Wij zijn nog lang niet uitgekeken op de Ferrari F430 (en ook nog niet op de 360 overigens), maar toch staat de opvolger (in dit geval letterlijk) al te trappelen om ons te verbazen met nog betere prestaties. Tenminste daar gaan we vanuit, want we hebben nog niets gehoord over de prestaties van de F450.
Als de modelnaam klopt moeten we een 4,5 liter groot blok onder de motorkap verwachten, zeer waarschijnlijk weer een V8. Om wat afstand te creëren met de California krijgt de F450 een behoorlijke vermogensstijging. Die is niet alleen te danken aan de grotere motorinhoud, maar volgens topspeed.com kan het blok van de nieuwe F450 straks 10.000 tpm draaien.
Tot de onthulling of een lek bij Ferrari moeten we gissen of dit waarheid gaat worden. In oktober wordt de nieuweling onthuld en in januari 2010 worden de eerste exemplaren aan klanten uitgeleverd. (Ferrarichat, via Jalopnik)
gerjan zegt
10.000 tpm dat klinkt vast wel mooi :)
Lout zegt
10.000tpm, lekkerrrrrrr :-D
Racer X zegt
Pas als het design niet verkloot wordt, word ik enthousiast…
cas zegt
ik begin met sparen…
10.000 rpm…heb je in NL maar 2 versnellingen nodig…hooguit
guzmann zegt
Jeetje, die liters blijven maar stijgen. Zo waren toch zo “groen” bezig?
;)
Erik zegt
10.000 rpm is zeker relaxed en een mooi geluid. En zal vast wel weer een prachtige wagen worden.
om onze verbazen moet om ons te verbazen
Jesper zegt
Ik was een grotere fan van de 360 dan de F430, laten we hopen dat de F450 me naar de dealer weet te lokken. Misschien een aantrekkelijk instappertje? :P
Ben ook erg benieuwd naar de eerste geluidjes van die 10.000rpm :D
Paar dingetjes toch wouter:
“…om onze verbazen …” – om ons TE verbazen, misschien?
“…kan het nieuwe F450…” – DE nieuwe F450, neem ik aan? ;)
Jesper zegt
@ guzmann: Met een grotere cilinderinhoud kan op de snelweg bij een lager *ahum* toerental worden gereden, waardoor het verbruik afneemt :P ;)
EJS zegt
Dit zou wel relaxt zijn, 10.000 rpm klinkt geweldig. Wordt wel echt een hardcore auto dan, niet iets om dagelijks in te rijden.
AutoGeek zegt
Oeh, heerlijk. Ik vind het geluid nu al mooi van de F430, maar bij 10.000 rpm klinkt hij vast nog lekkerder :D Kan niet wachten!
BAAP zegt
damn man….10.000 toeren is nogal wat!! hahaha zal wel weer heerlijk gaan klinken!
(als het allemaal waarheid wordt)
Mikeee zegt
nice nice ik hoop dat ze er wat knaps van maken
en die moter gaat zeker mooi klinken met 10 000 toeren
maar de nederlandse overheid zal dan wel weer wat verzinnen toeren belasting ofsow want zo zijn ze
robbie zegt
@guzmann, maar het nieuwe blok zal direct ingespoten zijn en gekoppeld aan een DSG-bak, dat zal er voor zorgen dat het verbruik drastisch lager zal zijn.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/18/welke-nieuwe-modellen-heeft-ferrari-in-de-pijplijn
ferrenzi206 zegt
goed klinken jaja dat doen veel ferrari’s, maar ik denk dat ze met deze nieuwe auto prestaties gaan halen waar we van gaan verschieten denk ik
EJS zegt
@Mike
ik weet niet hoor, maar toerenbelasting zou de meest onzinnige belasting ooit uitgevonden zijn, dan zouden Amerikaanse V8’s goedkoop worden.. en Wat zuipt er nou echt veel vaak? juist ja..
Bovendien krijgt de overheid bij zo’n f450 wss toch al genoeg in ’t laatje, denk maar niet dat die een a-label krijgt, om nog maar te zwijgen over de schandalige hoeveelheid bpm die je toch al betaald over een auto in die prijscategorie!
Mika_Hakkinen zegt
Als ze nou ook nog is een MOOIE auto er om heen maken. Een echte Ferrari dan word ik weer blij.. de f430 is echt niet mooi..
Josje zegt
ze gooien er gewoon KERS in….
tenminste… dat is wat ik eigelijk verwacht. Technieken vanuit de F1 doorvoeren in straatauto’s.
