In november vorig jaar was al heel duidelijk dat de occassionprijzen geen stand zouden houden en geheel volgens verwachting hebben de prijzen van tweedehands blik hun duikvlucht verder ingezet. De AOX (Autodata Occasion Index) is een index van showroomvraagprijzen voor tweedehands auto’s en deze stond in januari 2007 op 89% en januari 2008 op 87%. Ook zo benieuwd waar deze nu staat?
Onder de tachtig procent. 100% is overigens het bedrag in het eerste kwartaal van 1997 voor een auto werd gevraagd. Lekker als je een auto wilt kopen, maar minder fijn als je iets in te ruilen hebt. De daling van prijzen was overigens het grootst bij jonge auto’s tot vier jaar, en dan vermoedelijk met name de ex-lease auto’s. Zo shopte ik vorig jaar voor een Alfa GT die niet voor minder dan 16.000 euro te vinden waren. En nu: vanaf 10K staan ze al te koop. Dat hakt er dus lekker in.
Mocht je willen shoppen voor een auto: in Zeeland zijn de auto’s gemiddeld het duurst en in Amsterdam het goedkoopst. (via autokompas en voor de autoverkopers die het niet meer zien zitten: een leuke kleurplaat om de showroom mee op te vrolijken.)
BOL zegt
Zometeen kopen we Q7’s, X5’s en Hummerts voor minder dan een tweedehands Panda :-D
Roadronner zegt
Het zal allemaal wel, maar relatief kleine auto’s met een LPG-G3 installatie blijven onverminderd populair…
W!d zegt
Afgelopen week mijn auto gekocht.. een new mini uit 2004.. maar deze zijn helaas/gelukkig erg waardevast en nog niet in prijs gedaald.
zondagsrijder zegt
Wat ik me in gemoede afvraag. Zouden we de gemiddelde jonge auto wel willen rijden als we hem van ons eigen moeten kopen? Dat je bijvoorbeeld in 207 stapt als je m van je baas krijgt snap ik, maar ook uit eigen beweging? Een golf V is minder mooi dan een 4, een nieuwe C5 minder citroen dan de vorige (om over het verschil met de Xantia nog maar te zwijgen). 406 naar 407 zelfde verhaal en ook Vectra B naar Vectra C.
En elke verandering komt eigenlijk steeds neer op een overgang van sierlijk en/of karaktervol naar agressief en imponerend. Typerend is ook dat steeds minder auto’s een andere kleur hebben dan grijs, blauw of zwart.
Ik ben dus benieuwd of er in de prijsdaling meer speelt dan alleen de neergaande economie.
Laurens zegt
Heerlijke auto, zo’n GT. Alle Alfa’s trouwens :-)
Diesels zakken volgens mij relatief nog harder. Waardoor het jaarkilometrage waarbij ze interessant worden steeds lager komt te liggen. Leuk als je er een gaat kopen, jammer als je er een hebt ;-)
Majinstar zegt
Van-poelgeest verkoopt een M6 voor 76.900 € met iets meer dan 52.000 km op de teller. Dat is pas een koopje.
Laurens zegt
Bij een investering denk je in eerste instantie niet zo snel aan een auto, maar een investering in een klassieke auto blijkt zeer winstgevend te zijn. In tegenstelling tot een “normale” auto stijgt de waarde van een klassieker gemiddeld 7,5% per jaar. Dit percentage is berekend door het Duitse Classic Data, over een periode van 23 jaar. Alleen goud heeft in dezelfde periode een hoger rendement opgeleverd, aldus Jochen Strauch van Classic Data in Die Welt. Het leuke van een dergelijke investering is dat je af en toe ook nog eens een ritje kunt maken. Met aandelen of beleggingsfondsen is dat onmogelijk en dat maakt, volgens Classic Data, het investeren in klassiekers zo leuk.
Bron: NU.nl
Geen idee of het voorgaande in de huidige recessie ook nog klopt, maar als we met zijn allen vinden van wel dan wordt het vanzelf bewaarheid :-)
Sander zegt
@ laurens, wat interreseert die diesel rijders dat nou?
