Renault zet groot in op elektrische auto’s. Tijdens een persconferentie gisteren in Parijs, vertelde topman Carlos Ghosn dat het Franse merk dit jaar zal beginnen met het testen van elektrische auto’s. De marktcondities voor zuiver elektrisch aangedreven auto’s zijn wat hem betreft eindelijk voldoende gunstig. De topman schat in dat Renault in Frankrijk, rond 2016 jaarlijks zo’n 400.000 elektrische auto’s kan verkopen, zo’n 20 procent van de totale markt (AKA 2 miljoen).
Het eerste model waarmee Renault serieus aan de slag gaat, heeft een bereik van minstens 160 km, zelfs al staan de airconditioning en autoradio op hun maximale stand. Als alles volgens plan verloopt, zullen in 2011 de eerste elektrische modellen van de band rollen. Meer details wilde Ghosn nog niet kwijt.
Begin oktober vorig jaar tekende Renault-Nissan een overeenkomst met het Franse energiebedrijf EDF, één van de grootste energiebedrijven van Europa. Renault wil een leidende positie verwerven op de markt voor zero-emission voertuigen en de samenwerking met EDF is daarbij van strategisch belang. In eerste instantie is thuisland Frankrijk aan de beurt en daarna zal Renault proberen om de rest van de wereld aan elektrische auto’s te helpen. (via: leblogauto)
karate kameel zegt
je moet er maar van houden van zo een auto, doe mij maar een benzine ;)
76fleetwood zegt
Sorry maar ik heb het toch wel lastig met je leven toe te vertrouwen aan een hoop elektronica, mechanica is vast en doet geen dingen die niet kloppen (Zo als microsoft uitvallen zonder reden) tja is misschien wel mileuvriendelijk maar het is toch niets voor mij…
Espace zegt
Goede zet van Renault. Zeker als de brandstofprijzen weer hoger worden.
oli4k zegt
@76fleetwood “mechanica is vast en doet geen dingen die niet kloppen” Je maakt een grapje hoop ik? Elektrische auto’s zitten een stuk eenvoudiger in elkaar dan een auto met verbrandingsmotor. Weet je hoeveel sensoren er in een motor zitten om die draaiende te houden? Overigens hebben boordcomputers van nu ook regelmatig dat soort problemen. Met bijvoorbeeld als gevolg dat je na zoveel keer niet meer kunt starten en dat soort gezeur (is een paar jaar terug met Siemens CPU’s in onder andere Alfa’s en BMW’s gebeurd).
Volvo_440_turbo zegt
Als een groot autofabrikant zich er mee gaat moeien, gaan ze in het midden oosten niet zo content zijn denk ik…
Maar bon, als die iets minder rijk worden blijven ze rijk…
Wat ik er van denk? Ik behoor tot de generatie die daarover gemengde gevoelens heeft. Maja, dat dacht ik van boosterkes waarmee jongeren meer rijden ook, voor mij zijn dat vrouwenbrommerkes, maar zo zien de jongeren dit niet…
Jochempie zegt
Nee kleine autootjes zijn absoluut geen dingen meer om je voor te schamen… als je de juiste kiest! ontopic: ben benieuwd hoe het uitpakt!
Vive la FRANCE! zegt
Aha! Slimme zet van Renault! Hopelijk worden ze wel wat mooier dan het gros wat nu door de Japanners wordt gemaakt. Weet alleen niet of elektrisch wel het beste is, misschien kunnen ze beter met waterstof experimenteren.
Citrofiel zegt
Ik denk dat Renault, als eerste zo snel met grote plannen, wel eens een heel gunstige toekomst tegemoet kan zien! Als innovator heb je tenslotte al een voordeel: Eerder zijn dan de rest, daarmee komen marktdominatie, en gewoonweg bekendheid. Denk maar aan de Prius.
