Een voordeel van het feit dat de Peugeots van vandaag de dag voor 2/3 uit voorkant bestaan is natuurlijk dat er enorme motoren in zouden moeten passen. Een dikke V8 onder de kap van een 207 zou mij het wanontwerp dan ook snel doen vergeten, maar helaas is het nog niet zo ver gekomen. Sterker nog, de Fransen gaan voorlopig geheel in de verkeerde richting: Peugeot kondigt aan dat ze een 1.5 benzinevierpitter met variable compressie hebben ontwikkeld, goed voor 220 pk en 420 Nm! Deze steekt bijvoorbeeld hun 3.0 V6, met slechts 211 pk en 290 Nm, keihard naar de kroon. Jep, downsizen is vet 2009.
In Genève toont Peugeot een 407 met deze motor onder de kap. Het blokje draagt de naam 1.5 VCRi (Variable Compression Ratio) en is ontwikkeld in samenwerking met MCE-5 Development. Slechts 6,7 liters benzine per 100 km worden er gemiddeld doorheen gejaagd, terwijl elke kilometer zo’n 158 grammetjes CO2 hun weg naar buiten vinden.
Volgens Peugeot belooft dit concept veel goeds. Ze hebben het zelfs over een GDI-variant (Gasoline Direct Injection) die nog indrukwekkender waarden zou moeten leveren: 270 pk, 460 Nm, 6 l/100 km en minder dan 140 g/km CO2. Tegen 2012/2013 moet zelfs 120 g/km bereikt kunnen worden. En je weet wat dat betekent: een schoner milieu minder belastingen!
Voorlopig blijft Peugeot nog even verder sleutelen, want pas over 6 tot 8 jaar zullen we deze motor in serieproductie zien. Is het teveel om te hopen dat de proporties van de leeuwtjes tegen die tijd dan ook enigszins gedownsized zijn? (via leblogauto)
The 12oach zegt
Ik zie het wel als iets positiefs dan kunnen er nog meer “Hot Hatches” komen die betaalbaar zijn met toch genoeg vermogen.
en denk zelf dat ie er wel eerder gaat zijn dan gegeven.
robert zegt
peugeot volgt volkswagen?
toch een mooi idee
Arnoud zegt
Wow.. Variabele compressie. Benieuwd welk concept ze dan volgen. Zal het blok kunnen kantelen zoals het concept van Saab waardoor de cilinder bussen langer en korter kunnen worden gemaakt? Of kan de slag worden gewijzigd. Pas stond er een artikel over een concept van een of ander ingenieurs bureau waarbij dat kon.
Marc zegt
De 207 wanontwerp? jezus , vanwaar toch altijd dat gediss op Peugeot ?
3/4 van zijn concurrenten zijn lelijker… En dat bewijzen zijn verkoopcijfers.
markieanta zegt
Als ze dit systeem goed werkend hebben en het blijkt ook nog degelijk te zijn, waarom niet? Ook voor de potentiele ´premium´ sorry, daar heb je het woord weer, wagens die PSA wilde ontwikkelen lijkt me dit een mooi product.
Maar uiteraard alleen mits het betrouwbaar is, weinig olie gebruikt en behoorlijk slijtvast is.
Ik zou zeggen, ontwikkel door…
Laue zegt
Variabele compressie, altijd een interessant concept.
madru zegt
das een goed idee voor morgen !!! maar als ze nog wachten tot 2012 dan vrees ik toch dat ze tegen die tijd wel alweer zullen achter staan met dit soort blokken….
kawouter zegt
… Beetje de ‘holy grail’ voor de benzinemotoren. Knap als ze dit in productie weten te brengen!
rider zegt
dit is een interessante ontwikkeling! dat het peugeot is gelukt om deze techniek productierijp te maken/krijgen vind ik wel opmerkelijk. als je bedenkt dat andere merken deze techniek al langer testen/ontwikkelen, denk aan Mercedes, denk aan BMW, denk aan Opel/saab en aan Ford. maar geen van deze merken zijn zover. sterker nog, opel/saab is er helemaal mee gestopt, wegens betrouwbaarheids problemen op de lange duur. toch juich ik deze ontwikkeling toe!!!
Peter zegt
Dus Ruben vindt een 1,5L met 220 pk een stap in de foute richting. Bedenk even wat toepassing van deze techniek op 6,0L V12 zou kunnen geven.
