Aston Martin lijkt net als andere luxemerken geen last te hebben van aardse (geld-)zaken en heeft gelukkig een vette oliemaatschappij achter zich staan. Ondanks de ‘moeilijke’ automarkt gaan ze samen met deze oliemaatschappij, het blauw-oranje Gulf, dit jaar weer Le Mans rijden. Winnen was met de DBR9 echter geen uitdaging meer, dus moest er iets nieuws worden verzonnen. Waarom geen LMP1 classificering?
In de LMP1 klasse is er tenminste nog een beetje competitie te vinden. Nu iedereen daar is gaan dieselen en alternatieve aandrijflijnen probeert gaat Aston Martin gewoon lekker de show stelen met een ouderwets V12 prototype. Audi won natuurlijk fair&square maar met alleen een stel Fransen achter je aan is de druk ook niet zo hoog. Een sportmerk mag echter niet verliezen van veredelde Volkswagens en zal daarmee flink naar voren gaan drukken. De drie teams, Audi, Peugeot en Aston Martin zullen in ieder geval allemaal hoog inzetten. Peugeot kwam vorig jaar in de buurt, de Britten mogen nu het stokje overnemen en Audi daadwerkelijk de kant in duwen.
Er zijn twee 2008 Charouz Racing System Lola’s aangeschaftNa het vorige seizoen is de 2008 Lola aangepast/verbeterd en in de ‘nieuwe auto is Aston Martin’s eigen veetwaalf in gelegd. Aston Martin rijdt zelf met twee auto’s, een derde Aston Martin powered Lola wordt door Team Sebah rondgereden. De V12 is nauw verwant aan het monster dat in de GT1 DBR9’s hing. De performance is dus aanwezig en er zullen uiteraard ook een aantal vernieuwingen zijn doorgevoerd die alles nog sneller maken.
Hoewel het natuurlijk jammer is dat de DBR9’s nu niet meer in die prachtige kleurstelling over de baan scheuren, hebben ze toch een flinke stap voorwaarts gemaakt. Een écht racemerk hoort gewoon met de voorste wagens mee te racen. Bovendien rijden er nog genoeg Aston Martin’s rond in de GT-klassementen. In ieder geval gaat de V8 Vantage GT2 stevig de eer van het merk verdedigen inde, je raad het al, GT2 klasse. Het merk heeft ook aangegeven dat het in alle GT klassementen actief wil worden. Voor de GT3 klasse zijn er nog steeds DBRS9’s beschikbaar en de V8 Vantage leent zich prima voor de GT4.
Reserveer vast een plekje voor een TV (of op Le Mans) op 13 en 14 Juni. Trek de Gulf-vlaggetjes uit de kast, en geniet van een stukje ouderwetse autosport.
Aston Martin to challenge for overall Le Mans win
Gaydon, 27 January 2009. On the 50th anniversary of its outright win at Le Mans, Aston Martin will return to La Sarthe with two Works LMP1 cars bearing the iconic blue and orange livery of Gulf Oil.
In an ambitious attempt to emulate the legendary achievements of the 1959 DBR1 driven by Carroll Shelby and Roy Salvadori, Aston Martin will endeavour to bring the Le Mans title back to Britain.
“2009 is a hugely significant year for Aston Martin at Le Mans and the challenge of reclaiming victory in this famous race for Aston Martin and Great Britain was simply too great to ignore,” said Aston Martin Chairman, David Richards. “However, we do not underestimate the task. While we have won the GT1 class for the last two years, competing against the proven speed and endurance of the diesel-powered cars with all their years of winning the prototype class, will be a massive undertaking. Nonetheless, I see this as a great opportunity to showcase the ingenuity of British engineering talent.”
Dr Ulrich Bez, Aston Martin Chief Executive Officer commented: “Racing has been, and still is at the heart of Aston Martin. Our cars today are subtle, elegant and handcrafted but they still have the genes for competition. I am happy that we have found partners who, with their support, will enable us to compete at the highest level of endurance racing. We will put all our heart and skill behind this project to demonstrate the essence of Aston Martin: Power Beauty and Soul.”
The new car which is based on the 2008 Charouz Racing System Lola will be powered by the same production-based Aston Martin V12 engine which, last year, helped Aston Martin secure its second successive Le Mans GT1 title with the DBR9. It also powered the Charouz car to a new La Sarthe lap record for a petrol car.
Aston Martin Racing is developing the car in conjunction with Lola, Michelin, Koni and BBS and continues its relationship with major partner Gulf Oil and official clothing partner Hackett.