Oh, en het is Renault, niet Renaul (typfoutje).
de sjonnies zegt
je batterijen geladen door…..een kerncentrale waarvan er in Frankrijk 53 staan !
autoblogger zegt
LOL @ “dit jaar zal beginnen met het testen van elektrische auto’s”
Wake the fuck up! In China rollen die dingen allang van de band.
Renault == FAIL!
madru zegt
I don’t know man !! ik zie wel een toekomst in fuell cel auto’s maar zo Kilo’s en kilo’s batterijen om dan 160km te kunnen rijden ?? toch maar niets…Ik denk echt dat de combo van waterstof en fuell cel het beste is……Ja auto is toch een vrijheid….Die naar mijn inziens zeer beperkt wordt wanneer je zoveel km kan rijden en vervolgens UREN moet opladen…..
timberleek zegt
renault elektronica? …..
Erik zegt
Ik heb het idee of wordt de ontwikkeling van sterkere accu’s sterkt tegen gehouden. Zo nu en dan lees ik weer een doorbraak op gebied van accu, in capaciteit en oplaadsnelheid waar je dan later niks meer van hoord. Terwijl als er een betere accu wordt ontwikkeld de wissel naar 100% elektrische auto’s in een jaar gemaakt zou kunnen worden.
Zie dit bericht van 15-01-2008, 10x meer capaciteit!!!
http://news.cnet.com/2100-1041_3-6226196.html
Deze van EEstor, kleine auto met actieradius van 500km
http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor
http://gm-volt.com/2008/01/10/lockheed-martin-signs-agreement-with-eestor/
En deze van Toshiba, maar dateerd reeds van 12-2007
http://www.autobloggreen.com/2007/12/11/toshibas-new-scib-battery-charges-in-5-minutes-releases-march/
Al met al geeft mij dit toch te denken, dat deze uitvindingen worden tegenhouden of worden opgekocht door partijen die hier geen belang hebben in deze nieuwe ontwikkelingen.
Hans zegt
je batterijen geladen door…..een kerncentrale waarvan er in Frankrijk 53 staan !
ja Sjonnies, kerncentrales. Zero-emissions dus.
Cantago zegt
Auto’s op stroom… bah.
Hanico zegt
Ik denk dat Renault zeer last zal krijgen van haar imago op gebied van elektronica als zij elektrische auto’s gaan verkopen.
Citrofiel zegt
@ autoblogger; En VW=nog failer, en BMW=nog failer, en PSA=nog failer, en GM=nog failer, en MB=nog failer. (ik weet dat failer geen woord is btw ;) ) Je kan zeggen wat je wilt, maar van de hier gerespecteerde merken is Renault het eerst, en daarom zal het goede sier maken.
Georgio zegt
Ja! Lekker groen ook aangezien we natuurlijk állemaal groene stroom gebruiken.
Wat een onzin.
Janjaapkarelkees zegt
Waarom worden die dingen zero-emission voertuigen genoemd, waar komt de stroom vandaan? Nederland is te klein om voor al de benodigde electriciteit voor de huishoudens te verzorgen door wind en zonne energie.. Komt dit er nog bij, vrij kansloos.
Ach ja totdat de stroom duurder wordt omdat er accijns over betaald moet worden, dan houdt het wel weer op…
timberleek zegt
@ erik
dat ze iets ontdekken betekent dat nog steeds niet dat het ook toepasbaar is.
10 keer meer lading in een accu is vast niet ongestraft (als je begrijpt wat ik bedoel) er zullen vast nadelen aan kleven
lithium ion accus hebben zowiezo een hoger risico van ontbranden als bijvoorbeeld loodaccu’s. er zijn wel mensen geweest die ineens een brandende laptop hadden.
Thibaut zegt
vooruit franse luiaards!
laat zien dat jullie altijd pioniers zijn geweest ivm elektrische autos!
autoblogger zegt
@Citrofiel: ja, andere merken failen ook, maar veel minder. BMW heeft toch een elektrische MINI? En VW heeft een concept voor een elektrische Seat? Mercedes heeft een elektrische smart? Etc. etc.
