Velen moeten er misschien nog aan wennen, maar downsizen is het nieuwe upgraden. Toch wil je er als Golf GTI eigenaar waarschijnlijk niets van weten wanneer een 1,4 liter Golfje bij het stoplicht eerder weg is dan jij.
Dit is geen denkbeeldig spookbeeld, want Abt heeft het 1,4 liter TSI twincharger blok uit de Golf met 50 extra peekaatjes opgekrikt naar 210 pk. Dat is 10 pk meer dan de huidige Golf V GTI en evenveel als de Golf VI GTI die later dit jaar op de markt komt.
Het 1,4 TSI blok met 122 pk (enkele turbo) kan door Abt desgewenst op 160 pk worden afgeregeld. Abt laat natuurlijk de GTI eigenaren niet in de kou staan, want voor de Golf VI GTI ligt een upgrade naar 240 pk op de plank te wachten. Met je Golf V GTI kun je al voor zo’n powerboost bij Abt terecht. Tot slot heeft Abt voor de dieselaars een behandeling die de 140 pk sterke 2,0 liter TDI opwaardeert naar 170 pk.
Aan de alles behalve bescheiden bodykit wil ik geen worden vuil maken, want enkel de velgen spreken mij aan, maar misschien vind jij het wel mooi.
ABT Sportsline 2009 – Press release CW05
The new ABT Golf VI – the number oneThat’s what a winner looks like: since 1974 the VW Golf has dominated not just its vehicle class, but since then it has been Germany’s favourite car almost every year – a success story, which ABT has also co-written. This is because for just over 35 years the Allgauers have looked after the “Golfs”, from the very first one to the current new, sixth version of the long-time favourite. And as usual, ABT has once again had great success with it: with the tailor-made body-kit the designers from Kempten underline the fine character of the number one and give it an extra dose of sportiness. The front grill and spoiler, side skirts, rear spoiler and rear skirt make the ABT Golf VI seem dynamic and give it class. The components also suit the angled 4-pipe rear muffler and the AR and BR alloys perfectly. Anyone wanting the complete ABT look can also save money with the exclusive and complete AERO Package. This package also contains, in addition to the ABT AR or BR alloys, the ABT springs. For the new Golf the car tuner also offers a finely tuned ABT coil-over suspension system, the ABT braking system and the ABT sports braking system. These components guarantee you driving enjoyment and safety.
It is, of course, not just the “exterior values” that impress with the ABT Golf VI: the performance improvements offer sportiness, while at the same time are also completely modern. The magic word here is downsizing and it is extremely effective especially with the 1.4 TSI. The most powerful version of the unit offers an impressive 210 HP (154 kW) instead of 160 HP (118 kW). That corresponds to the power of the 2.0 TSI, which has a larger engine, and it provides similar sporty performance at considerably lower consumption and thereby lower emissions. The engine is also durable, reliable and suitable for everyday use, as these “internal values” are written into the specifications of every ABT engine. Even the “smaller” 1.4 TSI, which provides an impressive 160 HP (118 kW) on the road instead of 122 HP (90 kW), combines driving enjoyment with durability, as does the successful 2.0 TSI. With ABT the sporty two-litre car provides 240 HP/176 kW instead of 210 HP/154 kW. An economical alternative especially for regular drivers is the 2.0 TDI, which impresses at ABT with robust torque and 170 diesel horsepower (125 kW). The 30 extra-HP make themselves felt in the handling which is considerably more agile. The new ABT Golf VI is an all-round impressive vehicle, the best symbiosis of individuality, sporty aspirations and modern technology.
jan zegt
Zijn die uitlaten wel echt?
(en niet zoals bij de IS-F neppe?)
Michael zegt
body kit = foei
Marnix zegt
Hoe verkracht in mijn golf 6 ?
Zo dus
DRU zegt
Ik vind de bodykit best netjes.
Arno zegt
Jan,
Weet je wel waarom die uitlaten van de IS-F “nep” zijn?
Dit is omdat de uitlaat nu door de hitte circa 4 cm in lengte kan toenemen wanneer er op het circuit gereden wordt.
