Oh oh, de nieuwe economie is nu echt de oude aan het overnemen. Afgelopen maand zakten de autoverkopen in de VS wederom verder weg, met als gevolg dat China zichzelf voor het eerst de grootste automarkt ter wereld mag noemen.
Mede dankzij ingestorte verkopen van GM (-49%), Chrysler (-55%), Ford (-40,2%), Toyota (-34,4%) en Honda (-27,9%) verschenen er afgelopen maand in de VS bizar weinig nieuwe auto’s op de weg: zo’n 668.000, het laagste aantal sinds januari 1963. Ondertussen mocht China 790.000 auto’s op kenteken zetten.
We mogen aannemen dat de meeste hiervan ook blijven rijden, aangezien ze daar tegenwoordig ook auto’s maken die niet na een drempeltje uit elkaar vallen. Berg je dus maar voor wederom hard stijgende benzineprijzen, want China gaat als een trein. (via automotive news)
KamerOlifant zegt
Het is ongelofelijk in welke mate de media de wereld heeft geschaadt.
Omdat zij roepten dat niemand nog auto’s zou kopen vanwege de crisis.
Gevolg is dat miljoenen mensen nu geen nieuwe auto kopen, puur omdat ze in hun krantje of op hun favoriete TV zender hebben gezien of gehoord dat mensen geen auto’s meer kopen.
Het moet de mensen duidelijk worden dat je gewoon lekker je ding moet blijven doen, grote investeringen voor de rijken onder ons zijn misschien niet geheel verstandig, omdat je het nu sneller verliest. Maar Jan Modaal moet gewoon lekker z’n nieuwe auto kopen.
Die laatste zin moet de media gaan roepen, misschien kunnen ze dan nog de schade herstellen die ze zelf hebben aangericht.
KamerOlifant zegt
oh… roepten moet riepen zijn…
Gnermo zegt
Helemaal met KamerOlifant eens, ik heb zelf nog weinig van deze “Kredietcrisis” gemerkt in mijn portoomonee.
johnny t-jet zegt
Nou , de credit crisis is niet ontstaan omdat de media allemaal dingen gingen roepen.
De geldkraan naar Amerika is dicht . De geld persen doen het niet meer .
Voor amerikanen is het niet zo verkeerd even pas op de plaats maken , veelal uit zich dat dan in helemaal niets en dat is ook niet goed.
Emerald Green Jag zegt
KamerOlifant:
Eens met je betoog! Alleen denk niet dat de media je suggestie zal overnemen. Zij hanteren de gulden regel:”If it bleeds, it leads!”, wat eigenlijk inhoudt dat de media grossier is in slecht nieuwe (maken), omdat ze vinden dat alleen ellende verkoopt, kijkcijfers ophoogt en daarmee sponsoren tevreden stelt (voor commerciële zenders).
De mensen die bevattelijk voor al deze drama praten elkaar, met veel plezier gevoed door de media, de crisis in.
Gezonde nuchterheid in deze is zeker geboden!
De enige symptomen die daarwerkelijk gevolgen zijn van het instorten van de financiële markt-as-we-knew-it is dat (gezonde!) bedrijven moeilijker of geen overbruggingskredieten of exportkredieten krijgen, waardoor er problemen ontstaan in de gehele keten. Banken houden hun hand op de knip en dat is niet goed voor de economie.
Verder is door het lemmingengedrag op de beurs ook een aantal van onze pensioenbedrijven in moeilijkheden gekomen (90% of minder dekkingsgraad ipv de verplichte 105% of meer) waardoor er tijdelijk minder kapitaal is om de pensioenen op langere termijn te garanderen. Met als gevolg dat nu de premies omhoog gaan, maar de hoogte van het uit te keren pensioen niet.
Maar goed, weer terug naar de auto’s ;-)
Doordat bedrijven in problemen komen kunnen ze minder goederen bestellen, wat weer niet goed is voor import/transito/export, waardoor minder vrachtverkeer aanwezig is op de Nederlandse snelwegen.
KamerOlifant zegt
@johny t-jet:
Nee, het klopt dat dit niet de oorzaak is van de kredietcrisis, maar het klootjesvolk neemt over het algemeen klakkeloos over wat de media zegt, hierdoor wordt het verergert en gaan gewoon zoveel bedrijven nu plat.