The 12oach zegt
Briljant Peter, n/a 1000 pk?
a_buis zegt
@Peter: tuurlijk denk ie dat maar eigenlijk spreekt hij namens zijn vriendin!
ot: geweldige ontwikkeling voor de autoindustrie in zijn algemeenheid en tegelijkertijd kunnen we ons afvragen waarom het allemaal zo lang moest en moet duren. Bij lager verbruik blijven we langer op knalsap rijden. Tuurlijk raakt dat op en moeten we straks rondzoemen maar door dit soort ontwikkelingen is dat wat verder weg. Kan ik voorlopig blijven tanken met mijn 130i….
de sjonnies zegt
Gaan we een new-wave in Franse inventiviteit krijgen?
De renaissance van de Fransen, vergeet niet dat dit volk al heel wat heeft ontwikkeld, vaak op tegendraadse en eigenzinnige wijze, kijk je naar de geschiedenis dan hebben Franse vindingen toch vaak een hoge dosis eigenzinnigheid waardoor ze hun doel weten te bereiken.
UeberPKW zegt
Ik word zo ziek van al die 4 cilinders. Geniaal dat er zoveel pk uit kleine blokjes gehaald kan worden, maar ik wil toch echt een ander geluid dan een 4 cilinder. Beter gaan ze 1,8 6 cilinders ofzo bouwen. Zodadelijk rijdt iedereen een 4 cilinder. Das toch ook niet meer leuk?!
Jandepandaman zegt
Er wordt hier in dat artikel een beetje gesteld dat groot automatisch ook beter zou zijn.
Ik heb zelf meer respekt voor techniek die uit de kleinst mogelijke motor het meeste vermogen haalt. Als uit het 1.1 blokje van mijn auto net zo veel vermogen kan worden gepeuterd als ze uit zo’n V8 halen, dan heb ik liever mijn 1.1 blokje met al dat vermogen- Dat of dat ze uit die V8 even zoveel méér vermogen weten te halen dan uit dat opgepepte kleine blokje. Want als je uit een klein blokje al zoveel meer peekaa´s kunt halen, hoeveel kun je dan met de zelfde techniek uit dat grote blok halen….? …Over de 1000 of zo?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Arnoud: inderdaad, uitvinding van Saab!
Helaas de nek omgedraaid door GM, die bouwde liever een dikke V8 ofzo…
Sukkels!
Hier het Variabele Compressie verhaal:
http://www.saabnet.com/tsn/press/000318.html
UeberPKW zegt
ik zeg zelf niet dat groot automatisch beter is, maar ik vind 4 cilinder geluid erg oninspirerend. Zodadelijk rijdt iedereen dankzij deze techniek een 4 cilinder. Ik hoop dat ze maw ook de 6 cilinders met minder cc bouwen en alle schone technieken er overheen knallen, zodat ik wel een auto met 6 cilinder kan kopen die weinig uitstoot, maar MET een mooi geluid…
markieanta zegt
Pssst, koop eens een MAzda Mx-3 ;)
Marc zegt
Beetje jammer dat auto’s tegenwoordig maar gemaakt worden om 3 jaar mee te gaan. Een auto is toch jouw ding?
Doe mij maar een grotere betrouwbare motor, niet zo’n klein opgefokt blokje, vind je het gek dat andere merken ermee gekapt zijn. Bij peugot liggen de betrouwbaarheids waarden zo’n stuk lager dat de motor wel goed genoeg is blijkbaar.
koos zegt
Pas over 6~8 jaar, dan rijden we toch allemaal op electra?
Erik zegt
Zeker interessante ontwikkeling voor zulke auto’s, maar als het pas over 6 tot 8 jaar groot op de markt komt zijn er waarschijnlijk al veel betere blokken met compressor of turbo door de concurrent ontwikkeld.
Zal de 407 dan ook al geen nieuw ontwerp hebben?
de sjonnies zegt
Gaat het niet over de toekomst van de motoren en welke richting we uitgaan?
Was de eerste Golf Diesel al een revolutie, een zuunig snel Dieseltje dat qua prestaties goed tegen een ottomotor aankon, later kwam de revolutie van Alfa door de uitvinding van de common-rail Diesel, VAG Revolueerde naar TDI en toen ik 8 jaar geleden m’n 130 pk Passat kreeg na een Range Rover 3.9 V8 benzine gereden te hebben, kon ik alleen maar zeggen dat die hele TDI revolutie een vooruitgang is geweest voor de hele autoindustrie, ik heb het ‘kreng'(love mode) door de 400000 km gereden zonder noemenswaardige problemen.