Verder is het wel knap om 210pk uit een 1.4 blok te halen.
johnny t-jet zegt
pk”s uit een blok halen is het simpelst wat er is. pk is meer een marketing gegeven to.v de concurrentie en hun eigen andere modellen.
de jos zegt
dat die uitlaten maar geen nieuwe worden…
mastertjen zegt
Ik dacht een touareg te zien in mn 1e oogopslag. Die VWs toch…
Aardig veel pk uit een 1.4 in ieder geval!
Bas zegt
Wauw…ik vond 160 pk’tjes uit 1,4 liter ook al best stoer.
210…dat is gewoon cool.
Misschien wordt het tijd dat GM of Chrysler daar een paar blokjes van koopt…om er iets van te leren.
Smaller is better :)
Of euh:
Look! There’s your substitute for cubic inches!
hahaha…
Het blokje zouden ze in het vooronder van de Hummer niet eens kunnen terugvinden.
Goedzo Duitse TOP ingenieurs…laat de wereld maar s zien dat minder ook meer kan zijn…geweldig.
kowalsk zegt
Die uitlaten zitten daar juit cool, vind ik. Verder een foute pooierbak, wacht alsjeblieft op de GTI.
Justin zegt
Lang leven de tupperware tuning! (zonde)
210 pk uit een 1.4 is knap, eerlijk is eerlijk.
Niet omdat het veel vermogen is, maar omdat VW nog de garantie op de auto door laat gaan na zulke aanpassingen.
Ps: ik vind de 650pk uit een 1985 Ford RS200 (EVO voor de kenners) 2.1 toch knapper.
(Jammer dat dat blok niet zo lang meeging ;-)
mattie zegt
Dit vermogen is alleen voorbestemd voor de 1.4tsi met standaard 170pk. Dus het is een toename van 40pk. De kostprijs is uiteraard ook in Abt stijl, en deze bedraagt: 1490 euro.
Best prijzig voor een standaard chip kuurtje.
mattie zegt
Foutje
Dit was voor de golf V.
De Golf VI 1.4tsi heeft maar 160 pk, waarschijnlijk een lager vermogen voor betere emissie.
Dennis-maar-niet-de-auteur zegt
een diffuser voor 210 peekaatjes lijkt me nogal ruim overdreven, niet? :-)
alfa'tje zegt
toch zijn deze 210 pk niet te vergelijken met de 200 pk van een golf GTI. gechipte pk’s zijn in verhouding minder krachtig dan de pk’s die vanuit fabriek worden opgegeven. Zou dan toch voor een gti kiezen met 200pk, danwel met of zonder chip
Davidov zegt
Topic-titel: Abt haalt 210…wat uit een 1.4? Koeien? :P
-edit: bijna goed, geen koeien, maar paarden ;)-
Heyhuub zegt
@alfa’tje
Dat heeft niets te maken moet “hoe krachtig de pk’s zijn”, maar heeft te maken met de vermogens kromme.
Waar deze 210pk waarschijnlijk enkel piekt bij bijvoorbeeld 6000rpm, heeft het nieuwe 2.0 blok dat in de nieuwe GTI komt 211pk van 4300rpm tot 6000rpm.
Eibo zegt
@alfa’tje,
Die mag je uit leggen, een gechipte pk is naar verhouding krachtiger dan een fabrieks pk??? Een PK is een eenheid om kracht te meten en nu gooi jij dus alle natuurkunde wetten (diegene die ik heb opgepikt in de klas… ) het raam uit. Net als dat je zegt dat een auto MET body kit 5 cm langer is, maar naar verhouding weer korter…
Heyhuub zegt
De Golf V GTI heeft dan overigens 200pk van 5100 tot 6000rpm.
Eibo zegt
@ Heyhuub,
Dat begrijp ik dan weer wel ;) en daar zat ik idd net aan te denken toen ik “plaats reactie” klikte… thnx
SPK zegt
Dat van die motor is best wel netjes, maar blijf toch eens een keer van die buitenkant af als je er geen verstand van hebt, nu is het meteen weer zo’n sjonnie bak.