Het is zaak dat het geld weer gaat vloeien, koop je bij wijze van gewoon ziek..
Bovendien is het nu ook aantrekkelijker om een auto te kopen, want de prijzen zijn ook sterk gedaald.
Ottoface zegt
ik denk dat in eerste instantie bedrijven minder autos kopen en niet de burgers
JeMoeder zegt
Heeft het planmatige communistische kapitalisme het dan nu gewonnen van het hebberige en met name op zelfverrijking gerichtte westerse kapitalisme, is er weer een muur gevallen?
johnny t-jet zegt
Waarom de Media ???? , die meldt in goede tijden toch ook dat het interessant is om vele dingen te doen omdat dat de gouden tijden eraan komen. Het omgekeerd evenredige en zo hoort het. Dat is journalistiek.
Daarnaast kan de gemiddelde burger heel goed inschatten wat zijn positie is , onafhankelijk van de media. Mensen zijn intelligent genoeg in deze.
Dat er nu een overreactie is evident, dat komt wel weer goed. Pas op de plaats, dit is een fantastiche periode kortom.
Zo konden WIJ toch niet doorgaan. (denkt u ook eens aan de woning bussines)
johnny t-jet zegt
Kamerolifant ,, zie nu je reactie , dank voor het feit dat je ook mij klootjes volk noemt. Denk , zoals gezegd , dat de gemiddelde mens heel goed kan inschatten wat te doen, met nu zeker een overreactie. Tijd om na te denken .
We hebben met zijn allen nogal een partij schulden…….en de banken doen ff niet meer jouw nog meer te geven….
De gemidd.auto is toch gefinancierd ….
johnny t-jet zegt
In de economie is het zo dat als we met zijn allen , ook de overheid, alle schuld zouden aflossen er geen geld meer bestaat .
Mischien hebben we , met name de VS, dit iets te goed begrepen.
thom zegt
Crisis: media of VS die 3 keer zijn BNP aan leningen heeft uit staan.
Duidelijk: media The bastards !!!
Tja auto’s worden doorgaans gefinancierd, en dat is nu een beetje lastig zeker in de States.
790.000 op 1,6 mld of 35.000 op 16 miljoen, nog ff 5 keer zoveel auto’s verkopen en ze zitten op ons niveau :)
thom zegt
@ Jhonny T-jet
“We hebben met zijn allen nogal een partij schulden”
Beetje maar ;) Japan doet et wat dat betreft ook erg goed met een staatsshuld van +- 200% van BNP
johnny t-jet zegt
dat zijn cijfers , en die hebben ook geen droog brood meer.
Citrofiel zegt
Hard stijgende benzineprijzen? De olieprijs was de afgelopen tijd juist gedaald omdat de vraag uit China afnam/tegenviel. Met die auto’s zou dat opeens veranderen? Niet in al te sterke mate, denk ik.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik ben het eens met het verhaal van KamerOlifant, met 1 toevoeging: ‘in Nederland’!
In de VS is het duidelijk: als men. een auto koopt is dat 99% van de keren op krediet, waarvan 80% dat later niet terug kan betalen.
In NL was er in het begin de hele ‘waait het wel of waait het niet over discussie’. Met wat meer subtiliteit uit de media was het consumentenvertrouwen een stuk minder geschaadt…
Daar ben ik 100% van overtuigd!!
Super zegt
@KamerOlifant
Zou jij een nieuwe (of andere) auto kopen als je wist dat het bedrijf waar je voor werkte verliezen aan het maken was?
thom zegt
@ Super
Tuurlijk is handig, nog ff laatste spaarcentjes uitgeven aan die nieuwe pc. Tot je baas gaat snijden in et personeelsbestand en er een leuke brief op de deurmat ligt. Heb iig een nieuwe pc ;)
Plof@ zegt
Nog maar net geleden dat China opeens meer auto’s kocht dan Duitsland (rond 2000), toen meer dan Europa en nu meer dan de VS!
Al met al toch een kliene opsteker voor de veelal Europese en Amerikaanse merken toch. De Chinese merken lopen hier nog niet al te best gelukkig.
Vive la FRANCE! zegt
Dit is echt slecht nieuws: er worden steeds meer auto’s verkocht in China, terwijl de benzine opraakt. Dit zorgt niet alleen voor hogere benzineprijzen, maar ook zal de benzine eerder opraken en wordt het milieu alleen maar meer vervuild. Tijd voor een oplossing!
