Een paar modelauto’s zijn in mijn bezit. Niet veel, een stuk of tien. Ik ben geen fanatiek verzamelaar. Als kind zorgde ik altijd dat ik er van elke zomervakantie één meenam. En heel soms kwam er nog eens een ander modelletje bij. Jaren kocht ik er geen één, tot een paar maanden terug. Toen kocht ik een oranje Karmann Ghia omdat mijn vriendin dat lelijke blauwe ding niet in de huiskamer wou. Het gaat om de modelauto van een Bugatti EB110. Net zo één als die ik fotografeerde bij de Droomrit 2008.
Ik ken weinig auto’s die er eigenzinniger uitzien dan de EB110. Iets wat waarschijnlijk te verklaren valt door het feit dat het oorspronkelijke ontwerp van Marcello Gandini (die ook de Miura en Countach tekende) werd bijgeschaafd door Giampolo Benedini. Die was eigenlijk architect, dus dat verklaart wel waarom de EB110 iets wegheeft van een baksteen op wielen. Ik kan de Bugatti soms spuuglelijk vinden en soms bloedmooi, afhankelijk van de invalshoek, kleur, het weer en mijn persoonlijke gemoedstoestand. Vooral de neus vind ik heel vreemd gelijnd. De invloeden van de Lamborghini-ontwerper kun je nog terugzien in bijvoorbeeld de deuren. Niet iedereen was bij de introductie in 1991 (vlak voor de 110e verjaardag van Ettore Bugatti, vandaar EB110) enthousiast over het ontwerp en het werd nog een paar keer bijgeschaafd voordat de auto in 1993 in productie ging. Mijn oordeel: speciaal. Laten we het daarop houden. Ik laat het aan eenieder over om zijn eigen oordeel te vormen over de styling. Toch vind ik dit, ondanks de styling, één van de meest begerenswaardige auto´s op de wereld.
Op het moment van introductie was deze auto in “SS” (Sport Stradale) uitvoering de snelste productieauto ter wereld met een topsnelheid van 349 kilometer per uur. Sneller dan de Jaguar XJ220 die tot dan toe het record had met iets meer dan 340 kilometer per uur. Nul tot honderd deed de Bugatti in 3,4 seconden. Dit werd allemaal mogelijk gemaakt door een 3,5 liter V12 met 600 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De standaard EB110 GT had overigens ‘slechts’ 553 pk en was 200 kilo zwaarder waardoor de 100 pas na een dikke vierenhalve seconde werd bereikt. De auto had permanente vierwielaandrijving met een krachtverdeling van 72 procent naar de achterwielen en 28 procent naar de voorwielen. Helaas was het record snel weer uit handen van Bugatti, dankzij de McLaren F1 die begin 1994 in productie ging.
Eigenzinnig, misschien zelfs lelijk, maar de EB110 was een echte Bugatti. Misschien wel de laatste echte Bugatti. Niet een visitekaartje van miljardenconcern VAG zoals de Veyron maar een pure, flamboyante, exclusieve sportwagen met superieure techniek. Voor die tijd waren een onderstel van koolstofvezel, vierwielaandrijving en een aluminium carrosserie niet bepaald alledaags. Daarnaast was er veel moeite gedaan om het de bestuurder zo makkelijk mogelijk te maken. Iets wat bij de concurrentie nog wel eens vergeten werd. Hoewel het interieur functioneel was, was er wel een goed werkende airco, houtinleg en waren de stoelen comfortabel. Zelfs de vering was niet kneiterhard zoals dat bij veel concurrenten wel het geval was en de auto was in vergelijking tot andere supercars redelijk eenvoudig te rijden. Al met al had deze Bugatti het de concurrenten veel moeilijker kunnen maken als hij wat langer in productie was gebleven. In plaats daarvan ging het merk failliet als gevolg van een eigenaar die niet zo goed was met het beheren van de verdiende dollars. Hij kocht Lotus, liet de EB112 ontwerpen door Ital Design, en stond 60 miljoen dollar in het rood toen de deuren definitief sloten in 1995. Er waren op dat moment slechts 139 auto’s gebouwd wat de EB110 een zeer zeldzame verschijning maakt. In 1998 werd de merknaam eigendom van Volkswagen. De rest is historie.
mrtn zegt
Ik vind de Veyron ook wel passen in het rijtje van flamboyante, exclusieve sportwagens met superieure techniek. Maar dat is slechts mijn nederige mening. Al met al vind ik de EB110 een prachtwagen.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Jaaaaa deze had ik vroegah ook als modelwagen!
