“You’re either with us, or against us”. In de automobielindustrie is de concurrentie moordend en daarom zou je autoverkopen misschien wel kunnen vergelijken met “the war on terror”. George W. Bush sprak op 20 september 2001 de woorden: “either you are with us, or you are with the terrorists”. Volkswagen houdt er een vergelijkbaar beleid op na, maar dan een iets mildere variant.
Bezoekers en leveranciers van de Volkswagenfabriek in het Duitse Kassel in Baunatal, komen met hun auto het terrein niet op als deze niet afkomstig is van de VAG groep. Een woordvoerder van de fabriek doet hier niet geheimzinnig over en erkent openlijk dat van werknemers en partners wordt verwacht dat zij in een auto van de VAG groep rijden. Zo niet, dan blijft de slagboom gesloten.
Het zou zelfs de normaalste zaak van de wereld zijn en geen specifiek Volkswagen fenomeen. Grote auto-onderdelen leveranciers zoals Bosch, hebben in het wagenpark verschillende merken auto’s, bestelbussen en vrachtwagens, speciaal voor de diverse automerken waar zij onderdelen afleveren.
De ondernemingsraad distantieert zich echter van deze handelswijze. Volgens de OR leven de Duisters in een vrij land een daar past een dergelijke benadering niet bij. Volkswagen moet er voor zorgen dat mensen uit zichzelf VAG auto’s willen rijden en niet omdat dit ze wordt opgelegd. (via: sueddeutsche.de)
kyanite zegt
Ik dacht dat ene AH al een tijdje dood was….
hugo KS zegt
Dit is een uiterste leugen, ik zelf heb hier rondgelopen en zag duidelijk dat er meerdere merken op het interne terrein zijn.
Rick zegt
Mag mijn MAN ook mee?
En Porsche dan? ;)
Citrofiel zegt
Het is vreemd, en niet van deze tijd. Maar het is wel goed voor te stellen. Je bent als autofabrikant een grote klant voor je leveranciers, dus van hen kun je wel vragen of ze jouw auto gaan rijden. Voor bezoekers wordt het al minder, want die kun je toch niet zomaar dwingen om VW te gaan rijden bij een bezoek aan de fabriek?
RRPhantom zegt
Waarom staat die Nissan Padflikker dan op de parkeerplaats?
Zoepie zegt
Toen ik als consultant voor Renault in België werkte mocht ik ook alleen maar op de parking buiten staan en niet in de parkeergarage.
Ik vind het persoonlijk belachelijk, maar ze willen natuurlijk niet dat je met inferieure wagens (dus alles buiten de VAG groep) de gemiddelde waarde op de parking naar beneden zou halen
;)
Rik3 zegt
‘Zoals bijvoorbeeld’ is een pleonasme en dus onjuist.
-edit: inderdaad een veelgemaakte (1,39 miljoen) fout-
Slaat natuurlijk nergens op dat je met een andere auto niet het terrein op mag.
Hoe kan het dat de ondernemingsraad zich ervan distantieert als het op hun eigen terrein gebeurt? Grapje misschien?
Mechanic zegt
Iets soortgelijks is bij Lancia ook hoor. Als het niet met Fiat te maken heeft, komt het ook de poort niet in. Bij DAF is dit trouwens ook geweest, met vrachtwagens van leveranciers ed. Dit is echter inmiddels afgeschaft.
lincoln zegt
en gelijk hebben ze ..
die anderemerkrijders hoef je toch nix goeds van te verwachten .. tuig ..
Noes zegt
Ze worden ook niet gedwongen een VW te kopen, ze komen alleen het terrein niet op met hun auto.
Jack zegt
Op de site van Autohaus wordt vandaag gemeld dat deze maatregel weer is ingetrokken. Dus graag voortaan wat meer research plegen, voordat je een bericht plaatst.
(db) zegt
‘Duisters’ :p
mashell zegt
In Wolfsburg kom je het terein niet eens op als de auto geen eigendom is van VW. Dus een VW medewerker met z’n prive VW mag er niet op.
