….de olieprijs daalt alleen maar verder. Voorzitter Ewout Klok van de brancheorganisatie Beta is dan ook lyrisch. Hij schat dat er 20% meer wordt getankt dan vorig jaar. De benzineprijs ligt inmiddels 45 cent lager dan in juli 2008 en dus trekken consumenten regelmatig het vulpistool. Het leukste is nog dat benzineprijs voorlopig zeker niet omhoog gaat.
Sinds dinsdag is de olieprijs namelijk sterk gedaald na ondertekening van een gasovereenkomst tussen Rusland en Oekraïne en het staakt-het-vuren in de Gazastrook. Een vat Amerikaanse olie werd 7% geodkoper waardoor de prijs op 34 dollar per vat uitkomt. In juli was de prijs nog 147 dollar per vat, ruim vier keer zo veel dus. De aanhoudende slechte economie zorgt voor een zwakke vraag naar olie en dus zal de prijs voorlopig naar verwachting ook niet stijgen.
kees zegt
o wat erg ik kan er niet van slapen!!!:P
Lout zegt
Shit,… en dan zit ik net nu met een diesel opgescheept! 7% GOEDKOOP moet het trouwens zijn ;-)
Lout zegt
correctie @ mezelf = GOEDKOPER!
sorry, ben ook nog niet zo goed wakker :-p
Arie zegt
En er mist nog een ‘de’ in die zin. Achja het is ook nog vroeg.
Jimmie zegt
Diesel wordt uit diezelfde olie gehaald Lout… :)
Iceman zegt
Vraag me af of de adviesprijs voor Euro 95 ooit nog een keer onder de 1,00 euro komt :)
JPM zegt
Ach we moeten dr maar nog even plezier van hebben zolang het kan. Dit zal misschien voor het laatst zijn dat de prijs van olie zo laag ligt. Ik denk dat we dit jaar nog richting de 100 dollar per vat gaan.
Lout zegt
@ Jimmie
NEE!! ECHT??
Ik ben gewoon meer een benzinerijder,… het is heerlijk om die motor lekker hoog in de toeren te jakkeren!!
Alwood zegt
maarrr… de dollarkoers trekt zich weer een beetje aan de euro omhoog, de beursen kunnen niet veel verder meer dalen (en doen dat ook niet) en de adviesprijs is nog steeds niet onder de €1,30 gezakt. Niet significant in ieder geval, terwijl deze al minstens twee weken op 1,15-1,20 had moeten zitten.
Men is gewoon bereid meer te betalen dan nodig voor de brandstof en reken maar dat de oliemaatschappijen daar hun winst uit gaan trekken. Een prijs, in NL, onder de euro zie ik echt niet gebeuren… Zeker niet omdat met de zomer de prijzen voor benzine weer lekker aan gaan trekken. Verwacht €1,40 of meer voor een litertje peut in augustus.
Laurens zegt
Op termijn zal de benzineprijs toch wel harder blijven stijgen dan de inflatie. Er komt langzaam een eind aan de goedkoop winbare voorraden.
Maar als de groene energie trend doorzet, neemt het aandeel van fossiele brandstoffen in de de totale energievraag misschien af, wat een eventuele prijsstijging weer kan compenseren.
Maar als ik een nieuwe auto zou kopen, zou ik er een nemen met een A-label.
papa zegt
@ alwood
beurzen gaan zeker nog verder dalen. en de adviesprijs is onder de 1.30€ gezakt naar maar liefst 1,299.- €
http://www.anwbtankkorting.nl/ANWB_Auto_DagPrijsANWB_New.asp
papa zegt
De oliemaatschappijen verdienen inderdaad meer op een liter nu, maar aan de andere kant, met een olieprijs van ruim onder de 40$ verliezen diezelfde oliemaatschappijen geld op hun verkochte vaten olie. Toen de prijs erg hoog stond (146$ per vat), werdt verteld dat die prijs noodzakelijk was omdat olie omhoog pompen steeds moeilijker wordt en daarmee steeds duurder (er werd gezegd 70$ per vat)
muppet zegt
Ik tank al weken lang voor € 1,00 en minder hier net over de grens in belgie :)
Lekker hoor, onbemand+belgie… geweldige combinatie :D
Alwood zegt
@ papa
lol… zet maar -significant- voor dat dalen… met een beetje geluk zien we de komende maanden nog wel ff een adviesprijs van ongeveer €1,20 maar veel lager denk ik niet.
Ik denk verder dat de beurzen niet meer langdurig zullen dalen, schommelen en sterker schommelen wel.
