General Motors (GM) onderzoekt de mogelijkheid om max vier Europese vestigingen te sluiten of te verkopen. Volgens de plannen zou oa de Opelfabriek in Antwerpen en de vestiging in het Duitse Bochum gesloten worden…
De fabriek in het Duitse Eisenbach wil men gaan verkopen en ook de Saabafdeling in het Zweedse Trolhattan zou worden verkocht (of eventueel gesloten). Deze acties maken deel uit van het reddingsplan dat GM vandaag moet voorleggen, zo meldt oa Bloomberg.
Tevens wordt in Europa nagegaan of en hoe (een deel van) Opel losgeweekt kan worden van GM. Volgens de Europese vakbonden gaan de plannen zover dat de Europese activiteiten dan binnen anderhalf tot twee jaar ten dode zijn opgeschreven, zo schrijft Automotive News. Er zou sprake zijn van massale ontslagen en de sluiting van diverse fabrieken. De Duitse deelstaten en Opel-medewerkers zouden intussen onderhandelen over een belang in de diverse fabrieken. Bij Opel werken in Duitsland zo’n 26.000 mensen in vier fabrieken: Rüsselsheim, Bochum, Eisenach en Kaiserslautern. Het sluiten van de fabrieken is logisch omdat er in Europa sprake is van enorme overproductie. GM Europe heeft een capaciteit van 2,1 miljoen auto’s per jaar, vorig jaar werden er slechts 1,5 miljoen auto’s gebouwd. En dit jaar zullen dat er nog veel minder zijn!
Overigens moet GM vandaag bij de Amerikaanse regering een gedegen plan indienen waaruit moet blijken of ze op korte termijn weer levensvatbaar kunnen zijn. Wel is al zo goed als zeker dat GM vandaag $4 miljard extra steun krijgt in Amerika, maar blijkbaar moet GM Europe daar keihard voor bloeden.
In de loop van de dag zal waarschijnlijk meer duidelijkheid komen. Maar waarschijnlijk zal de situatie voor GM Europe (Opel/Vauxhall, Saab en Daewoo Chevrolet) als volgt eindigen: Opel/Vauxhall wordt verkocht/genationaliseerd en losgeweekt van GM. Met Saab zal waarschijnlijk hetzelfde gebeuren, als er al een kort wordt gevonden. Anders is de kans groot dat Saab een zachte dood zal sterven.
Tenslotte blijft Chevrolet nog over als enige GM merk in Europa (naast een paar HUMMER’s en Cadillac’s) en zal daar de winst behaald moeten worden.
Met dank aan iedereen voor de tips!
Headhunterz zegt
doe maar, dan hebben wij geen last meer van die stinkamerikanen (de auto’s dan he) :P
EnzoR zegt
Daar gaat de automarkt.. wat een gedoe toch allemaal. Maar waar blijft dan al die winst toch van de autofabrikanten? Is dat dan zomaar weg..
Logisch dat dit dan gebeurd
Victortje. zegt
laat saab in leven!!
maar toch snap ik het niet want ik vond juist dat sinds de nieuwe astra corsa steeds meer mensen in die opels gingen rijden en het goed ging.. nouja het blijft vaag..
Victortje. zegt
@EnzoR, Ford boekt heel grote winsten net als suzuki daihatsu en dat sorot merken ;)
Beemer zegt
Nog niet failliet =/
GMB zegt
ik heb de definitivere plannen gezien, het is vrij pijnlijk wat er gaat gebeuren
Bert H. zegt
Recessie, over-productie, zwakke broeders vallen om zodat de sterkeren overblijven.
Gewoon Darwin at work – survival of the fittest.
Snijden, bloeden, dan kan de rest weer verder.
Hadden ze al die jaren hun kop maar niet in het zand moeten steken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, kon je op wachten he…
Dit is het nadeel van de mirjarden-‘lening’ van de Amerikaanse overheid: eigenlijk zit het grootste deel van het GM probleem in Noord-Amerika, maar daar worden geen fabrieken gesloten, want dan gaat de lening niet door.
