Eindelijk, het is zover! De MiTo is een lekker gooi-en-smijtbakkie, maar meer pk’s is evenredig aan meer plezier. Daarom komt Alfa in Genève met de MiTo GTA, met een 1,8 liter turbomotor van 240 paardjes sterk. Uiteraard heeft de auto net als alle MiTo’s een elektronisch Q2 sperdiff, met het verschil dat deze hem ook echt hard nodig zal hebben.
De MiTo GTA is gebaseerd op de Grande Punto Abarth, met natuurlijk een flinke dosis extra peper. Gewichtsbesparing is in, dus dat wordt het toverwoord bij het nieuwe driftkikkertje; er zal rijkelijk gebruik gemaakt worden van aluminium en zelfs, oh joy, koolstofvezel.
De styling wordt lekker agressief, met mogelijk zelfs optionele ‘bicolore’-versies om lekker racy voor de dag te komen. Ook de marktpositie zal er niet om liegen: de MiTo GTA is lichter en heeft meer vermogen dan een Mini Cooper JCW, maar zal toch flink goedkoper zijn. Autocar heeft het over een prijsverschil in Groot-Brittannië van zo’n €2.150… Go Alfa!
In maart zullen we de MiTo GTA op de Autoshow van Genève mogen bewonderen.
FFFBBB zegt
De mini blijft mooier.. Maar dit is zeker een geduchte concurrent!
OverSoft zegt
Nou, waar blijft die 159 GTA nou waar we al jaren op zitten te wachten?
Bij de MiTo kunnen ze het wel binnen een paar maanden…
Emiel- TT zegt
Dat wordt lachen!! wordt idd een vette concurrent voor de mini
sam R zegt
heheh idd GO ALFA!:D eindelijk weer een gta!!!:D
onzin zegt
de Mito is toch “de” homo auto van het jaar?
dan wordt de GTA uitvoering echt de uber-gay-car…!
de ultieme auto voor wouter om te testen dus :D
Autofans.be zegt
Dik! De mito was al relatief sterk/krachtig. Klikt super!
Alfablog.nl zegt
@ OverSoft
Dat weten ze bij Alfa Romeo ook nog niet… :P
– Alfa 159 GTA komt bij de facelift (2009)
– Facelift gaat niet door, RWD Giulia in 2010
– RWD Giulia uitgesteld naar 2011-12
– Facelift gaat wel door
– Ontwikkeling GTA en gewichtsbesparing stop gezet!?
Thomassino zegt
“van aluminium en zelfs, fapfap, koolstofvezel.”
Wat is fapfap?
Heel goed van Alfa dat ze de GTA gaan doorzetten! En uit een 1,8 liter 240 pk is ook zeer lekker! Ga zo door Alfa!
Benjamin1 zegt
@Thomassino
Ruben Baeten vind Geenstijl blijkbaar leuk. Daarom gebruikt ie het Geenstijl sociolect (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geenstijl_sociolect#GeenStijl-sociolect)
Stel dat het prijsverschil niet onoverbrugbaar is dan zou de keuze tussen een GP Abarth SS (180pk) en deze GTA (240pk) nog een moeilijke worden!!
Fout zegt
wat dacht je van agressief ?
“De styling wordt lekker aggressief,”
-edit: iets te letterlijk uit het Engels vertaald, dank u-
MichaelNizet zegt
:-) EINDELIJK!!! I’m looking forward to it!!!!! GO ALFA
Arco zegt
Bye bye Renault Clio III RS & Opel Corsa OPC.
jakob_147 zegt
ziek ik volledig zitten :)
johnny t-jet zegt
Denk het ook . Als daarnaast het gewicht in de gaten wordt gehouden, fantastisch apparaat .
RubenBaeten zegt
@Benjamin: Ik vind Geenstijl niet leuk. Dank voor deze tik op de vingers, ik heb er iets aan gedaan. ;-)
Jorden zegt
@ johnny T-jet
De mito 1.4 turbo (155 pk) weegt 1120 kg (http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=49900&cache=no)
Dus als je met dat gewicht 240 pk hebt, dan wordt dat zeker knallen!
en de prijs zou wel eens net onder de 30.000 zijn…
klinkt goed!
johnny t-jet zegt
Ja , dat is een net gewicht . De GTA zal zeker zwaarder zijn , denk aan de 1.8 motor , maar denk dat Alfa het nu wel begrepen heeft :)
Ik zat ook aan die prijs te denken , mag het alleen maar hopen.
Gusto zegt
Forza Alfa! Laat die 159 GTA maar zitten, veel belangrijker voor de (lease)markt zijn schonere (B-label ofsjo), zuinigere en het liefst ook sterkere motoren..
Kortom, “Gewone 1.4 TB en 1.8 TB motoren” met 155 pk, 185 -220 pk met B label.
Alfa moet verkopen en dat doet ze moet die nieuwe motoren eerder dan met een status 159 GTA laat staan een 8c ..
Alfablog.nl zegt
@ Gusto
Muliair, eind dit jaar ;)
RenesisHP zegt
Bij een driftkikkertje krijg ik zo´n tweestrijdig idee. Ja, het is een bom op wielen en dan is de term wel van toepassing omdat het inderdaad wel een driftig speeltje is. Nee, achterwielaandrijving bij dat vermogen zou pas echt kloppen.