Voor de eerste keer was kleiner gewoon beter.
Dus als dit het vervolg is op “kleiner is beter”, laat maar komen die hap !
Laurens zegt
Ik las dit artikel en dacht direct: “hoelang zal het duren voordat er geroepen wordt dat variabele compressie een Saab uitvinding is…….”
Variabele compressie is zo oud als de weg naar Rome.
Saab claimt alleen een methode om het mechanisch te bewerkstelligen. In hun geval door een soort van kantelbare cylinderkop. Dat dat niet betrouwbaar te maken is kan iedere techneut je vertellen.
Dergelijke eigenwijsheid brengt bedrijven op de rand van een faillissement :-)
Citrofiel zegt
Een viercilindertje die met gemak over het vermogen van de dubbel zo grote V6 heen komt. Knappe prestatie, maar toch vraag ik me af of het te vergelijken is. Ik ben namelijk bang dat dit een zenuwachtig blokje wordt, terwijl de kopers van de V6 juist om rust vragen. Er zal altijd wel een markt(je) blijven voor de grotere motoren.
@ Erik; Uiteraard. Dan is de 408 er al lang. Misschien is die zelfs alweer gefacelift tegen de tijd dat dit blokje erin komt (of hij komt erin bij de facelift).
joost zegt
@ erik
juist de toepassingen met een turbo zouden interessant zijn met dit concept, er is namelijk de mogelijkheid om de compressie te verhogen als er geen druk wordt gegeven door de turbo (bijvoorbeeld onder een bepaald toerental of gasstand) waardoor het blok bij situaties waar de turbo geen druk geeft veel efficienter kan werken. Overigens vind ik de ontwikkelingen op de TU/e minstens zo interessant; daar wordt nu gewerkt aan een dieselmotor die net zoals een benzine motor de benzine inspuit zonder meteen te ontbranden. Door een beter gemengd mengsel zijn daardoor hogere rendementen en minder uitstoot mogelijk.
de sjonnies zegt
@ citrofiel – hoeft niet per sé, die 1.9 TDI’s van VAG zijn lekker soepel, uiteraard is de 2.7 HDI die ik nu rijd nog soepeler maar als ik eerlijk mag vergelijken vind ik relatief gezien de 1.9 TDI soepeler, zeker als je de cilinderinhoud meeneemt en het feit dat het maar een 4 cilinder is !
Citrofiel zegt
@ de sjonnies; Soepeler in welke zin? Ik lees altijd dat de TDI er altijd inkomt met een klap, dat er een soort turbogat is, dus de soepelheid qua vermogensafgave is het niet. En qua geluid is de 1.9TDI ook absoluut minder geciviliseerd dan de HDI. Wat blijft er dan over om soepeler te zijn?
307hdi zegt
Mooie techniek dus, maar waarom passen ze deze techniek dan niet toe op de 3.0 V6, krijg je er zo 450-500 pk uit! nog even een AWD of RWD variant van de 407 coupe ontwikkelen en gas erop!
Henk zegt
@Marc
Heb jij het autonieuws wel een beetje in de gaten gehouden de laatste tijd????
Iedere autofabrikant is bezig met dit soort trucjes om meer PK’s uit kleinere motoren te halen. o.a. omdat er vanuit regerende instanties wordt opgelegd dat de uitstoot vermindert moet worden.
Jouw: “vind je het gek dat andere merken ermee gekapt zijn.” is dan ook totaal uit de lucht gegrepen.
de sjonnies zegt
@citrofiel – juist niet bij die van mij dan, zeg maar van 90 in z’n zesde verzet naar 140 ging gewoon lekker smeuiig zonder enig neurotisch gedrag, nou was’ie bij mij natuurlijk wel autobahn fehig opgevoed !
En die V6 doet het wel nog lekkerder-der; maar in ogenschouw genomen dat dit slechts een 1.9 vier cilinder was met een gewicht van 1380 kilo (naar ik meen) en de C6 1850 kilo weegt, valt de V6 eigenlijk tegen.
Citrofiel zegt
@ de sjonnies; De 2.2 HDI schijnt nog soepeler te zijn, waarom die niet genomen? :P Oke, hij is natuurlijk een stukje minder krachtig…
Hoe dan ook, ik denk eigenlijk dat deze vergelijking geen steek houdt. We proberen nu turbodiesels te vergelijken met een heel nieuw concept, met weer een ‘ouderwetse’ benzine-V6… Het wordt afwachten hoe de karakteristieken van deze motor eruit gaan zien.
rikl zegt
zo knap hoor ! normaal heb je toch wel boven de 300 pk nodig om 420 nm te krijgen. khoop dat andere merken dit concept dan ook mogen gebruiken. zou wel mooi zijn ze mini 4,5,6,8 cylinder motoren maken met veel pks. scheelt ook gewicht !