Eric zegt
Gaat ABT ook de Artega GT (met VW motor) tunen? Een twin-turbo op de Artega zou een grote concurrent zijn voor de Posche Boxster/Caymen.
Deze VW vind ik best geslaagd. Ook de bodykit!!!!!!
Golfke zegt
Super natuurlijk, ik ben enthousiast. Maar ben benieuwd wat deze chipkuur doet met de levensduur van het blok. Zou dit blokje nog 300.000 km. kunnen draaien zonder problemen??
danny zegt
…bah bah. En dan vinden sommige mensen hier op deze site de ontwerpers van een Porsche 911 lui. Is dit nu de golf 5,5?
Peter - Italia zegt
@ justin: ahhh die groep B wagens toch :P
maarre 210Pk op de voorwieltjes? dan mogen die velgen wel 2 maten kleiner als je een beetje weg wil komen zonder elke 1000KM aan stoplicht sprintjes nieuw rubber te kopen.
zo groot zijn die ankers ook weer niet ;-)
appieflappie zegt
Waarom laten fotograven de auto van onderen zien? Alsof we de auto altijd van onderen bekijken. En mijn ervaring leert dat een golf 6 juist van boven er veel beter uitziet :)
W!d zegt
DE ideale leasebak! 210 pk en 20% bijtelling voor de DSG-7 versie! Daar moet je bij de GTI toch een stuk meer voor betalen!
elcaminokid zegt
@ Bas: ik denk niet dat GM zo’n VW blokje nodig heeft. zij halen uit hun Ecotec 2.2L 4-cilinder zelf al 1420pk…en nee, da’s geen typfout (duizend vierhonder en twintig). Als je wil racen met een 4-cilinder is er voor de Ecotec veel spul te koop en kan er heel veel.
WieAndersDasAuto zegt
Dat noem ik een prestatie, 210 pk uit een 1,4’tje! Wel leuk, de andere rijders voor schut zetten met een 1.4. :D
De Golf ziet er goed uit, alleen de bodykit staat hem niet helemaal. Dat mag ABT over doen… De velgen staan hem overigens heel goed!
572 zegt
Ferrari California anyone?
Guido zegt
4 auspuffs onder een een 1,4, beetje overdreven ;)
elcaminokid zegt
California, IS-F???
Ford Model T iemand, hij heeft 2 koplampen en 4 wielen.
‘k vind het straf dat er nog niemand een R8, 8C, Veyron of GT-R in gezien heeft…
Simpson zegt
nog een jaartje of twee, dan hebben we een 500cc twin-turbo blok die alleen maar een dynamo aandrijft om de elektromotoren van stroom te voorzien.
en tunen we met dikkere kabels en vergulde stekkers om maar meer amperes naar de motoren te kunnen sturen.
*of simpson moet niet zoveel discovery kijken*
Mikeee zegt
best wel nette bodykit alleen die uitlaten zijn lelijk gewoon 1 mooi pijpje links en rechts is beter
Marc van der Haak zegt
Ik zou die mooie cijfers 1.4 erop laten staan.. 210pk uit 1.4L.. Ik vind het er netjes..
ZwerverRoodbaard zegt
Abt is normaal wel redelijk decent, maar WTF dachten ze bij die uitlaten :S
M-lover zegt
die uitlaten is idd te gek voor woorden, voor de rest… doen ze meer aanpassingen dan alleen de druk wat hoger zetten en andere mapping? nee, dan zijn het oplichters
Mathijs zegt
best gaaf
Jordi zegt
Wat een gedrocht
EJS zegt
motorische aanpassingen zijn leuk, zo’n 1.4tje met 210 pk zal wel een lekker opgefokt gevoel geven denk ik. Jammer van die bodykit..
Justin zegt
@Peter – Italia
Sorry, ik vergeet af en toe dingen in hokjes in te delen :)
Misschien was het niet helemaal een eerlijke vergelijking ;)
Citrofiel zegt
Moet VW hiermee niet eens gaan denken over het vermogen van de GTI? Volgens mij is die namelijk wat laag. 210 pk is nog slechts een snelle hatch, geen hot hatch. Om daar dan de legendarische naam GTI op te plakken… :?
