Het Japanse autoconcern Nissan neemt geen halve maatregelen om de kredietcrisis te overleven. Het concern gaat hevig snijden in het personeelsbestand waardoor zeker 20.000 werknemers hun baan zullen verliezen. De tweede autofabrikant van Japan maakte bekend dat ze in het derde kwartaal van hun (gebroken) boekjaar 83 miljard (ruim 700 miljoen euro) nettoverlies hebben gemaakt.
Nissan verwacht ook dat ze over het gehele boekjaar verlies zullen maken, de laatste keer dat dat gebeurde was in 1999. Er wordt dit jaar dan ook geen dividend uitgekeerd en de top van Nissan krijgt geen bonus. Bovendien heeft het bestuur ook nog eens 10% van hun eigen salaris afgehaald. Nog ingrijpender is dat zowel de productie als de investeringen voor dit jaar met 20% worden terug geschroefd. (via ad.nl)
CSL zegt
Snel paar GT-R’s bestellen.
robbie zegt
83 miljard dropveters? ;)
Gio zegt
@CSL, en wat ga je doen als ze die niet meer gaan produceren. Dan zit je daar met een defect zonder wisselstukken ;-)
Robbert zegt
Zware tijden vragen om keiharde maatregelen.
Helaas is dit onontkoombaar, en ik denk dat Nissan zeker niet de laatste fabrikant zal zijn die een dergelijke ingrijpende actie moet ondernemen.
Goede zet van de directie om zelf eens wat te loonmatigen, volgens mij zijn ze daar in het Oosten wat makkelijker in dan hier.
Jaap zegt
Ik dacht eigenlijk steeds dat Renault en Nissan hun zaakjes goed op orde hadden?!
SjoerdV zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Herman zegt
83 miljard wat? koeien? omgerekend is dat 700 miljoen euro!
Supreem zegt
Je bedoelt 83 miljard Yen neem ik aan?
robbie zegt
@Herman, volgens mij zijn het dropveters :D
Floryn zegt
als ze nou eens zouden uitrekenen wat die besparing bij de bestuurders oplevert zou ik er mee akkoord gaan. Anders denk ik gewoon dat ze politiek correct proberen te zijn.
Emerald Green Jag zegt
83 miljard wat? Yen toch? Of is de dollar al zover gedevalueerd? ;-)
Frank zegt
83 miljard Yen is het.
Ze gaan van 235000 naar 215000 werknemers wereldwijd. De introductie van nieuwe auto’s (waaronder de elektrische auto in 2010) gaat gewoon door.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, nu snap ik ook waarom ze Volvo niet overnemen…
Maar relatief valt het nog wel mee als ik zo snel de cijfertjes even interpreteer.
LP640 zegt
Ook echt dat plaatje :P