Na 20 jaar afwezigheid keert Alpina weer terug naar het circuit. En hoe! Het afgelopen jaar hebben de specialisten van Alpina de toch al niet misselijke Alpina B6 omgebouwd tot FIA GT3 specificaties. En dit is het resultaat.
Dit racemonster beschikt over een 4.4 V8 met compressor die maar liefst 530 pk en 725 Nm levert. Alpina zal dit jaar met 2 fabrieksauto’s deelnemen aan het FIA GT3 kampioenschap. Andere auto’s die daaraan deelnemen zijn de Aston Martin DBRS9, Lamborghini Gallardo GT3, Jaguar XKR GT3 en de gloednieuwe Audi R8 LMS. Uiteraard is de nieuwe Alpina B6 GT3 ook beschikbaar voor klanten met een dikke portemonnee. (via: ring1.de)
Nach 20 Jahren feiert ALPINA mit dem BMW ALPINA B6 GT3 sein Rennsport Comeback in der FIA GT3 Europameisterschaft – einer jungen Rennserie, in der Sportwagen von 12 berühmten Automarken wie zum Beispiel Aston Martin, Ferrari, Lamborghini und Porsche gegeneinander antreten.
Nach 20 Jahren feiert ALPINA mit dem BMW ALPINA B6 GT3 sein Rennsport Comeback in der FIA GT3 Europameisterschaft – einer jungen Rennserie, in der Sportwagen von 12 berühmten Automarken wie zum Beispiel Aston Martin, Ferrari, Lamborghini und Porsche gegeneinander antreten. Auf Basis der BMW 6er Reihe hat ALPINA ein Rennsportgerät für den Breitensport entwickelt, das auch Kunden, Sammler und Rennteams erwerben können. Für fulminanten Vortrieb sorgt der aus dem BMW ALPINA B6S bekannte 4,4 l Kompressormotor mit 530 PS und 725 Nm Drehmoment.
Nach Fertigstellung des ersten BMW ALPINA B6 GT3 fand vor wenigen Tagen der Roll-Out statt. Bei Temperaturen um den Gefrierpunkt debütierte der Rennwagen und meisterte über 300 km bravourös. “Wir waren überrascht, wie problemlos der Roll-Out verlaufen ist”, kommentiert Firmenchef Andreas Bovensiepen die Jungfernfahrt, die er sich mit Claudia Hürtgen teilte. “Fühlt sich aufgrund des niedrigen Schwerpunkts eher wie ein Formel-Auto als ein Tourenwagen an”, so der erste positive Eindruck. Die nächsten Abstimmungsfahrten stehen in dieser Woche in Frankreich an, bevor der B6 GT3 auf dem Autosalon in Genf Anfang März erstmals der Öffentlichkeit vorgestellt wird.
ALPINA selbst wird zwei Fahrzeuge in der FIA GT3 EM einsetzen. Aktuell laufen Gespräche mit interessanten Persönlichkeiten des Automobilsports, um die vier Fahrerplätze zu besetzen.
Geplant ist, Fahrzeuge an Kundenteams zu verkaufen, die sowohl in der FIA GT3 EM als auch bei nationalen GT3 Rennen in Belgien, Brasilien, Deutschland, England, Frankreich und Italien sowie bei der VLN-genannten Langstrecken-Rennserie auf der Nürburgring Nordschleife und bei diversen 24h Rennen eingesetzt werden können.
dekster zegt
Heb geen flauw idee hoe snel deze zal zijn…ik hoop, maar vrees ervoor dat deze porsche’s zal verslaan.
dekster zegt
(Mag een GT3 auto ABS hebben, zo knullig)
DRIVR zegt
Hier wordt geschiedenis heschreven: Alpina terug in de racerij.
En ze blijven zelfs trouw aan hun “performance through torque”.
Knap.
roberto zegt
Hoeveel van die Alpina B6’en rijden er eigenlijk in NL? Zover ik weet rijd er 1 in Gorinchem, een donkergroene.. Iemand anders suggesties?
Emerald Green Jag zegt
Lekker? nou nee!
Dit is een blik met taartschep voor, kinderwagenbeugel en grashark achter.
just my two pennies…
The Apple zegt
Wat een smakelijke auto!
Heerlijk!
Prachtig!
Bmw!
Love it!
JA!
Een betere ontwerper zegt
Nogal NFS gehalte in de bodykit en die enorme spoiler brengt het hele visuele uit balans voor mij.
Cantago zegt
Dit wordt echt een wedstrijd tussen de vetste auto’s, maar dan allemaal op anabolen!
