Toyota, sinds kort ’s werelds grootste autoproducent, dreigt dit jaar flink verlies te gaan maken. Aan het begin van het fiscale jaar voorspelde de Japanse autofabrikant nog een flinke winst, door de crisis hebben ze deze echter niet waar kunnen maken. Bijzonder is dat Toyota in ruim 70 jaar nog geen verliezen heeft gemaakt. Bij voorgaande olie tekorten bleven mensen gewoon kleine Japannertjes kopen. De zuinige oosterse autootjes lijken nu echter ook te lijden onder de carmageddon.
Toyota doet nog steeds beter zaken dan veel andere merken. De terugval in de verkopen ligt nog onder het gemiddelde. Het contrast met voorgaande jaren is echter schokkend. Waar Toyota de auto’s voorheen niet aangesleept kreeg door de grote vraag, moeten ze nu de productie knijpen. Juist de afgelopen jaren werd er hard gewerkt aan het uitbreiden van de productiecapaciteit en het aantal fabrieken, nu staan fabrieken meerdere dagen per week stil. Er lijkt in ieder geval geen gunstige uitkomst meer mogelijk voor de 1000 Britse en Amerikaanse medewerkers.
Het verwachte verlies voor dit jaar is nu 2,8 miljard euro. Aan het begin van het jaar was de verwachte winst juist nog 425 miljoen euro. Dit verlies wordt voor het huidige fiscale jaar verwacht. Het 2008-2009 jaar loopt tot 31 maart.
Ondanks dit slechte fiscale jaar en het krimpen van de reserves staat Toyota er echter nog steeds goed voor. Ze hebben inmiddels al flink in groene technologie geïnvesteerd. Met de ‘groentjes‘ heeft Toyota in Nederland in ieder geval het grootste deel van de BPM-vrije markt in handen. Na een tijd van flink investeren in projecten als de iQ en Prius is de tijd nu aangebroken om er geld uit te slaan. Aangezien de kleine stadsautootjes het in 2009 helemaal gaan worden lijkt het merk van een degelijke afzetmarkt voorzien. Ze hebben bovendien onlangs nog twee eervolle titels behaald, dus die winsten die komen binnenkort wel weer terug. (bron: cnbc.com, via jalopnik.com)
Emspot zegt
Mooizo, weg met Toyota.
–edit: probeer het eens inhoudelijk–
C200 Kompressor zegt
Emspot schrijft:
6 February 2009 om 20:25
Mooizo, weg met Toyota.
Hoe zo, weg met Toyota!!!!!
Vergeet niet dat Toyota’s 1 van de beste auto’s zijn.
fjc zegt
@C200 kompressor
waarom heet je dan niet ’toyota 4 life’ ?
RA999 zegt
Och, wat boeit Toyota? Als het met jullie maar goed gaat :P
http://www.hyped.nl/pages/weblogwaarde
w0o0dy zegt
Vorig jaar had Toyota nog zo’n 30 miljard dollar op de bank staan…. nee niet zomaar kapitaal in allerlei spullen….. gewoon “cash in the bank”.
Ze nemen wel stappen om de schade te beperken maar als iedereen met de handen in het haar zit dan zal Toyota er alleen maar sterker op worden in verhouding tot de concurrentie…. Kijk niet gek op als ze binnenkort een automerk opkopen…
KamerOlifant zegt
@fjc:
Omdat hij geen kortzichtig persoon is?
OnT:
Het kon natuurlijk niet uitblijven dat ook zij verlies gaan maken, maar ik denk dat Toyota hier wel doorheen komt, het lijkt me een van de gezondste bedrijven ter wereld, althans van de auto industrie.
f-autogek zegt
Emspot:
Wat een domme reactie. Toyota maakt heel fatsoenlijke wagens waar je goed mee voor de dag kan komen.
bmw-fan zegt
@Emspot
Je bent echt een kansloos persoon als je zoiets zegt. Toyota maakt super degelijke en auto’s. Verder gaat het design van de modellen ook met grote stappen vooruit, bijvoorbeeld de NIEUWE AVENSIS.
lincoln zegt
nou .. verlies verlies ..
“minder winst” klinkt al een stuk beter ..
six-trey zegt
Ik persoonlijk heb het niet voor toyota, de auto’s zijn niet echt mijn smaak maar een beetje verlies kan wel geen kwaad zeker kijk naar GM die blijven verlies en verlies maken maar gaan niet failliet…
sorry autoblog maar
robert zegt
Het is idd niet fraai een verlies maar ik wil best eens het EV en de rest van de totaal balans eens zien van toyota …… Volgens mij hebben die lui een boel geld waar ze in nog geen 20 jaar vanaf komen.
