De autoverkoopcijfers over januari zijn nog niet bekend, maar het is al wel duidelijk dat de stimuleringsmaatregel van de Duitse overheid zijn doel niet mist. De Duitsers weten de autoshowroom weer te vinden.
Wanneer Duitsers een auto van tenminste negen jaar oud inruilen voor een nieuwe, krijgen zij van de overheid een tegemoetkoming van 2.500 euro. Deze maatregel was in de eerste plaats bedoeld om de autoverkopen te stimuleren, maar heeft tegelijkertijd een positief effect op het milieu (nieuwe auto’s zijn gemiddeld schoner) en is goed voor de verkeersveiligheid (nieuwe auto’s zijn doorgaans veiliger).
Volgens Matthias Wissman, voorzitter van de koepelorganisatie van de Duitse auto-industrie VDA, zijn door de maatregel de vooruitzichten voor de auto-industrie in Duitsland voor 2009 plotseling sterk verbeterd. Hij denkt dat de verkoop van nieuwe auto’s in Duitsland dit jaar de drie miljoen zou kunnen passeren. Dat zou dan hetzelfde niveau zijn als vorig jaar.
Eindelijk eens een overheidsmaatregel die voor de verandering niet alleen werkt, maar ook snel werkt. Misschien een aardig idee om in Nederland de slachting onder de dealers te stoppen. De Duitser zullen dat alleen maar toejuichen, want in ons land werden in geen 20 jaar zo weinig Duitse auto’s verkocht. Zou een dergelijke maatregel jou over de streep trekken?
Met dank aan Sander voor de tip
Rik3 zegt
Nee
-edit: Het mag duidelijk zijn dat ik niet zit te wachten op een lange lijst met “Ja” en “Nee” reacties. Een beetje toelichting kan geen kwaad.-
Hubert zegt
Hopelijk pikken wij, als leverancier aan de Duitse automobielindustrie, hier ook een graantje van mee.
Want momenteel is het huilen met de pet op.
Want momenteel leveren we tot 50% minder aan de duitse automobielbouwers.
Tony zegt
Nee, maar ik kan me voorstellen dat aspirant Ka kopers er wel door over de streep worden getrokken. Toch ineens een kwart korting!
Citrofiel zegt
Toch is het vreemd dat er zoveel dealers op hun gat gaan. Het is tenslotte pas maanden bezig met de dalende verkopen. Dan ga je denken dat ze gewoon fouten hebben begaan, geen reserve hebben opgebouwd in betere tijden. Je zou ze zomaar zelf de schuld kunnen gaan geven…
@ Rik3; Goh, interessant. Wat ‘Nee’ eigenlijk?
johnny t-jet zegt
In duitsland is de auto industrie , in ned. ben je een zekere crimineel als je auto rijdt. Daarnaast denkt de overheid hier dat het hier nog heel goed gaat .
coen zegt
Dit zal waarshijnlijk nooit gebeuren… de auto is een veel te grote melkkoe voor de staat dus … nope :-(
Dennis zegt
@coen: Een melkkoe inderdaad, juist daarom. Je melkkoe moet je wel in leven houden.
JH zegt
Probleem is dat minstens 50% van de productie naar Duitsland voor de export is dus als dat zo blijft dan verandert er niet veel. Aan de andere kant krijg je daardoor bijvoorbeeld een nieuwe E-klasse T-model voor 25000 euro…
CrazyHenkie zegt
@ Hubert
Wat voor producten/diensten levert het bedrijf waar je werkt dan aan de Duitse autoindustrie?
Larrs zegt
Vraag me af wat voor auto’s ingeleverd worden en wie dat doen.
Kan me best voorstellen dat je een “oude” auto hebt en door die 2500 Euro toch voldoende geld hebt voor een nieuwe auto. De nieuwe auto zal dan nog steeds niet duur zijn, maar dan wel moderner en veiliger.
Ik zelf zal het niet doen. Geen behoefte, huidige auto voldoet uitstekend wel ouder dan 9 jaar en de meeste nieuwe auto’s hoef ik niet. Ondanks de 2500 Euro zal ik zelf ook niet genoeg geld hebben voor een nieuwe.