Jip zegt
De zuinigheid komt uit directe inspuiting denk ik.
Vinny_93 zegt
De F430 is al jaren mijn favoriete auto, en ik hoop dat het design de F430 eer aan doet.
freek zegt
Komt die 4,5 liter motor dan in de body en op t onderstel van de F430?
Ik vind de 430 wel mooi, maar aan de andere kant is hij ook wel een klein beetje veroudert al, ferrari mag wel weer eens een nieuwe 8 cilinder maken met wat nostalgisch ferrari gevoel.
edgar zegt
Bij een heleboel merken lopen de nieuwe ontwerpers in en uit maar er is in elk geval 1 merk dat een nieuwe ontwerper nodig heeft en dat is Ferrari!! man wat maakt die firma de laatste jaren gedrochten!! 360 was 10x mooier dan die F430! en nog liever een 250GT Die zijn pas mooi!
jamesBROWN zegt
@EJS: True, alleen is de overheid die jij je voorstelt niet zo inhalig als die van NL.
Voor nederland zou gelden: je betaalt meer als je veel toeren maakt; en als je in een pruttelende V8 rijdt verandert er niks.
Ontopic: Kom maar op met die F450 (en 450 Scuderia; dat wordt pas feest bij 10k rpm!)
robbie zegt
@freek, nee de F450 wordt een compleet nieuwe auto. De F430 had trouwens wel (zo goed als) hetzelfde platform als zijn voorganger, de 360 Modena.
Panamera zegt
Als hij maar niet als een hoogtoerig scootertje gaat klinken
DRU zegt
10.000 rpm! …
Oeps, ik denk dat ik even een schone onderbroek moet gaan aandoen.
En als ze met wat meer beleid en finesse de details met de rest van de lijn van de auto integreren vraag ik een zwarte F450 ten huwelijk.
Wouter zegt
10.000 rpm…
Dat is maar 600 meer dan een RX8. ;-)
Oké, Ferrarie is iets hoger in status dan een RX8…
Een betere ontwerper zegt
Als hij maar niets gemeen zal hebben met de California GT, de aziaat onder de Ferrari’s. (als in, je kan het label afplakken en niemand die weet wat het dan is)
RenesisHP zegt
@Wouter.
Je meent het. :lol:
Ik vind die toerenbelasting wel heel erg eng klinken. :shock:
10.000 toeren moet ik echt nog zien. Daarvoor heb je een behoorlijk speciaal blok nodig. Dat kan Ferrari wel, maar toch is het heel moeilijk duurzaam te maken.
Dus ik twijfel nog even verder.
NLBUURMAN zegt
@ Wouter,
een RX-8 heeft dan ook wel een heel ander type motor, maar het gaat even om het idee….
zou me trouwens niets verbazen als er een v10 in ligt… 4.5 liter v10 is best mogelijk.
Pee Wee zegt
Allemaal speculaties, de toekomst zal het uitwijzen.
phantom zegt
idd ja de f430 lijkt in mijn ogen nog maar ”’nauwelijks” op de markt, misschien komt het door al die tests met de scuderia de laatste tijd..
Citrofiel zegt
Het lijkt nog maar gisteren dat de mooie 360 werd vervangen door de ook mooie F430. En nu dus deze… Eigenlijk onnodig, maar af en toe vernieuwen houdt het toch leuker. En het zorgt ervoor dat sjeiks weer een reden hebben een nieuwe voorraad in te slaan.
Waarom nou de F430? Wat mij betreft mag de 612 eerder met pensioen.
thom zegt
Grotere motorinhoud + directe injectie = (hoogst waarschijnlijk) hoger koppel icm 10000 rpm. Dan zullen ze aardig wat pk’s uit dat blok halen.
Is dit et dood vonnis voor de LF-A en NSX V10 ? Die hadden al moeite om de GTR bij te houden en die zijn er ook nog niet. Ik verwacht dat Ferrari met de F450 een flinke stap vooruit gaat kwa prestaties, ze moeten eigenlijk wel ivm de concurrentie LP 560 4, GT2, ZR1, GTR etc. Ik denk dat ie zelfs sneller gaat worden dan de V spec, anders moet ie wel heel erg mooi worden om zijn pijs (hoger dan de F430 ?) te verantwoorden. Et zou mij iig tegenvallen als het niet zo zou zijn. Laten we et hopen dat et blok 10000 rpm gaat halen, zal vast veel luistergenot opleveren :)
jacob zegt
ging deze niet 4wd krijgen?
wilco zegt
Als ze 10 000 toeren gaan halen hebben ze ook de Honda S2000 voorbij gestreefd. Zal eens tijd worden, die bestaat al een aantal jaar…. En dat een merk als Ferrari dat nu pas lukt vind ik wel n beetje jammer haha.
