Omdat niet iedereen altijd kan kijken welk vulpistool hij/zij vastpakt heeft BMW een nieuwe veiligheid in diesels ingebouwd. De handige, nieuwe, vernuftige techniek maakt het -benzine tanken in een diesel- onmogelijk en voorkomt daarmee dure reparaties en milieuvervuiling. Jaarlijks moet de ANWB namelijk zo’n 23.000 maal uitrukken om gestrande automobilisten met de verkeerde brandstof te redden. BMW zag de economische schade al oplopen en levert nu standaard de ‘benzinebeveiliging’ op iedere diesel.
Het ‘systeem’ reageert op de dikte van het pistool. Een (standaard)dieselpomp heeft een pistool met een grotere diameter dan een benzinepistool. Deze diameter wordt door het systeem herkend en indien dik genoeg bevonden opent zich het interne slot. Even snel een tank brandstof ‘overhevelen’ is er dus niet meer bij. Kleine hoeveelheden kunnen echter nog steeds door de gaatjes naast het ‘slot’ sijpelen. Mocht iemand stranden en een jerrycannetje diesel in de tank willen gooien dan hoeft die daar nu slechts wat extra tijd voor uit te trekken.
Hoewel het resultaat volgen mij minstens net zo schadelijk is levert BMW geen beveiliging de andere kant op. Versufte benzine-rijders moeten nog steeds vertrouwen op de (te) smalle tank-mond op een benzine auto. Het schijnt ook veel minder vaak te gebeuren dat ‘benzinolisten’ diesel tanken. Mogen we hier dan ook uit concluderen dat de benzinerijder gewoon slimmer/beter/helderder is?
BMW vinding voorkomt verkeerd tanken
München/Rijswijk. Als eerste autofabrikant ter wereld voorziet BMW al haar dieselmodellen voortaan van een tankbeveiliging die het tanken van de verkeerde brandstof voorkomt. Met dit systeem kan veel tijd en geld worden bespaard. Zo moest de Wegenwacht van de ANWB in 2008 maar liefst 23.000 keer in actie komen om mensen hulp te bieden die de verkeerde brandstof hadden getankt. De innovatieve tankbeveiliging wordt vanaf nu standaard en zonder meerprijs op alle BMW’s met dieselmotor gemonteerd.
Het tanken van de verkeerde brandstof kan naast veel tijdverlies, ook dure reparaties opleveren. Indien er gereden is met de verkeerde brandstof, kunnen de herstelkosten oplopen tot wel 10.000 euro. Zelfs als de bestuurder de motor nog niet eens heeft gestart, is het noodzakelijk dat het brandstofsysteem geleegd en gereinigd wordt. Dit levert bovendien de nodige milieuschade op, omdat er een voor auto’s onbruikbaar mengsel van benzine en diesel overblijft. Ad Vonk, woordvoerder van belangenorganisatie ANWB juicht de toepassing van de nieuwe tankbeveiliging dan ook toe. “Dit systeem scheelt zowel onze Wegenwacht als ook onze leden veel tijd en geld en komt bovendien het milieu ten goede.”
De tankbeveiliging die voortaan in alle BMW’s met dieselmotor wordt ingebouwd, maakt het onmogelijk om het vulpistool van de benzinepomp in de tankopening te steken. Het ‘slot’ in de tankopening gaat alleen open voor een standaard diesel vulpistool, dat een grotere diameter heeft dan bij benzine. Daarom past een diesel vulpistool ook niet in de vulpijp van een benzineauto, waardoor die verwisseling ook veel minder voorkomt. Het systeem van BMW is ook berekend op onconventionele vormen van bijtanken, zoals met brandstof uit een jerrycan. Via kleine openingen langs de rand van de vulopening laten zich dan kleine hoeveelheden brandstof bijvullen.
Jeroen zegt
-edit: bedankt, de fout is er uit.-
Bart zegt
Deze beveiliging levert ford al een redelijke tijd standaard op haar Mondeo diesels. Je geeft zelf al aan waarom benzinerijders minder vaak diesel tanken: de vulslang voor diesel is dikker. Dit merk je dus direct.
Toms zegt
So dat is hightech en het melden waard!!
Oh nee, ford heeft dat ook al..
C30CDIAMG zegt
Een soortgelijk systeem zit ook in de Range Rover..
Stieness zegt
Wat grappig :P
Ik zag vanochtend een reclame van KPN met fons die benzine in de dieselbus gooit. Nu zit ik al de hele dag te denken over zo’n systeem :P Maar ik dacht dat die pomp pistolen allemaal de zelfde vorm hadden.
NL-TH zegt
diesel tanken in een benzine minder schadelijk?
dan slippen toch al je benzine leidingen dicht omdat diesel veel dikker is!