Ik kan herinneren dat ik die had geruild met een vriend voor
een Jaguar E-type, die heb ik nog steeds maar toch wel een beetje spijt van de ruil…
Forza! zegt
Uit de serie ‘dingen die je nooit meer vergeet’:
Heb er 1 keer in mogen zitten, prachtig gewoon.
Helaas was de McLaren F1 die ernaast stond op slot ;)
En deze auto verruilen voor een Karmann Ghia…zucht…
lincoln zegt
dit is just another supercar ..
was ie rood geweest zou je geloven dat het een Ferarri was ..
kan je toch niet vergelijken met de huidige Bugatti ..
want die steekt WEL met kop en schouders boven de rest uit ..
MR2 20V zegt
@ corrado vr6 slc/BMWe30
Psst… kopen? ;)
Mathias zegt
Je bent vergeten dat het een Quadturbo is… :p
M3E92 zegt
wacht eens even, “Just another supercar?”
Dit ding is in mijn ogen pure porno.
Ik heb hem nog steeds in mijn vitrinekast staan.
3.5L quad-turbo V12 met luxe en comfort. wat wil een man nog meer?
Akeem_e92 zegt
Mooi is ‘ie niet, maar wat een verschijning. Net als corrado vr6 slc/BMWe30 had ik ‘m ook als modelauto ^_^.
lincoln zegt
@M3E92 .. “wat wil een man nog meer” ..
een speelgoed autootje ??
Rudy zegt
Ik heb deze auto een aantal keren in het echt kunnen bewonderen. Geweldige auto die wat mij betreft thuishoort in het rijtje met o.a. de F40.
Technisch super gaaf met een 3,5 liter V12 en 4 Turbo’s die ook nog eens een fors hoog toerental draait (max 7500-8000 geloof ik?).
Heb er een keer in kunnen zitten, het interieur kan niet verbergen dat het ontwerp toch al zo’n 18 jaar oud is. Grootste nadeel van de auto lijkt me dat het stuur iets uit het midden zit (net als wel meer auto’s toen de tijd).
Ondanks dat een geweldige auto die bij het grote publiek redelijk onbekend is.
Het was overigens een van mijn eerste grotere schaalmodellen die nog steeds in de vitrine staat te glimmen.
SpykerC8 zegt
prachtige wagen, heb m zelf ook
(1/18)
M3E92 zegt
@Lincoln
nee een 3.5L Quad-turbo V12 met luxe en comfort :P
Een betere ontwerper zegt
Ik heb em ook 1:18 van dat bBuragotroep. Jammer dat ie kapot is.
Zoals op de foto’s is ie gewoon af, die andere uitvoeringen (vooral met die andere spaakvelgen) zijn echt lelijk, vooral die velgen, BAH.
Deze is gewoon af. Wou dat ik ooit eentje kon bezitten (op mobile staan enkele voor ruim 2 ton te koop)
M3E92 zegt
@Lincoln
nee een 3.5L Quad-turbo V12 met luxe en comfort :P
OT
kan wel merken dat die mede-ontworpen is door een lambo tekenaar, het is niet de mooiste auto maar je moet er gewoon van houden :D
lincoln zegt
@M3E92 .. “luxe en comfort” ..
in een jaren 90 super-car ??
The Honda Spirit zegt
ik heb hem hier ook van Burago, helaas staat ie weggepropt in een doos van een Ferrari 550 omdat ie niet bij de rode Ferrari’s past.
MR2 20V zegt
@ corrado vr6 slc/BMWe30
Psst… kopen?? =)
Race_Kees zegt
Hahahaha dat model-autootje heb ik hier ook staan, vloekt met alles in zijn omgeving maar goed hij verdient het plaatsje.
Van Burago ook.
Benjamin zegt
Deze is tenminste nog een Bugatti; de Veyron is gewoon een supersonische salon op wielen …
appieflappie zegt
@ Benjamin
Dat is dikke onzin. Waarom zou de Veyron geen echte Bugatti kunnen zijn? Beetje inhoudelijke argumenten graag
MR2 20V zegt
Waarom is de foto van de EB110 en de E-Type nou weer verdwenen?? :-S
Esprit_de_Flandre zegt
De Veyron past zeker in het rijtje. Superieure techniek aan een vreselijk hoge prijs: dat is Bugatti.
RA999 zegt
@ appieflappie
Omdat het nu eigenlijk een prestigeobject van Volkswagen is?
