Het onderwerp “Arnage” neigt nog het meeste naar een serieuze cursus autoherkenning. Het begon met de BMW 4,4 V8 voorin, groene labels, vijfspaaksvelgjes, en twee kleine uitlaten. De Red Label had al een wat betere uitstraling, en de T kreeg zwarte logo’s en indrukwekkend lichtmetaal. Wat is er nog meer te leren over dit model? In grote lijnen weinig, in detail veel.
Bentley Arnage R en T
In 2005 werd de Arnage nogmaals gefacelift, maar ditmaal zo dat het wèl opviel. De eerdere wijzigingen aan het uiterlijk waren erg subtiel en het betrof dan ook vooral de motor die aan werd gepast. De enkele turbo werd vervangen door twee kleinere exemplaren, waar het vermogen en het koppel ongewijzigd bleef. Dit werd aangehouden voor de Arnage R en T van na de facelift van 2005. Dit betrof een nieuw setje koplampen, en de knipperlichten op de hoeken verdwenen en zaten nu in de koplampunits zelf. Dit waren nu twee rondjes in een verder kale omgeving, waar de eerste Arnage ze nog achter plexiglas had zitten. Een beetje in de stijl van de Continental GT, maar door het formaat wel iets serieuzer. Die op de Continentals komen een beetje goedkoop over als je het mij vraagt. Maar de koplampen op de eerste Arnage vind ik nog het beste passen bij het hele model. De velgen kregen ook een facelift; ze zagen er wat frisser uit, maar tegelijkertijd ook wat plasticiger, zoals wel meer designs in het algemeen van de laatste jaren. Tevens kwamen er wanstaltige velgen beschikbaar die met name te vinden zijn onder de verlengde versie, zoals de gouden.
Onderhuids bleef de auto nog even ongewijzigd ten opzichte van de eerdere Arnage R, tot het in 2007 zo ver was. De Garrett T3 compressors werden vervangen door exemplaren van Mitsubishi, wat alweer het voordeel gaf met minder vertraging te werken. Het vermogen van de Arnage R nam toe van 420 pk tot 450 pk, de T kreeg er zelfs 50 pk bij om op een totaal van 500 pk te komen. Het koppel bedroeg in het laatste geval 1.000 Nm, 125 meer dan voorheen. Tevens was het tijd geworden om de automatische vierbak te vervangen, hoewel dat niet echt een nijpend probleem moet zijn geweest met de enorme hoeveelheid koppel die beschikbaar was. Er kwam een zesbak in zoals die ook in de Continental GT lag.
De Bentley Arnage T onderging wat betreft uiterlijk ongeveer dezelfde metamorfose als de Arnage R, hoewel veel T’s vanaf dat moment werden geleverd als Mulliner. Eigenlijk hield het zo weinig in dat ik het niet eens precies weet. Veel meer specifieks dan een Mulliner badge op elk spatscherm, uiteraard mèt roostertje, en tevens twee dubbele uitlaten in plaats van de veel stijlvollere enkele pijpen, kan ik me niet herinneren. Het is dus eigenlijk niet heel uitzonderlijk om een Arnage T Mulliner te spotten, waar het voorheen juist veel uitmaakte. Een Continental R Mulliner had bijvoorbeeld een veel harder onderstel en maar liefst 41 pk meer dan de basisuitvoering, tevens was de auto van buiten voorzien van de Continental T “bodykit”. Maar in dit geval is het niet zo’n verschil.
Wat wel een aanzienlijk verschil was, was de Arnage RL Mulliner. HF06HUV is er eentje, en op de vijfde foto van dit exemplaar kun je dan eindelijk eens kennis maken met mij… Het gaat hier om een versie met gescheiden achtercompartiment middels een tussenwand, en vlaggenstandaards. Dat laatste is op foto 3 te zien, een klein metalen nopje helemaal vooraan het zijscherm, linksboven het voorwiel. Dergelijke versies zijn erg zeldzaam. Deze is tevens voorzien van de optionele spijlengrill, die maar weinig voorkomt op de Arnage.
Gnermo zegt
Vette auto’s en KRULLEBOL! :P
RS60-SPYDER zegt
die twee kleuren is wel dik!
Floryn zegt
prachtige auto’s hulde aan Appeltje! Ik hoop dat er een opvolger komt voor dit model, want de tijd is er rijp voor.
