Om goede, zwartgallige tradities maar weer eens door te zetten: de eerste Carmageddon van 2009, maar wel het zoveelste bericht in de nimmer aflatende stroom negatieve berichten uit de autoindustrie.
Vandaag hadden we al speciale aandacht voor de gedaalde occassionprijzen, de mogelijke participatie van Fiat in Chrysler en de lagere brandstofprijzen.
Verder krijgt de Franse autoindustrie snel 5 tot 6 miljard euro aan overheidssteun. De de Franse premier Francois Fillon heeft toegezegd dat Renault en Peugeot Citroën krijgen deze steun om om te gaan met de sterk teruglopende autoverkopen.
Navigatie boeren TomTom waarschuwen nu officieel voor een tegenvallende omzet en EBITDA voor 2008. Gelukkig is hun schuldenlast dankzij een sterke kasstroom in het derde kwartaal wel afgenomen.
Het ongenaakbaar lijkende Toyota moest ook inleveren: de verkopen daalden wereldwijd met 4% en bleven “steken” op 8,972 miljoen stuks. De verkoopcijfers zijn inclusief de verkochte voertuigen van Daihatsu en Hino Motors. De productie in de Japanse fabrieken van Toyota wordt gehalveerd zodat ze eert van overtollige voorraden af kunnen komen.
Ook BMW gaat de productie beperken. In februari en maart zullen 26.000 arbeiders minder hoeven te werken in de fabrieken in Dingolfing, Regensburg, Landshut en Berlijn.
De bekendste Alfa Romeo dealer uit Nederland, Sam van Lingen, sluit vijf van de zes fillialen. Voor de vestigingen in Utrecht, Amersfoort, Aalsmeer, Amsterdam en Haarlem is faillissement aangevraagd, alleen het hoofdkantoor in Houten blijft wel overeind. Vijftig tot zestig werknemers verliezen hun baan. Mogelijk maken delen van het bedrijf een doorstart met een ander bedrijf, zo wordt er onder andere met het Stern-concern gesproken.
Volgens adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PWC) zal de automarkt in 2009 verder instorten. De autoverkopen in Europa dalen naar verwachting met 12 procent en in Rusland zelfs met 16%. Doordat we langer in onze oude auto’s blijven rijden, is er ook goed nieuws: verkopers van losse onderdelen, reparateurs en onderhoudsspecialisten kunnen een omzetgroei tegemoet zien.
En ook de bouw van het nieuwe holdingpand van Kroymans Corporation aan de Soestdijkerstraatweg in Hilversum wordt waarschijnlijk half februari hervat. Het bouwbedrijf Mathieu Gijbels en Kroymans hebben hun geschil over de betalingen opgelost.
Vive la FRANCE! zegt
Pfff, gelukkig maar, kan de Franse autoindustrie weer mooi verder met ontwikkelen, ik hoop echt dat die nieuwe 408 er komt!
Gideon zegt
“De de Franse premier Francois Fillon heeft toegezegd dat Renault en Peugeot Citroën krijgen deze steun om om te gaan met de sterk teruglopende autoverkopen.”
Ik nie snap…..
JPM zegt
Nou relatief goed nieuws allemaal toch. De cijfers en het terugbrengen van de 1,3 miljard aan schulden van tomtom viel niet heel slecht op de beurs. Toyoto die ‘maar’ een omzetdaling laat zien van 4 procent. Werknemers die meer vrij krijgen :P wat wil je nog meer?
kyanite zegt
Kunnen de fransen eindelijk weer normale ontwerpers in dienst nemen, vooral Peugeot en Renault zijn erg de weg kwijt de laatste tijd.
Tabasco zegt
Het blijft jammer van Savali. Vandaag nog even gekeken bij de vestiging Haarlem (ramptoerisme?) maar het staat er erg troosteloos bij.
Als Alfa rijder zal ik mijn bezoekjes aan deze vestiging erg missen. Vervelend vind ik niet even fatsoenlijk afscheid heb kunnen nemen van de man achter de balie, Fred van B. Topgozer die me altijd goed, attent en leuk te woord heeft gestaan en heeft geholpen. Had hem graag nog even een hart onder de riem gestoken.
Bob zegt
Kapitalisme aan het werk
Fout zegt
Eum, enkele correcties zijn hier aan de orde hoor. Zie @Gideon o.a.
TwinCamDude zegt
Tja, de zakenwereld is hard en onverbiddelijk helaas….en dit allemaal vanwege de kredietcrisis…..ehm, hypotheekcrisis. Nou ja, hypocrietcrisis kun je beter zeggen.
Waar is het vertrouwen gebleven????? Ik hou mijn hart vast voor dit jaar. Sneu ook voor alle medewerkers van de noodlijdende of failliete bedrijven….
tim--> zegt
Het is en blijft ontzettend balen voor alle mensen in de autobranche, maar andere kant was/is het ook gewoon geen gezonde markt! Elke drie jaar een nieuwe grotere auto is gewoon niet reëel. Hetzelfde met Tv’s en huizen…
Iedereen hier in de westerse wereld wil voor noppes leven als een miljonair en dat komt de economie die daarop gebaseerd is duur te staan!
Hopelijk leren de mensen en bedrijven ervan, klappen een aantal bedrijven, en komt er weer ruimte voor een economie die net op gebakken lucht is gebaseerd.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ffiew, gelukkig wordt er vanaf feb. weer gebouwd in Hilversum…
Dit wordt ook het nieuwe HQ van Saab!