AJ zegt
Ik denk dat de nuchtere Hollanders, zich niet de dief laten maken van hun eigen portemonnee, want als men een nieuwere auto kopen, wat vergelijkbaar is als wat ze nu hebben…. wat vaak geen A of B label is.. geven ze de staat alleen maar meer ruimte om zich uit te laten melken, tenzij je natuurlijk gaat voor een leuk auto’tje gaat uit het A segment met een A label maar of dat net zo comfortabel is als bijv. een mercedes C- klasse uit 1993.. dat betwijfel ik…
Turbo zegt
Dus de overheid pakt 2.500 uit een wel productieve bron (de economie) om het te brengen bij mensen om een minder productief gebleken bron (autoindustrie die met overcapaciteit kampt) kunstmatig te steunen….
Ik mag hopen dat zo’n maatregel in Nederland uitblijft. Kansloos economisch denken.
topless zegt
“…….maar heeft tegelijkertijd een positief effect op het milieu (nieuwe auto’s zijn gemiddeld schoner)……… ”
Maar een geluk dan dat het produceren van nieuwe auto’s geen milieuvervuiling met zich mee brengt.
Klassiekerrally zegt
Het zou mij niet over de streep trekken. Maar m’n schoonzus en haar man (woonachtig in Duitsland) wel.
En ik juich die maatregel enorm toe. Wanneer ze de ingenomen auto’s -tenzij het klassiekers zijn- slopen tenminste…
In bovengenoemd voorbeeld moet een aftandse Opel Kadett Astra Station het veld ruimen voor een Fiat Grande Punto. Een hele vooruitgang!
JzAero zegt
Als je 9 jaar lang doorrijdt met een auto issie ook allang achter qua milieuvriendelijkheid, dus qua milieu zal het niet zoveel helpen.
Tenzij je natuurlijk een auto van 1500 koopt en die inruilt bij de dealer, dan heb je ook nog eens winst ook.
Maar milieureddend lijkt het mij niet.
Wel vind ik het wel leuk dit idee, maar krijg je dan ook minder korting bij de dealer?
Normaal kan je met een beetje onderhandelen wel 7% eraf krijgen.
vla zegt
Ik kan niets meer schrijven dan “Slim gespeeld van die Duitsers!”. Maar je moet altijd opletten en nooit je volle overgave aan een idee geven: iedere actie heeft een tegenreactie en vice versa.
Bas zegt
De BPM voor 2009 AFSCHAFFEN!
Dat helpt.
Gewoon 2500€ minder een pootje uitdraaien…ik denk niet dat veel Nederlanders daar in trappen.
Ze moeten nu immers al BTW over die BPM betalen….ik bedoel…je eerst laten besodemieteren…Dan laat je je dus helemaal dubbel en dwars naaien.
Overigens viel me iets op aan het prijs verschil tussen dezelfde opties op een diesel of een benzine auto.
JAHAAA
Je moet dus meer belasting betalen op het zelfde leer op dezelfde stoel of de zelfde airco of dezelfde TomTom als die wordt ingebouwd in je nieuwe diesel auto i.p.v. een benzine.
Ze houden je voor dat dat iets met de roetuitstoot te maken heeft !!!!!
En dan moet JIJ wel ff gaan springen als we 2500€ korting geven op het kontenneuken.
Ben er maar lekker enthousiast over.
Ondertussen worden die extra centjes uitgegeven aan bankdirecteuren die, na ons te hebben bestolen, er ook nog met een vette bonus vandoor kunnen gaan.
Nou bedank je de fucking koekoek maar met je zogenaamde premie.
Steek die maar waar de zon niet schijnt.
Turbo zegt
Ik stel voor dat de Nederlandse overheid 2.500 euro geeft als je nu een keuken gaat aanschaffen. Goed voor de economie, zo lijkt men te denken. Dat geld (2.500 per keuken) komt immers toch niet ergens anders vandaan.
Zo ook wasmachines, kranten (Sarkozy!), tv’s, fietsen, wc borstels, tuingereedschap. Doe eigenlijk alles maar. Gewoon alles stimuleren.
Er zitten immers toch geen negatieve effecten aan? …….. In Zimbabwe werkt het bijprinten van geld ook reuzegoed.
