Niet alleen in Amerika, maar ook in Azie slaat de crisis keihard toe. Eerder deze week maakten we al bekend dat Toyota voor het eerst sinds 1950 massaal personeel gaat ontslaan. En vandaag is bekend geworden dat Nissan over het afgelopen boekjaar (dat nog loopt tot 31 maart) een verlies te hebben geboekt van maar liefst 847 miljoen euro! En als in de eerste drie maanden van dit jaar de verkopen helemaal dramatisch zijn dan kan het verlies zelfs oplopen tot 1,73 miljard euro! Vorig jaar boekte Nissan nog een operationele winst van 6,9 miljard euro. Een fors verschil met dit jaar dus.
Grote kans dus dat de prijs van de GT-R verder omhoog gekrikt zal worden. Overigens zal collega Toyota voor het eerst in haar bestaan een verlies gaan boeken dit jaar. Bij Nissan lijkt het erop dat de magic touch van Carlos Ghosn inmiddels is uitgewerkt, want ook met Renault gaat het inmiddels een stuk slechter. (via: zibb)
C70T5 zegt
Nu hopen dat ze een deel van de astronomische winsten gereserveerd hebben en vreemd vermogen hebben afgelost de afgelopen jaren. Zo niet dan verdienen ze het failliet te gaan…
RenJie zegt
@C70T5
nja.. verdienen.. Ik zou het niet definiëren als verdienen, meer als “jammer”.
Mairsil zegt
@C70T5
Ze hebben vast wel wat apart gehouden, maar ik denk dat er in de nieuwe GT-R ook aardig wat geld is gaan zitten. Ben wel blij dat die af is gekomen voordat alle geldkranen voor exotische research overal dicht gingen…
JPM zegt
Toyota massaal mensen ontslaan? Laat me niet lachen. Ze ontslaan momenteel 1.000 werknemers. Bij Toyota werken ruim 360.000 mensen. Hoe in godsnaam kun je dat massaal noemen??
Apache zegt
tjah.. Ik vond de 350Z ook veeeel mooier dan de 370Z en de vorige Murano mooier dan de huidige.
Apache zegt
@ C70T5
vreemd vermogen afgelost de afgelopen jaren… waarom zouden ze de afgelopen vreemd vermogen afgelost te hebben gehad en nu niet?… elk groot bedrijf heeft wel op elk moment ergens een lening of leveranciersbetaling af te lossen…
En elk bedrijf heeft wettelijk opgelegde reserves. Naast degene die ze zelf ook wel altijd ergens opzij hebben. Dus geen vuiltje aan de lucht voor Nissan voorlopig.. Hé zeg, het is maar het eerste jaar in 14 jaar dat ze verlies maken, dat is nu niet erg hé… Ze hebben ruimschoots genoeg winst liggen van afgelopen jaren om dat te kunnen opvangen. Bij Winst/verlies worden ook uitbreidingsinvesteringen gerekend, dus het is niet dat die winst ergens elders heenvloeit dan naar de eigenaars (=dividenten aan aandeelhouders) en reserves.
DUS: niks aan de hand.
C70T5 zegt
@Mairsil
Ik denk t ook
@Apache
Precies wat je zegt, ze hebben ruimschoots genoeg winst liggen van afgelopen jaren, als ze slim zijn en ik denk dat ze dat wel zijn.
Dus komt inderdaad goed. Liever geen Amerikaanse taferelen daar in Japan, ze maken nog steeds verdomd goeie wagens.
w0o0dy zegt
Ik hoorde vandaag dat Toyota 30 miljard dollar aan kapitaal letterlijk “op de bank heeft staan”. Dus “ongebruikt kapitaal”, appeltje voor de dorst enzo
Kortom, Toyota lacht nog net niet om deze crisis, maar als er één merk op de wereld is dat nu nog reden tot lachen heeft…. you’ve guessed it… Toyota wacht op z’n kans om een grote slag te slaan op de markt. Laat de rest maar worstelen en Toyota doet ondertussen ook wel wat om de verliezen beperkt te houden maar zorgen maken dat mag de rest doen.
Overigens…. er werd in het zelfde verhaal ook vermeld dat er minimaal 20 bedrijven in Japan zijn die minimaal 1 miljard euro aan cash hebben liggen…..
Nissan heeft Renault en dat is een reden tot zorg…. Nissan zelf draait helemaal niet zo slecht, niet overdreven goed, maar aan Nissan zal het niet liggen als de combi Renault/Nissan problemen krijgt.
Vive la FRANCE! zegt
Hmm, als het maar geen impact heeft op Renault!
Bas zegt
…”Eerder deze week maakten we al bekend dat Toyota voor het eerst sinds 1950 massaal personeel gaat ontslaan. “…
En toen had ik al voor je uitgerekend dat 1 op de 316 personeelsleden ontslaan niet significant is en al helemaal niet massaal.
Toch wordt er gewoon doorgegaan heh met de zaken niet te nuanceren.
Okee….dan dit weer s ontkrachten want….oeioeioei…er worden een paar auto’s niet verkocht en dan zal het wel slecht gaan.
Nissan…doet meer dingen dan alleen autotjes.
1,73 miljard euro lijkt wel heel erg veel geld voor de normale burger…maar voor Nissan is dat niet zo erg…mits ze maar een toekomst zien waarin ze dat weer kunnen oplossen.