Ik ga dit seizoen echt volgen, wat een snoepwinkel zeg:P
Harm zegt
Waarom maken mensen zich hier nou meteen weer zorgen om de “looks” dat is totaal niet het gene dat hier speelt. Belangrijk is dat deze wagen als een kogel over de circuits heen vliegt!
Een betere ontwerper zegt
@Harm: omdat de looks aanwezig zijn, we zien dat ding toch? En ik maak me geen zorgen om hoe ie eruit ziet, ik vind het gewoon niet zo mooi.
Citrofiel zegt
Ze komen nu pas met een raceauto op basis van de 6… Ach, in de racerij doet een nieuwe modelserie er wat minder toe, zullen we maar zeggen.
@ dekster; Je hoopt en vreest… Beetje tegengesteld, niet..? En hoe kom je aan dat ABS?
Jaapie zegt
Bremse: Mit ABS
handige harry
Citrofiel zegt
@ Jaapie; :oops: Had wel even in de tekst gezocht, het persbericht doorgezocht, maar het plaatje had ik even overgeslagen… Domdomdom.
jasper zegt
damn wat lelijk!:P
Gnermo zegt
Ik denk toch echt dat deze niet kan tippen aan de Audi’s!
Jaapie zegt
@Citrofiel hehe, het zij u vergeven
dekster zegt
@Citrofiel
“vre·zen vreesde, h gevreesd 1 bang zijn voor: we ~ het ergste 2 ontzag hebben voor: God ~”
en
“ ho·pen hoopte, h gehoopt hoop hebben, graag willen; wensen”
DM zegt
Kompressor?
Citrofiel zegt
@ Jaapie; Mijn dankbaarheid is niet in woorden uit te drukken. ;)
@ dekster; Dus je bent er bang voor, en je wilt het graag. Nog steeds tegenstrijdig. Je zoekt graag je grenzen op, begrijp ik hieruit? :P
Scirocco zegt
Hij is lelijk, omdat hier niet de looks, maar de prestaties belangrijk zijn, het is niet om een schoonheidswedstrijdje te winnen, maar een R-A-C-E ! ! ! F1 cars zijn ook niet ontworpen om mee te doen aan miss (car) universe!!!
jamesBROWN zegt
Hij is wel cool, maar ik vind het uiterlijk niet zo heel spannend… En natuurlijk jammer dat er geen getunede V10 in zit, maar dat zullen wel regeltjes zijn of zo.
robbie zegt
@DM, ja? Is dat zo raar? Je weet wel een compressor oftewel supercharger:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roots_compressor
dekster zegt
@Citrofiel
Tip: ga slapen :P
Een andere zin: “Ik hoop op een dag de lotterij te winnen, maar vrees dat dit niet zal lukken”
jamesBROWN zegt
En wat lopen jullie nou te zeiken over looks?
Sommige autos zien er nou eenmaal beter uit dan dan anderen, da’s een mening en dat mag je best zeggen…
Bijvoorbeeld :P
Citrofiel zegt
@ dekster; Ah, die zin begrijp ik! Maar volgens mij moet er, als je eenzelfde constructie als in die zin wilt hebben, wel een ontkenning in je zin staan, en een tweede mogelijkheid. In je voorbeeldzin wordt er gehoopt op iets positiefs, en gevreesd voor iets negatiefs. In jouw zin hoop en vrees je hetzelfde…
Klassiekerrally zegt
Holy cow! Waar gaat die spoiler met dat auto’tje heen?!
patrickdelsol zegt
Dit wordt voor mij een klasse om in de gaten te houden. Komt vast wel voorbij op Eurosport neem ik aan.
N!SS@N zegt
Leuke specs maar
Wat
Een
Gedrocht!
MDA zegt
bruut ding… En niet zo zeuren om de looks en de afmeting van de taartschep achterop: dat hebben alle GT3 wagens. Ik ben wel benieuwd.
Dan hebben we straks in die klasse Audi (R8 GT3), Prosche GT3 R, corvette, Ferarri F430, Aston Martin en Lambo en nog een paar anderen… dat wordt wel mooi in 2009.
q-oekje zegt
dus als ik het goed begrijp doen ze mee in de auto van 20 jaar terug
ik dacht al is dat niet dat groene ding uit die serie van de thunderbirds
)
CSL zegt
Ik had als basis echt een M3 genomen!
aar dit is ook een prachtige kanon.
spykerboy zegt
mmhmm lekker, hoeveel mag ie kosten? ik voel er wel wat voor om te rijden in een kampioenschap:P
BmwMPower zegt
Ik zou verder racen met die M3 van Brabham :)
Emerald Green Jag zegt
@q-oekje
GEWELDIG! :-D
DNZ zegt
… en als er niet geraced word kan ie altijd nog als sneeuwschuiver gebruikt worden!