Een betere ontwerper zegt
Ik wou al zegge, dit bestaat al veel langer…
Wel handig, voor Fonske misschien.. :P
Bedazzling zegt
Lekker vernieuwend… Dit heeft de nieuwe Mondeo ook, sterker nog, daar wordt een handig tuitje geleverd bij het boordgereedschap welke je op je jerrycan kan doen zodat je toch bij een lege tank geholpen bent.
Daarnaast zijn er in het buitenland veel benzinepompen, denk hierbij aan het zuiden van Europa waar de diktes van de vulpistolen nog wel eens door elkaar gebruikt worden, das handig met je BMW, dan kan je daar dus niet meer tanken! ;-)
Mies zegt
Goh, revolutionair hoor BMW……
Mies zegt
-edit: ok, bedankt voor het meedenken-
autoblogger zegt
@all: er zijn genoeg automerken die dit leveren, maar BMW levert het nu standaard/gratis, ik denk dat dat de echte nieuwswaarde is?
schep zegt
bij de focus van men broer is dat toch standaard dacht ik?
C30CDIAMG zegt
@autoblog,
Met alle respect :) Maar op de Range Rover zit het ook standaard, hoewel ik nu wel over de Vogue uitvoering spreek…
Bee zegt
Bij benzine komt het niet voor simpelweg omdat het vulpistool van diesel niet in het tankgat van een benzineauto past. Het pistool is namelijk dikker. Andersom kan dus wel en dus gaat dat wel eens mis. Daaruit kun je onmogelijk concluderen dat benzinerijders slimmer zijn. Eerder het omgekeerde, want op een bepaald moment is besloten dat het vulpistool van diesel groter moet zijn, waarschijnlijk omdat dat vaker misging…
Een betere ontwerper zegt
@autoblogger: maar het ligt er denk ik aan dat in combinatie met de titel en de algemene dingen in de tekst in ieder geval ikzelf de indruk krijg dat het moet lijken dat BMW dit heeft uitgevonden, terwijl het al jaren beschikbaar is.
robbie zegt
@autoblogger, andere merken leveren het ook standaard/gratis ;)
markieanta zegt
@blogger, doet Ford dat dan niet gratis? En zo te horen Rangerover dus ook al.
Raptor zegt
Ik heb het al zo vaak gezegd.
markieanta zegt
Na Robbie´s bericht weet ik het zeker, bedankt Alwood, voor dit nuttige en zeer belangrijke bericht. Ik zag tenslotte laatst al BMW fanboys jammeren bij een Ford topic. Dus ik snap nu de reden ook, het gaat niet om de nieuwswaarde, maar om de BMW fanboys tevreden te houden.
Heel duidelijk verhaal.
Frederik zegt
Diesel tanken in een benzine gaat (bijna) onmiddelijk fout. Echter, je kunt wel straffeloos wat benzine bijgooien in een (oudere) diesel. Vandaar de keuze dat het dieselpistool niet op een benzine-vulgat past.
robbie zegt
Het systeem van Ford is trouwens een stuk slimmer, want daar is ook gelijk de tankdok afgeschaft!
http://www.autobloggreen.com/2007/11/14/fords-easy-fuel-system-should-stop-a-few-darwin-awards/
Laurens zegt
Van welk model BMW is de foto?
GerreLekker zegt
@Bee: ik denk dat het dikker pistool van diesel gewoon te maken heeft met debiet. Vrachtwagens gebruiken die ook, dus als je een paar honder liter moet tanken met een smal pistool ben je wel even bezig.
Normaal gezien zijn de kleuren van de pistolen toch vast? Zwart voor diesel, rood en groen benzine? Alhoewel ik ook al eens zwart pistool vast had waar benzine uitkwam terwijl ik met een diesel rijdt. Gelukkig was ik nog niet beginnen tanken…
thom zegt
Nieuwe 7 ?
prop zegt
wat een stumpers… ‘een vinding van bmw’
CooperDriver zegt
Het gaat er niet om dat ze de eerste zijn of niet met dit systeem, t gaat erom dat ze het per ommegaande standaard leveren op AL hun dieselmodellen.
mastertjen zegt
@Laurens en thom
Een nieuwe 7 serie ja
M-lover zegt
dit is een handig systeem, de benzine-boy’s werden al langer beschermd door de dikke teut die je er niet in kreeg, diesel-rijders heben even veel recht op bescherming!
prop zegt
CooperDriver
Ik citeer uit het persbericht… en een vinding betekent doorgaans dat je de eerste bent
Waxweazel zegt
jaja, daar in Duitsland zijn ze zo revolutionair dat ze zo’n systeem eindelijk gaan toepassen wat op zoveel andere merken al jaren standaard is :roll:
Bij Renault hebben ze dit systeem al sinds 2002 op de Megane II, misschien ook al vroeger op de Laguna, maar daar ben ik niet zeker van.