Voor autoliefhebbers is de maatregel natuurlijk wel leuk ;)
Klassiekerrally zegt
@ Turbo: 2500 euro subsidie op een keuken! Wat een top idee! Ik ben helemaal voor ;)
(degenen die me kennen weten wel waarom ;) )
saasken zegt
hoe zit dat feitelijk in nl met de bpm?
ik snap dat niet hoor
bij ons kost een porsche turbo bv 150000 euro en in nl 260000
kan iemand dat uitleggen of een linkie plaatsen?
saasken zegt
@ mezelf
porsche turbo bij jullie 200000€
DRU zegt
@ Turbo- Right on met de Zimbabwe comment.
Ejay zegt
@ Turbo spijker op zijn kop. Onnozel idee. Bovendien door achtelijke BPM regels kun je voor die 2.5 rug nog geen leren bekleding in je wagen krijgen.
Veel beter idee is BPM en wegenbelasting eraf, BTW naar 6% (vervoer is primaire levensbehoefte is de huidige samenleving) en kwartje van Kok dan maar houden en misschien nog een kwartje erbij. Dan betaald de gebruiker en is iedereen blij. Nederlander blij omdat hij normale auto voor normaal bedrag kan kopen, autoindustrie blij want verkopen stijgen, geitenwollensokken linksmensen blij want nieuwe auto vervuild veel minder. Overheid blij, iedereen betaalbare auto, dus heel veel stemmers voor huidige kabinet. Wellicht nog beetje lobby bij automerken en komt hier nog een fabriek erbij = werkgelegenheid. Kortom iedereen blij. Happy Happy Joy Joy. Evt. begrotingstekorten goedmaken door stoppen subsidie op onzin.
topless zegt
@saasken
Bij jullie (ik neem aan België) wordt op een auto alleen BTW geheven, bij ons naast BTW ook BPM. Gewoon een extra belasting. Vroeger heette dit Bijzondere Verbruikers Belasting (BVB) en werd op alle luze goederen geheven. Toen dat niet meer mocht van Europa, werd het afgeschaft. Maar omdat ze de inkomsten niet helemaal wilden kwijtraken, werd voor auto’s en motoren een nieuwe belasting verzonnen, Belasting op Personenauto’s en Motoren (BPM). Het is in feite een registratiebelasting en dient te worden voldaan wanneer de auto voor het eerst bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer wordt geregistreerd en er een Nederlands kenteken wordt afgegeven. Dealers betalen dit en berekenen het door aan de klant.
http://www.douane.nl/variabel/bpm/bpm-20.html
Thibaut zegt
Goede vooruizichten. Al goed en wel, maar eerst zien, dan geloven!
’t Zou erg zijn moest men maatregels treffen en geen goede vooruitzichten hebben.
Thibaut zegt
@Topless:
Als ik het goed op heb, moeten we in België ook een ‘inverkeerstelling’ betalen voor nieuwe wagens. Maar ik denk dat die lager is dan bij jullie.
Ejay zegt
Offtopic
@ klassiekerrally, dat is wel een erg omslachtige manier om te zeggen dat je broer een nieuwe auto heeft gekocht ;-)
Klassiekerrally zegt
@ Ejay: haha :lol:
Nee, ik had het over de man van de zus van m’n vrouw (snap je ’t nog?)
GezondVerstand zegt
Ik vind het allemaal best als het mijn rijden maar niet duurder maakt (zomer 2008 een nieuwe auto gekocht) en als het ook geldt voor andere auto’s dan die lelijke mormels als C1, Aygo. Prius en zo
MikkelE30 zegt
Iedereen die hier zeikt dat het een nutteloze maatregel is denkt duidelijk niet verder dan z’n neus lang is.. Elk persoon dat hierdoor beinvloed word besteed in 1x zijn spaarcentjes aan een auto van bv 25.000 euro, in plaats van 22.500 op zijn spaarrekening te houden, dit geld word de economie dus weer ingepompt en het gaat weer rond.. kwestie van het cirkeltje aan het lopen houden. Er worden simpelweg meer mensen overgehaald een auto te kopen die anders misschien inderdaad een keuken, televisie of iets anders hadden gekocht, waardoor de autoindustrie dus zeer zeker wel gestimuleerd word, iets wat weer goed is voor de gehele wereld want autoverkopen hebben invloed op zo’n beetje alles waar geld in rondgaat, van olie tot koelvloeistof, van schijfrem tot geurtje tot wasbeurt, tot bezoekje aan de shell waar meteen maar ff een zak chips van 1.50 duurder als bij de supermarkt gekocht word noem maar op.. de autoindustrie is gewoon gigantisch belangrijk voor de hele wereld, vandaar dat er alles op alles gezet word om het weer op gang te krijgen.