Wat ik trouwens niet snap als ik naar die enorm gedaalde verkopen kijk (-50 % !), waarom? Waarom worden er zo gigantisch veel minder auto’s verkocht, ik begrijp best dat sommige mensen minder geld hebben, en dus ook geen auto kopen. Maar de meesten merken er toch vrij weinig van? Hier in Nederland tenminste merk ik er weinig van, auto’s worden door de crisis alleen maar goedkoper, en dus aantrekkelijker voor ons? Zie ik het nou verkeerd?
KamerOlifant zegt
@Super:
Als ik een nieuwe auto van m’n spaarcenten koop, zou ik ‘m zeker halen.
Zou ik een nieuwe auto met een lening kopen, dan ligt het eraan wat mijn maandelijkse premie zou zijn. Als het bedrijf waar ik werk failliet zou gaan, wil ik niet dat ik dankzij een hoge premie persoonlijk failliet ga, de uitkering die je krijgt is namelijk lager dan je normale salaris. Ik zou de risico’s afwegen, en waarschijnlijk lekker mijn nieuwe auto ophalen…
Timmy zegt
@Kamerolifant: Zou toch niet te hard roepen met:”je ding blijven doen”. Bij ons op het werk is er een bouw tussen uit gevallen. De volgende zit nog te wachten op zijn vergunning. Dus ik zit nu toch al week thuis omdat er geen werk is. Terwijl er andere gasten echt al de volle 3 weken thuis zitten. (diegene die altijd komen werken krijgen nu voorrang). Bouw viel er ook tussenuit puur door de crisis en mensen het niet meer kunnen betalen. Daar sta je dan als gast. Thuis blijven tot het beter weer is en gestart kan worden met onderhoud en reparaties. Want daar hebben we dan weer belachelijk veel werk in, maar is het weer te koud en te nat.
Ik weet het klinkt weer als:”het is ook nooit goed voor die mannen in de bouw.” Maar het is wel de kei harde realiteit. Er zijn in Brasschaat al 2 (veronderstel schat rijke Nederlanders) die alles kwijt zijn. Puur door die crisis. 1 dervan had zelfs al nieuwe bedrijfspanden gekocht en een ander huis. Gaat allemaal niet door want der is niks meer.
Matt zegt
De media hebben het weer gedaan. Wat moeten die dan doen eigenlijk?! Gewoon alleen maar melden wat voor weer het gaat worden, hoe AZ en Ajax hebben gebald en maar gewoon niet scrhijven dat Fortis, of de Royal Bank of Scotland, of heel IJsland bijna failliet gaat? Wat een dom simplisme, excusez le mot.
Timmy zegt
Ow, nog even kleine kanttekening. Bij ons in de buurt zit er een hele hele grote bouwmatrialen handelaar die ook eigen betoncentrale heeft. Heeft normaal 30 eigen mixers en dan nog hoop kleine zelfstandige die voor hem rijden. Reden 2weke geleden nog maar 7 mixers rond. Al de rest stond gewoon thuis. Overuren opnemen, geen werk voor allemaal.
De bouwmatrialen afdeling hetzelfde laken een broek. Bellen voor vracht zand en vracht stenen, staltons … stonden tegelijkertijd 2 camions om te lossen. De ene sneller gelost als de andere, gewoon rustig op straat gaan staan en boterhammetjes opeten. Voor de rest toch niks te doen.
Als gewone man moet je toch ook wel degelijk tikkeltje opletten met wat je doet. Heb eind oktober ook nieuwe Berlingo gekocht. Gaat allemaal wel, en nee niet op krediet. Maar toch, als je nu 3 maand later thuis zit. Toch kei harde realiteits check.
Franco zegt
@Timmy,
Gelukkig een normale en bovenal realistische reactie van je!
Dit i.i.t. die van ‘KamerOlifant’… :roll:
De Tering naar de Nering zetten heet dat!
Voor gaat het nog net goed, maar inmiddels wel 50% minder werk! En dan ben ik blij dat ik die W140 nog niet gekocht had!!! En ik weet niet of die ook op korte termijn zal komen (bijtelling omhoog van 15 naar 25 jaar)!!!