Frits zegt
Prachtige auto’s! Jammer dat je ze niet zo veel meer ziet en dat een Phantom of Maybach meestal geprefereerd word. Vind deze veel stijlvoller, maarja wel wat oud inmiddeld ook op het gebied van innovatie denk ik.
B100 zegt
Eindelijk een groen label met een echte motor.
robbie zegt
@Frits, er rijden denk ik 4x meer Arnages rond van Maybach’s en Phantom’s. Al helemaal omdat de Arnage er al sinds 1998 is en de Maybach (2002) en Phantom (2003) een stuk later op de markt kwamen.
Emspot zegt
Nice haircut :P
Ik ben benieuwd of ik ze kan onderscheiden als ik dr een spot :P
Daaf zegt
Hey krullebol!
Ik vind die T modellen altijd wel stoer en die two-colors is ook wel cool.
bertjealfa zegt
Van dit soort reportages word ik nou blij!
mikey zegt
Heerlijke auto!
@appeltje
De eerste foto na het 3e stukje tekst, kan ik die eventueel op wallpaperformaat krijgen? Echt een hele gave foto!
Michael zegt
Soooo nice die RL!!! Mooie fotoos jongen!
Laurens zegt
Serie 1 dan maar, met een setje andere velgen.
Nieuw kenteken erop, en je bent weer het Mensje.
G. de Groot zegt
Ik zal wel een van de weinigen zijn, maar ik vind die goudkleurige met z’n velgen, eerlijk waar, ontzettend mooi, zou hem zelf niet anders willen.
Goudbeige op auto’s is mooi, en tegelijk zeldzaam.
Aston Martin DB4 GT Zagato zegt
’t zijn kastelen op wielen…groot en snel! Voorkant oogt erg mooi en stoer, maar de achterkant vind ik ietwat minder.
EJS zegt
jeah, welkom in de wereld met krullen(A) Zelf ben ik ook voorzien van een aardige bos..:P
Anyway, zoals gewoonlijk weer erg mooie spots!:D
C6.R zegt
Nice! Een nieuwerwetse Arnage T mag hier altijd op mijn driveway (parkeerplaats) afgeleverd worden!
Modus zegt
Vooral die T’s zijn dik, alleen wat iemand hierboven al zei, de achterkant past dan niet helemaal bij zo’n beest van een auto. De achterkant oogt wat ’tuttig’ vind ik, daar heeft de nieuwe Brooklands ook een beetje last van. De Continental T was helemaal af vond ik, met een bijpassende strakke achterkant.
Dikkie D zegt
Zoals JC zei:
‘The world’s fastest cathedral.’
En de enkele pijpen zijn inderdaad veel, maar dan ook veel stijlvoller. Geef de 2 dubbele maar aan de AMG’s van deze wereld.
Citrofiel zegt
Eindelijk verlaagt appeltje zich ook eens tot het poseren bij een auto. Je bent dus toch menselijk. :P Gangsta! ;)
RenesisHP zegt
Nou weet ik tenminste wie ik moet ontwijken in Amsterdam. :P
Bxl zegt
Echt een mooie wagen, vooral de voorkant oogt mooi robuust en stijlvol, maar de achterkant komt volgens mij zeer goedkoop over! vooral door de achterlichten, lijken net van een hyundai te komen! :?
“De Garrett T3 compressors werden vervangen door exemplaren van Mitsubishi, wat alweer het voordeel gaf met minder vertraging te werken.”
–> Bedoel je Garrett T3 “turbo’s” ?
Want voor zover ik weet hebben turbocompressors geen turbolag…
San Sebastiano zegt
Wel grappig dat op een van de foto’s met de twee kleurige Arnage op de achtergrond de Conti GT van de Sheik van Ajman staat ‘RRR’ en fijntjes door een politieagent erop wordt gewezen dat ie daar niet mag parkeren of zo ;-) ;-)
vincent996 zegt
Top, top, top… Prachtig stukje over een goddelijke auto.
Donker grijze Arnage T met mat grijze velgen does it for me.
A-MA-ZING!
Mischa zegt
Geef mij maar het 20ste plaatje…of de auto zelve.
frissegast zegt
… appelmelk doet het weer ! een echte genieten-post…
ladyofthehouse zegt
daarstraks zo nog eentje tegengekomen.
een paar foto’s van zen achterkant kunne trekken vanuit de auto :)