Monkey see, monkey do? We konden er natuurlijk op wachten, nadat we gister schreven dat de sloopregeling voor oude auto’s in Duitsland een doorslaand succes lijkt te zijn wil heel politiek Nederland hier ook zo’n regeling invoeren. CDA, PvdA en VVD zijn in elk geval al helemaal voor zo’n sloopregeling. Net als minister Jaqueline Kramer Jacqueline Cramer van Milieu.
En ook de Bovag roept heel hard dat ze voor zo’n slooppremie zijn. Ze zullen het kabinet dan ook een positief advies geven. Berg je oldtimers dus maar goed op! Hoe de regeling er in Nederland precies uit gaat zien is nog niet bekend, maar de kans is heel groot dat Duitsland als voorbeeld genomen gaat worden.
In Groot-Brittannië gaan inmiddels ook al stemmen op voor een zogenaamde sloopregeling. (via: NOS)
PS: Zoals je ziet heeft ook autoblogger al zijn oude Ferrari’s verzameld om ze in te ruilen voor een nieuwe groene Gallardo LP560-4, handig ivm wintersport.
Met dank aan iedereen voor de tips!
Jeroen zegt
Het is beter goed te zijn dan origineel.
G. de Groot zegt
Wat is het verhaal achter het plaatje?
Rik zegt
gouw nog ff een oude kadett kopen voor +-800 en volgend jaar inruilen voor 2500, natuurlijk wel jammer voor aankomende klasiekers die dat waarschijnlijk niet zullen worden :(
Ferdinand zegt
En ik wil nog zo graag ooit een Porsche 356 bezitten…. :( Ach, dat gebeurt ook wel. Ze zullen toch niet de echte mooie klassiekers gaan verbannen?
J.A.L. de Koeijer zegt
@ G. de Groot:
Dit zijn Ferrari’s gebruikt voor botsproven, die werden vroeger opgeslagen achter de fabriek alvorens vernietigd te worden. Weet niet of het tegenwoordig nog steeds zo gaat.
Rudy zegt
Volgens mij is deze regeling meer om de oude Kadetts van de straat te krijgen, niet echt bedoelt om waardevolle oldtimers op te ruimen.
Alwood zegt
jah, vooral die italiaanse rommel moet niet te lang rond blijven rijden ;-)
Bovendien wordt de waarde van mn volvo’tje hiermee ook lekker wat hoger :D misschien wel nog ff een ‘onderdelenwagen’ inslaan voor de regel ingevoerd wordt.
Jan Rap zegt
heel goed!
Laurens zegt
Als ik deze maatregel positief bekijk, dan wordt mijn wagenparkje nog zeldzamer :-)
Maar of een sloopregeling mij als belastingbetaler de meeste waar voor mijn geld biedt betwijfel ik.
Eerlijker lijkt me iedere Nederlander een vast bedrag op de rekening te geven, dat naar eigen inzicht besteed mag worden. Soort van belastingverlaging zeg maar.
En dat dan permanent doen zodat de overheid gedwongen wordt efficiënter te werk te gaan ;-)
papa zegt
zou mooi zijn als je b.v. een flinke premie krijgt zonder dat je een splinternieuwe auto moet kopen…
robbie zegt
Ik ben ook wel blij met deze regeling. Mijn auto was niks waard en is nu plotseling 2500 euro waard :D
Citrofiel zegt
Ik neem aan dat je, zoals ook in Duitsland, de auto minstens een jaar in bezit moet hebben voor deze regeling geldt. In het geval van doorverkopen wordt de waarde van je auto dus niet gelijk hoger, want de volgende eigenaar kan hem niet snel weer kwijt voor dat geld, en de regeling zal geen jaren duren, om profiteurs de pas af te snijden.
En wees niet bang dat er klassiekers gesloopt gaan worden. Die zijn meestal in liefhebbende handen, en die doen hem echt niet weg voor een lousy 2500.
Die Bruine zegt
Woehoei, € 2500,- rijker. Zou je denken!? Je moet er wel minimaal € 6000,- bij leggen om een nieuwe auto te kopen. € 2500,- korting bij inruil van uw oude wagen op een splinternieuwe bij de dealer. Ik blijf erbij dat ze de plank mis slaan. Een golf 1 met een 1.6 motortje stoot per 100km volgens mij niet veel meer uit dan een hedendaagse Astra/Golf/Ibiza/i30 met 1.6 motor op 100km. Die krengen zijn twee keer zo zwaar.