In 2009, the ACO is introducing new regulations aimed at balancing the performance of petrol and diesel engined prototypes making the LMP1 category more appealing and relevant to Aston Martin.Signalling ongoing commitment to motorsport, in addition to the Le Mans 24 hour race, the team will also compete throughout the year in the Le Mans Series (LMS), which opens with the 1000 km de Catalunya on the 5th of April.
Aston Martin Racing Works drivers, Jan Charouz (CZ), Tomas Enge (CZ), and Stefan Mücke (DE), who raced the Charouz car last year will renew their relationship with the team along with Darren Turner (GB) who was part of the winning DBR9 GT1 crew in 2007 and 2008. Harold Primat (CH) joins the team for the first time in 2009 with the remaining driver to be announced imminently.
To focus maximum energy on the LMP1 programme, the Works team will not defend its GT1 title at Le Mans. However, Aston Martin Racing will support any of its official partner teams and customers competing at the race.
Aston Martin Racing partner, Drayson Racing, has expressed its desire to compete at Le Mans with the new Vantage GT2. This follows confirmation of the team’s LMS entry and American Le Mans Series programme with a bio-ethanol powered Vantage GT2. Further announcements are expected in the weeks ahead as other Aston Martin Racing partner teams and customers confirm their plans for racing in the GT1, GT2, GT3 and GT4 classes of national and international racing series.
The Le Mans 24 hour race will be held over the weekend of 13-14 June.
Met dank aan Robbie voor extra informatie!
Twee extra afbeeldingen, speciaal voor jullie!
Chris zegt
Zalig, gewoon zalig, een lekkere v12 die ronkt als een malle!
Ernst Z06 zegt
Mooi Man ! ga dr weer naar toe dit jaar vorig jaar was echt vet!
Jammer dat alle competitie voor Corvette nu weg is .Kunenn ze wel winnen iig dit jaar!
Eric zegt
@ Ernst ZO6,
Hoezo, stopt Corvette met GT-racen?
Jammer dat Posche geen GT1 bouwt. Deze in Gulf kleuren zou echt wel nostalgie zijn. Of in Martini-kleuren, ook een leuke!!!!!
Ziggy zegt
en nu JOS VERSTAPPEN vragen om hem te berijden !
als ze een kans willen maken natuurlijk..
Gnermo zegt
Zet er a.u.b een GT40 naast in Gulf kleuren en fototjes maken :)
Reinout zegt
Gaaf hoor, maar zal de prachtige DBR9’s missen….
Autofans.be zegt
“Aston Martin lijkt net als andere luxemerken geen last te hebben van aardse (geld-)zaken en heeft bovendien een vette oliemaatschappij achter zich staan.”
Daar heb je het wel verkeerd Alwood. Aston Martin heeft 2/3 van haar personeelsbestand ontslagen. Dus ik vrees dat ze wel last hebben van die aardse geld zaken. :)
Etienne Botes zegt
This is a strange decision. I would’ve thought GT1 would be better from a marketing point of view than a (risky) undertaking to win LMP outright.
merry zegt
Er reden volgens mij 3 miljoen DBR9’s rond dus er zullen vast wel een paar in de GT1 klasse te vinden zijn.
Het was trouwens ProDrive die met de groene DBR9’s reed en won, en zij gaan volgens mij verder met GT1 racen.
Machoman zegt
de priveteams kunnen natuurlijk nog gewoon met de GT1 DBR9’s racen
Pjotr zegt
Mooi, een benzine V12! Ik ergerde me dood aan die dieselongein.
S3Revo zegt
Ik ben benieuwd, maar ik denk niet dat ze het op lange afstand redden… als de fransen vorig jaar ook met een veel snellere diesel dan audi verloren omdat ze simpelweg minder zuinig waren, waardoor ze net 1x teveel moesten pitten, dan ben ik bang dat ze endurance helemaal niet mee kunnen trekken tegen de nieuwe wagens van audi en peugeot… Wel leuk dat er weer een echte competitie is!
Martini zegt
Volgens mij verloor peugoet doordat het ging regenen, en die ruitenwissers gingen voor geen meter..
Martini zegt
ik bedoel natuurlijk peugeot
robbie zegt
@Ernst Z06, Corvette stopt helemaal niet! Op Le Mans zijn ze nog aanwezig met de GT1 auto en daarna stappen ze over op de nieuwe GT2 Corvette.
GT2 gaat sowieso interessant worden. Je hebt daar natuurlijk al de Porsche 911 GT3 RSR, Ferrari F430 GT, Spyker C8 Laviolette GT2R. Maar daar komen de BMW M3 GT2, Lamborghini Gallardo GT2 en Corvette GT2 dus nog eens bij. En dan ben ik ongetwijfeld nog wat vergeten.