All politics!
En wederom worden de verkeerde keuzes gemaakt…
Wat Saab betreft staat sowieso de Zweedse regering garant, en is er sprake van da een Zweedse energiemaatschappij Saab koopt! Dat zou wel uniek zijn, en goed want die willen dan alle Saab-activiteiten weer naar Zweden halen.
Eind goed al goed voor Saab?
Hopelijk!
Laue zegt
Opel los van GM dat zou opzich best gunstig zijn :) opel gaat laatse tijd de goede kant op qua modellen en met de electrische varianten.
danny zegt
het autolandschap zal erop vooruit gaan zonder Opel’s
markieanta zegt
@Victortje, dat soort merken?
Wat heeft Ford met Daihatsu en Suzuki te maken?
En volgens mij heeft Ford, net als Toyota, waar Suzuki en Daihatsu deel van uitmaken, toch nog wel een beetje verlies gemaakt hoor, afgelopen jaar.
Dus wat je zegt klopt niet.
Sven zegt
Met Saab zal waarschijnlijk hetzelfde gebeuren, als er al een KORT wordt gevonden
Typo?
Benz.. zegt
Ja hoor, FUCK de CREDITCRISIS… gooi maar weer 4 miljard weg.. alsof het niets is :roll:
VonStroke zegt
@Danny: Volledig mee eens, maar zo snel zie ik ze (jammer genoeg) niet verdwijnen. :P
Swinkels zegt
Nu wordt europa dus het hardste aangepakt terwijl het probleem in amerika ligt. Laat opel en saab snel zelfstandig verdergaan en de fabrieken open houden.
Wat is GM nou zonder opel? Hummer, GMC, Buick, Pontiac, Saturn? met dat soort merken gaan ze het echt niet redden en moeten ze maar mooi in eigen land gaan reorganiseren. Nu zadelen ze europa met hun eigen problemen op.
Benjamin1 zegt
Opel kan in zijn eentje GM niet trekken. Laat GM failliet gaan en laat Opel zelfstandig doorgaan. Met auto’s als de insignia en de corsa hebben ze geen slechte marktpositie.
Emerald Green Jag zegt
Als de Europese takken van GM gesloten worden bevestigt dat het beeld dat Amerkia nu eerst aan zichzelf gaat denken, ofwel protectionisme. De hele wereld mag zonder werk zitten, maar Joe Plummer moet wel zijn baan houden.
Dat er op een gegeven moment weinig of geen afzetmarkt meer is, boeit niet. Maar dat zien we dan over drie tot vier jaar, wanneer er weer nieuwe presidentsverkiezingen zijn.
Maar het zal wel mooier op de weg worden als er minder Opels rijden! ;-)
Bert Kamp zegt
Saab is de productie van de modellen al allemaal terug naar Zweden aan het halen. Dat is wat ik heb op gevangen!
Joske zegt
Ik dacht dat Saturn in het leven is geroepen om opel modellen in amerika te slijten. Dus als ze Opel zouden afstoten wat gebeurd er dan met Saturn?
six-trey zegt
Het zou misschien best zijn voor GM om Opel en Saab te (proberen) verkopen, persoonlijk zou ik het niet erg vinden als ze failliet zouden gaan…
Ik hoop alleen dat ze dawoo verkopen en eindelijk stoppen met de naam chevrolet te verkachten in europa als ik zeg tegen mensen ik heb een chevy denkt iedereen direct aan een mini wagen met een 4 cilinder :roll: Verder kunnen ze mischien nog Buick verkopen dat merk is toch al sinds de jaren 80 aan het daalen in Design en dergelijke. Natuurlijk heeft het merk wel veel geschiedenis…. Anyway Keep Chevrolet & Cadillac alive save the V8 Monsters!
@Swinkels
Chevy bouwt ook veel ‘milieu vriendelijke’ wagens voor de VS hoor, maar ze slaan daar gewoon niet aan. Saturn verkoopt al jaaren Opels onder een amerikaans logo maat ze verkopen gewoon niet… En hoe zou jij zijn? toch eerst je eigen land redden en de rest later?