Volgens mij is Renault echt een van de laatsten die doorhebben dat de elektromobiel een grote toekomst heeft… Even daargelaten of het daadwerkelijk milieuvriendelijk is.
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Concepts, experimenten, proefmodellen, Smarts (dat ik die in dit rijtje zet zegt genoeg :P ). Renault wil op heel grote schaal gaan produceren. Als ik me niet vergis waren ze ook betrokken bij een wereldwijd project voor de elektrificatie van het wegennet? Project Better Place. Andere fabrikanten mogen dan eerder zijn, Renault zou wel eens de T-Ford van de elektrische auto’s kunnen gaan maken. Maar goed, ons rest niets dan afwachten. :|
autoblogger zegt
@citrofiel: concepts en experimenten inderdaad, net zoiets als “testen” (zie titel van dit bericht)
Citrofiel zegt
@ autoblogger; Hm. Ja. Euh, tsja. :oops: Nou ja, ik ben benieuwd welk groot merk er als eerste met een volwaardige elektro-auto komt.
Zelfs al zijn andere merken eerder, in de landen waar het Project Better Place wordt uitgevoerd, maakt Renault (en Nissan helaas ook) een goede kans als marktleider, schat ik.
Mate zegt
@Renault
Ga toch eerst eens stappen maken in het Hybride segment, bewijs daarmee je geloofwaardigheid omtrent elektronische betrouwbaarheid. En koop je gelijk in het nu beperkte aanbod van Hybride auto’s. Tegen de tijd dat je jezelf bewezen hebt, zal ook de europese infra zich wat meer hebben aangepast op deze volledig elektrische auto’s.
Jopie zegt
Ik geloof wel in het bestaansrecht van elektrische auto’s. Zeker voor woon-werk-verkeer is de actieradius voldoende. Voor gezinnen met 2 auto’s is er geen nadeel. Als het je enige auto is en je wilt er ook af en toe langere ritten mee rijden en mee op vakantie, dan is het minder. Hoewel incidenteel een auto huren natuurlijk ook mogelijk is.
Dat wordt toch wel een trend: normaal kleiner rijden en groot huren voor vakanties.
Genotsknots zegt
Zodra er een volledig electrische auto uit komt voor 20.000 euro. Ook al ziet dat ding er uit als een lelijke prius KOOP IK HEM DIRECT! Dat scheelt me gewoon een hele berg geld die ik binnen 5 jaar weer helemaal terug heb verdient. Alleen de big question blijft altijd hoe duur die nieuwe accus zijn
j zegt
Ellende verzekerd: renault en elektronica.
Waxweazel zegt
@ J
zeik verzekerd met u ;)
j zegt
@Waxweazel
Daarom koop ik ook gen renault ik word zo zeikerig van al die ellende ;->
Waxweazel zegt
-edit: rustig maar, niet meteen persoonlijk worden-
Waxweazel zegt
ge zou beter zijn totaal onzinnige post eens onder hande nemen.
als je zulke posts toelaat dan vraag je om reacties. Maar tja, zo slim zijn jullie hier nog niet ?
Riel zegt
Renault is in India al op grote schaal bezig met elektrische auto’s. De tussenstap hybride begrijp ik niet goed eigenlijk.
Als de laadpunten er zijn, komen de auto’s. Of is het andersom? Hoe dan ook, goed dat iemand de eerste stap zet naar Productie op korte termijn.
En over waterstof e.d.: tuurlijk bouw je nu electrische met accu. Straks vervang je de accu met waterstoftanks of whatever. Je aandrijflijn blijft ongewijzigd, dus als je die onder de knie hebt is het goed.
Kan niet wachten, prestaties van elektromotoren zijn echt waanzinnig :) Dan is het niet meer de PK’s, maar patsen met de Amperes . Wie worden de eerste mensen met supercondensatoren voor die extra boost ipv NOS kits?
Ha! Laat maar komen!
