Valt tegen natuurlijk voor zoveel pk’s in deze AS5-R, maar ABT kan nog wel een ander wapenfeitje op zijn naam schrijven. De CO2 uitstoot per pk is maar 0,56g/km tegenover 0,81 g/km voor de standaard S5.
Het verbruik en de CO2 uitstoot zijn gelijk gebleven en dat is een prestatie met zo’n vermogensstijging. De standaard V8 van de S5 heeft 354 pk, de AS5-R heeft er echter 510 aan boord. Voor de rekenaars onder jullie: dat zijn er 156 meer. De sprint naar de 100 doet de AS5-R dan ook in slechts 4,5 seconden.
Verder monteert ABT grotere remschijven met een diameter van 380 mm en een sportonderstel. Om de spotters het werk makkelijk te maken is ook het uiterlijk aangepast:
Its “suit” fits, of course, like a glove: The front spoiler accentuates the ABT grill and the striking section around the fog lights, inner fender skirt and the gill-shaped air inlets provide contours to the side of the ABT AS5-R. They have also succeeded on the side which most drivers only rarely get to see: The rear with the ABT rear skirt and 4-pipe rear muffler shows that this model athlete on wheels is more than “just” a car. The designers of ABT recommend the 20 inch BR alloys as the perfect accessory. Wheel-tyre combinations with height performance tyres are, of course, also available. Only with these accessories can the fast AS5-R safely unleash its power. And it has lots of that.
Yeelen zegt
is dit niet een nogal lage stijging met zoveel pk’s extra?
TYPHOON zegt
hopelijk wordt de RS5 ook gelijkaardig.
Laue zegt
ABT blijft een echte PK tuner. best leuke dingetje, ben alleen niet zo weg van de 2 tone.
stefan de groot zegt
Vind hem wel mooi alleen kwa prestaties valt die echt heeeeel erg tegen zeker met zoveel pktjes als je tegewoordig al een RS6 naar de 340 kan helpen hoort deze toch ook wel over de 300 te kunnen.
G. Bert zegt
Lelijke grill, lelijke mistlampen, lelijk roostertje achter de voorste wielkasten en een lelijke kleurstelling. Achterkant is aardig, maar zonder eendenstaartje lijkt t wat cleaner en komen de lijnen mooier uit.
Klassiekerrally zegt
Wat is dat toch met die anders gekleurde motorkappen? Is dat het nieuwe ‘mat’?
Ik zou persoonlijk voor een standaard uiterlijk gaan. Dit vind ik veel te opzichtig voor zo’n in principe doodgewone Audi…
kaalimero zegt
Lang naar gekeken en kom tot de volgende conclusie. Kleurcombi mooi, gekleurde speigels mooi, velgen mooi. En zeer geslaagd project dus.
ED zegt
Vind de A5 sowieso een veel te grote, lompe doorgezakte auto, ziet er naar mijn mening niet uit. en dan die spiegels..
Deze ABT Audi AS5-R is net als veel te dikke make-up op een toch al lelijk wijf…
Dat is mijn mening.
Thom zegt
“Het verbruik en de CO2 uitstoot zijn gelijk gebleven”
Bij 100 km/h op de snelweg zeker, als je zeg maar evenveel pk aanspreekt, zeg bvb 50 pk, dan maakt et weinig uit of je nou 300 of 400 pk over hebt wat je niet aanspreekt (met hetzelde aantal cilinders en inhoud etc)
Wil wel eens het verschil in uitstoot zien al ze vol vermogen aanspreken, denk dat je dan op hele andere waardes uitkomt.
En de prestaties zijn ook niet echt geweldig, zon ding rijdt standaard zonder bergrenser al hard richting 290, dan ook nog die kleur.
Ik ga voor deze.
Thom zegt
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/MTM/MTM_S5_GT_Supercharged/MTM_S5_GT_Supercharged_7.jpg
Sjakie Peters zegt
Ik wist niet dat dat ding met 14 % bijtelling kwam 0,56 gram per km en dat terwijl je al 14 % krijgt bij 111 gram per kilometer. Audi lost meteen even alle milieu problemen op
(of lees ik het verkeerd?)
