Gisteren liet staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) weten dat ze bezig is met een proefproject waarbij snelwegbussen rond Utrecht gaan rijden. De proef duurt 3 jaar en hiervoor wordt 10,5 miljoen euro “geïnvesteerd”. Leuk natuurlijk, en elke potentiële oplossing tegen files is welkom, maar volgens mij hadden we al eens eerder geconcludeerd dat het openbaar vervoer niet werkt.
Tevens las ik afgelopen week dat een groeiend aantal mensen voor zichzelf is gaan werken (zzp’ers), een belangrijke reden hiervoor is de flexibiliteit van het thuiswerken. Deze flexibiliteit kunnen de meeste werkgevers (nog) niet bieden. De trend zou betekenen dat er steeds minder mensen op de weg zijn en dat het fileprobleem zichzelf aan het oplossen is? De filedruk is immers al een stuk lager. Een andere belangrijke graadmeter is oa de Nederlandse economie. Deze zal dit jaar sowieso erg gaan krimpen, wat ook een reden is voor minder files…
Bobel zegt
Ik denk niet dat mensen de bus zullen gaan nemen i.p.v. de auto. De auto blijft altijd beter, want dan ga je tenminste letterlijk van deur tot deur.
Benjamin1 zegt
Geloof me, de trein en de bus zijn een drama. Met de auto ben ik 2 keer zo snel en duizend keer zo droog/warm.
Sorcerer zegt
Het OV is wel degelijk een oplossing, maar het is maar een klein stukje en lang niet iedereen heeft er wat aan. Als vertegenwoordiger heb je bijv. echt een auto nodig, want met het OV kun je nog maar 2 of 3 afspraakjes per dag maken, en met de auto al gauw bijna het dubbele…
Voor kantoorwerkers kan bovengenoemde oplossing echter best nut hebben. Ook kom je dan niet weer vermoeid aan op je werk, echt vreselijk lijkt me dat elke dag… Da’s ook gewoon geen autorijden meer en dan kun je net zo goed het OV nemen inderdaad…
Justin zegt
In mijn ogen is de enige oplossing het openbaar vervoer gratis maken en zorgen dat het op tijd rijd.
Ik weet dat het een dure grap is maar nu is het nog niet de moeite waard om met openbaar vervoer te gaan omdat je over het algemeen meer geld kwijt bent en structureel te laat.
Het is natuurlijk ook mogelijk om auto rijden zo belachelijk duur te maken dat de meeste Nederlanders het niet meer kunnen veroorloven om een auto aan te schaffen cq onderhouden.
(Oja, daar was de overheid ook al achter gekomen)
ZO DAT MOEST ER EVEN UIT!
Sven zegt
als ik met het openbaar vervoer zou gaan dan doe ik er elke dag 1.45 uur over.
met de auto incl de normale files 1.10 uur, en op vrijdag 45 minuten.
Ik kan nog beter op de brommer gaan dan met het openbaar vervoer.
Als het openbaar vervoer sneller was dan zou ik het zeker doen.
Maar ik denk niet dat die bus daarbij zou kunnen helpen
Karel zegt
Probleem van het openbaar vervoer is dat het hartstikke duur is voor wat je krijgt, ik ga dagelijks met de trein / tram/bus van Amsterdam naar Amersfoort. Ik ben 1,5 uur onderweg en dagelijks €20,00 kwijt. Dat betekend dat ik maandelijks €400,00 betaal aan de vervoersmaatsch. dat komt neer op €4800,00 per jaar!!!!!!! Ok het zal iets minder zijn omdat ik in de vakantie niet niet ga natuurlijk maar ga eens na fl10.000,00 oude guldens voor reizen van en naar mijn werk met het openbaarvervoer!!??!?!?! De enige reden waarom ik het blijf doen is de file’s, als ik eerder zou vetrekken en later naar huis ga dan ben ik met de auto bijna 3x zo snel thuis voor zo ongeveer het zelfde geld (geen wachttijden, geen vieze treinen, zakkenrollers of vertraging). Het gaat de overheid absoluut niet om het milieu maar om de belastingen(die ze zo van de automobilisten kunnen aftroggelen), ze verkopen het alleen als goed voor het milieu en de file’s. Onze overheid is net een junk die afhankelijk is geworden van verdovende middelen, ze kan niet meer zonder de centen van de automobilisten maar ze heeft ons allemaal bij de ballen. Iedere keer dat ze zegt haar leven te willen beteren gaat ze weer de fout in door maar weer eens een achterlijke belastingverhogende maatregel in te voeren en ondertussen daar niets voor terug te doen. Waar blijven die al vele jaren benodigde verbredingen van belangrijke Noord – Zuid (A1) en Oost – West(A2) (a27) / (A28)verbindingen en het benodigde onderhoud, veel wegen zijn in erbarmelijke staat van onderhoud en knelpunten die er al jaren zijn worden doodgezwegen. Hoe kan het dat er bijna dagelijks een file staat van bijna 17km op de A27 van Utrecht naar Breda (knelpunt brug Gorinchem), op de file informatie houden ze het tegenwoordig bij 7km maar het staat toch echt al ongeveer stil vanaf Vianen. Crisis aanwenden om flink te investeren in infra dat zou ook goed zijn voor het moment dat de crisis achter de rug is.