@VonStroke & Beemer
nee Cadillac en Corvette kunnen nog een tijd je doorgaan met BMW, Porsche en Mercedes Benz te verslaan op vele vlakken… :D
Jacobus zegt
GM zal moeten klappen, de enige manier om van de absurde pensioen en ziektekostenverplichtingen af te komen. Het plan wat gepresenteerd gaat worden zal onacceptabel zijn voor de Europese GM divisie. Zij moeten te zwaar meebloeden voor de US problemen, daarnaast trekken de Eurpese staten de toegezegde subsidies in als er fabrieken in hun land gesloten gaat worden. Opel gaat overgenomen worden door voorlopig de Duitse staat en wellicht een andere partij (BMW?). GM zal wel een belang houden waarmee men kan delen in met name technologische ontwikkeling R&D van Opel. Saab speelt geen grote rol in dit verhaal, zal ook aan 3e partij verkocht gaan worden.
Benz.. zegt
@Six trey
Ja hoor welke vlakken dan..??!!
oh ja, het is GEEN grijze massa ;)
Benz.. zegt
@Swinkels
Gelijk heb je! Doordat de regering daar in Amerika vele, vele miljarden pompt in GM, chrysler enz.. wat voor een groot deel compleet nutteloos is want dat houd het merk maar voor een paar maanden overeind.. En daarna dan, weer 16, 17 miljard??!
Het is beter om de boel daar failliet te laten gaan en dan corvette als individueel merk door te laten gaan, en chrysler en ford hetzelfde!!
Een land dat half failliet is en dan zo met haar geld omspringt! :roll:
Benz.. zegt
Misschien maken ze dan eindelijk een beetje degelijke auto’s en niet alleen(voor een groot deel) XL-tuinschuren met XL-V8 motor ;)
@Six trey
Als je Cadillac vergelijkt met Mercedes-Benz dan verslaat Mercedes, Cadillac op ZOVEEL punten: Wegligging, design, interior, uitstraling, duurzaamheid, veiligheid…
Daar komt nog bij dat Mercedes-Benz een hele omvangrijke geschiedenis heeft! (en dan bedoel ik nog bij lange na niet in de rally en racerij)
En ja, je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat je zo vaak een mercedes ziet rondrijden.. Ze zijn gewoon uitermate populair bij het grote publiek. Dat komt ook doordat mercedes zo’n breed modellen-gamma heeft.
You get me ? ;)
Ton zegt
@ Benz. Wil je ophouden met die volledig overbodige bijdragen die ook nog een laten blijken dat je van weinig feiten goed op de hoogte bent, en dat je geen enkel inzicht hebt in het onderwerp? Bedankt.
lincoln zegt
dingen zijn zoals ze zijn ..
beslissingen MOETEN genomen worden .. en zijn nooit goed of slecht ..
het zijn gewoon beslissingen ..
en als een beslissing voor jou negatief uitpakt ..
is het enige wat je kan doen .. “bedankt voor de gedane zaken” zeggen ..
alles is zoals het is ..
Swinkels zegt
@ six trey
Ik geef die Amerikanen groot gelijk dat ze nu eerst aan zichzelf denken. Maar daar wordt europa (opel/saab en alle toeleveranciers en dus ook nederland) slechter van. Daarom moet je ze een stap voor zijn. Europa moet een keer voor zichzelf kiezen en niet alleen buigen voor Amerika. Daarnaast is het Saturn programme gewoon van opel maar dan gerebadget dat kan je toch geen merk meer noemen. Modellen als de Chevrolet Volt vind ik daarnaast wel weer erg goed in pllaats van die snel in elkaar geschroefde ‘hybride’ modellen die ze nu leveren.
Kijk naar DAF. Daar vallen nu de ontslagen terwijl PACCAR genoeg geld heeft maar niet durft te investeren en alles doet om de aandeelhouders maar tevreden te houden. Daar is ook het Europese merk de kartrekker terwijl daar de grootste klappen vallen en dus ook voor nederland. Ben ik zelf de dupe van.