Waxweazel zegt
3.5 liter quadTurbo .. van downsizing gesproken :D
Dat de huidige sportwagens hier eens een voorbeeld aan nemen. Toch een V12 en 600pk, wat wil je nog meer ??
krijn zegt
hoe kun je eigenlijk zien of het een SS is of niet?? aan de buitenkant
appieflappie zegt
@RA999
So what?? Bugatti mag dan van volkswagen zijn, de auto is nog steeds ontwikkeld in de oorspronkelijke franse plek.
Prestige of niet, de Veyron is een echte Bugatti. Superieur aan alle supercars
Dat volkswagen het heeft overgenomen wil niks zeggen over de kwaliteit en de passie waarmee de auto gemaakt is.
RA999 zegt
@ appieflappie
De Veyron is absoluut superieur aan alle supercars en dat komt door Volkswagen. Deze auto wordt dan wel in elkaar gezet op dezelfde plek als vroeger maar de meeste onderdelen komen rechtstreeks uit Duitsland. Daar is niks mis mee, maar ik zou het geen echte Bugatti noemen…
M3E92 zegt
@Lincoln
ik heb noch ervaring noch de feiten maar toch denk ik dat deze makkelijke/leuker te rijden was dan de XJ220
Shenkie zegt
Wat een auto!! Mooi van lelijkheid, prachtig zelfs daarom. Zo zonde dat hij zó zeldzaam is. Ook de Veyron is naar mijn mening Bugatti-waardig. Puur omdat hij zo superieur is qua prestaties en bovendien kwalitatief erg sterk.
Nick zegt
Quad-turbo, dus nauwelijks turbovertraging en toch veel koppel.
Dat in combinatie met een hoog toerige V12, dan voelt het meer als een dikke 6 liter motor dan een drie-en-een-halfje.
Emile_Benz zegt
Deze auto heeft me -qua uiterlijk- nooit kunnen bekoren… Moet je vriendin dan ook gelijk geven wat dat “lelijk blauwe ding” betreft…
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ MR2 20V:
:) Eigenlijk wel hé, ik ga ’s op zoek :)
Hesp zegt
Heb ooit eens iemand de EB110 weten vergelijken met een TGV… en daar kan ik me best wel bij aansluiten. (dacht dat het Clarkson was, niet 100% zeker)
sansebastiano zegt
@ Krijn: de EB110 is een ‘gewone’; de SS heeft een grote vaste achterspoiler, andere wielen en een aantal kleine luchtinlaten tussen de portierruiten en het motorcompartiment. IK mee dat er alleen Bugatti blauwe en zilvergrijze exemplaren zijn gebouwd van de SS.
Daarnaast zijn er ook twee race versies gebouwd: een voor Le Mans en een voor de IMSA. Le Mans viel al snel uit wegens het om en om kapot gaan van de vier turbo’s… De IMSA versie was voor Gildo Pallanca Pastor ( http://www.venturicars.com/IMG/File/PDF/GPPCV09.03.05CVUS%20+%20photo.pdf ), een steenrijke (onroerend goed) Monegask (geboren en getogen). Gildo is tegenwoordig de eigenaar van Venturi en onder zijn leiding is de 300 Atlantique etc de nek omgedraaid en de omslag gemaakt naar de elektrische Fétish. http://www.bugattirevue.com/revue4/eb-race.htm
007 zegt
zalig!
ik heb deze auto ook als modelwagentje en ook in exact diezelfde blauwe kleur ^^
ik vond het altijd al een vreemde auto,
en ik vond meestal mijn dodge viper cabrio modelautootje mooier,
maar toch is dit een pracht van een wagen!
toen kende ik het merk bugatti zelfs nog niet ;)
sansebastiano zegt
Dit is de blauwe privé SS van Gildo + zijn raceversie tentoongesteld in Monaco:
http://www.youtube.com/watch?v=TXt2geKwstY
als ik me niet vergis staat er in een andere ruimte op dezelfde locatie een handjevol Venturi’s (waaronder het allereerste prototype MVS, als de laatste 600 SLM)..
sansebastiano zegt
Na het faillisement werd de boedel opgekocht Jochen Dauer, geen onbekende in de autosport (wie herinnerd zich niet de legendarische Dauer 962?!). Op bestelling leverde hij er nog een aantal af onder de naam Dauer EB110 SS: deze waren wel voorzien van een carbon body, wogen 200 kg minder en waren met 700pk uitgerust…! http://www.cybermasters.de/dauer-automobile/eb/engindex.html Overigens verzorgt Dauer nog nog steeds de onderdelen voor de EB110 reeks.