Weer on-topic. € 2500,- inruilwaarde maakt je wagen niet meteen € 2500,- waard ;)
lincoln zegt
ha ha ha ha .. wat een dom wijf .. dat heeft toch werkelijk geen zin als je er geen auto-industrie op nahoudt ..
Stahlblau zegt
Da’s wel een leuk idee voor ons tweede autootje, die is namelijk ook niks waard. Wel een beetje jammer dat ik niet even 30 mille op kan hoesten voor een nieuwe BMW E90; ik was nou net aan het sparen voor een vroege E46. En om nou een Dacia te kopen vind ik ook weer zo…
Dan misschien toch maar geen 5 weken op vakantie deze zomer en het weekje wintersport over een maandje cancelen?
Rick zegt
Word het dan ook meer dan de 2500 euro ivm de BPM.
Plof@ zegt
Gewoon BPM verlagen! dat ge-eikel met torenhoge belastingen en dan aan doelgroepen weer een ‘groene subsidie’ te geven met alle administratieve rompslomp van dien..
JordiV8 zegt
Neee dat zou ik zo zonde vinden
Rick zegt
En kan je ook een auto kopen die dan jong gebruitk is met dan susidie geld?
G. de Groot zegt
Ok bedankt, weet ik dat ook weer :P
arnold zegt
@ rudy
die kadetjes zijn wel oldtimers van de toekomst
ik vind die regeling maar stom
Laue zegt
Er is anders nog wel een aardige opel kadett scene in nederland. zitten in ieder geval niet van die petjes in als de gemidelde golf :)
on topic… woei 2500,-!
Thijs zegt
Is dit ook dan geldig voor motoren? Ik ruil m’n oude auto in en krijg dan 2500 euro korting op een motor?
Zoef zegt
Sloopregeling? hou je ouwe knar bij want oldtimers worden goud waard!
Jimmie zegt
@Laue, ipv petjes zitten er hoofddoeken in ;)
gogogomagazine.com zegt
Want een ondoordacht plan weer, waarvan worden nieuwe autos van gebouwd? Juist van weer nieuwe materialen en dus nog meer druk op kostbare grondstoffen en het milieu, aangezien het bouwen, verschepen van autos ook energie kost zie ik niet in wat dit over het algemeen voor het milieu gaat doen! Gewoon lekker door kachelen in je oude Golf of Kadett en stop nou eens met het verkwisten van mijn belastinggeld, stop het dan maar in een of ander voor oorlogsslachtoffers..
Trouwens wel weer een slim plan van die Duitsers om de autoindustrie weer te helpen, die hebben dan weer meer te verkopen. En natuurlijk loopt de halve tweede kamer daar weer achteraan…
evo zegt
Waarschijnlijk zal de regeling veel lijken op de Haagsche regeling:
http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=64898
Alleen zal de premie misschien wat hoger liggen omdat je een NIEUWE (en dus dure) auto voor moet terugkopen.
Hanico zegt
Deze regeling is wel beter dan bezitters met een oude auto straffen met een belastingtaks. En voor mensen die een nieuwe auto overwegen kan het laastste zetje zijn om een nieuwe auto toch te kopen. Maar het geeft mij een gevoel van een wegwerpmaatschappij. Daarnaast is het gewoon een sigaar uit eigen doos.
Simpson zegt
valt voorlopig nog wel mee gogogomagazine (kan een go te weinig in zitten) er staan er nog genoeg op de opslagplaatsen :)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hahahahaha!
LOL @
Jaqueline KramerSvenska_Aeroplan_AB zegt
Hallo, wat klagen jullie nou allemaal!
Zo’n sloopregeling moet voor de gemiddelde autoblog-bezoeker-met-plastic-Honda-CRX een zegen zijn!!
:D
Dennis zegt
@ J.A.L de Koeijer;
Ik heb hier mn twijfels over of dot auto’s van botsproeven zijn. Want ik zie er vrij nieuwe Ferrari’s tussen zitten maar ook oude. Als ik het goed heb zie ik rechtsonder een zilvergrijze Testarossa. Waarom zou je de veel oudere modellen nog tegen de muur zetten? En de schades zijn ook niet zo groot zoals je bij een normale botsproef ziet.
Maar ik kan het ook mis hebben zijn er mensen hier die het verhaal kunnen bevestigen??
Laurens zegt
Jaqueline Kramer is toch die ex-kraakmuts ondertekenaar van dat Duijvendak criminelen ondersteun blaadje? Dat mens wist zich van die toenmalige handtekening jaren later ook niets te herinneren, zou de sloopregeling hetzelfde lot ondergaan :-)
Oftewel een nutteloze paniek actie welke nul en generlei economisch effect heeft, behalve tijdelijk op de populariteit van de maatregel steunende politieke partijen.