70 jaar lang groei en winst… van alleen het merk pff dat is veel, heel veel! Die slimme lui daar zullen vast ook wel iets met beleggingen gedaan hebben of andere investeringen buiten het merk om
mark zegt
Toyota gaat het wel redden, is het enige automerk ter wereld met een AAA status, (Triple A+ status volgens standard & poor’s index) voor zover iemand hier weet wat dat betekent. Dat is een index die aangeeft hoe kredietwaardig een bedrijf is en Toyota staat hieraan gelijk met bedrijven als Google, Nintendo, Apple en Marlboro!
Het eerste automerk wat volgt is BMW met een A+ status, om even de verschillen aan te geven hier een paar automerken met hun S&P ratings.
AAA+ (toyota)
AAA (geen automerk)
AA (geen automerk)
A+ (BMW)
A (geen automerk)
A- (PSA groep en VAG-groep)
BBB+ (Renault/Nissan)
BBB (DaimlerChrysler)
BBB- (geen)
BB+ (geen)
BB (geen)
BB- (Fiat)
De rest van de automerken hebben geen S&P ratings
RA999 zegt
@ mark
Vanwege het slechte nieuws is Toyota gisteren gedowngrade ;)
http://uk.reuters.com/article/motoringAutoNews/idUKWLA682020090206
Ze hebben trouwens nooit een AAA+ status gehad…
mark zegt
@ RA999
sorry even over het hoofd gezien, maar je hebt gelijk.
Overigens is dit nog steeds stukken beter dan de andere merken.
Nu nog even wat leuke sportmodellen introduceren. (nieuwe supra, celica, MR2, FT-HS???) dan komen ze er wel.
RA999 zegt
@ mark
Ik denk niet dat ze dat in een crisis zouden doen, zeker niet na dit nieuws. Ze moeten het nu juist hebben van de milieuvriendelijke modellen…
JPM zegt
@ mark
DaimlerChrysler bestaat niet en Marlboro is van Philip Morris.
robbie zegt
Dat verlies is toch geen verrassing?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/22/carmageddon-update-21-ook-toyota-heeft-het-moeilijk
http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/19/carmageddon-update-19-bush-geeft-174-miljard
Dat wist de oplettende lezer in december al :D
paul zegt
@Mark,
Die statussen zeggen lekker veel.. zie creditcrisis.. daar gingen ook een aantal A of hoger banken/instellingen onderuit. Geklets van overbetaalde economen die ratings.
Victortje. zegt
!bmw-fan, die nieuwe avensis stelt niks voor bij een mondeo, of een insignia, en een passat cc(voorproefje op de nieuwe passat) is ook veel mooier ;)
@citro, kom snel autoblog verkopen dan verdelen wij de winst! (1.5 miljoen voor ieder)?
nee, maar ik wist niet dat autoblog 3 miljoen waard is, als ze nou is van die 3 miljoen een rolls kopen en een veyron (bij van vliet staan ze bijde) dan hebben ze pas egt leuke auto’s van de zaak ;)
–edit: bijde en egt schrijf je anders–
Prisma zegt
Bij de vlaamse verdelers gaan er stemmen op om de prius technologie in hun andere modelen te laten steken. Zelfs in combinatie met een Diesel motor. Het kan dus goed zijn dat deze technologie in de Avensis of Aygo steken.
Krispi zegt
@ autoblog
Misschien best de foto bij dit artikel wijzigen aangezien het over het bedrijf Toyota (Toyota Motor Corporation) gaat dat eigenaar is van oa Toyota en Lexus , hun logo is gewoon TOYOTA (zonder elips logo). Het elips logo geldt enkel voor het Toyota merk.
w0o0dy zegt
Ach ja….. er zijn niet veel merken van mainstream auto’s die het beter doen in de wereld….
Financial Strength
Quick Ratio 0.86
Current Ratio 1.00
LT Debt/Equity 49.67
Total Debt/Equity 107.30
Management Effectiveness
Return on Equity(TTM) 10.44
Return on Assets(TTM) 3.19
Return on Investment(TTM) 5.24
Margins
Gross Margin(TTM) % 16.39
Operating Margin(TTM) % 6.21
Profit Margin(TTM) % 4.18
BMW is een merk waarvan we mogen zeggen dat ze het erg goed doen de laatste 10/15 jaar toch?
Financial Strength
Quick Ratio 0.74
Current Ratio 0.97
LT Debt/Equity 127.73
Total Debt/Equity 238.15
Management Effectiveness
Return on Equity(TTM) 10.56
Return on Assets(TTM) 2.47
Return on Investment(TTM) 3.96
Margins
Gross Margin(TTM) % 19.54
Operating Margin(TTM) % 5.26
Ik denk niet dat er bij Toyota veel mensen niet kunnen slapen van de huidige situatie.
Profit Margin(TTM) % 4.07
René zegt
Nou, ik denk het wel want wat bijna nooit voorkomt in Japan is nu wel gebeurd: Toyota heeft mensen ontslagen. Reken dus maar dat men, zeker in een land als Japan, slecht slaapt! Mensen ontslaan is zo ‘not done’. Dan staat het water echt wel aan de lippen hoor!