Cantago zegt
Goed concept, nu met een 6,5 liter V12 graag!
UeberPKW zegt
juist rikl, helemaal met je eens. Zou het niet goed zijn als BMW de 2,0 6 in lijn (e46 en daarvoor) weer van stal haalt en een vermogenskuurtje geeft? Ik noem maar wat…
Tommy zegt
Hm…, bij al dit downsizen en zoveel mogelijk pk’tjes uit zo min mogelijk cc’tjes persen, stel ik mij toch enkele vragen.
1) Hoe duurzaam is zo’n blokje? Een blok veel vermogen geven is één ding, er voor zorgen dat het lang meegaat een ander.
2) Het is hier al enkele malen aangehaald, hoe soepel rijdt dit nog? 220pk is leuk maar als het pas vrijkomt bij de laatste 1000 tpm heb je er niet veel aan. Heb vroeger nog een moto gehad en toen volgde ik de ontwikkelingen daar ook goed, en daar werd altijd gesteld “hoe meer topvermogen, hoe minder er onderaan zit”. Waarom zou dit bij auto’s anders zijn?
Verder, wat betreft die verbruikscijfers, heel knap, maar welke rijstijl hou je er dan op na (opa)? Volgens mij gaat dat pijlsnel omhoog als je ook maar één keer die 220pk daadwerkelijk aanspreekt.
Uiteindelijk is het nog altijd zo dat je voor het opwekken van al die pk’tjes brandstof nodig hebt, en of die 220pk nu komen uit 1500cc, 2500cc of 3500cc, zal, denk ik, weinig verschil maken (wat effeciëntie-verschillen/verbeteringen daar gelaten).
Dat denk ik er van.
MDA zegt
Over 6 tot 8 jaar??? Zijn ze helemaal gek geworden?
bmw zegt
6-8 jaar is inderdaad lang, maar de evolutie op zich is goed, want dat kan misschien gewichtsbesparing opleveren, al zullen er natuurlijk weer extra componenten bijkomen.
@Tommy: het idee dat een kleiner blok met turbo (dat dus meer pk’s levert) onbetrouwbaar en snel kapot zou zijn, is ondertussen echt een urban legend geworden.
Ingenieurs weten heel goed wat dimensioneren is en rekenen met factoren om de levensduur van hun materiaal te garanderen. Bovendien rijden er nu al enkele jaren massaal veel “gedownsizede” motoren rond en die hebben nul komma nul problemen. Ik noem de 1,3 Multijet van Fiat, de 1,4 HDI van PSA, de 1,5 DCi van Renault, enz. Die 1,3 Multijet die moet je nooit openleggen, er komt gewoon niets aan. Dus dat argument is volgens mij echt bij gebrek aan beter.
Arnoud zegt
Voor iedereen die roept dat ze dit op een V-motor toe moeten passen: Verdiep je eens in de werking van het concept en je zal er achter komen dat er nooit een V-motor met variabele compressie zal komen. Veel te complex. Hoogstens nog een zes-in-lijn. Maar gezien het beloofde vermogen uit een 1.5 liter 4-cilinder zal de behoefte voor een heel grote motor met variabele compressie ook nooit ontstaan.
Dit, in samenwerking met variabele kleptiming, zou best eens heel zuinige motoren kunnen opleveren. Je combineert dan een goed thermisch rendement (heikel punt bij lage toerentallen vanwege lage compressie temperatuur) met een goede vullingsgraad (heikel punt bij hoge toerentallen vanwege grote drukval over de kleppen) en combineert dus het beste van twee werelden.. Ehh, motoren. :)
Pieliej zegt
”nog, de Fransen gaan voorlopig geheel in de verkeerde richting: Peugeot kondigt aan dat ze een 1.5 benzinevierpitter met variable compressie hebben ontwikkeld, goed voor 220 pk en 420 Nm!”
De verkeerde kant op? Dit lijkt mij juist de goede weg. Natuurlijk, zo’n auto moet je niet in een Arnage oid leggen, maar voor een doorsnee personenwagen is dit toch juist goed?
bozewolf zegt
Tof motortje toch.
