die betrekking hebben op de beweging van de auto, inclusief motorkoppel, remsysteem en stuurinrichting, optimaliseert het VDIM niet alleen de activering van de rem-, stabiliteits- en tractiesystemen maar levert het tevens een bijdrage aan de totale dynamische prestaties van de RX 450h.
Bij het remmen op een ondergrond die links en rechts een verschillende grip biedt, gaat het VDIM automatisch de verschillen in remkracht links en rechts tegen, waardoor de auto tijdens het remmen rechtuit blijft rijden. Bij onderstuur en overstuur regelt het VDIM schokvrij het motorvermogen en het remsysteem om de stabiliteit van de auto te garanderen.
Verder zal het VDIM via de EPS-servo de werking van het Vehicle Stability Control-systeem ondersteunen door stuurkracht te leveren om de stuurreacties bij het remmen op een ondergrond met verschillende grip te compenseren bij zowel overstuur als onderstuur, waardoor de bestuurder geholpen wordt de voorwielen over de optimale hoek te sturen met een minimum aan inspanning.
Benjamin1 zegt
148gram is idd weinig. Toch blijft het een Hyundai
Benjamin1 zegt
EDIT: Toyota, het is nog vroeg :P
Sven zegt
De verhoudingen van die auto kloppen voor geen meter.
Maar idd wel een ideale lease slet
kaalimero zegt
Wel goed voor het milieu, maar blijft geen mooie auto dus waar kies je voor?
C6.R zegt
Goed voor het milieu? Fietsen, dat is goed voor het milieu! Of gewoon een klein zuinig autotje…
erce zegt
wanneer plettert lexus nou toch eens die spuuglelijke achterlichten overboord bij d’r SUV’s. misschien wordt het dan nog eens wat…
wankel zegt
Het blijft een imposante wagen. De hybride technologie van Lexus mag best gezien worden. Een verbruik van 6.3l gemiddeld is misschien wat opportuun.. Qua design vind ik hem niet zoveel vernieuwd. De raamlijsten achteraan gaan plots wel héél steil naar beneden, volgens mij niet zo prettig voor de passagiers achterin.
Dit is anders wel een bom van een auto, op het gebied van prestaties, rijcomfort en isolatie zelfs één van de beste.
PCCB zegt
Toch (wederom) jammer van de witte achterlichten. Net een Impreza…
Laurens zegt
CO2 heffing is de nieuwe BPM.
Mag je zo’n hybride de verbruiksmetingen laten beginnen met een van te voren volgeladen accu? En kijkt men dan ook hoeveel prik er aan het eind van de test over is?
Vinny_93 zegt
Hij is niet lelijk, maar ook totaal niet interessant. Geen nekkentrekker denk ik. Niet zoals een Cayenne Turbo S.
patmobiel zegt
het ziet er beter uit dan een X6:) om maar wat te noemen..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Die cijfers zijn wel top hoor!
Alleen het design vind ik inmiddels wel achterhaald…
Ik vind de designs van Lexus sowieso niet zo’n hoog ‘houdbaarheidsgehalte’ hebben. Ben je te snel op uitgekeken
BenjaminvL zegt
Nice, dikke bak. Misschien het overwegen waard als het een SUV moet worden. Beter, comfortabeler en mooier dan die duitse, franse en amerikaanse SUV’s
Innokenty zegt
Erg Amerikaans design. Wordt een hit in the US. Best mooi ding overigens.
Jorrit zegt
Wat een spuuglelijke bak maar weer. Opzich verdient dat ook wel een lintje, keer op keer verschrikkelijk lelijke auto’s ontwerpen. Zouden ze misschien een Autobeer automaat ipv een Autobar automaat daar op de afdeling hebben staan?
Geef mij maar een Brabus G V12 S Biturbo en een groot bord chili con carne; lekker zoveel mogelijk CO2 de lucht in stoten!
VonStroke zegt
Bijzonder lelijk ding. Als dit de nieuwe designrichting van Lexus wordt vrees ik het ergste.
JH zegt
Live een ongebalanceerde auto en wat voor spots gebruikte ze daar? in combinatie met de witte lak kon ik alleen met samengeknepen ogen naar de auto kijken zo sterk reflecteerde alles daar…lexus had veel ruimte maar helaas weinig te bieden…
Kris zegt
@ Laurens
Tijdens de verbruikstest mag de accu geen ‘gratis’ energie leveren. Simpel gezegd betekent het gewoon dat wanneer je de test met 80% accuvermogen begint, je de test ook moet eindigen met 80% accuvermogen.
Richard zegt
Klasse! Ongeëvenaarde prestaties, stijlvol rijden zonder geassocieerd te worden met volk waarmee je niet geassocieerd wil worden.
Daarbij nog de excellente service, betrouwbarheid etc., etc.
De cijfers spreken voor zich, over smaak valt niet te twisten, maar hou je BMW maar!!!
bluefarmer zegt
qua prestaties/value for money twijfel ik nog steeds tussen q7 of rx 450h. Beide niet zulke mooie bakken maar wel driving machines. wie helpt ?
Chris zegt
Over het design zijn de meningen sterk verdeeld. Zelf heb ik nu 155000 km gereden met een RX400h. Dit is niet de mooiste maar wel met voorsprong de beste auto die ik ooit gehad heb. NIET EEN ENKEL MANKEMENTJE, NIETS, NADA. Super-betrouwbare auto, en spotgoedkoop in onderhoud. Max. 125 € voor een smeerbeurt waarbij steeds ook de filters vervangen worden. Dit is de goedkoopste auto in het bedrijf. Een simpel golfje kost meer. De Rx400h rijdt nog even zalig als op dag 1. Alle dagen geniet ik van de stilte in deze wagen. Als ik het kan betalen is mijn volgende wagen weer een Lexus.
Chrido zegt
Ik ga volledig mee met de commentaar van Richard. Inderdaad een exclusieve wagen waar je niet behoort tot de “parvenu’s” met de “zogezegde” Duitse klassewagens. Comfort, betrouwbaarheid, klantenservice, dit is wat telt in combinatie met derlijke klasse.