Maakt ze niets uit of 10% of 90% in nederland een diesel auto rijdt
zondagsrijder zegt
@laurens 12:34
..en daar baal ik dus van.
Laurens zegt
@Sander
Als je iets hebt, wat minder mensen willen hebben, wordt het minder waard en kost je dat geld. Niet zo moeilijk toch?
Zelfs leaserijders hebben hier last van omdat zij vaak voor een bepaald budget een auto mogen uitzoeken. Bestaande contracten worden duurder voor de werkgever en die berekent dat direct of indirect wel weer door naar de werknemers, bijvoorbeeld door een lagere winstuitkering.
matt zegt
@ W!d
Vrees dat dit nu net geen goeie redenering is ;). Ze zijn inderdaad sinds hun komst erg waardevast gebleven, maar nu beginnen de mini ‘next’ in occasie te komen (een jaar of 2 oud) waardoor de ‘oude’ mini volgens mij serieus gaat zakken in prijs (of gewoon niet weg gaat geraken want er zal een enorm overaanbod zijn).
simon zegt
Slecht voorbeeld om een Alfa te noemen. Als er iets snel afschrijft is dat dit merk wel. Vooral als je een auto zoekt met bijna 2 ton op de teller.
Zelf ondervind ik dat ex lease auto’s de laatste minder vraag naar is. Mensen hebben liever een leuke auto met weinig kilometers en leuke opties/kleuren etc.
Verder is het ongeveer een gouden regel dat wanneer de nieuwe verkoop van auto’s inzakt dat de gebruikte auto’s in prijs stijgen. Niet door de grote vraag maar door de weinige aanbod van nieuw gebruikte occasions. Dat dit nu niet geval is dat de S.U.V en overige benzineslupers erg hard in waarde dalen. Deze halen het gemiddelde sterk naar beneden. Ook de import vanuit Duitsland doet de restwaarde van de nederlandse auto’s niet ten goede
Scimitar GTE zegt
Ik ben 18 en kan vermoedelijk snel mijn rijbewijs op halen bij het gemeentehuis. Aangezien ik aardig wat gespaard heb kan ik in een wat hogere prijsklasse winkelen. Wonend in Middelburg merk ik dat de occasionprijzen in Zeeland verreweg het hoogst zijn :( .
Als ik zoek bij AutoZeeland betaal je voor een Alfa 147 van 2002 met 50.000km zo een 10.000 euro. Zoek ik voor dat zelfde bedrag op Zomoto, dus landelijk, dan vind ik voor 10.000 euro een zelfde Alfa 147 uit 2005 met 20.000km méér. En dan het verschil in opties daarbuiten gelaten. Het probleem van in Zeeland winkelen voor een auto is dat er weinig aanbod is, dus als je hier een auto wilt kopen om nog wat aan de bovag garantie te hebben ben je dus bedrogen uit ten opzichte van een auto uit bijvoorbeeld Amsterdam. BAH.
Een andere voorbeeld; een BMW 316 uit 2000 met 100.000km op de klok. Kost in Zeeland al snel 10.000 euro, in andere delen van het land vind je ze voor 7000 euro. Ook maar eens shoppen voor Alfa GT dan maar, zucht ;).
Ik zou graag nog iets anders wil aansnijden, een nieuwe 107?, C1 of Aygo. Ik ben er naar wezen kijken, het belastingvoordeel sprak me aan, lage wegenbelasting, ecogezeur blabala. Goedkoop dus. Ik pas er niet in! Ik ben 1.90 en heb langere benen dan gemiddeld. Dus belastingvoordeeltjes van de overheid zijn alleen voor kleine mensen? Voor Daihatsjoe en cohorten geldt hetzelfde verhaal. Ik pas er niet in.