@Laurens
groen label… dan kunnen de grote Audi’s en BMW’s tenminste ook nog ;)
Laurens zegt
@Alwood
Tuurlijk, dat is het slimme van de manier waarop onze overheid energielabels toekent, daar hebben ze duidelijk goed over nagedacht! In iedere klasse is er wel een auto te koop waarmee je ten opzichte van de rest in die klasse minder brandstof verbruikt.
Eigenlijk zou de overheid de bijbehorende milieubonus ook hoger moeten maken, 10% besparen op een heel hoog verbruik zet meer zoden aan de dijk dan 10% besparen op al vrijwel niets!
Maar de GL’ers vinden het huidige systeem al verwerpelijk, zij belonen liever op absoluut brandstofverbruik. Dan moeten we allemaal in een C1 om nog in aanmerking te komen voor een beloning.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
34 dollar voor een vat olie…
Echt bizar!
Ik heb gehoord dat dat voor de toekomstige olieprijs wel nadelig is, omdat de oliemaatschappijen nu geen geld hebben om te investeren in nieuwe velden, nieuwe technieken, etc.
Dus mooi nu, maar ik hou mn hart vast voor over een paar jaar…
Ik denk dat de 2 euro-grens eerder gepakt gaat worden dan de 1 euro-grens!
JD zegt
Hm apart??? De benzineprijzen dalen verder??? De total hier in de buurt was 1.19 en is nu alweer 1.25 (meteen ook de duurste uit heel de provincie.)
Guan zegt
@Papa, maar natuurlijk geloven wij niet dat het omhoogpompen op dit moment daadwerkelijk $70 per vat kost, want dan werd de productie echt wel terug geschroefd om de prijs verder op te jagen.
Ik geloof namelijk niet dat er in de regionen waar de meeste olie vandaan komt een probleem is wat opgelost wordt met de redenatie : ‘Verkoop het dan maar onder de prijs, dan dekken we tenminste nog een deel van de kosten’ . Nee, waneer het meer kost dan het oplevert stoppen ze echt wel, wees niet bang.
JPM zegt
@ papa
Erg kromme redenering. Een vat olie oppompen kost ongeveer 1 dollar. Winstgevendheid in teerzandvelden en dergelijke zijn een stuk prijziger en pas voordelig als de olieprijs een stuk hoger staat. Maar de oliemaatschappijen verliezen echt geen geld omdat de prijs nu op 40 dollar staat, ze stoppen gewoon met investeren in moeilijk winbare olie. Shell, Exxon en BP laten recordwinst na recordwinst zien. Oliemaatschappijen maken zelfs nog winst als de olieprijs een tientje is. Die prijs van 146 dollar per vat kwam door de toenemende vraag uit sterk groeiende landen en door speculatie, het vinden van velden is misschien moeilijker en daarmee ook iets duurder geworden maar speelt geen significante rol op de olieprijs.
VonStroke zegt
De petroleumbedrijven zijn de laatste waar ik nog maar enige vorm van compassie voor zou voelen. Die schurken hebben de voorbije jaren zodanig veel winst kunnen maken dat ze nu hun broek wel serieus zouden kunnen scheuren. (wat ze niet doen natuurlijk)
Pim Brussee zegt
Hoezo “de benzineprijzen dalen”, ik heb ze de laatste 5 dagen alleen maar zien stijgen. En dat kan ik goed volgen, want ik kijk vanuit mijn kantoor naar het tankstation dat schuin voor ons pand staat.
zim zegt
volgens mij is deze week de benzine toch ruim 8 cent per liter duurder dan 2 weken geleden…
Citrofiel zegt
De voorzitter van de brancheorganisatie zal het wel weten, dus blijkt maar weer dat Autoweek-lezers niet representatief zijn. En dat noemt zich autoliefhebbers… :roll:
WieAndersDasAuto zegt
@ Citrofiel
Heb je wel eens de comments gelezen van de autoweek bezoekers? Er wordt gediscussieerd op een het niveau van een 13-jarig kind…
Arnold_GT zegt
Nou ik denk dat deze blog wordt geschreven door iemand uit Belgie, want hier betaal ik alleen maar meer en meer voor mn peut hoor!
1.07,9 een maand geleden, en nu alweer 1.22,9!! terwijl ik afgelopen weekend in Belgie voor 1.04,9 heb getankt!
dus wat nou zakken???
Peter zegt
De benzine wordt morgen weer duurder in BE. Weer meer taksen!!
Roderick zegt
Ik weet niet waar de ‘betrouwbare’ informatie vandaan komt, maar de benzineprijzen gaan gewoon weer omhoog. Vandaag weer 1.30,9 betaald terwijl ik minder dan een maand geleden nog voor 1.09,7 heb getankt (zelfde station)