RS zegt
Het is wel het lelijke eendje van het deelnemersveld, damn ugly. Maar wel een mooie aanvulling op de competitie.
Timmie zegt
@ dekster:
Vrees dat ie Porsche zal verslaan??? So what!!!
jurrian zegt
Lol @ q-oekje.
ik denk dat zoals het er naar uit ziet geen fabrieksteam zal zijn en dat porsche zich helemaal geen zorgen hoeft te maken. Maar deed BMW zelf ook niet mee in de GT3 met de M3?
Vinny_93 zegt
Lepel die V10 er weer in, maak m zwart, doe er een normale bodykit onder, zet er M6-velgen onder, en je hebt de ideale M6. Oh, is dat niet de bedoeling?
GerreLekker zegt
Zelfs in de race is een 6 spuuglelijk, maar ’t zal wel vooruit gaan…
Bas zegt
Een hele goede ontwikkeling dat er zoveel mooie en begeerlijke sportwagens in race trim meedoen aan de GT3 klasse. Als we wikipedia mogen geloven zullen deze auto’s allemaal meedoen:
Ascari KZ1-R
Aston Martin DBRS9
Audi R8 V10 GT3
Chevrolet Corvette Z06.R
Dodge Viper Competition Coupe
Ferrari F430 GT3
Ford GT GT3
Ford Mustang FR500GT3
Jaguar XKR GT3
Lamborghini Gallardo GT3
Morgan Aero 8 GT3 (!?!?)
Porsche 997 GT3 Cup S
Verder is net ook de BMW GT2 M3 gepresenteerd! (http://www.drivers-republic.com/first_look/news/details.cfm?articleid=2e1e61dda66243a6af501e62ec60d8c2)
Ik hoop dat dit pk geweld ook op mainstream tv kanalen te bewonderen is!
Gr
Ramshoek zegt
De wagen ziet er idd indrukwekkend uit. Maar of hij in staat blijkt een Porsche 911 GT3, Lambo Gallardo of wat dan ook te verslaan, hangt enkel af van de coureur.
Voor aanvang van het seizoen worden alle wagens door onafhankelijke coureurs getest, worden de (te) snelle wagens iets afgeremd met een plak lood of door het verhogen van de wagenhoogte of dergelijke maatregelen.
Mocht een wagen tijdens het seizoen alsnog te snel (of te langzaam) blijken, dan kan de internationale organisatie (SRO) alsnog besluiten tot maatregelen.
Op die manier heeft het dus geen zin om een fortuin uit te geven aan de verdere ontwikkeling van een GT3 hetgeen de kosten spaart.
Daarbij geld er nog een maximum prijs voor een GT3 (tonnetje of 2 á 2,5 ?).
Tot slot; de wagens mogen niet ingezet worden door fabrieksteams (kleine constructeurs als Alpina uitgezonderd) en in het Europees kampioenschap worden professionele coureurs zelfs geweerd. Die gaan maar naar GT2 of GT1.
Het heeft dus geen zin om de laatste tienden van seconden uit het ontwerp te peuteren. Wel is het belangrijk een wagen te bouwen die constant presteert en aan het eind van de race nog even snel is als aan het begin. Ook is het belangrijk een wagen te ontwikkelen die op snelle banen net zo goed is als op langzame.
Yellomello zegt
pffffhhhhhhh…. als ik aan Alpina denk zie ik mooie oude BMW’s met een dikke motor, niet een felgroene voorzien-van-ERG-GROTE-spoiler raceauto. Wel ben ik benieuwd hoe dit ding presteert. Ik geef deze wagen dus het voordeel van de twijfel.
M-lover zegt
dikke bak, no doubt, maar net ietsje te veel tupperware, doe gewoon zoals vroeger, leuke uitbouwkapjes, kleuraccenten en een dikke motor…
benieuwd wat ie doet ;)
Guido zegt
Well, I like it!
dekster zegt
@Timmie
‘k zou misschien eens lezen over wat ik en citrofiel het hadden.
MrSelected zegt
Leuk! Go ALPINA.
Dat wordt weer kijken. :)
hupke zegt
Hell yeah
///M zegt
de r8 wint de look-prijs :P