Jesper zegt
Dus volgens de voorwaarden die gesteld zijn bij de lening mag GM geen Amerikaanse fabrieken sluiten, maar Europese is geen probleem? :o
Hoe egoïstisch. Laat die yanks dan maar in hun eigen sop gaar koken :evil:
Wat denkt GM nou helemaal nog voor te stellen zonder Opel? Dan kunnen ze Saturn ook meteen wel bij het oud vuil zetten, net als die Insignia kloon van ze.
Eerst 4 bil. krijgen, en dan niet delen met Europa, laat die trouwe medewerkers maar pleuren. Amerikanen gaan voor hé…
de sjonnies zegt
Vervelend nieuws, zeker als je ziet dat Opel best wel leuke auto’s bouwt, maar er is momenteel gewoon geen afzet en omzet, te grote voorraden en dat deze recessie wel eens lang kan gaan duren bewijst het voornemen van GM om zijn Europese activiteieten maar te staken, want daar komt het eigenlijk wel op neer.
Goed nieuws voor de rest, als GM Europe ophoudt te bestaan komt er iets van rek in de markt terug !
Want zeg nou zelf, wie gaat GM in deze markt overnemen?
MelvinOPL zegt
De combinatie opel/BMW zou de beste zijn voor allebei. BMW heeft dan een vollumemerk dat kan concureren met de Volkswagens van Audi. Niemand hier zal dan meer slecht spreken omdat opels dan op basis staan van BMW’s. En BMW kan grote kostenvoordelen behalen. 1+1=2 zou ik zeggen.
six-trey zegt
@Benz…
Wegligging? sorry maar de CTS stuurt zeker even goed als een E klasse/3serie, Design tjah ik ben nu een grote fan van het baksteen design van cadillac en de 300C dus dat is subjectief, Uitstaling? de cadillac en 300c hebben een rauwe uitstraling, hoekig, agressief en cool met veel chorme en een grote cadillac badge dat is uitstraling ;) duurzaam heid? sorry maar de gemiddelde cadillac uit de jaren 90 ziet er nog beter uit dan de gemiddelde Benz uit de jaren 90 hoor en is ook minder in waarde gedaald. En veiligheid daar heb je een punt, cadillac zit enkel in met de veiligheid van de bestuurder en niet passagiers dit kan inderdaat beter en interieur daarin zijn ze ook al veel verbeterd hoor ten opzichte van hun vorig CTS model
en geschiedenis ja daar geef ik je gelijk in ik ben persoonlijk ook een fan van de 300SE en dergelijk maar ik verkies toch de Coup de ville met zijn vleugels of de Impala. en jah MB kan niet over al zijn geschiedens trots zijn http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/b/b9/Hitler-car.jpg/300px-Hitler-car.jpg Cadillac daarin tegen http://www.carspace.com/.5bcaf559/cmd.233/enclosure..5bcaf55a we did win that war ;)
Dirk zegt
@melvinopl
Bmw kan nog iets leren .
De insignia is een klasse beter dan bv 3 reeks.
Funnyjacket zegt
ik heb liever dat opel dood gaat dan saab…
MelvinOPL zegt
@ Dirk: OPL staat ergens voor :D. En ik ga vrijdag met de insignia rijden en heb hele hoge verwachtingen. Heb wel het interieur al kunnen aanschouwen en doet zeker niet onder voor in ieder geval Audi.
Benz.. zegt
@Six trey
Ten eerste diep triest dat je zo’n afbeelding post, want kan mercedes daar wat aan doen dan?! :X
Maar goed.. De wegligging heb ik misschien wat snel beoordeelt, maar geef mij toch maar liever een mercedes dat rijdt over het algemeen toch een stukkie fijner!!
het design van cadillac. Jij mag er misschien van houden, ik vind het 3 keer niks! En ja, je hebt wel gelijk dat het interieur verbetert is, maar kan nog niet tippen aan bijv. het interieur van een E/CLS/5-serie!! ;)
De geschiedenis van GM bijvoorbeeld was ook lang geen rozegeur en maneschijn :?