Citrofiel zegt
@ Rik3; Je stipt het goed aan, maar maakt toch een fout. Het is een pleonasme als een bijvoegelijk naamwoord een eigenschap aanduidt die het zelfstandig naamwoord al bezit (bijvoorbeeld: “groen gras”). De fout van Autoblog, een begrip dubbelop noemen, noem je een tautologie. ;)
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/664/
Noes zegt
@ Rik3
Volgens mij is het een tautologie.
Citrofiel zegt
Is er nog één link die wél door het spamfilter heen komt, of is alles gewoon geblokkeerd… :roll: Heel irritant.
MichaelNizet zegt
Klopt, geloof dat het bij de FIAT group ook zo is(a)
Jan zegt
Je zou maar met een Opel dat terrein opkomen..
Vamos zegt
@ Michael schrijft:
Klopt, op het hoofdkantoor (Lijnden) mogen nu ook alleen maar FGA-auto’s op het terrein
Noes zegt
@ Citrofiel
Je was me net voor :P
Vive la FRANCE! zegt
Ik begrijp het op zich wel dat werknemers een auto hebben van het merk waarvoor je werkt. Maar om te zeggen dat alle bezoekers en leveranciers ook een VAG-auto moeten rijden, vind ik echt belachelijk!!!
Vive la FRANCE! zegt
De enige auto waarin ik me op dat parkeerterrein durf te vertonen, is een Bugatti!
papa zegt
Bij het hoofdkantoor van Opel/Saab/Chevrolet in breda is het beleid exact hetzelfde, de reden was dat er foto’s gemaakt konden worden van het gebouw en dan mocht er niet een auto op staan die geen GM product was.
saasken zegt
wat als je de fabriek wil bezoeken met een andere wagen dan en vw?
stel je voor dat je met de tijd enkel nog in je land met auto’s geproduceert in dat land mag rijden…
voor belgie wou dat dan audi, ford, en volvo en mss nog enkele andere
De Wonderslof zegt
“En ineens stond er voor de poort, een hele grote, mysterieuze, houten, Volkswagen Vento…”
Rik3 zegt
@Citrofiel en Noes: Zoals ik het heb geleerd, is het ene met twee verschillende woordsoorten en het andere met dezelfde woordsoort. Daarom twijfelde ik en koos vervolgens de verkeerde. Zo’n dingen vallen me altijd op en dan moet ik er wat van zeggen.
Jasper zegt
Hoe komt het dan dat ik een Nissan Pathfinder op de bovenstaande afbeelding zie?
papa zegt
Waarom zou het ook niet mogen, ik bedoel, het terrein is van VW en zij bepalen wat er gebeurt op dat terrein, nu weet ik wel dat er mensen moeten werken, maar als die geen VW rijden moeten die elders parkeren. (hoofdkantoor GM-NL idem) die parkeerplaatsen zijn overigens wel van VW (en GM) ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen.
Als ik een landgoed heb en bepaal dat mijn personeel alleen maar AMC Gremlin mag rijden wie houdt mij dan tegen…
Guido zegt
Gewoon lef hebben dan:P
Citrofiel zegt
@ Rik3; Pleonasme is ook werkelijk het enige grammaticale begrip dat ik ken, dus ik neem je niet kwalijk dat je het verkeerde woord koos. Grammaticale fouten ken ik wel, alleen de namen niet. Ik moest zelfs nog op zoek naar de benaming die dan wel goed was, nadat jouw fout mij was opgevallen. ;)
Solstice zegt
Dus als topman kom je ook niet verder dan een Bentley… Triest hoor. ;)
daan zegt
Rare jongens die germanen o0
Realhustler zegt
In Japan bij Mitsubishi Heavy Industries zijn er meerdere parkeer terreinen, en het parkeer terrein het dichtsbij is voorbehouden aan mitsubishi’s. Hoe het met leveranciers zit geen idee.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je eerste keus van je eigen merk is, en dat je pas een ander merk koopt als er goede redenen voor zijn. En dan moet je wat verder lopen.
Ik vind het eerlijk gezegd ook storend, dat bij mijn bedrijf zeer bescheiden leasebakken aan general managers gegeven worden en dat de eerste beste duitse vertegenwoordiger een 3x zo dure (voor nl begrippen dan) heeft.