Nissan is geen GM, geen Chrysler waar ze van de ene ad-hoc polossing naar de andere worden geloodst.
Nissan heeft haar belangen enorm verspreid en bouwen echt niet alleen auto’s.
Daarbij is hun management een heel stuk bekwamer dan dat van alle Amerikaanse autobouwers bij elkaar.
1 keer een paar miljard verlies kunnen ze best opvangen….zeker als ze jaar in jaar uit miljarden aan winst hebben gemaakt.
Ik weet nog dat het begin jaren 90 ff niet zo lekker ging met Philips…er dreigde een miljarden verlies.
Toen hebben ze maar liefst 1 fabriek op dure grond verkocht en een nieuwe gebouwd een paar honderd kilometer verderop (waar de grond een stuk goedkoper was)….toen was floep….het hele verlies goed gemaakt.
Echt…Nissan is een multinational met assets waar je of compleet misselijk van wordt…of niet eens kunt bevatten zo ontiegelijk groot en veel.
Die kunnen echt wel een paar miljard missen….
Bas zegt
Die paar miljard…vergelijk dat maar met een krasje op je nieuwe auto.
Kut…maar niet echt belangrijk.
Citrofiel zegt
Dat al die autofabrikanten zo lang zonder verlies hebben kunnen draaien vind ik al heel bijzonder. Met Nissan ging het toch niet zo goed het afgelopen decennium? Met die auto’s… Ik dacht dat de Quashqai nu eindelijk voor succes zorgde. Blijkbaar ging het in andere landen beter.
WithGolD zegt
@Vive la FRANCE: zou me eerder zorgen maken om renault dan om Nissan, niet voor niks staat Renault boven aan de lijst bij de ANWB als meest probleematische auto;) en zie de reclame maar op Tv;) en euhm JAH die renault zijn ok nog verdomde duur in onderhoud, ben monteur en heb zelf laats ff turbo buis + Overloop buis tussen inlaat + uitlaat moeten vervangen;) moest toch wel ff de hele inlaat spruistuk eraf :roll:
achjah precies wat jullie zeggen, ben maar niet bang dat nissan dit echt voelt, ze mogen zich eerder druk maken over die amerikanen waar die mee bezig zijn ;)
Supreem zegt
Als je ziet hoeveel Nissan Maxima’s er rondrijden in de States begint het door te dringen waar die winst de laatste 15 jaar vandaan is gekomen. En dan heb ik het nog niet over alle andere Nissans en Infiniti’s.
w0o0dy zegt
@Robbie: Zoals een aantal mensen al eerder aangaven, dit artikel slaat op een aantal punten de plank mis. Jammer, volgende keer hopelijk beter.
Nog een puntje dat opheldering verdient: Toyota zal (volgens de laatste berichten) onderaan de streep geen verlies maken…. Operationeel wel, maar onderaan de streep niet. Het enige dat Toyota nu aan het doen is, dat is het verlies beperken om het concern niet te laten verzwakken… van paniek kan geen sprake zijn en die positie een noodsituatie noemen is ook nogal overdreven.
Wel is het zo dat als je de grootste bent een paar % minder auto’s er flink in kan hakken….. dus alert zijn en op tijd voldoende ingrijpen is wel belangrijk.
jdm zegt
HOAX!
Bas zegt
…”Wel is het zo dat als je de grootste bent een paar % minder auto’s er flink in kan hakken….. dus alert zijn en op tijd voldoende ingrijpen is wel belangrijk.”…
Ja…en daarom gaat de grootste nu 1 van iedere 316 personeelsleden laten afvloeien.
Grrrrrapppig.
Denk maar niet dat deze crisis de Japanse autobouwers erg veel zal doen.
Die zijn namelijk slim genoeg geweest om zich niet alleen te concentreren op het bouwen van auto’s.
Neem bijvoorbeeld Mitsubishi ….auto’s bouwen is gewoon 1 van de 1000 dingen die ze doen.
Daarnaast bouwen ze (bijvoorbeeld):
-Boten (en geen kleintjes)
-Raketten
-Toiletten
-huishoudelijk apparaten
(etc. etc.)
Nissan is idem.
Ik bedoel…zelfs van Samsung hoor je niet dat het slecht gaat met de autoindustrie :)
en dat terwijl de mensen hier nu pas voor het eerst Samsung auto’s zien rondrijden.
Nee….wat dan te denken van Hyundai.
Als ik je vertel dat je dan een Philips auto rijdt….begin je waarschijnlijk te vloeken en te tieren…..
Maar het is wel zo :) (was in ieder geval in de jaren 80 en 90 zo)
Echt…als mensen is wisten wat voor een ongelooflijke giganten dat daar zijn…die aziatische autobouwers….die vallen echt niet om als er een paar % minder wordt verkocht.
Gaan ze gewoon hun personeel tijdelijk andere dingen laten maken :)
Apache zegt
@ Bas
Inderdaad. Eén van mijn gitaren is bijvoorbeeld een Yamaha… (wel geen autobouwer, maar wel een motorfabrikant. Toont gewoon hetzelfde principe aan.)
Frank zegt
Grappig, precies in het kalenderjaar 2008 dat Nissan de meeste auto’s ooit heeft verkocht in Europa. Met dank aan de Qashqai natuurlijk.