Ex-werknemers van Bugatti S.P.A., genaamd B engineering, hebben op basis van de EB110 SS hun eigen supercar gebouwd: de Edonis http://en.wikipedia.org/wiki/Edonis
Tenslotte heeft Rinspeed zich nog eens aan een EB110 vergrepen: Rinspeed Cyan http://www.rinspeed.com/pages/cars/cyan/pre-cyan.htm
Dat was het geloof ik wel zo’n beetje over de EB110, als iemand nog andere leuke wetenswaardigheden weet, dan houd ik me aanbevolen!
EJS zegt
Legendarische auto! mooi van lelijkheid.
Vinny_93 zegt
Deze auto heb ik gezien bij Viva Italia!
Ook een blauwe:P
Toen hij schakelde (Ja, hij heeft op het TT-circuit in Assen gescheurd!) kwam er voor een halve meter aan vuur uit de uitlaat!
Echt te gek!
RenesisHP zegt
Ik verzamel modelauto´s van AutoArt. Onder de noemer kunst mogen ze niet verplaatst worden door mijn vriendin. ;)
Ik heb de EB110 1 keer gezien. In de paddock van Monaco aan de Maas.
Met dat beeld op mijn netvlies kan ik concluderen dat foto’s de auto niet goed tot recht laten komen. Deze auto is echt imposant.
Het kan trouwens nog een stuk aparter.
Er was ooit een variant op deze auto gemaakt. Deze auto was nog extravaganter en heet Edonis.
RenesisHP zegt
Spamfilter attack. ;)
RenesisHP zegt
Come one Autoblog.
Dat spamfilter is nu gewoon niet leuk meer. Niets komt door.
Zelfs geen plaatjes van de Edonis.
RubenBaeten zegt
@mx5/rx8owner: Als je reactie in het spamfilter komt, krijg je daar geen bericht van. Als er staat dat ie nog moet worden goedgekeurd, heeft dat niets met het spamfilter te maken. Dan moeten wij gewoon eerst even checken of de plaatjes/links OK zijn. ;-)
RenesisHP zegt
@Ruben Baeten.
Dan zijn jullie flink strenger geworden.
Tegenwoordig duren plaatjes langer dan ooit te voren.
Heb ik jullie vertrouwen zo erg beschaamd dan?
RubenBaeten zegt
Het kan zijn dat ie nu meer plaatjes/links tegenhoudt. Soms kan het idd wat langer duren, als we het druk hebben met artikelen schrijven en dat soort dingetjes…
bozewolf zegt
Had ik er maar een in 1 op 1….
RenesisHP zegt
@Ruben Baeten.
Dat jullie het druk hebben geloof ik meteen. Maar het zal niet zo gek veel erger dan een aantal weken geleden zijn.
Vandaar dat het opvalt.
In het begin was dit eigenlijk alleen het geval als je onder een nieuwe naam reageerde(overgang mx5 naar mx5/rx8). Daarna gebeurde het eigenlijk bijna nooit meer.
Nu gebeurt het meerdere malen per dag.
No offence, maar interessante(en soms leerzame) linkjes plaatsen in sommige discussies wordt hierdoor een beetje gedemotiveerd.
Ik bedoel dit overigens als feedback. Het is voor jullie en ons van belang dat alles zo probleemloos mogelijk verloopt. ;)
Jos zegt
Kennen jullie deze nog nog nog nog….
http://www.autoblog.nl/archive/2006/01/19/bugatti_van_ratelband_gecrasht
Zonde..
lincoln zegt
o,ja .. een rooie ..
dat zoiets door de spamfilter kan ?? tttsssss .. schande ..
Davidov zegt
Monumentale auto. Ik dacht altid dat SS stond voor Supersport, en een top had van 355.
§vensson zegt
@ mx5/rx8owner:
Wat een beest van een auto inderdaad, die Edonis. Doet me denken aan dit oude filmpje, klinkt echt als een Nilfisk on steroids als ie on full boost is.. :twisted:
http://www.youtube.com/watch?v=5KmDK6a3Jcs
Een betere ontwerper zegt
Edonis vind ik ook bruut, was dolblij toen ik hoorde dat ie in TDU zat. Brute bak.
kabouter plop zegt
mooie wagen altijd, ik heb nog een rode modelwagen in mijn kast staan :D