Klassiekerrally zegt
@ MikkelE30: wanneer iemand 25.000 euro aan een keuken uitgeeft, wordt ’t ook in de economie gepompt, toch? En als maar voldoende mensen een keuken bij me kopen, stelt mij dat in staat om euh… een auto te kopen bijvoorbeeld!
Dus zullen we afspreken dat het kopen van een keuken (bij mij uiteraard) ook goed voor de autoindustrie is? ;)
kyanite zegt
Och ik ga een auto kopen van 27-28 jaar oud, nee niet om direct te verkopen maar gewoon als hobby-auto :)
saasken zegt
@ topless
en krijgen jullie die bpm dan terugbetaald ofzo of betalen jullie geen jaarlijkse verkeersbelastin + belasting op inverkeersstelling?
bij ons is dit aan de hand van fiscale pk’s (vermogen en cilinderinhoud…)
Turbo zegt
Wat denk je dat met die 25.000 spaargeld gebeurt: die zijn via het bankwezen gewoon beschikbaar voor investeringen.
Spaargeld heeft ook een functie in de economie, en een verdomd belangrijke. Spaarders en investeerders houden elkaar in balans.
Dat politici en andere belanghebbenden de relatie tussen spaarder en investeerder telkens door willen snijden met ‘easy money’ beleid en andere balans verstorende maatregelen, maakt dat niet anders. We zien wat er gebeurt als na jarenlange manipulatie plotseling niet zoveel spaargeld beschikbaar is als dat leek (waarom sparen als het rendement laag is onder kunstmatig gedrukte rentestanden?) terwijl investeerders dachten dat er spaargeld in overvloed was (feitelijk krediet ‘uit de lucht’, zie globale geldgroei sinds 2005 in de EU met 40%).
Nu loopt deze bubble leeg, en zullen de normale marktkrachten de natuurlijke balans weer opzoeken. Het is voorspeld, en alle gevestigde partijen hebben het ontkent totdat de pleuris echt uitbrak.
Maar dat heeft niet zoveel met auto’s te maken ;)
Yellomello zegt
Ejay, 27 January 2009 om 21:09:
jij snapt het…
Pino143 zegt
@ Saasken,
Die BPM krijgen we niet terug (was het maar zo) en we betalen nog steeds 70% belasting (accijnzen etc) op een liter brandstof. Daarnaast moeten we ook nog steeds wegenbelasting betalen (tegenwoordig HouderSchapsBelasting geheten) en als kers op de slagroom worden de boetes verhoogd zodat de gratis schoolboeken betaald kunnen worden voor al die zielige kutkinderen (excuse my french) op de middelbare school. Helemaal top. Ben blij dat ik over een tijdje naar de UK ga. Heerlijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
saasken zegt
nuja, da wordt wel aanpassen in de UK, links rijden en links schakelen…
links op voetgangers letten, voorrang van links…
nice
in belgie kan de regering precies toch nog net is minder hard zeiken dan bij jullie…
dus jullie betalen meer voor een auto als wij en krijgen daar niets voor terug, echt erg..
en dat valt niet te omzeilen tenzij emigreren…
Bas zegt
@saasken
Zelfs al emigreren we…dan nog verzinnen ze hier u-bochten en jij-wegen om ons een pootje uit te draaien.
Ik weet niet hoe het bij jullie is…maar hier betaal je bijna het dubbele voor het leer op je stoelen….als de auto er omheen een diesel is.
Men wil ons doen laten geloven dat dat iets met de uitstoot van die diesel te maken heeft.
Ja….lach maar :( (het zijn toch weer die domme ollanders)
Was je trouwens ook al duidelijk dat wij 19% BTW moeten betalen over die 40% BPM?