Sjoerd zegt
haha, op de website van die kleurplaat:
Alle materialen op deze site zijn alleen bedoeld voor prive-doeleinden. Indien u als bedrijf of organisatie gebruik wilt maken van deze materialen voor promoties, kleurwedstrijden of plaatsing op uw eigen website, dient u onderstaande gegevens in te vullen. U ontvangt dan van ons de voorwaarden en kosten betreft het gebruik van deze materialen.
ZeRoo zegt
damn, laat ik nou net een GT hebben :(
Omar zegt
in Zeeland zijn de auto’s gemiddeld het duurst en in Amsterdam het goedkoopst
Dat is toevallig.
Ik heb net een auto gekocht in Amsterdam hahahaha. Door de crisis heb ik hem zoals in het artikel staat voor een leuke prijs kunnen kopen.
De een z’n dood de ander z’n brood…zeg maar?!
roderick zegt
Mijn ervaring is dat een auto particulier kopen in Zeeland (of bijvoorbeeld Friesland/Groningen) zeer luceratief kan zijn, met name in het wat exclusievere segment.
Het aanbod is laag, maar de vraag is nog lager; wat nog steeds geldt” De wet van vraag en aanbod”.
Een partuculier gaat zijn, om maar wat te noemen, een BMW Z4 in Amsterdam, echt makkelijker verkopen dan in Goes.
Het is maar een beetje van welke positie je het bekijkt en in welk segment je zoekt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Yep, ook voor de leasers gaat dit groooooote consenquenties hebben…
Voor hetzelfde leasebudget rij je gewoon zeker NIET de auto meer die je nu rijdt!! Vanwege lagere restwaardes en risico-dekking van leasemaatschappien (die vrijwel allemaal gelieerd zijn aan een bank…) schieten de leasetarieven omhoog!
Dus heeft over de gele breedte consequenties.
Voor de kopers geldt wel: je koopt voor minder een auto, maar als je wat inruil is dat ook beduidend minder waard.
Het is eigenlijk net als huizen: als je nieuwkomer bent op de markt, is het nu de ideale tijd om te kopen!
It’s a buyers market…
roderick zegt
@Svenska Aeroplan, helemaal mee eens, de een zijn dood de ander zijn brood ;)
BaRa zegt
Vorige week vroeg ik de inruilwaarde van m’n 9-3, die 3,5 jaar oud is. Er zitten nogal wat toeters en bellen aan, maar de garage kwam niet boven de 10.000, terwijl op verschillende autowebsites de prijs tussen de 15 en 20.000 werd geraamd. Ik denk dat ik nog even verder kar met m’n brok Zweeds staal.
Citrofiel zegt
“100% is overigens het bedrag in het eerste kwartaal van 1997 voor een auto werd gevraagd.” –> …het bedrag dát in…
Ik snap die AOX nog niet helemaal. 100% is in 1997, en in 2009, 12 jaar later, zijn de prijzen met maar 20% gedaald? Of is dat ten opzichte van de nieuwprijs van de auto’s? En hoe vergelijk je die dan, want die verschilt ook zeker in 12 jaar… :?
NLBUURMAN zegt
je moet er dan wel bijvertellen dat je voor €13000 pas een benzineversie hebt. tussen €10000-13000 waren het alleen maar diesels.
ml63amg zegt
-edit: caps lock terror vinden we inderdaad niet leuk-
blokker5 zegt
Dat gaat wel heel hard:O
*print de kleurplaat uit*
WieAndersDasAuto zegt
Hmm, toevallig in Amsterdam zijn de auto’s het goedkoopst. Daar wordt zeker wel eens geleend zonder te vragen… ;)
marruk zegt
Goede investering Wouter! ;)
Franco zegt
@GTE,
There is no such thing as a free lunch!
Als je echt wil profiteren moet je gewoon keihard onderhandelen over de prijs. Pas als de verkoper in tranen uitbarst weet je dat je te ver bent gegaan. En geloof me, ze protesteren, ze happen naar adem en ze zullen zeggen dat dit echt niet kan, maar ze huilen op dit moment niet zo heel snel.
Vriendelijke botheid loont op dit moment… :mrgreen: