De nieuwe Ford Fiesta is er nog maar net en toch komen ze nu al met een ‘actiemodel’. Naast de normale suffe 1.6 en de dure Fiesta 1.6 Titanium (voor oude mensen) komt er nu een Fiesta Sport. Deze geeft ons nog niet de lang gevraagde Fiesta-RS specs maar biedt wel de perfecte mix tussen sportiviteit en zuinigheid.
Lekker Hollandse instelling dus, bij het Ford (Nederland) management. Het beoogde jonge koperspubliek moet met airconditioning, een audiosysteem met CD-speler, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorportierramen en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels over de streep getrokken worden. Bovendien zit er standaard 16 inch lichtmetaal onder de Fiesta gemonteerd. Op de optielijst staat nog een 17 inch setje, deze zijn echter alleen leverbaar op modellen met ESP(?).
De 120pk power-unit is onveranderd ten opzichte van de huidige modellen. Niks meer, niks minder, maar wel een bijtelling van slechts 20%. Dat is dan weer het voordeel ten opzichte van een ST of RS. Mocht je bovendien de 17″ sloffen afpinnen dan geeft dat in combinatie met het verlaagde sportonderstel natuurlijk wel de rij-ervaring van een kart. Echt waar, hij wordt er sneller van! Toch?
FORD INTRODUCEERT DE NIEUWE FIESTA SPORT
• Extra sportieve uitvoering van nieuwe Ford Fiesta debuteert tijdens de AutoRai
• 1.6 16v Duratec Ti-VCT benzinemotor met 120 pk (88 kW)
• Sportief afgewerkt in- en exterieur
• Speciale aanpassingen aan onderstel, besturing en wielophanging
• Groen energielabel B en 20% fiscale bijtelling
• Nederlands debuut tijdens de AutoRai 2009De sportieve en krachtige Ford Fiesta Sport zal tijdens de komende AutoRai, die van 1 tot en met 11 april haar deuren opent voor het grote publiek, zijn nederlandse debuut beleven.
De nieuwe Fiesta Sport wordt aangedreven door van de 1.6-liter Duratec Ti-VCT benzinemotor met een vermogen van 120 pk (88kW). Hiermee accelereert de Sport in slechts 9,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 193 km/u. De krachtige motor zorgt in combinatie met de verlaagde en sportief afgestemde wielophanging voor optimale prestaties. Bovendien garandeert het aangepaste onderstel en de extra sportieve besturing een uiterst dynamisch weggedrag en een perfecte wegligging.
Het exterieur van de nieuwe Ford Fiesta Sport is direct te herkennen aan een aantal sportieve designelementen, waaronder vijf-spaaks 16″ lichtmetalen wielen, projectorkoplampen, extra sportieve voor- en achterbumpers en een achterspoiler. Het interieur is voorzien van onder andere een extra sportieve afwerking, een met leder bekleed stuurwiel en sportieve voorstoelen.
“Uiteraard stonden sportieve prestaties en een krachtig uiterlijk centraal bij het ontwikkelen van de nieuwe Fiesta Sport. De sterke en zuinige 1.6 Ti-VCT motor en de extra lichte carrosserie zorgen er echter voor dat ook deze nieuwe sportversie een groen energielabel –B draagt. De Ford Fiesta Sport beschikt over een speciaal afgesteld EPAS systeem (Electric Power Assist Steering), dat veel minder brandstof en motorvermogen gebruikt dan een standaard hydraulisch stuurbekrachtigingsysteem, zonder aan rijdynamiek of stuurfeedback te hoeven inleveren. Met een Fiesta Sport kun je dus sportief rijden, maar lever je niet in op efficiëntie en duurzaamheid” aldus Hans Schep, Algemeen Directeur van Ford Nederland.
De technische gegevens van de Ford Fiesta Sport zijn als volgt:
Ford Fiesta Sport 3-deurs hatchback
Motor
Brandstof
Max. vermogen
Max. koppel
Topsnelheid
0-100 km/h
Gemiddeld verbruik
Gemiddelde CO2 -uitstoot
Energielabel 1.6 Ti-VCT
Benzine
120 PK (88 kW) bij 6.000 tpm
152 Nm bij 4.050 tpm
193 km/h
9,9 sec
5,9 liter/100 km
139 g/km
BUitrusting
De Ford Fiesta Sport beschikt over een zeer omvangrijke standaarduitrusting. Zo is deze uiterst sportieve en efficiënte Fiesta standaard onder meer voorzien van airconditioning, een audiosysteem met CD-speler, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorportierramen en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Ook op het gebied van veiligheid is de Fiesta Sport zeer compleet uitgerust met onder andere 5 airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder, automatisch inschakelende noodstopverlichting en ABS.Als optie zijn onder meer extra sportieve side-skirts en indrukwekkende 17″ lichtmetalen wielen verkrijgbaar (alleen in combinatie met ESP).
