Het is weer zo ver: de meest geplaagde autofabrikant ter wereld wankelt nog even door en schrapt daarom 10.000 ‘white-collar’ banen. Eén executive was blijkbaar niet genoeg. Drie- tot vierduizend van de ontslagen zullen in Europa vallen.
Hierbij zitten waarschijnlijk ook de mensen die aan de kant gezet worden als het GM lukt om van het Zweedse Saab af te komen. Degenen die hun baan mogen houden zien naar alle waarschijnlijkheid wel een lager loon tegemoet; bestaande salarissen zullen de komende tijd met zo’n 3% tot 7% dalen. GM zit met gigantische verliezen die in het derde kwartaal van 2008 opgelopen waren tot een goede $2,8 miljard.
Klaus Franz, die spreekt namens GM-medewerkers in Europa, meent dat de fabrikant zich te houden heeft aan contracten die lopen tot 2010:
“The contract says there can be no forced layoffs or plant closures. These are binding contracts and the company must stick to this.
“If GM go ahead with this, they will violate German and European Union law. We will fight this very strongly.”
Maar Klaus, er is een reden dat deze beslissing genomen wordt: er is namelijk geen geld. En als the General straks helemaal onderuit gaat heb je er ook niets aan, he? (via automotive news)
SPK zegt
Het lijkt mij sterk dat er na al vele eerdere rondes van massa ontslagen nog 10.000 overbodige white-collar jobs zijn. Dus zoals wel vaker het geval is bij reorganisaties wordt er druk uitgeoefend op de aandeelhouders om de vaste kosten te verlagen waarna GM 10.000 mensen ontslaat en die van de loonlijst verdwijnen. Maar veel van het werk moet nog wel gewoon gedaan worden dus komen daar interimmers voor terug die duurder zijn dan het eigen personeel maar als meer tijdelijke kosten geboekt kunnen worden. Dan zijn de aandeelhouders weer blij met een dooie mus.
haakie zegt
Aandeelhouders moeten zich ook niet gaan bemoeien met de gang van zaken binnen een bedrijf. Daar is de raad van bestuur voor…
Arnoud zegt
Goede beslissing. Mensen die niet direct betrokken zijn bij de ontwikkeling of productie van de verkochte producten moeten het eerst eruit. Dat zijn in mijn ogen marketing mensen en verkopers. Als je zo weinig verkoopt heb je toch geen verkopers nodig. En een goed product verkoopt zichzelf. Dus investeren in R&D (product verbetering) en beknotten op marketing.
Jesper zegt
@ Arnoud: Neee joh, verkopers heb je toch niet nodig… DWAAS! :evil:
Wie gaat dan die mensen overhalen om een Volt i.p.v. een Prius te rijden? Of een Silverado i.p.v. een F150… De verkoper is de laatste schakel tussen de fabriek en de consument, en is nagenoeg op zijn eentje 100% verantwoordelijk voor de merkbeleving door de klant. Als je gaat bezuinigen op verkoopmensen is het einde zoek, dan verkoop je echt niets meer.
Jij werkt vast niet in de autoverkoopbranche… :roll:
Justin zegt
Dit is waar Amerika om bekend staat, korte termijn oplossingen.
GM moet van zijn arrogantie af en denken over een samenwerkingsverband met bijvoorbeeld Honda/Toyota ect.
In andere worden, Niet nadenken tot 5 jaar, nadenken tot 20 jaar
Het heeft geen om op een korte termijn het verlies te reduceren als het bedrijf zelf geen toekomst heeft.
American cars: THERE NOT EASY TO DRIVE, THERE EASY TO BUILD
Arnoud zegt
@ Jesper:
Stel: Je bedrijf verkoopt door een economische terugval nog maar 10 producten per uur in plaats van 20. Een koop sluiten duurt gemiddeld een uur en je hebt 20 verkopers in dienst. Wat staat je dan te doen?
Precies! De helft van de verkopers ontslaan. Die heb je namelijk toch niet nodig.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Valt mee dus! Bij Nissan ging het om 20.000 banen…
Nee, alle gekheid op een stokje. Dit kon je zien aankomen natuurlijk.
@ Arnoud: d*mbo, verkopers zijn niet in dienst van GM!
Arnoud zegt
@ Saab:
GM probeert zijn componenten niet aan andere autobouwers te verkopen? Grotere aantallen van hetzelfde product maken drukt de relatieve kosten toch? Of ben ik nu wel heel slecht economisch onderlegd?
Tedje zegt
In vrijwel elk groot bedrijf is 25% van de werknemers volslagen overbodig. De consument zal hier weinig van merken.
lincoln zegt
is dat inclusief Bob Lutz ??
want dan is het al een stuk minder ..
autoblogger zegt
@lincoln: yep, heb voor de duidelijkheid de titel aangepast ;)
Ton zegt
@Arnoud. “Investeren in R&D en beknotten op marketing”.
Succes met de laatste 2 jaar VMBO!
Wollie zegt
De grootste klap valt dus in Antwerpen, dat is inmiddels een publiek geheim. De fabriek gaat hoogstwaarschijnlijk in 2011 dicht. Daar zijn rechtstreeks en onrechtstreeks 20.000 jobs mee gemoeid (ik tel nu werkelijk iedereen mee, tot en met de sandwichverkoper om de hoek die aan GM levert). Bijkomend gevolg kan zijn dat toeleveranciers failliet gaan, waardoor ook andere constructeurs uit de regio onrendabel dreigen te worden en vertrekken naar goedkopere oorden.
In de toekomst krijgen we enkel nog ‘merkonafhankelijke’ fabrieken die om het even welk merk gaan bouwen, men huurt er gewoon tijd en personeel af. Dergelijke fabrieken zijn er al volop, b.v. Tofas in Turkije, of Tychy in Polen.
Turbo zegt
Het mooiste: zei het 1,5 geleden (GM is een dead man walking) en reaguurders gaapten je aan. De ironie van de mensheid.
Arnoud zegt
@ Ton:
Sorry, maar dat is precies wat er ook gebeurt bij het bedrijf waar ik nu werk. Als je wat wilt verkopen zal je toch eerst een fatsoenlijk product moeten hebben. Cherry, die Chinese autofabrikant, kan nog zo’n geweldige marketingstunt verzinnen, maar als ze met de huidige troep aankomen zetten verkopen ze niks. Landwind ging hier ook keihard tegen de muur en het was afgelopen hier in Europa.
Dus GM, maak een auto die rijdt als een BMW of Audi met de kwaliteit van een Toyota. Jullie Amerikanen hebben je altijd al bewezen door flexibel te zijn en in no-time te kunnen aanpassen op de heersende omstandigheden. Get to work!