Laurens zegt
@Saab
Ga je me nu vertellen dat je in een klap het merk Saab definitief de nek wil omdraaien?
Gezien de verkoopstatistieken zijn 90% van die krengen ouder dan 10 jaar, en daarvan is misschien 1% de moeite van het bewaren (99 Turbo).
arthur zegt
Moeten we nu allemaal een Colt of een Outlander gaan kopen?
Of gaan we de buitenlandse auto industrie steunen? Wel lief van die muts.
Ze heef waarschijnlijk alvast een hoop steekpenningen van de bovag in ontvangst mogen nemen.
De autosector verdient trouwens meer aan reparaties dan aan de verkoop van autos.
Geef de burger zn 2500 euro gewoon zonder daarvoor een Duitse of Franse auto te hoeven kopen. Dan kan hij er bijvoorbeeld een Nederlandse nieuwe keuken of verbouwing van doen.
Een betere ontwerper zegt
Wedden dat in Nederland je dan tot maximaal 1000 euro zal krijgen, afhankelijk van hoe schoon je ”sloop”auto is?
Echt, ik zie Nederland dat nog wel doen, miljoenen in dat project pompen, maar slechts 500 euro uitkeren, nou daar koop je gelijk een neiuwe auto voor…
¬¬
Turbo zegt
2.500 euro is helaas te weinig om mijn autodromen waar te maken.
Freez zegt
Welke mensen die in een auto ouder dan 10 jaar rondrijden, die ook nog eens minder waard is dan 2500,- is in de markt voor een splinternieuwe?
Er zitten wel wat haken en oogjes aan de regel. In ieder geval kan je als particulier die een nieuwe auto op het oog heeft, je huidige op marktplaats zetten met de opmerking “inruil bespreekbaar”.
Freez
topless zegt
@Dennis
Dit is inderdaad een sloperij bij de Ferrari fabriek. Het zijn auto’s van botsproeven, maar ook gewone testmodellen die afgedankt zijn. Dergelijke foto’s zijn wel vaker door toeristen gemaakt. Kennelijk kun je ergens over een hek heen foto’s hiervan maken.
900 TURBO zegt
Ze doen maar wat ze niet laten kunnen! De keuze blijft toch aan ons.
BMW zegt
dus als deze regeling in gaat kun je onder de 2500 euro geen auto meer kopen want die zijn gesloopt?
Ruud54 zegt
Ik kan met deze beoogde regeling echt niet uit de voeten hoor. Ik heb een Volvo 940 Turbodiesel uit 1991. Nou, als er eentje in de doelgroep valt, dan is het mijn oude tank! Maarrrrrrrr, ik rijd dat ding niet uit weelde. Ik heb deze tank 2,5 jaar geleden gekocht voor 1100 euro vanwege de betrouwbaarheid van het merk en vanwege het feit dat ik niet meer geld kon missen om een auto te kopen. En aangezien ik weiger te lenen, is de keuze heel beperkt als je je autootje bij elkaar moet sparen. Ik klaag niet hoor, begrijp me goed. Maar al krijg ik 2500 euro voor mijn tank terug (leuke winstmarge trouwens), waar haal ik dan in godsnaam het geld vandaan om een nieuwe te kopen? Als je nou nog verplicht werd om een auto terug te kopen van bouwjaar 2000/2001 of jonger, dan kon ik er nog mee uit de voeten, want 1000 euro bij die 2500 maakt dat je toch een hele fatsoenlijke auto kan kopen, die in ieder geval minder vervuilt als de mijne (denk ik??) Aan de andere kant: zo lang mijn auto aan de milieu-eisen (roet-test) voldoet, kan ik toch eigenlijk niet goedkoper rijden dan met deze. Kan iemand mij vertellen wat ze nou eigenlijk van plan zijn. Moet je echt een nieuwe kopen (zoals in Duitsland het geval schijnt te zijn)?