Rick zegt
Oude foto misschien? daarom staan er andere merken auto’s op het terrein ;)
Jan zegt
Weet er dan iemand waarom er een Nissan vol op die foto staat… en wie weet wat er nog allemaal van andere merken geparkeerd staan die niet op deze foto staan
DafMaf zegt
Meneer van Doorne stelde het ook niet op prijs wanneer toeleveranciers niet in DAF-vrachtwagens reden. Dat vond men toen, in de jaren zestig, al een nogal strikte houding.
Mechanic zegt
Totdat de firma De Rooy ook met andere merken trucks ging rijden…
keesD zegt
Tsja… als je dan als leverancier een beetje ballen hebt zet je je levering voor de slagboom op de stoep… komen ze het daar zelf maar met hun VAG-mobiel ophalen…
michielh zegt
Hele dikke lol @ Wonderslof.
Ik zie het al voor me, een enorme houten VW waar dan stiekem ’s nachts 50 mannetjes met een opel-shirtje uit komen :’)
Esprit_de_Flandre zegt
Nou, als dat dan echt verplicht is…
Zoek de meest verroeste Golf die je kan vinden, met een gat in de uitlaat en iets dat constant rammelt als je ermee rijdt. eens zien of je daarmee op de parking mag….
frissegast zegt
bij FORD in Genk zouden ook enkel Fords toegelaten zijn op een bepaalde parking dacht ik
b0z4 zegt
Ik vind het wel grappig, sta je daar voor de controle post komt die vent… Sorry meneer u mag er niet in. Hoezo niet ?? U rijd geen VW waarom anders ?
Genotsknots zegt
Moet je toch een stukje lopen met je lambo
hans zegt
als ze dat bij mij doen zou ik meteen weer omdraaien en terug rijden.
debiele middeleeuwse gedachten
arjontje zegt
Nou wij zijn 5 jaar terug gewoon met onze opel de parkeerplaats op gereden daar. Werden niet tegen gehouden.
Zelfs een stukje terug voor de ingang van het gebouw stond een opel.
Ag ja zal wel komen dat ze een te grote voorraad hebben.
mettje zegt
Ben regelmatig met mijn BMW op het terrein gereden in de Passat fabriek te Emden; géén probleem!
el español zegt
Voor de mensen die opmerken dat er ook andere merken op de foto staan (zoals de Pathfinder) het gaat hier om een foto van de parkeerplaats. Deze autos staan niet op het fabrieksterrein maar juist ervoor. De maatregel geldt pas vanaf de slagboom. Een plek waar een gemiddelde werknemer, ook al rijdt hij VW, sowieso niet met z’n auto mag komen.
WieAndersDasAuto zegt
In deze harde crisis moet je er van alles aan doen om de verkopen te stimuleren.
Ben ook wel eens in Emden geweest. Daar stonden niet alleen VAG producten, veel meer.
Cantago zegt
Kom je aan met een Phantom, wordt je de deur gewezen:S
Had je nou toch maar doorgespaard voor die Veyron!
Jandepandaman zegt
Als – áls het verhaal al waar is…. Wát een stierenfecaliën is dit verhaal dan….
Citrofiel zegt
@ Jandepandaman; Huh? Als het waar is, is het bullshit? :?
TweetyV6 zegt
Duh,
Het management van Autoliv in Landgraaf reed ook Volvo (S&V40) toen men nog aan NedCar leverde.
Zijn redelijk gangbare praktijken
Citrofiel zegt
@ Tweety; Dat werknemers de daar gebouwde auto’s rijden, is wel te begrijpen. Al is het maar omdat ze er (iets) goedkoper aan kunnen komen, waarschijnlijk. Maar je kunt bezóekers van het gebouw toch niet dwingen je merk te gaan rijden? Dat vind ik een heel ander verhaal…
donaldduck zegt
Ik vindt het knap om met welke auto dan ook het bezoekers parkeer terrein op te rijden van VW. Deze is n.l. altijd tot de nok gevuld met auto’s van personeel.
Al kom je met een Pheaton, je zal op de stoep moeten parkeren.