Nee…nou dan lach nog maar s.
Maar dat is hier normaal hoor.
Wij betalen ook BTW over de energiebelasting.
Wij betalen ook het LUXE (19% ipv 6%)tarief BTW voor water.
Ja…lach nog maar s
Water is in Olland een luxe!
Dus euh…en nee…daar krijgen mensen voor terug…in de politiek….die dan nog meer belastingen verzinnen…en ons enkel voorhouden dat er dan een andere belasting voor wordt afgeschaft.
Voorhouden…want als puntje bij paaltje komt….dan was die belofte gedaan door een vroig kabinet…en je begrijpt dat dit kabinet zich niet kan houden aan de beloftes van het vorige.
Zo naaien we elkaar hier al jaren en jaren.
En wonder boven wonder is er bij ons nog nooit iemand zo gek geweest om euh…iemand hier dan ook maar een heel klein beetje voor verantwoordelijk te stellen.
We zeggen dan gewoon:
Ja joh…ze moeten ergens het geld vandaan halen.
en: ja…als ze het niet via deze weg kmen plukken….doen ze het wel op een andere manier.
Nope…wij laten gewoon onze broek zakken
we bukken
en we spreiden onze billetjes
Zo
Nou zal er wel het een en ander veranderen heh…aan dat vooroordeel dat wij zo op de centen zijn?
Nu snap je in elk geval waarom wij Ollanders niet al te gul zijn met het uitgeven van de centjes die ons nog resten :)
Thijs zegt
Het is ook niet zo dat ze 2500 euro weg geven. Op een auto van iets meer dan 13.000 euro wordt al 2500 euro belasting geheven (tenminste, als het in Duitsland ook 19 procent is). Als iemand helemaal geen nieuwe auto kocht kreeg de overheid ook geen inkomsten uit die belasting. Maar nu neemt de autoverkoop toe en veel auto’s zijn toch nog duurder dan 13.000 euro, dus wordt er waarschijnlijk wel ergens een winst gemaakt, of in ieder geval niet veel verlies.
Kris zegt
@ Bas:
Je betaald geen BTW over de BPM. Je betaald BPM over de netto cat, en je betaald BTW over de netto cat. Maar geen BTW over de BPM.
Don Fritsie zegt
@ Bas: ik weet niet waar jij je dieselauto koopt, maar bij mijn dealer zijn de opties voor alle modellen even duur (ford)
@ Saasken: Het is niet helemaal zo dat we niets terugzien van de BPM. Op het moment hebben we eindelijk een minister voor verkeer die begrijpt dat je het geld kan gebruiken om het wegennet te verbeteren. Want met alle respect: het wegennet in NL is beduidend beter dan in Belgie …
Simpson zegt
don frits: wat bas bedoelt is dat er verschillende bpm tarieven zijn en je dus meer bpm betaalt voor leer in een D-label dan voor leer in een A-label auto.
maar voor de rest is iedere koopsubsidie een sigaar uit eigen doos.
De crisis zet mensen al genoeg aan tot kopen, it’s a buyers market.
EnzoR zegt
dat is ook niet veel geld daar doe je t toch niet voor lijkt mij..
3.000.000 x 2500 = 7.500.000.000
EnzoR zegt
^^ en dan moet de overheid (schatting want niet iedereen ruilt hun auto in) dus maximaal dat bedrag betalen
Henk zegt
geef de nederlanders er dan ook geld voor
Stijnson zegt
Ik zat gister duits nieuws te kijken, en die €2500 geldt ook voor jahreswagens. Oftewel, demo auto’s als ik het goed heb.
Bas zegt
@Kris
I stand corrected…dat klopt.
Bas zegt
@Don Fritsie
Van de belastingdienst:
…”Extra opties, accessoires en bijzondere uitvoeringen
Onderdeel van de netto-catalogusprijs zijn ook:
* extra opties die door of namens de importeur of fabrikant zijn aangebracht
* accessoires die door of namens de importeur of fabrikant zijn aangebracht
* meerkosten voor bijzondere uitvoeringen
Hierover moet u dus ook bpm betalen.”…
Het viel me echter pas op toen ik de prijzen van de mij zo geliefde Toyota iQ ging bekijken:
http://data.toyota.nl/home/data/ToyotaV8/prijslijsten/pdf_prijslijsten/iQ.pdf
Check vooral de meerprijs van de fabrieksopties
Vooral als het verschil ziet bij de hbalfleren bekleding schrik je ;)
realhustler zegt
heel slim maar sigaar uit eigen doos.