Het vermogen in combinatie met het “lage” gewicht maakt de auto lekker fel. De wielbasis maakt hem lekker wendbaar. Toch lijkt 250km/u(niet ondenkbaar) mij een hele aparte ervaring met zo’n autotje.
Het uiterlijk van de MiTo is mij verschrikkelijk tegen gevallen. In mijn straat staat een witte 1.4 turbo. Ik heb dat ding dus vaak genoeg rustig bekeken om te kunnen stellen dat het heet wassen van een 8C geen mooi resultaat geeft. De auto ziet er erg gedrongen uit.
Na de hele hype had ik meer verwacht.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ mx5/rx8: zoiets wilde ik net gaan typen…
Heb het autootje uiiiiitgebreidt bekeken en het is ’t gewoon net niet!
Deze GTA is ook niet zo heel belangrijk voor de Mito. Heb vanaf het begin gezegd dat 90% van de kopers vrouw zal zijn, en een enkeling zal dan een GTA leuk vinden, maar het gros denkt daar te rationeel voor.
Is overigens niet negatief bedoelt aangezien het vrouwelijke deel van de markt hand over hand groeit, is het een briljante zet van Alfa!
Donstil zegt
kan me niet voorstellen dat de MiTo dan ook beter gaat rijden dan de JCW mini.
vind zoizo de MiTo niet zo erg bijzonder. (maar ik rij dan ook een Mini S haha)
Rutger zegt
Natuurlijk een lekkere auto maar niet waar de dealers op zitten te wachten! :-(
Een snelle introductie van de nieuwe 149 met motoren met een groen label leek mij verstandiger als fabrikant. Dan blijven er misschien nog Alfa dealers bestaan waar de MiTo GTA gekocht kan worden. ;-)
Henne zegt
De 159 GTA komt pas als de nieuwe blokken in de Alfa’s komen. En ze een Atkins dieet hebben gevolgd.
Waarschijnlijk wordt deze GTA gebaseerd op een 3,2l of 3,6l V6 bi-turbo.
Zijn ze ook eindelijk van de GM blokken af.
Verwachting is dat eind 2009 / begin 2010 de Alfa’s in de showroom terecht komen.
Duurt dus nog wel even.
Alfablog.nl zegt
@ Henne
De nieuwe 6-cilinders worden overigens geproduceerd in Oostenrijk, volgens mij bij AVL.
Nanning zegt
@Donstil: de MiTo GTA is al een aanwinst als ie maar (bijna) net zo goed is als de Mini John Cooper Works…!
johnny t-jet zegt
Autovisie heeft hem meer credits toegekent (in de 155 pk versie) alsmede een coureur die hem voor autovisie heeft beoordeelt tegen de cooper.
kan er niets anders van maken……..
Jorrit zegt
Hmm, leuk. Ik ben vooral benieuwd naar de bicolore varianten, wat voor kleuren moet je daarbij verwachten? En hoe doen ze dat dan; skirts in een andere kleur?
Enigszins offtopic:
Ruben Baeten schrijft,
21 January 2009 om 11:52
@Benjamin: Ik vind Geenstijl niet leuk. Dank voor deze tik op de vingers, ik heb er iets aan gedaan.
Haha, tik op de vingers? Van mij mag je anders gerust “fapfap” gebruiken hoor ;-).
marruk zegt
Wat is nou een half maandloon…?
Dat is niet bepaald een super groot voordeel voor de MiTo ten opzichte van de Cooper, mijn inziens. Ik kan er wel 10 andere verzinnen, maar deze staat daar niet tussen. Je verkiest toch ook geen Astra ipv Focus omdat ie 800 euro goedkoper is (voorbeeld) ?
Benjamin1 zegt
@ Ruben Baeten en Jorrit
Ja ik stoor me ook niet aan fapfap, het is alleen dat GeenStijl me een beetje begint te irriteren met het gejengel van die zender en hun ”reaguurders” die nog net snappen hoe een toetsenbord werkt. Vroeger keek ik er nog wel eens op, maar nu laat ik GeenStijl liever links liggen.
Verder vind ik 30.000 euro wel veel geld. Daar zou je ook een snelle Seat Leon voor kunnen kopen met rond de 250 pk.
Ary zegt
nu nog achterwielaandrijving en je hebt een gruwelijke auto!
niet dat ie dat nu niet wordt :P
RubenBaeten zegt
@Jorrit, Benjamin: Ik mijd die site, en wil al helemaal dat taaltje niet overnemen. Foutje dus, al is fapfap wel een geinig woordje… ;-)
Vive la FRANCE! zegt
Mooi, is er eigenlijk ook een Renault Mégane GT versie, die ook in productie komt?