En groen: nog altijd is een elektrische auto niet groen natuurlijk, maar wel al véél groener. Bovendien is de belangrijkste wijziging naar duurzaamheid gedaan: De elektromotor. De stroom die je opwekt kan op alle manieren, en die vrijheid heb je nooit, benzine motor loopt alleen maar op benzine.
marinus van der Woerd zegt
Elektrische auto: full electric NEE; elektrisch aangedreven: JA!
De informatie over full electric rijden, de auto die voor 100% op accu’s rijdt, is te rooskleurig. Er is een andere, meer handige, schone, en vooral haalbare optie, de perslucht/elektrische hybride oplossing. De auto die wel elektrisch wordt aangedreven, maar zijn spanning krijgt uit een perslucht generator, gekoppeld aan een kleine back/up accu met een actieradius van b.v. 50km.
Waarom dan geen full electric? Simpel, wil je een schone en efficiënte auto, met een redelijke actieradius, zo’n 500km, dan moet het gewicht laag zijn. Op dit moment weegt de beste accu (1e generatie Lithium Ion), voor een full electric auto, met een actieradius van 300-350 km, al zo’n 450 kg. Deze actieradius is belangrijk omdat deze auto’s zo duur zijn, dat alleen voor de zakelijk lease markt, en een kleine groep particulieren deze oplossing voorlopig betaalbaar is. Juist in de zakelijke markt worden dagelijks vele kilometers gemaakt. Als je dus op dit moment 500km wilt rijden op 1 lading, zou de accu ca. 700kg gaan wegen. Dat is ongeveer hetzelfde als een vertegenwoordiger, die de hele dag, een caravan meesleurt achter zijn auto. Dit alleen al kost heel veel energie, dat is niet efficiënt, en dus niet milieuvriendelijk. Dat kan niet de bedoeling, en zeker niet het uitgangspunt zijn!
Dan de kosten. De full electric auto’s met het neusje van de zalm, de 2e generatie Lithium Ion accu’s, (streefgewicht 1kg accu per km actieradius, maar deze accu moet nog wel ontwikkeld worden) gaan c.a. 60-100.000 euro kosten. Niet echt een auto voor Jan modaal. En daar moeten we wel naar toe. Want de overheid wil naar 1 miljoen elektrische auto’s in 2020. Dat is 15% van alle auto’s in Nederland. Maar zelfs 2e hands kan Jan deze nog niet kopen. Zo’n 2e generatie Lithium Ion accupakket alleen al gaat ca. 15-20.000 euro kosten. Dat geeft Jan nu meestal al niet uit voor zijn complete auto. De elektrische auto’s die later op de 2e hands markt komen hebben a: of nog een goede accu, waardoor deze 2e hands auto’s nog steeds onbetaalbaar zijn. Of b: de accu moet vervangen worden. En dan kan Jan na de aanschaf van de auto, gelijk nog eens 15-20.000 euro uit geven aan een nieuwe accu. Ik zie het niet gebeuren.
Wat de belasting betreft moeten we ons goed realiseren dat wat nu naar de schatkist gaat, niet zal veranderen. De inkomsten uit benzine en diesel zullen ergens anders vandaan moeten komen: het rekeningrijden. Dit kan helaas niet anders. De Nederland BV heeft dat geld nu eenmaal nodig. Wat wel gaat veranderen is je energie rekening, want dat gaat naar een ander potje. Eén volle lading kost evenveel energie, als een gezin in 5 dagen verbruikt. Zou je met de huidige generatie elektrische auto’s b.v. eens in de 5 dagen moeten laden, dan kan je op je klompen aanvoelen dat je energierekening bijna zal verdubbelen. Jan rijdt b.v. 20.000 km per jaar, en dat is dan (20.000/300-350km actieradius), laten we zeggen gemiddeld 60 ladingen per jaar. Dat x 5, is 300 dagen huishoudelijke energie. Dat komt dan nog eens extra bovenop de prijs die we nu aan de pomp moet betalen. En de kWh prijs zal zeker niet lager worden de komende 10 jaar. Kijk dus eens op je energierekening, dan weet je wat deze full electric oplossing je extra gaat kosten.