Stelletje $#%^^&
JPM zegt
Wel grappig, de oud topman van VAG Pietsrieder (spelling?) reed in een Ferrari Enzo een Morgan en ander niet-VAG speelgoed.
Raptor zegt
@Citrofiel : “iets goedkoper” ?
Bij Ford krijgen de werknemers 22% korting. Ook voor familieleden. In 2003 was dat via lease zelfs 41%.
Raptor zegt
Dit is gewoon discriminatie. Je gaat toch ook geen bezoekers van een kledingfabriek zich vragen uit te kleden aan de poort als ze niet jou merk dragen!?
Peter - Italia zegt
@ raptor:
zo heel vreemd is het niet hoor.
Ik werk bij novarossi world s.r.l. (fabrikant van oa 3,5cc verbrandings motoren voor modelbouw) en ow wee als ik met een GRP/Picco motor op mijn auto race….
Dreier zegt
Goede zaak.
Het is een normale gang van zaken bij VW werken VW rijden.
Dat hadden wij hier ook eens wat meer moeten doen denk aan Phillips.
BSchmitz zegt
Er staat toch anders wel een Nissan Pathfinder links vooraan op de foto. Tenminste een echte auto op de parkeerplaats :P
de sjonnies zegt
Dit is geen nieuws, maar dit doen ze al jaren, onze Duitse vertegenwoordiger komt er echter altijd op door tegen de portier te zeggen dat ‘ie op een geheime missie voor Volkswagen is met de nieuwste Volkswagen -C5 mit hydraulik anlage, er wordt dan gelachen en staat er een Fransman tussen de Duitsers op de parkeerplaats.
@ mettje idd Emden is Wolfsburg niet, in Emden doen ze niet moeilijk
Dennis zegt
Of heeft VAg twijfels over hun eigen produkten? Zijn ze bang dat de werknemers kwalitatief beter auto’s gaan rijden.
Twee keer een VAG produkt gehad en 2 keer was het K.. met peren. (Audi A6)
Dus nooit meer een VAG (wan)produkt voor mij.
Bas zegt
Goed lezen of je ergens in de arbeidsvoorwaarden iets terug vindt over een stikker op de achterruit…iets met een bepaalde vinger :)
john zegt
Eigenlijk moet dat overal zo zijn dan kunnen ze wat meer auto’s verkopen
VW Lover zegt
Errug oud nieuws. Ik ken verschillende bedrijven die 3 merken auto’s hebben rijden omdat ze voor BMW, Merceded EN Audi rijden. En inderdaad: je komt/kwam er niet in!
Maarten G zegt
Echt belachelijk. Hoe kan je nou normaal handel drijven met dit soort kinderachtige grapjes. Aan leveranciers hebben ze veel meer dan 1 Golfje meer of minder.
topless zegt
Als je onaantrekkelijke auto’s bouwt, moet je mensen wel dwingen er een te kopen. Aldus geschiedde. Dat maakt het wel moeilijk om aan goed personeel te komen. Waardoor de kans op aantrekkelijkere auto’s in de toekomst ook verkeken is. Vandaag zag ik overigens een Scirocco moedwillig over een duif heen rijden die niet vlug genoeg aan de kant ging (een claxon zal wel niet tot de standaarduitrusting behoren). Waarmee het slechte imago van van de VW rijder weer eens werd bevestigd.
doba95 zegt
Volgens mij geldt niet voor bezoekers en staan deze op een apart parkeerterrein. Voor werknemers is het wel van toepassing. Op zich is een bepaald parkeerbeleid niet vreemd. Heel veel bedrijven, en dan met name internationale bedrijven, hebben een parkeerbeleid waarbij er gescheiden geparkeerd wordt. Bezoekers staan ergens anders dan medewerkers. En voor een automobielfabriek lijkt het mij logisch dat je vast personeel in je merk laat rijden. Anders doe je toch niet goed als fabrikant.
wilco faber zegt
Wederom een bewijs dat VW een merk is wat veel teveel blabla is en te weinig echt emotie kent. Ben blij dat ik er niet werk, ik zou mn bmw niet wegdoen voor zo n merk.