Robbert zegt
@ Sjakie
CO2 per PK.. dus niet per km!
510 * 0,56g/km = 285,6 CO2/km
bozewolf zegt
Waarom de lage top? Gearing?
En idd @ Thom, gelijkblijvend verbruik is toch alleen in poedel-modus. Alleen heeft Audi echt iets heel aparts uitgevonden, haha.
bozewolf zegt
Btw,
“De sprint naar de 100 doet de AS5-R dan ook in slechts 4,5 seconden.”
500+ pk en 4wd? En dan er 4.5 over doen?
Da’s gewoon sneu. Dan wordt je al links rechts eraf getrokken door iets getunede Prezza’s, Evo’s etc.
A6'er zegt
Ik heb de S5 een weekend mee gehad, die van Pon, en ik ben tot 275 gegaan. En dat is de standaard S5. Dus vind het dan ook heel erg vreemd dat deze ‘maar’ 291 haalt. De 4.5 sec is snel, maar voor het aantal pk’s belachelijk traag, zat toch wat meer richting de 3.7-4.1 sec te hopen eigenlijk. Maar ik wacht met smart op andere tuners!
Luit Tinke zegt
@ Robbert
Sjakie heeft wel gelijk:
in het artikel reppen ze over ”De CO2 uitstoot per pk is maar 0,56g/km tegenover 0,81 g/km voor de standaard S5. ”
;-)
ml zegt
het topvermogen is hoog, maar als je er een mooie graffiek van maakt op een dyno, zal waarschijnlijk blijken dat het varmogen pas laat beschikbaar is.
ik zou liever een mtm aanschaffen
Robbert zegt
@ Luit
uitstoot per pk = 0,56g/km
aantal pk’s = 510
dus 510pk * 0,56g/km per pk = nog steeds gewoon 285,6 g/km
EJS zegt
Prestatie/verbruik vehouding is leuk! Uiterlijke aanpassingen zou ik verder wel laten zitten..
jdm zegt
lelijk sjonnie bak deze audi
BAAP zegt
pfff 292 kmu met 510 pk!!!
laat me niet lachen….wat een matige cijfers zijn dat zeg!!!
aiii aiii aiii
Cantago zegt
Standaard velgen en kleur weer terug en ik koop hem;)
Windhoos zegt
Supergave specs, maar daar is dan ook wel alles mee gezegt. Bij het zien van de huidige reeks ABT creaties krijg ik meteen een associatie met pooiers….
micheloo0 zegt
lelijke kleur en velgen maar die co2-uitstoot hoe ze dat geflikt hebbe .
bozewolf zegt
AUDI is nog steeds 4wd voor veiligheid, niet rijplezier.
zed zegt
Geniet maar van de V8 in de S5, binnenkort lepelt men er de V6T in die momenteel in de nieuwe S4 zit… Zo heeft een Audi verkoper mij toch verteld.
Windhoos zegt
Dat is oud nieuws ZED, dezelfde V6T als in de S4 B8
circlestorm69 zegt
Mijn baas heeft een S5 met een ander uitlaat systeem, zonder begrenzer en betere remmen.
Op weg naar de Alpen hebben we er 280 meegereden met 3 man en wat bagage. En hij had nog gas over.
Met 510pk moet ie dus dik over de 300 kunnen!
Na goed inrijden is de S5 op de rollerbank geweest en toen had ie 318pk.
Al die merken (op de Nissan GT-R na, geloof ik) neppen je dus met hoeveel pk’s ze echt hebbben, want het is meestal dik minder!
Na z’n nieuwe uitlaatsystem kwam hij nog steeds maar op 348pk, minder dus dan de door de fabriek opgegeven 354pk!
Maar dit was dus al goed om 280 mee te rijden.
Verder een super lekkere wagen om mee te cruisen met heel veel power!