Verder gun ik dit geen enkele, nee geen enkele, fabrikant. Ik ben een Volvo rijder maar mijn hart is groot genoeg om ook voor andere merken enthousiast te zijn. Tenslotte werken er miljoenen mensen in de autoindustrie.
pd zegt
Toyota is best goed maar dat geld voor al die japaanse merken.
De meeste mensen die lopen te zeiken over een japaans/koreaans merk rijden allemaal Duitse auto’s en die denken heel wat te zijn met hun Golf enz
Ik denk dat een opel of een volkswagen meer met problemen bij de dealer staan dan bij Toyota.
w0o0dy zegt
@René lees de cijfertjes die ik geplaatst heb…. water aan de lippen? Met een schuld-ratio van 107 ten opzichte van het eigen vermogen? Laat me niet lachen! Als je dit soort dingen niet snapt kun je maar beter wat terughoudend zijn in je commentaar.
SjonnieTurk zegt
Ik ben met name grote Amerikanen liefhebber, maar sommige schele niet onderbouwde opmerkingen van sommige jongens hier is onterecht.
Die Jappaners maken degelijk wel autos waar je u tegen zegt.
Toyota’s dochter bedrijf is Lexus in geval dat sommigen dat vergeten waren.
En toyota zelf heeft zelfs machtige iconen zoals de Toyota Trueno Corolla AE86 of de Supra.
Een gezegde luidt “Get ya sh*t together”.
René zegt
@w0o0dy: ik baseer mij liever op cijfertjes die ik zelf heb gevonden. Het operationeel verlies was geschat op 1,3 miljard euro maar dat is inmiddels al opgelopen tot bina 4 miljard en zelfs daarvan weet men nog niet of dat niet hoger wordt.
By the way, doe niet zo hooghartig want je kunt wel leuke cijfertjes presenteren maar interpreteren gaat je wat moeilijk af. Meten is weten maar weet wat je meet. Als je dit soort dingen niet snapt, sprak het orakel. Wat is er nou moeilijk aan om te constateren dat Toyota voor het eerst in haar geschiedenis verlies draait en voor het eerst in de geschiedenis mensen moet ontslaan? Dan staat het water je dus aan de lippen anders hadden ze, voor Japanse begrippen, geen mensen ontslagen.
w0o0dy zegt
@René: jaja interpreteren gaat MIJ wat moeilijk af……
1) Ze ontslaan 0,32% van hun personeel en dan staat het water ze aan de lippen….
2) Ze maken al 70 jaar lang winst en hadden vorig jaar een record winst van bijna ongeveer 4 miljard euro per kwartaal en nu maken ze één kwartaal verlies en ze staan zo ongeveer op omvallen volgens jou…..
3) Ze hadden vorig jaar 30 miljard dollar in Cash!
4) Hebben een solvabiliteit (quick) van 0,86…..
Inderdaad rampzalige cijfers…. laat me niet lachen. Ze doen het op vrijwel ieder vlak net zo goed als Volkswagen AG en BMW AG…. staan die op omvallen? Ze keerden vorig jaar twee keer zoveel winst uit per aandeel als VW AG……
Ik denk dat we het verder niet hoeven te hebben over uit de hoogte doen…. jij snapt er getuige je onzin opmerkingen gewoon niet veel van. En ik hou me aan de feiten.
End of discussion.
Vive la FRANCE! zegt
Vervelend voor Toyota, maar goed, ze zijn nog wel de grootste en gemiddeld maken ze érg weinig verlies. Hopelijk zal door dit verlies van Toyota een andere autofabrikant (lees: PSA) het gat kunnen vullen ;)
René zegt
Nee, w0o0dy, helemaal niet einde discussie. Als je van een winst van 4 miljard naar een verlies gaat van 4 miljard dan sta je niet op omvallen, dat heb ik ook niet beweerd. Wat ik beweer is dat zelfs Toyota, die wereldwijd geroemd wordt om hun financiële status, de pijn sinds 60 jaar voelt. Dan te bedenken dat Toyota als geen ander merk al heel veel heeft geïnvesteerd in o.a. hybride techniek en toch de verkopen nu ziet teruglopen. Dat betekent dus dat ze niet veel meer kunnen doen dan fabrieken minder te laten produceren, mensen te ontslaan en duimen dat de economie weer aantrekt. Als je 30 miljard in cash hebt en je gaat daar op interen dan is ook Toyota’s geld een keer op….. Het is dus een situatie die zij, net als andere fabrikanten, niet onder controle hebben.
Nogmaals, met de historie van Toyota kun je er op reken dat mensen er van wakker liggen. Als de solvabiliteit geen probleem is of wordt dan zouden zij geen maatregelen hoeven nemen zoals het ontslaan van mensen. De balans van Toyota gaat veranderen. Doen ze niks dan gaat zelfs Toyota failliet. Zo simpel is het.
Blijkbaar ben je een kei in cijfertjes maar begrijpend lezen is iets anders…..