Maar t zal goed klinken denk ikzelf.
MDA zegt
4,5 liter en 10.000 toeren… mijn god wat gaat dat een zalige herrie maken… Ik kan nu al niet wachten op de eerste filmpjes waarin ie terugschakelt in een tunnel… Bril-fucking-jant moet dat worden.
Eric zegt
Ik geraak op de 360/430 serie wel uitgekeken. Internet heeft het nadeel om teveel je lievelingswagen te zien. Vroeger zonder het net was een Ferrari in de straat een trekpleister van volk. Een 512 BBi of een 308 was toen zeldzaam. Je zag er maar één per jaar als je niet naar het autosalon ging. Nu zie ik ze dagdagelijks als ik in Wijnegem , bij Antwerpen, voor bij een dealer rij. Ik verwacht een groter motorinhoud. Een 460 of 470 lijkt me meer kans te hebben.
Ik ben wel een Ferrarifan moesten er mensen onder jullie twijfelen!!!
Eric zegt
Wie waagd een fotoshop of ontwerp???? De winnaar mag een dagje op de redactie van autoblog naast Aimee gaan surfen.
Mies zegt
Het rijgedrag, motor ed zullen allemaal wel zeer hoge prestaties leveren en ik verwacht ook niet veel anders dan lyrische woorden van journalisten. Daarom ben ik ook vooral welke weg ze in gaan slaan met het ontwerp.
rider zegt
wat is de meerwaarde van een V10 t.o.v. een V8? ik zie hem niet. is zwaarder, complexer en niet per definitie sterker of beter. oja, is ook nog eens duurder om te bouwen/produceren en het verbruik ligt hoger. ik zie dus geen voordelen voor een V10. de Formule 1 rijd al weer wat jaartjes met V8 dus daar hoeft het voorbeeld ook niet vandaan te komen. en bovendien heeft Ferrari destijds al gezegd niet een V10 te gaan brengen. (maar wat zijn die woorden nou waard?)
de componenten in een V8 zijn veel makkelijker te tunen om 10000tpm te draaien dan een V10. Ferrari is altijd al van de toerenmotoren geweest. dus hier kon je eigenlijk wel op wachten vroeg of laat. is alleen nog maar de vraag wanneer ze de nokkenassen gaan vervangen door met luchtdruk bediende kleppen. zoals in de formule 1. dan kun je nog veel hogere toeren draaien dan die beloofde 10000tpm. het voordeel hiervan is dan naast die hogere toeren, een gewichtsbesparing, lager brandstofverbruik, minder vrijvingsweerstand, compactere bouw, snellere gasresponse enzovoorts. alleen de lange duur betrouwbaarheid is nog een issue en de kosten om het commercieel te verwerken. maar als ze dat ook onder de knie hebben zijn ze de toerenkoning onder de grotere motoren.
ik kan niet wachten tot de eerste specs naar buiten komen van de “F450”.
EJS zegt
@jamesBROWN
ik ben Nederlander, dus ik weet hoe ’t gaat hoor. Maar die belasting komt er toch niet, zó verschrikkelijk dom zijn ze in Den Haag ook weer niet;)
Joost zegt
Volgens Autoweek wordt de motor inhoud juist kleiner:
“Naar verluidt wordt de F450 lichter dan de 1.250 kilo die de 430 Scuderia op de schaal legt. Zijn helemaal nieuwe V8 krijgt directe brandstofinjectie en is wellicht kleiner dan 4,0-liter. Toch zou hij meer dan 500 pk ophoesten.”
rudolf zegt
wat een stukje tekst al niet doet hier…
10,000 rpm en iedereen in rep en roer. waar komt die informatie vandaan? wie beweert dat?
wat ik veel heftiger nieuws zou vinden is het streven om onder de 1250 kilo droog te gaan. dat zou wereldnieuws zijn.
wishfull thinking. alle “sportauto’s” van de afgelopen 10 jaar zijn alleen maar zwaarder geworden ondanks de containers carbon en magnesium die men erop los laat.
van 8500 naar 10,000 rpm betekent per definitie meer verbruik direct injection of niet.
we zullen zien, voorlopig worden we lekker ge-entertained door de PR afdeling van Ferrari.
scuderia zegt
De Jongens bij Ferrari zijn weer goed bezig…
een goede opvolger van de ferrari f430.