Prijzen
De nieuwe Ford Fiesta Sport beleeft zijn Nederlandse debuut tijdens de AutoRai en is verkrijgbaar als 3-deurs hatchback voor € 17.800,-. Wegens zijn gunstige verbruikscijfers en lage CO2-uitstoot draagt deze Fiesta een groen B-label en geldt ook voor deze sportieve uitvoering een extra gunstige fiscale bijtelling van 20%.
CrazyHenkie zegt
Hollandsche glorie @ Ford!
pt0x zegt
Ik heb nu de 1.25 44kw titanium (2009) en dat is echt niet vooruit te branden. misschien een job-hop over een tijdje, is kijken hoe deze zich laat leasen :D
Citrofiel zegt
Ze noemen hem sport, maar geen van de opties heeft met sportiviteit te maken? :roll:
pt0x zegt
@Citro,
Ik weet het niet hoor, maar een verlaagd onderstel, “Diffuser” achter, spoilers-skirts-bumpers, en een sportief interieur met sport stoeltjes wijkt wel aardig af van alle andere modellen van de fiesta.
Laue zegt
ik dacht dat anno 2009 elke “A” segment auto wel CV op afstand had..
Citrofiel zegt
@ pt0x; Ik denk dat ik over heel wat dingen heen heb gelezen… :oops: Ik dacht al, hij ziet er wel anders uit dan de normale, maar ik dacht dat in het autoblog artikel alles wel was genoemd. Niet dus. Het sportonderstel, daar had ik overheen gelezen, het exterieurpakket staat er niet genoemd tussen alle opties.
pt0x zegt
@ Citro
Kijk even op de site van ford naar de eBrochure van de fiesta. hier kan je de verschillen zien. Deze brochure staat er al een tijd op trouwens, zat al te wachten op de sport :)
Redline zegt
Deze was toch al beschikbaar vanaf de releas ?
WieAndersDasAuto zegt
Hij ziet er leuk uit. Het is wel een leuk alternatief voor de mensen die helemaal niet op een ST of een RS zitten te wachten.
Maar het persbericht neem ik niet al te serieus, het is meestal een verheerlijkte versie van marketing praat…
Jesper zegt
Ehh, en waarom is ESP ookalweer niet ‘standaard’ op een ‘Sport’?
En waarom krijg je maar 16” velgen? En zijn die mistpitten standaard? En die mooie blauwe lak? Of wordt dat ook weer €500,- meerprijs?
Dan zit je alsnog voor je het weet ver óver de 20k… :?
Maar dan de specs, 193km/u max, en ’t sprintje in 9,9 seconden. Even pittig als de instap-Fiesta van je 65+ buurvrouw dus?
Mag toch hopen dat dit voor een ruggetje of wat te chippen is naar 150 or so? :roll:
XytraS zegt
What the hell^^ 120pk en 10 sec naar de 100, dat is ongehoord traag^^
Maar ja, als je die uitrusting bekijkt zie je ook vanwaar het komt, weegt wss ver evenveel als een Golf 4 ofzo.
Vroeger waren er tenminste nog echte gti’s met 120pk, ik rijd met een saxo 16v en dat ding heeft tenminste nog een iet of wat deftige 100 tijd en rijdt echt als een kart.
Dit zal eerder als een boot rijden vrees ik, maar ach ja, als je die persmappen leest lijkt het steeds alsof ze het ei van Columbus hebben gevonden…
Headhunterz zegt
ziet er goed uit!! alleen die voorbumper lijkt veel op die van OPC maar vind ik dat erg? nee hoor :D
benny b zegt
aan Jesper
een fiesta met standaard banden, standaard schokbrekers en standaard remmen die 193 km/u rijdt is naar mijn inziens al behoorlijk snel.
volgens mij bewijst je met deze opmerkingen dat je nog erg jong van geest bent en de gevaren van opfefokte snelheden totaal onderschat, of niet kent.
typetjes als jij staan elke maandagmorgend in de krant.
pt0x zegt
beste XytraS jouw saxo (VTS?)maakt vermoedelijk aardige bochtjes, maar praat niet over een kart, want het komt niet eens in de buurt. sterker nog, ik neem aan dat je hem hebt verlaagd? en dan met veren en niet met een lekkere KW set ofzo? in dat geval VOELT hij als een kart ja (aangezien saxotjes normaal gezien aardig rollen).