En waar moet dan al die energie vandaan komen. Onze huidige netwerk, zowel de energiecentrales, als alle hoogspanningskabels, kunnen dit nu niet leveren. Dit moet dus allemaal op de schop. Kolencentrales’s zijn geen optie, want die produceren te veel CO², en daar willen we juist van af. Deels van windmolens dan, maar er gaan ook weer stemmen op dat dit kernenergie moet worden. Dat wil zeggen dat Borsele waarschijnlijk open zal moeten blijven, en wellicht zal er zeker 1, maar misschien 2 kerncentrale’s bij moeten komen. Het gaat over miljarden investeringen, die we zelf wel zullen gaan betalen. En… willen we dit dan eigenlijk allemaal wel?
En hoeveel kilometer kan je dan rijden op 1 lading. Er zijn diverse sites met elektrische auto’s. Overal vindt je verschillende gegevens. En dat is niet zo vreemd. Accu’s zijn er in alle soorten en maten, kijk maar eens naar de markt met elektrische schroefboormachines. Verschillende soorten spanningen en grondstoffen, Lithium Ion, nikkel cadmium of nikkel/metaal hydride. Allemaal met hun eigen voor- en nadelen. En zo zal ook de beschikbare stroom zeer divers zijn. Als je de sites mag geloven dan is Lithium Ion, de beste accu voor deze toepassing. Geeft het meeste stroom bij een laag accu gewicht. Daarom worden ze ook toegepast in de betere telefoons en schroefboormachines, maar is daarom ook de duurste. Als er dus gesproken wordt over een accu met actieradius van 300km en die 15-20.000 euro kost, dan kan je op je klompen aanvoelen dat als er een elektrische auto voor 25.000-30.000 euro op de markt komt, er ergens behoorlijke concessies zijn gedaan. En meestal is dat bij de accu.
De volgende vraag is dan: bij welke snelheid is dat dan gemeten. Gezien het feit dat we elke dag met z’n duizenden in de file staan, maken we schijnbaar veel gebruik van de snelweg. Goed nieuws, dan haal je waarschijnlijk de opgegeven aantal kilometers wel op 1 lading. Echter een accu is net een mens, en heeft een laad- en ontlaadrendement. Zo moet je er 40% meer energie in stoppen, dan er uit komt. Verder is een accu gemaakt om bij een bepaalde ontlaadtijd een constante hoeveelheid stroom af te geven. Wordt aangegeven als de capaciteit \ de ontlaadtijd, b.v. C\10. Dit houd in dat een accu van b.v. 20Ah (Ampère per uur) bij C/10, in staat is om gedurende 10 uur lang, constant 2 Ampère stroom te leveren. Ga je de accu echter sneller ontladen, dan heeft dat direct gevolgen voor de efficiëntie van de accu. Zo kan het dus zijn dat als je hem in 5 uur gaat leegtrekken je niet 20/5 =4 Ampère, maar b.v. slechts 3 Ampère constant kunt afnemen. Accu leveranciers geven dit bijna altijd aan in hun specs. Sneller rijden houdt direct in: minder aantal kilometers, net als bij benzine. Vermijd dus de snelweg zo ik zeggen.
En wat is dan die andere oplossing? Heel simpel! Het gaat om het samenspel tussen een persluchtgenerator en een 80% kleinere, en dus lichtere en goedkopere bufferaccu. En dat hoeft niet eens Lithium Ion te zijn. De hoofdaandrijving is een elektromotor, die zijn spanning krijgt van de persluchtgenerator, of van de accu, of van beide. De accu is voor acceleratie, de persluchtgenerator voor de actieradius. Iedereen heeft wel eens een klein mobiel aggregaat gezien. Deze bestaat uit een benzine motor en een generator. Vervang de benzine motor door een perslucht-motor, en je hebt een persluchtgenerator. De persluchtgenerator krijgt zijn lucht b.v. van een hogedruksysteem zoals MDI uit Nice die nu al maakt, en draait op een constante snelheid, omdat dat gewoon het meest efficiëntst is.