Die € 2500 is van ons eigen belasting geld.
Daarnaast heft de overheid vrolijk btw en bpm over die nieuwe auto die anders niet verkocht was. Dus die pakken ze gewoon weer terug.
En ik vraag me af, iemand die een negen jaar oude auto rijdt, stel ff hij rijdt er al drie jaar in, die is in de markt voor een 9-3 = 6 jaar oude auto. Doe eens wild, en maak het een 4 jaar oude auto. Die heeft helemaal geen geld voor nieuw. Tenzij hij van C of D segment overstapt naar A of B segment, en dan nog.
Plus ik rij lpg, en het duurt drie jaar om mijn tankinstallatie terug te verdienen. Daarna begin ik lekker te besparen. No way dat ik als ik quitte speel inruil, eerst nog even een paar jaar verdienen !!
Lagonda zegt
Het hangt ook van het type auto af, als ik nieuw moet kopen wat ik nu rijd ben ik zo vreselijk veel geld kwijt dat ik die 2500 euries niet ga voelen, die zie ik niet eens.
Gelukkig (nou ja, gelukkig…) kan ik niet nieuw kopen waar ik nu mee rijd :)
Kris zegt
@Bas:
De iQ is wel een beetje een instinker hoor met zijn optieprijzen. De 1.0 is namelijk BPM vrij en de diesel niet. Vandaar dat die optieprijzen zoveel verschillen…
Djoeke Degeling zegt
Wij hebben 2 diesel auto’s ouder dan 9 jaar. Ze rijden nog als een zonnetje. We hebben moeite om ze weg te doen, na zoveel jaren trouwe dienst. Het is goed voor het milieu, dat is okee, maar waarom moet je juist een nieuwe auto kopen, een goed 2e hands is toch ook prima!! Gaan we nu de auto-industrie weer spekken?? En wat krijg je als je 2 auto’s inruilt en er een voor terugkoopt? De mensen, die al zo lang in hun oude auto rijden, hebben vaak niet het geld om een nieuwe auto, zelfs niet met deze inruilpremie, anders hadden ze wel eerder een andere auto gekocht!!!!
A3Hekman zegt
Domme aktie Duitsland !
Velen rijden in auto’s welke inmiddels aan deze leeftijdlimiet voldoen.
Daar is nog niks mis mee en ze voldoen nog aan de huidig geldende eisen.
Nu kan een groep mensen welke “op het punt ” van inruilen staan, en voor deze regeling “geen kwartje” voor hun inruilwaarde kregen met subsidie een auto kopen. Maar de Duitsers hebben zich enorm vergist, de huidige mensen die hun geld kunnen en willen besteden kopen nu kleinere auto’s met geringe katalogusprijzen, “und dass sind leider keine Deutsche produkte”
Het was toch de bedoeling de werkgelegenheid te ondersteunen?
Dus men helpt degene met een “bovengemiddelde” beurs aan een auto van Japanse, Taiwanese, Franse, Italiaanse en Spaanse makelij.
U hebt een paniekaktie ontketend, waarbij u de “wegwerpmaatschappij” stevig in stand houdt, en de Duitse werkgelegenheid geen dienst bewijst.
De winnaars zijn de slimme handelaren ( ook grijze import ) en een groep consumenten die zich een bult lachen
realhustler zegt
Wanneer leren overheden nou eens dat je niet op dingen als leeftijd of typegoedkeuring moet belonen cq straffen. doe dat op feiten. Dus eco labels bepalen op werkelijke uitstoot, tijdens apk. Alle milieu acties baseren op werkelijke vervuiling, niet op type of leeftijd.
simon oomen zegt
nou ik zit dus echtte wachten op die subsidie ik wil een c1 ofeen aygo aanschaffen heb nu een volvo 340 dus dat gaat heel veel brandstofbesparing op leveren nu nog even wachten op de subsidie