In duurzaamheid is mercedes zeker wel beter, want de modellen uit de jaren 90 zien er wel degelijk beter uit dan bij chrysler/cadillac. Al is dat natuurlijk niet altijd zo maar over het algemeen gesproken…
@Ton
JIJ zegt dat het volledig overbodige bijdragen zijn, en je zegt dat ik weinig feiten goed op de hoogte bent. Wat ik post is toch zeker waar of niet dan.
Amerika is toch half failliet of zie JIJ dat anders dan??! Ik geef je een hint: CREDITCRISIS!!!!! Zucht.. over een domme reactie gesproken zeg.. :?
En dan nog wat.. Reacties als ”doe maar, dan hebben wij geen last meer van die stinkamerikanen (de auto’s dan he) :P ”
Doelloze reacties zonder enige argumentatie, en ik geef bij (de meeste) van mijn reacties argumenten en hoe ik erover denk en dan krijg ik een domme reactie van iemand genaamd ”Ton” die blijkbaar van niets weet en iemand doelloos afbrand..
Ach ja, die weet nie beter ;)
VS zegt
Kan die Benz niet even optyphen met z’n geneuzel. Haal eerst eens je rijbewijs (voor je scooter bedoel ik dan)!
Ton zegt
@Benz. Jouw mening over Mercedes is duidelijk. Prima dat je je mening geeft. Ik blijf het overigens allemaal taxi’s vinden. Is mijn mening.
Tot zover over meningen. Je opmerkingen over de bedrijfskundige gevolgen van dit topic geven aan dat je daar helemaal niets van begrijpt. Geef niets, maar hou dan je mening voor je, en probeer wellicht wat op te steken van de wel zinvolle en inhoudelijk goede reacties op dit topic.
Opmerkingen als “Mercedes is populair bij een groot publiek, dat komt omdat ze zo’n breed modellengamma hebben”, en dat “Mercedes (i.v.g. GM) een omvangrijke geschiedenis heeft” slaan werkelijk kant nog wal. Vandaar mijn opmerking over nutteloze bijdragen.
Carmaster zegt
Is Benz weer bezig?
Benz.. zegt
@VS
Ik heb m’n rijbewijs al een hele tijd jochie, dus even dimmen ;)
@Ton
Ik heb het wel degelijk begrepen waar het over gaat. En ik geef wel degelijk argumenten bij mijn reacties en opmerkingen! Het komt er in grote lijnen op neer dat het ERG SLECHT gaat met de Amerikaanse autoindustrie en dan hebben we het over GM, chrysler, dodge… Ik heb ook duidelijk uitgelegd EN beargumenteert dat het beter is om niet onnodig miljarden te pompen in de desbetreffende merken, maar de hele boel failliet te laten gaan en Ford van GM los te maken, evenals om Corvette individueel te laten functioneren.. bla bla bla… :roll:
Jij kan alle auto’s van mercedes taxi’s noemen, slaat ook werkelijk kant nog wal.. Alleen de E-klasse natuurlijk, dat ben ik met je eens.. Maar bedenk ook waarom taxichauffeurs in E-klasses rijden! ;)
Ik geef ze groot gelijk dat ze niet in cadi’s rondrijden!
@Carmaster
Jochie, maar bemoei JIJ je mee.. als je niet weet waar we het over hebben, en zomaar plomp doelloos een reactie post hoef jij ook niets te zeggen ;)
Thomasvd zegt
In dit geval moet europa de amerikanen een stap voor zijn en gewoon opel/vauxhall en saab proberen in een europees geheel te groeperen los van de naam GM. Deelname van GM in die groep is overbodig: als ze u eerst uitspuwen en voor dood achterlaten moet men niet komen mee profiteren van de evenutele evoluties in R&D.
Momenteel zitten (bijna) alle autoproducenten met een overstock. De kunst is van nu geen mensen te ontslaan maar gewoon overschakelen op een systeem van economische werkloosheid: het ogenblik dat de markt terug herleeft en de stocks verkocht zijn/goed verkopen kunnen die mensen terug op hun oude post aan de slag.