@Reinout, er zullen nog wel DBR9 priveteams (met fabrieksondersteuning) aanwezig zijn op Le Mans dit jaar. Ze zal em dus niet echt hoeven missen ;)
@merry, nee hoor! Prodrive = Aston Martin Racing. En vorig jaar waren de groene DBR9’s ook al in Gulf kleuren gespoten. Die zullen er dit jaar dus niet meer bij zijn. Maar waarschijnlijk wel DBR9’s van andere teams.
RS zegt
@ Alwood
‘Audi won natuurlijk fair&square maar met alleen een stel Fransen achter je aan is de druk ook niet zo hoog.’
Ik weet dat je een chronische aversie hebt tegen Fransen, maar als je had gekeken vorig jaar zaten ze bij Audi toch behoorlijk te billenknijpen.
Kuyl zegt
Heerlijk, zelfde comment als dat ik bij de BMW 760 al eerder gepost heb.
Dikke + voor het gewoon lekker racen met een benzine V12. Als het geen bougies heeft is het voor mij ook geen racewagen.
C6.R zegt
Ik zie niet hoe jullie de zin van Ernst Z06 interpreteren als dat hij zegt dat Corvette stopt? Er is alleen geen concurrentie meer voor ze in de vorm van een works aston in GT1.
Deze teams hebben zich tot nu toe aangemeld voor GT1:
LUC ALPHAND AVENTURES (Corvette)
CORVETTE RACING 2X
Geen vetpot dus!
Lars zegt
doet er tenminste ook en le mans waardige auto mee !!!
Alwood zegt
@RS
klopt, was echt spannend naar het einde toe… Alleen mag dat natuurlijk niet hardop (bij audi) gezegd worden ;)
VonStroke zegt
Schitterend nieuws, hopelijk trashen ze die Volkswagens!
RS zegt
LoL @ Alwood
Dus we hoeven hier voorlopig geen banners te verwachten over een glazen spacedak op je nieuwe 207? ;)
Tom zegt
Winnen was geen uitdaging meer?
Corvette was anders een lastige tegenstander volgens mij!
thom zegt
Zonder oliestoker gaan ze natuurlijk niet winnen, of de regels moeten in het voordeel van de benzine versies veranderd zijn.
robbie zegt
Twee extra foto’s:
robbie zegt
Interview met George Howard-Chappell (teambaas Aston Martin Racing)
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73016
Luit Tinke zegt
Sodeknakkers, wat een (bijna) geile wagen. En eindelijk weer wat geluid terug op Le Mans. Die diesels zijn qua techniek en ontwikkeling misschien wel top maar ja, t oor wil ook wat.
En als ze snel genoeg zijn, maakt een keer pitten extra niet uit ;)
En de Peugeot verloor het in de regen vorig jaar, qua snelheid waren ze niet bij te houden door Audi.
Dat wordt dit jaar dus weer genieten, 3 topmerken in de LMP-1.
Incognito zegt
Le Mans heeft al een paar jaar geluid – Zytek Murciélago. Anyway, ik ben er. 4 dagen met een GT-H… Nog anderen? Parking Blue? Pitboxkaarten?
Incognito zegt
Overigens was Peugot gewoon sneller, alleen niet constanter. Zag je na één ronde al héél duidelijk.
C6.R zegt
Ik ben er als het goed is ook weer, hoop wel dat de aanmeldingenlijst nog wat groeit…
robbie zegt
“LOLA STATEMENT 2nd March 2009 LOLA SETS THE RECORD STRAIGHT WITH ASTON MARTIN
Following a number of inaccurate and misleading quotes given by the Aston Martin Chairman David Richards, regarding the supply of the Lola LMP1 chassis to Aston Martin Racing for this year’s Le Mans 24 Hours and Le Mans Series programme, Lola has decided to set the record straight. The Lola Aston Martin is a Lola designed and built car. It is not a ‘radical re-design’ as stated by Aston Martin Racing.
Aston Martin has undertaken some body styling cues that required some CFD work to try to reinstate the Lola Aero performance and minor bespoke mechanical changes to accommodate the styling changes. Lola has spent over two and a half years in the research and development of this state of the art car costing several millions of pounds. Aston Martin contracted with Lola in December 2008 to buy our cars because they knew that as a result of the 2008 performance that we had the leading LMP1 customer car and Aston Martin didn’t have the time to develop their own car.
When Aston first mooted rehomologation of the Lola car and was given the cost of their contribution to IPR and R&D the negotiations broke down. It is completely inappropriate that Aston Martin should now attempt to achieve “ownership” through misrepresentation in the media. Lola’s binding contract with Aston Martin is for two cars the nomenclature of which under the contract is that the cars must remain Lola Aston Martin.”
Lola