Bij optrekken draait de motor op de accu, zo ook bij inhaal- en uitwijk manoeuvres. Een accu kan in zo’n situatie veel sneller, en meer energie leveren dan de perslucht-generator. De accu vult dus eigenlijk de “gaten” op van de persluchtgenerator bij piekbelastingen. Daarin tegen laad de persluchtgenerator tijdens het rijden de accu weer bij, en voedt tegelijk de elektromotor. Ook als de auto stil staat blijft de persluchtgenerator gewoon nog even doordraaien om de accu weer bij te laden totdat deze vol is. Zo hoef je nooit meer de accu apart te laden, alleen perslucht te tanken. En.. dat kan net zo snel als benzine tanken. De vraag is alleen hoeveel lucht wil je meenemen. MDI werk met standaard luchtcilinders van 100 liter, gemaakt van licht koolstofvezel, maar een paar cilinders meer, is niet gelijk honderden kilo’s erbij zoals bij accu’s. Je zal alleen het koetswerk van de auto daar op moeten ontwerpen.
Deze perslucht kan je thuis ook produceren, zelfs milieuvriendelijk d.m.v. een zonnepaneel verbonden aan een laagspannings compressor en een vultank. Akzo heeft jaren geleden een nieuw soort dunnefilm zonnefolie ontwikkeld “Helianthos”. De helft minder efficiënt, 6% t.o.v.12% van de klassieke “glazen” zonnepanelen, maar veel goedkoper, en veel lichter. Akzo heeft dit verkocht aan Nuon, en zou eind 2009 op de markt moeten gaan komen. Er wordt gesproken over slechts 100-200,- euro per m². En dat maakt het wel heel aantrekkelijk om zelf perslucht te gaan maken. En zo hoeft er dus niets aan het elektrische netwerk verbouwd te worden.
Is dit dan een roze wolk theorie? Nee! Zware persluchtmachines bestaan al heel lang, ze worden nog steeds in de mijnbouw gebruikt. De Opel Ampera die er gaat aankomen, werkt op dezelfde manier. Een kleine accu, met in hun geval helaas een klein benzine of diesel laadgenerator, maar dat zou ook met een persluchtgenerator kunnen. MDI en Enginair hebben inmiddels al hun sporen verdiend in de ontwikkeling van efficiënte en lichte persluchtmotoren voor- en in auto’s. Wat rest, is de wil om het te maken. Gaan we als een stel dolle stieren achter de full electric auto aanhollen, met een verlengsnoer, want 60% van de Nederlanders kan niet voor de deur parkeren. Of laten we ons niet gek maken. Even pas op de plaats maken, en laten we eens kijken of er geen betere oplossingen zijn, dan die ons nu worden voorgeschoteld.
Er is veel know how in huis bij de diverse TU’s zoals Delft, Enschede en Eindhoven. en ander hogescholen. En niet te vergeten het HAN. Dan hebben we nog autoproducenten als Nedcar, ECE, Spyker, maar ook b.v. een Friend EV die wielnaafmotoren maakt. Simpelweg de technische schouders er onder. We zijn een land van molens. Een oude molenaars uitdrukking is: wie de wind (lees: perslucht) pakt, die heeft hem! Wacht niet tot er weer allerlei onnodige geldverslindende besluiten zijn genomen. Ik denk dat full electric niet de oplossing is. Er hangen zo veel bezwaren, en kosten aan, die voor het gemak ons maar niet verteld worden. De benzinemotor heeft zijn tijd gehad. Maar de informatie die we nu krijgen over het elektrisch rijden onder het mom van CO² reductie, is erg eenzijdig en zeker niet volledig. Blijf kritisch, en blijf vragen stellen.
Marinus van der Woerd