Het probleem van de financiële gezondheid van GM zit, volgens mij, toch ook vooral in de VS: kredietcrisis, hoge(re) brandstofprijzen –> gevolg: mensen hebben geen zin meer in een grote, drinkende V8 Pick-up; veelal om financiele reden, toch blijft de VS halsstarrig deze monsters produceren tegen beter in. De europese kleine modellen slaan niet aan, maar de amerikaanse merken zelf weigeren (?) kleinere auto’s te maken.
Laat amerika zichzelf redden maar laat vooral merken met zulke historische waarde als vooral Saab en ook een beetje Opel niet uitsterven en pak het enigzins slim aan.
Ton zegt
Geweldige quotes van Benz! Het staat er echt! Ik citeer: “ik heb duidelijk beargumenteerd dat het beter is…. Ford van GM los te maken”.
Beste Benz: Ford is al 100 jaar los van GM…..
Verder lijkt je IQ omgekeerd evenredig aan het enorme aantal taal- grammatica en stijlfouten in je betoog.
Alsjeblieft Benz, vermoei ons verder niet met je onzinnige hersenspinsels. Daar zit echt niemand op te wachten.
Benz.. zegt
@Ton
Over dat van Ford en GM heb je wel gelijk.. Klopt ja, ik lulde ook maar wat maar het is wel leuk wat dat voor nuttige maar ook domme reacties teweegbrengt! ;)
JIJ voelt je duidelijk aangesproken, dus dat is JOU probleem.
Dus volgens jou is het niet zo dat als een merk een zeer breed modellengamma heeft er natuurlijk meer (en ook verschillend) publiek op af komt??! Kom nou, als je bijv. mercedes vergelijkt met het merk Corvette vergelijkt wordt er bij Corvette een stuk minder verkocht.. Klinkt heel logisch want Corvette is een sportwagenmerk. Mercedes daarentegen verkoopt zowel sportwagens, luxe limo’s, sportcoupé’s, maar ook auto’s als de A en B klasses.. Dat zijn over het algemeen auto’s voor ouderen die een goede en makkelijke instap heel belangrijk vinden. Daar komt dan toch ook veel meer publiek op af?! Dus ff samengevat: Mercedes verkoopt dus auto’s zowel voor de rijken als voor Jan Modaal. Ga dan niet opmerkingen posten zoals: ”vermoei ons verder niet met je onzinnige…… bla bla bla *zucht*
Jij vermoeit mij met je doelloze reacties.. DAAR zit niemand op te wachten! ;)
76fleetwood zegt
@Benz..
Ford is al 100 jaar los van GM, Dodge en Chrysler zijn het zelfste auto bedrijf
en als je toch zo veel weet van auto’s dan weet je dat americaanse wagens het meete rij comfort hebben, zoek eens dingen op voor dat je dingen zegt
tip http://www.google.com
Benz.. zegt
@76fleetwood
Voordat je begint met overbodige reacties post: Ik heb al uitgelegd waarom ik dat poste en ik heb ook gezegt dat ik gewoon uit m’n nek kletste.. Mooi toch altijd wat voor reacties daar uit voor komen.. :D
Lees eerst eens wat voor dat je dingen zeg ;)
Benz.. zegt
*zegt*
six-trey zegt
mmmh ik vraag me eigelijk af waar Rob USA blijft….
Peter Hoekstra zegt
lamborghini is toch ook overgenomen door audi, dan is het probleem van opel, saab etc. niet eens zo groot zolang er maar een koper komt, of zie ik dat nou verkeerd???? LAAT OPEL BESTAAN
realist zegt
Laten we hopen dat opel kapot gaat!!! Tis een droevig merk, maken echt slechte auto’s op misschien de insignia na maar het blijft een opel. Kijk om je heen zie je ooit een d-kadett of een e-kadett rijden?? Zelfs f-astra is al bijna niet meer te vinden vanwege de roest.