Baztrd zegt
Ruben, geen zorgen, je kunt ook als je een hekel aan GS hebt “fapfap” gewoon blijven gebruiken, hebben ze daar namelijk niet bedacht, wordt op engelstalige fora al jaren gebruikt…
sebastianchubasco zegt
fapfap komt uit het frans en het betekent snelle diesel…
j zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
willeM zegt
Het mooie van die oude GTA-motoren was het loeiende overgaand in snerpend geluid van de 3.2 V6-en (ik heb heel wat Alfa 3.0 V6-en gehad).
Nu rijd ik in een ander merk 2.0 turbo ,snel en soepel, doch fluisterstil daar de turbo enorm het uitlaatgeluid dempt. Vroeger had ik ook jarenlang een 155 pk Alfa 75 1.8 i intercooler (veel sneller dan een evenzware 155 pk 156 2.0). Die was ook al on-Alfa’s stil.
Mijn punt ; moderne turbo-motoren klinken voor geen meter en dat is heel jammer.
K zegt
Hoop ik als een van de eerst als nieuwe demo te krijgen… Ben benieuwd en jullie krijgen de foto’s !
RenesisHP zegt
@willeM.
Ik ben het helemaal met je eens. De Alfa 6cilinders klinken erg lekker. Liever dat dan een 4cilinder turbo.
willeM zegt
mx5/rx8owner
we hebben dezelfde mening. Laat ik nu ook een mx5(miata) hebben :-) ,die wel “alfa-nord”herrie maakt ter afwisseling.
Ps: die Alfa 75 was ook een 1.8 turbo, turbotechniek is wel stukken beter geworden vergeleken met 20 jaar terug.
RenesisHP zegt
@willeM.
Onder mijn naam kun je een ritje met een SZ vinden. Die klinkt fenomenaal. :D
Dat je als Alfa fan een mx5 hebt kan ik alleen maar waarderen. ;)
Die klinken overigens helemaal niet slecht voor 4cilinders.
RenesisHP zegt
@willeM.
Uit de tijd dat Alfa’s nog mannelijk waren(ook al zijn ze net zo aantrekkelijk als een lekker wijf). ;)
willeM zegt
Heb ongeveer 30 Alfa’s gehad in 25 jaar.
Met de SZ heb ik toendertijd (rond 1990) meegereden met zwager/auto-journalist. De remblokken -niet voorradig- waren al op en hij moest nog door naar de Engelse autopers. Rijd geen Alfa meer ,last van m’n linkerpoot met koppelen, maar het blijven voor mij wagens vol emotie. Met JTS-en en selespeeds heb ik niets. Maar wie weet, iig die Miata blijft (prachtige open tochten mee gemaakt en in getrouwd).gr,
BmwMPower zegt
FWD…
johnny t-jet zegt
Alfa is al teruggekomen met lichte auto’s , straks achterwielaandrijving daar waar een merk als Audi nog voorwielaandrijvers bouwt , en waarom hoor ik daar nooit iemand over ?????????
kooskoets zegt
@Jordan
de prijs zal veel hoger liggen dan de 30.000. Een Mini Cooper S JCW is al zo’n 38.500 euro…. en volgens de schrijver; “Autocar heeft het over een prijsverschil in Groot-Brittannië van zo’n €2.150… Go Alfa!” dus eerder rond de 35000 denk ik….
eppie zegt
Jammer dat dit vermogen in de Mito zit…. hadden ze dit nu in de GP Abarth gedaan… dan ja … doet u er maar eentje…
heidekonijn zegt
Eindelijk terug een GTA! Waar die estupido’s geen V8 in de Brera hebben gelegd zal ik nooit snappen. Denk niet dat er nog veel geemmerd zou worden over gewicht bij een 500pk 4wd Brera. Alhoewel..
Wat die prijs betreft, is het mijn ervaring dat ik bij Alfa altijd fiks meer korting aangeboden krijg door de dealer dan bij andere merken, dus al stond ‘ie hetzelfde geprijsd, dan was ie nog goedkoper.
@johnny t-jet
Omdat er altijd gemekkerd moet worden over Alfa door types in Duitse leasers (of nog erger, de lutsende zoontjes van types in duitse leasers).
Je vraagt je af waarom, het moet toch iets losmaken, want over Saab of Lexus wordt half zoveel gemekkerd.
Ben benieuwd wat het bezwaar zal zijn als er rwd komt. Maar dus bij deze : alle Duitse leasers graag bek houden op fora, maar vooral *ga terug rechts rijden op de snelweg, en laat mensen met haast en zonder peniscompensatiedrang door* Dank bij voorbaat.
Alfablog.nl zegt
@ heidekonijn
Mensen die vallen voor een auto met flair, panache, soul, historie, karakter, sportiviteit en mooi design zijn nou eenmaal dus gezaaid. :P
Alfablog.nl zegt
* dun
WieAndersDasAuto zegt
De MiTo ziet er wel leuk uit! Zeker met dit heet nieuws zou het de kopers bij de MINI dealers weglokken. Al die kleine hothatches hebben er een goede concurrent bij gekregen.
Ik ben heel benieuwd naar de prestaties. Het zou ongetwijfeld wel goed zijn. Ik schat van 0-100 rond de 6 sec en een top van begrensde 240…
damster zegt
Heidekonijn = Koning
Windhoos zegt
240pk in zo’n auto’tje? GAAF! :-D