frans zegt
Het lijkt er nu dus werkelijk op,(03-04-2009 18.00u Journaal),dat de sloopregeling hier er ook door is,voordelen zijn,dat je inderdaad minder vervuilende auto’s op de weg krijgt,zuiniger kan rijden als in een oude auto,maar,wie heeft dit bedacht en doorgeduwd?,zeker iemand van een ministerie,die dagelijks met een dure nieuwe wagen thuis opgehaald en gebracht wordt?Hoeveel mensen zijn hier de dupe weer van?,want een hele grote groep kan helemaal geen nieuwere auto betalen,dus daar sta je dan,met je 750E bij een auto handelaar,heeft u iets voor dit berag?,o,jazeker,ik heb een mooi wagentje staan uit 1989,altijd binnen gestaan,als 2e auto gebruikt…,wat schieten ze hier in vredesnaam mee op in Den Haag,en wie worden er weer de dupe?precies,de minder bedeelden in de samenleving,het wordt langzamerhand onmogelijk als je geen 2000E per maand verdient,om nog een auto te onderhouden,dus,mensen met een wao,aow,of een sociale uitkering,die moeten maar op zoek gaan naar een alternatief,de trein of zo?das toch ook onbetaalbar geworden!!,steeds meer dingen worden ons opgedrongen,de Euro,het vervallen van het grijze kenteken voor partikulieren,indertijd de apk,rookverboden in de horeca,en ga zo maar door,je betaald je scheel aan allerlei bijdragen en lidmaatschappen,ook als automobilist,want de ANWB,Bovag,KNAC,EVO enz,zijn ook geen liefdadigheids instellingen,die moeten ook betaald worden,en wat doen ze voor ons als automobilist?,weinig tot niets,de diesel was half 2008 rond de E1,40 per liter,vele transporteurs konden het niet meer bolwerken,partikulieren lieten wat vaker de auto staan,maar enig protest tegen deze absurde prijzen?niet 1 instantie heeft wat(willen/kunnen) bereiken,nee hoor niks,alleen maar klagen,nee,dan Frankrijk,daar gooien ze de hele boel dicht als de brandstof te prijzig dreigt te worden,en t helpt meestal nog ook,nee,ben zelf ook een Nederlander,aan de ene kant trots op,aan de andere kant zijn Nederlanders blijkbaar niet te organiseren,tot wat voor actie dan ook,en blijven we met zn allen,gezapig toekijken,hoe de regering ons steeds meer dingen opdringt,tuurlijk,goed voor t millieu die schonere auto’s,nee,goed voor de schatkist,want laten we eerlijk zijn,die 65Miljoen die ze er nu voor uitgetrokken hebben,is zo dubbel en dwars terug verdient,reken maar na,als alle oude auto’s nu gesloopt worden,en daar nieuwere voor aangeschaft worden,hoeveel omzetbelasting brengt dit op?,(btw),PRECIES!!,en zoals bovengenoemd is er maar weer 1 groep de dupe van,nee, niet degeen die elke 2 jaar een nieuwe auto kunnen kopen,hoeft dit verder nog uitleg??,Het wordt eens tijd dat we hier ook niet alles meer slikken wat ze ons door de strot proberen te drukken van hogerhand,en of dat de regering hier is of Europeesche normen,zal me een biet zijn,Nederland is hard op weg een politiestaat te worden,waar alles moet en niets mag!,nou ja,op deze manier hebben ze weer een klein afdichtplugje gevonden voor het begrotingstekort,maar er is een spreekwoord,”steek eerst je hand eens in eigen boezem”,wat moet Nederland met een super straaljager als de JSF?,een beetje plaatjes schieten boven Afghanistan,tuurlijk,daar heb je een vliegtuig voor nodig van 35MJN per stuk!!,en,als ik dan toch mn oude auto weg ga doen,ga ik zeerzeker met de Miljarden gekostte hogesnelheidslijn nar Parijs,want ik zit er al jaren op te wachten om daar in 2 uur te zijn vanuit Amsterdam,en ,o,ja,nog zo’n niks gekostte super attractie,komt u wel eens over de A15?,daar ligt de Betuwe lijn langs,tof hoor, om al onze nieuwe auto’s vanuit de Rotterdamse haven,met treinladingen vol langst e zien zoeven iedere 15 min,of was het nou 15uur???,k zeg verder maar niks meer,”de hand eerst eens in eigen boezem’,dat lijkt me t beste,voor ze de bevolking weer ergens de dupe van laten worden.
Laat ik niet vergeten er hier bij te zetten,dat ik hierbij gebruik maak van mn vrijheid van meningsuiting,wat we nog net een beetje hebben,anders loop ik de kans dat of andere partij,groep of beweging of zelfs regering mij kan bestempelen als opruier en staatsgevaarlijk,misschen zelfs wel als terrorist haha,nee,beste mensen,dat is niet mn bedoeling,ik wil eigenlijk alleen maar mn ongenoegen spuien over weer zo’nidioot beleid in deze,en zou willen zeggen,laten we es wakker worden!!
Karel zegt
Als ze nou ook het spaarloon vrijgeven, kan iemand zoals ik ook meedoen.
Of worden wij weer uitgesloten.