Zoef zegt
“maar” 20% bijtelling…
“maar” een half pakske slaag…
EJS zegt
@ Zoef
Ach, als je moet kiezen tussen half voor een 1.4 met 210pk, of heel voor een 2.0 met 210 pk die meer verbruikt en maar een heel klein beetje sneller is, dan zou ik ’t wel weten^^
Heyhuub zegt
@Citrofiel
De A4 doet met het nieuwe 211pk blok 0-100 in 6.9 seconden. Hetzelfde blok dat in de nieuwe GTI komt moet er dan denk wel voor zorgen dat deze zeker wel rond de 6.5 seconden van 0-100 gaat.
Dat vind ik toch wel redelijk hot.
Citrofiel zegt
Dat met een simpele ingreep een standaardmotortje de GTI voorbij gaat steekt me. Dan is de GTI niet meer bijzonder genoeg.
EJS zegt
@Heyhuub
een Audi S3 doet er 5,7 sec over, een Ford Focus ST 6,8 seconden(kon RS zo niet vinden, maar die zal ongetwijfeld nog een héél stuk sneller zijn.), een opel astra OPC 6,4, een Impreza WRS STI(die is ook hatchback tegenwoordig), doet het zelfs in 5,2.. dus om de legendarische naam GTI op iets te plakken wat het in 6,5 doet is idd een beetje zonde. Nou moet je er natuurlijk ook wel weer bij te denken dat er nog een soort überGTI komt, die wss wél zo wordt als de GTI-combinatie doet vermoeden;)
WieAndersDasAuto zegt
Bij de volgende GTI, die al aardig snel komt, die krijgt meer pk’s. Dit is soort een tussenstop.
Maar de motor zou ongetwijfeld aangepast zijn zodat hij zuiniger is… :)
CSL zegt
leuk hoor een 1.4 met 4uitlaatpijpen!
Emmanuel zegt
@Citrofiel
Dan chip je toch gewoon je GTI naar 250pk? Heb ik gedaan, en zit nu onder 6 sec aan 100 (icm DSG en Launch control), en eet Porsches Cayman als ontbijt.
Citrofiel zegt
@ Emmanuel; Inderdaad, dat bedoel ik. Maar eigenlijk zou het leuker zijn als het vanuit VW zelf kwam, om zich niet op te laten jagen door tuners.
@ Autoblog; Coole banner! Lada FTW! ;)
SimonMc zegt
@Emmanuel: tot je de eerste bocht ziet zeker…
KamerOlifant zegt
@De meeste mensen… het is echt niet moeilijk om 210 pk uit een 1.4 te halen hoor.. 400 pk is niet eens extreem bijzonder. Alleen in de consumenten wereld zie je dit nooit, want echt comfortabel rijdt een 1.4 met bijvoorbeeld 400 pk niet.
Verders, leuk dit kuurtje voor je Golf, maar die uitlaten zijn idd wel fout.. die voorbumper stoort me overigens niet heel erg, al blijft het tupperware.
13urton® zegt
Abt tuning breek me de bek niet open, het ziet er erg cheap uit. Abt zijn in mijn ogen een amateurs bedrijf die geen feeling hebben met het tunen van auto’s. Daarnaast halen ze veel te weinig pk’s uit de motoren.
F….ck bedrijf…..
NiHao zegt
Het “1.4 TSI blokje” heeft een Turbo en een Compressor.
Het maximaal vermogen ligt dus lekker laag en met een DSG trek je echt een GTI (V) eruit.
De nieuwe GTI die in juli 2009 op de markt komt is ook een TSI, maar dan 2.0 TSI, welke al leverbaar is in de Scirocco.
Je weet niet wat je meemaakt, wat een power vanaf stilstand door die compressor welke opgevolgd wordt door de turbo. Alsof je gelanceerd wordt.
Ik heb beide gereden en de Golf gekozen met tuning naar 200pk. (De Scirocco niet echt een zakelijke leaseauto)
sam zegt
kijken waar caractere mee komt
TRICKN zegt
:o das gelijk 10 pk meer dan da vw uit de 2 liter nafte halen