Catch2 zegt
@Raptor
dan krijg je nog van die homo’s die een ronde slang in het sterretje willen doen
;)
DIT IS EEN GRAP
Golfke zegt
Komkommertijd bericht van BMW…
VonStroke zegt
Zegt voldoende over de gemiddelde BMW rijder precies. Eigen schuld…
Emile_Benz zegt
Lol @ VonStroke :lol:
Dan kan dit ook niet meer:
http://nl.youtube.com/watch?v=ZVfJJ0DZBx4
Tijdstip 4:54
Lexus zegt
max: erg flauw :P
j zegt
Geen vrouwen meer laten dieselen en het probleem is voor 99% opgelost.
NLBUURMAN zegt
‘BMW zag de economische schade al oplopen en levert nu standaard de ‘benzinebeveiliging’ op iedere diesel.’
Benzinebeveiliging op een diesel? kom je alsnog zonder diesel te staan (sorry, ik ben in een pestbui)
piet zegt
diesel in een benzine is wel degelijk minder gevaarlijk,
diesel wordt namelijk bij veel hogere temperatuur verbrand. Dit wil zeggen dat benzine de hoge temeperatuur niet aan kan in een dieselmotor. kortom, stuk gevaarlijker.
Bas zegt
Dat zegt eigenlijk genoeg over de gemiddelde BMW rijder.
Ik heb het altijd al geweten.
Kan ik wel lekker arrogant lullen ;)
Maar ik heb het ook een keer verkeerd gedaan…
Althans…
Ik kon het niet verkeerd doen want de diesel kwam gewoon niet uit de slang toen ik het probeerde.
Ik dacht toen…heh…is die slang stuk…hee kut hij doet het niet.
Nouja…toen drong de info door de dikke betonnen plaat.
Schaam schaam.
Ik weet niet of dat overal zo is…maar die betreffende pomp…GAF geen diesel aan de benzine auto…geen druppel.
Ik weet niet of dat andersom ook het geval is…maar het lijkt me een stuk makkelijkere oplossing.
mashell zegt
Het grote nieuws hier is niet dat BMW zo’n systeem heeft maar dat ze het standaard leveren. In de BMW cultuur hoort er aan een stukje nieuwe techniek eigenlijk een flinke optieprijs te hangen.
Een betere ontwerper zegt
@mashell: zoals ik eerder al zei, het bericht is dan in een heel verkeerde context of zo getypt want het schept het idee dat BMW de uitvinder is en als eerste ermee komt.
OverSoft zegt
Mijn BMW 530d uit 2004 heeft dit al, dus een echt NIEUWTJE kun je het niet noemen…
Jochempie zegt
Standaard in de gefacelifte Focus.
sarcast zegt
@ Raptor: Inderdaad, respct ;)
Bsmulders zegt
Wat nog veel mooier zou zijn, is als de gebruiker door het tankstation geadviseerd wordt.
Dus je komt aanrijden, je kenteken wordt gescanned, via de RDW zien ze dat er benzine in moet, bij de euro 95 en 98 gaat een grote groene lamp branden, bij de diesel een rode lamp. Wanneer je toch diesel pakt komt er een luide pieptoon, en gaat de rode lamp knipperen.
Joost1990 zegt
Megane vanaf 2003 heeft het ook.
Timmy zegt
Maar diesel rijders dommer omdat ze er benzine in gooien? Denk dat dat vooral gebeurd met bedrijfswagens. Zeker bij jullie in Nederland. De meeste van jullie rijden met een benzine. Dus dat ben je gewoon om te tanken. Als je met bedrijfswagen rijdt en daar moet diesel in, zit je dus fout. Zeker als je te weinig geslapen hebt of een lange dag achter de rug hebt.
De meeste bedrijfswagens zijn naar mijn weten toch diesels. Aangezien ze veel km’s doen en daardoor minder kosten aan onderhoud, brandstof … dus hun dieseltaks er wel uithalen.
Ga er vanuit dat in Nederland ook de bedrijfswagens diesels zijn, want bij Bayer is het bijvoorbeeld zo dat je in België verplicht een diesel moet nemen.
leonardus zegt
ik heb het ook eens gehad met mijn vorige auto een kangoo 1.9 diesel. toch hield die het 20 km vol met het mengsel half diesel half benzine. volgens de anwb medewerker te danken aan de simpele dieselmotor die er in zat. had ook geen schade, en dat zou wel anders geweest zijn als er een hightech motor of een met een turbo in zat. had met de kracht van inspuiting te maken volgens hem? enfin, we maken allemaal wel eens een foutje..