Ik heb de oude fiesta gereden (mk5) en dat was wel aardig qua wegligging maar dit is toch wel even heel wat anders. je voelt gewoon veel meer door de stijfheid van de wagen, wat er in de persmappen staat hierover is echt niet overdreven hoor!
Ik weet niet wat dit “sportonderstel” brengt, het zal vermoedelijk twee cm lager zijn en ietsje stijver, maar ford kennende zal het wel goed zitten.
Trouwens wil ik niet veel meer zeggen tegen de muggenzifters (lijkt wel of ik partij kies voor deze auto ofzo, waar ik niet op doel) maar mijn Ibiza Cupra die ik hiervoor had uit 1997 met “maarliefst” 150 pk was niet veel sneller als deze wagen met 120. en over wegligging gaan we het maar helemaal niet hebben. Mijn clio 172 was aardig wat sneller als de cupra (doh!) maar had ook de wegligging van deze fiesta niet.
Ik zou zeggen, ga eens testrijden in dit discutabele maar fijne wagentje :)
bj-abarth zegt
dit gaat mijn volgende auto worden.
rij nu in de fiesta sport 1.6 uit 2000 en die bevalt mij prima ook de wegligging
Jesper zegt
@ Benny B: Grappig, dat je denkt mij volledig te kennen na één reactie van mij gelezen te hebben. Hoe zou jij weten wat voor type ik ben? Zal ‘k je zeggen:
Ik ben van het type dat ook echt een sportieve auto verwacht als men hem de toevoeging ‘sport’ geeft. Dat betekent niet een spoiler lipje en 16” velgen, maar een noemenswaardige vermogensstijging t.o.v. het normale model.
Ik ben inderdaad nog erg jong – zeg maar een beginnend automobilist – maar ik ben me heel erg bewust van snelheid en veiligheid hoor. Zoiets als een opgefokte (moeilijk he, spellen) snelheid bestaat niet, hoge snelheid wel ;)
Een 1.6 Fiesta die 193 km/u rijdt is overigens helemaal niet zo bijzonder hoor, dat het merendeel van de Fiesta-rijders er voor kiest het niet te doen is een andere kwestie. Met een 1.6 Astra kan je ook een kleine 200… so what?
lincoln zegt
echt een fantastisch leuk bakkie ..
heeft gewoon geen concurentie ..
kyanite zegt
Dit model Fiesta rijdt echt lekker, pas een proefrit gemaakt in een 1.25-16v. De 1.25-16v is voor normaal gebruik voldoende, maar voor het sportievere werk is de 1.6 absoluut het overwegen waard. De wegligging van de Fiesta daar kunnen alle andere fabrikanten wat van leren.
HH zegt
0-100 in 10sec. en sportief passen bij mij niet samen in een zin hoor.
Dat doet m’n dieseltje nu ook en dat is meestal gewoon achteraan
sluiten tot het tussensprint tijd is, maar dat zal je met deze fiesta
ook niet hebben. Het model is echter wel super netjes, alleen hopen
dat ze niet zo snel gaan roesten zoals de vorige modellen.
markieanta zegt
@HH, er zit gewoon 12 jaar anti roest controle en behandeling/garantie op hoor, dus elk jaar tijdens de APK even een gratis controle ertegenaan en als er dan wat mee aan de hand is, breng je hem ff heen, krijg je een leenautootje mee en wordt het hersteld. Voor niets uiteraard.
Ze hadden qua roest inderdaad wel wat zwakke plekken, ik geloof dat de binnenkant van de lasnaden wel eens willen roesten namelijk.
Ten behoeve van de mensen die commentaar hebben op het woord sport. Volgens mij brengen zoveel merken auto´s uit met het woord sport etc. erin zonder dat het motorisch gezien dit woord verdient. Dus waarom er nu zoveel mensen commentaar op hebben is voor mij onbegrijpelijk.
Opel had/heeft er bijvoorbeeld een handje van, maar wat dacht je van het SW van Peugeot, dat staat, dacht ik, niet voor stationwagon maar voor sportwagon.
Dus niet zo´n commentaar op dit autootje, rijdt er eerst maar eens mee en heb er dan commentaar op. Ik kan mij bijvoorbeeld nog een fimpje herinneren van ene EVO die een Fiesta huurauto mee had en die hier toch wel lirisch over was ondanks het kleine vermogen.
A&J zegt
Wij rijden sinds 3 jaar in een supersportieve Fiësta sport
met het grootste plezier en genot. Onze volgende aankoop wordt zeker weer een snelle Fiësta. Onze leeftijd is 55+.
Plaatsen jullie toch tussen de oudjes? Groetjes….A&J