GTS zegt
Laat ze deze motor maar eens uitwerken:
http://www.gomecsys.com/uk/index.html
http://gomecsys.planschets.nl/nl/index.html
Daar halen ze intussen 280 PK uit een 1000cc turbo.
Ook is er al voor AM een V8 naar 1600pk ge-upgrade..
En dat met minder brandstofverbruik en geen noemenswaardige extra slijtage!
Hopen dat ze een beetje opschieten met ontwikkelen, dit is in mijn ogen de goede weg!
Cooper S zegt
Goede ontwikkeling: kleine, zuinige snelle motoren. Het motorgeluid van een 1.5 vier-pit kan dat van een 3.0 zes-pit niet evenaren, maar met een sportieve uitlaat kom je al een eind. De MINI Cooper S is daar een voobeeld van. Klinkt ook niet onaardig voor een 1.6 liter motor, dankzij de uitlaat.
Ik hoop dat ze bij Peugeot ook iets aan die losrakende rubbers gaan doen….
PantheraLeo205 zegt
Vet! Verwondert me niks dat Peugeot met zoiets komt, het is nu eenmaal een van de betere motorenbouwers.
GOD zegt
hele interesante ontwikkeling, pk/L verhouding van motorsport proporties.
robin zegt
ja idd een 1.5 heeft der 220 dus een 3.0 heeft der 440 dus een 6.0 v12 heeft der 880 nou das toch mooi megenomen
T. zegt
“Een voordeel van het feit dat de Peugeots van vandaag de dag voor 2/3 uit voorkant bestaan”
hahahaha
wat een inleiding. mooi !
Tommy zegt
Zoals hierboven al genoemd word, wees dan ook zo reëel om zo’n V6 uit te brengen met 400+ pk! Als ze dan ook nog RWD nemen worden ze misschien nog wel is serieus genomen ook! Dus niet alleen downsizen met viercilindertjes!
j zegt
Wat zal het allemaal weer betrouwbaar zijn die kleine opgefokte Franse blokjes
Arie zegt
RWD? doe maar AWD dan
Vive la FRANCE! zegt
Het klinkt misschien weinig, maar uit zo’n blok kan tegenwoordig meer gehaald worden voor minder vervuiling.
ralphbrian zegt
@ J.
Wat is daar mis mee?
Weleens met een Renault F4R motorblokkie gereden?
Uit 1.5L 220pk persen door variabele compressie is ‘echt downsizen’!
Hoe meer cilinders hoe hoger het verbruik.
6.0L V12 zal echt ‘groen’ zijn… NIET DUS!
Wat heb je aan 400+ pk in een FWD auto?
de sjonnies zegt
@J
Hoeveel keer is Peugeot wereld rallye kampioen geweest ….nou?
en Citroen …..nou? volgens mij rijden die ook wel een beetje met van die opgefokte Franse blokjes !
de sjonnies zegt
@ citrofiel De 2.2 was er toen nog niet………..:)
Timmie zegt
Over 6 tot 8 jaar… Dat was te denken… Een benzinemotor die meer dan 300Nm PER LITER haalt, is zelfs voor supersportwagens al heel wat. Waarschijnlijk zit dit nog in de ontwerp- (lees: theoretische) fase…
masta zegt
Zeer goede vooruitzichten. Maar het mag van mijn part een stuk sneller gaan! Theeft lang genoeg geduurd.
phantom zegt
460nm uit een 1.5??, het moet niet gekker worden, ontwikkeling en nog eens ontwikkeling
Rubberen Robbie zegt
Door meer koppel en pk’s te genereren is het dus logischer om het aantal cc’s ook drastisch te verminderen en daarmee ook de uitstoot, want daar draait het uiteindelijk toch om.
De 2cv had 560 kg voort te slepen met 29 pk door een 600 cc 2 cillinder.
Auto’s van nu beginnen met 1400 kg en 100pk 1.6 4 cillinder.
Het gewicht/pk verhouding is in vergelijking met de 2cv en de peugeot opfokblok 1 / 2.5. Zou je een 600 cc blok met variabele compressie in een eend schroeven, dan lach je niet alleen iedereen bij de pomp uit maar ook bij de stoplichen. 6.36 kg per pk. Andere auto’s met een verhouding van 14 kg per pk is dus méér dan het dubbele. Downsizen moet van alle kanten gebeuren, dus ook het gewicht.
SjonnieKroket zegt
6-8 jaar? Peugeot heeft het nu al over volgend jaar hoor. Dan zal hij in de 407 gelepeld worden! ik ruik nu al een A-label ;-)