Jan Rap zegt
Het openbaar vervoer is geen oplossing.
Ik pak elke dag de trein van Utrecht naar Amsterdam Zuid. Dat is een bestwel directe verbinding die er eigenlijk heel kort over zou moeten doen. Gemiddeld heeft die trein ongeveer 5 minuten vertraging. Dat lijkt weinig, maar het is 20% van de totale reisduur. Minimaal 1 keer in de maand heeft die trein meer dan 100% vertraging.
Tussen 07.30 en 08.30 zit die trein stampvol en dan heb ik het over een trein die zo lang is als het hele perron. Bovendien rijdt er over dat spoor ik geloof elke 5 minuten een trein dus meer is gewoon onmogelijk.
Met de auto doe ik er van deur tot deur vrijwel net zo lang over, alleen hoef ik dan niet op een koud perron te staan of in een bomvolle trein te staan.
De enige oplossing voor dit probleem is dan ook flexibele werktijden.
De wegen kunnen niet meer auto’s aan, het OV kan niet meer mensen aan. Ten minste niet tijdens de spits.
Daarom moeten er afspraken gemaakt worden met een heel stel grote bedrijven in Nederland. Bij die bedrijven moet in kaart gebracht worden met welk vervoersmiddel, hoe laat en waar vandaan de medewerkers naar hun werk reizen. Zo moet afgestemd worden dat op de ene dag de medewerkers van bedrijf A t/m E om 9 uur op kantoor moeten zijn, en op de andere dag F t/m J.
Mijn baas is hier nu al mee bezig. Hoewel we een klein bedrijf zijn zullen wij het verschil niet uitmaken, maar naar mijn idee is het de enige oplossing.
(Gesteld dat dubbeldekkersnelwegen er voorlopig niet komen.)
Het OV is geen oplossing!
Bobel zegt
@ Benjamin en de anderen: Dat je er langer over doet ligt eraan waar je woont. Zo woon ik in hartje Amsterdam en ik ben zo’n beetje overal sneller (binnen gemeente Amsterdam) met het OV dan met de auto en dat terwijl Amsterdam best makkelijk begaanbaar is met de auto.
RenesisHP zegt
Mijn vriendin gaat met de rx8 naar het werk. Dit is niet echt de meest goedkope auto met z´n 1op5 in de stad, maar zelfs dan is het rendabeler dan het openbaar vervoer.
In een rechte lijn is haar woon-werk verkeer zo’n 9km. Met het openbaar vervoer is het een heel stuk meer omdat die een heel stuk om gaat.
De kosten zijn onlangs weer gestegen met het invoeren van de OV-chipkaart(ook zo’n mooie naaistreek). Het resultaat van deze prijsstijging is gewoon hilarisch.
Met de huidige benzineprijs is mijn vriendin goedkoper en veel sneller met de rx8 op het werk.
Met de mx5 heb ik nog niet eens berekend. De uitkomst zal dan alleen maar beter uitpakken voor de auto.
Die afstand is ook goed te fietsen, maar met waardeloos weer is dat ook niet altijd even prettig.
RenesisHP zegt
@Bobel.
Bij redelijk weer(als het maar niet te nat is) doe ik alles binnen de stad op skates. Dat scheelt een hele berg tijd en ik ben gelijk aan het sporten.
Arnoud zegt
Misschien dat als het treinverkeer anders georganiseerd wordt, het een groter succes wordt. Er zouden minder treinen een heel traject af moeten leggen. Bijvoorbeeld:
Op het traject Amersfoort-Utrecht rijden de treinen door die uit de richting van Groningen en Leeuwarden komen. Maar ook de treinen die uit Enschede komen. Als één van de treinen te laat komt, heeft dat invloed op de overige treinen. Ik denk dat er veel meer op pendelen gefocust moet worden. Dan ben je niet afhankelijk van de andere treintrajecten en kan je meer treinen per uur laten rijden. Het enige nadeel dat het met zich meebrengt is dat je (veel) vaker over moet stappen.
Dennis-maar-niet-de-auteur zegt
leve de auto, ik haat het openbaar vervoer. In de zomer gebruiken de chauffeurs de airco precies enkel voor zichzelf (terwijl alle bussen overal zijn uitgerust met airco), in de winter zetten ze de verwarming meestal veel te hoog dat het zweten is. Andere nadelen zijn overvolle bussen, geen zitplaatsen, traag, zelden van punt A naar punt B waar je moet zijn enzvoort.
Pim Brussee zegt
-edit: 1x is genoeg-
lincoln zegt
lege bussen + een hoop subsidie = het antwoord op alles ..
wat een naargeestige bedoeling zeg ..
Windhoos zegt
Tien komma drie miljoen euro? En ik maar denken dat heel nederland in financiele nood zit….