Hoewel groen niet de meest een gangbare kleur voor Ferrari is, staat men in Maranello toch voor een aantal groene uitdagingen. Hoe kun je de sportwagens “vergroenen” zonder afbreuk te doen aan de topprestaties en de emotie die men van een Ferrari gewend is. Termen die bij dit vraagstuk de revue passeren zijn onder andere: downsizing, gewichtsbesparing, biobrandstof, directe brandstof inspuiting, dual clutch versnellingsbakken en zelfs hybride. Ferrari staat graag open voor frisse ideeën en daagt pientere technische studenten uit om actief mee te denken.
Ferrari heeft voor dit doel een competitie georganiseerd, waarbij zes studenten kans maken op een bedrag van 25.000 euro studiefinanciering. Het is de bedoeling dat studenten met dit geld een periode van 12 maanden research doen op het gebied van: CO2 reductie, gewichtsreductie en MMI (man machine interface).
De competitie is niet uitsluitend bedoeld voor Italianen, want talentvolle technische studenten en reeds afgestudeerden uit Europa, de Verenigde Staten, Canada en China kunnen zich aanmelden. Stuur hiervoor voor 15 februari 2009 een mailtje naar [email protected].
Op zich leuk bedacht en mocht je tot de 6 gelukkigen behoren, dan staat zo’n onderzoekje in opdracht van Ferrari zonder twijfel erg fraai op je CV. Maar een totaalbedrag van 150.000 euro uit het enorme Research & Development budget van Ferrari is natuurlijk een lachertje. Zeker wanneer je bedenkt dat Ferrari voor dat bedrag 6 personen een jaar lang aan het werk zet. Het zal er wel mee te maken hebben dat we momenteel midden in een recessie zitten.
Ferrari funds 6 study grants for research activities
Maranello, January 2009 – As part of its own initiatives for the development, support and enhancement of capable young people, Ferrari decided to fund six study grants of 25,000 euros to be awarded by means of an international competition to young graduates/ graduating students in Engineering, Physics, Architecture and Human Factors for the conducting of research activities.
The six study grants will be of 12 months’ duration, and will focus on the development of areas of Innovation. During the grant period, the winners must carry out a Research Project on a subject they themselves have proposed and which will concern the following themes:
- CO2 reduction (energetic efficiency)
- Car weight reduction
- MMI (man machine interface)
The competition is open to Italian citizens and to those of the European Union, the United States of America, Canada and the People’s Republic of China, graduates / graduating students in Engineering, Physics, Architecture and Human Factors. The candidature must be sent to the following email address: [email protected], within Feb. 15th, 2009.
A committee of Ferrari Engineers will assess the candidatures and Research Projects received in order to award the study grants.
robert zegt
jammer dat ik nog niet studeer
bozewolf zegt
ik sta open voor frisse ideeen op dit tijdstip
belikenoother zegt
ik stel mij beschikbaar
anderS zegt
Een lachertje?? Dan ben ik wel benieuwd wat jouw stagevergoeding was? De waarde van mijn onderzoek was priceless (uiteraard), maar mijn maandelijkse belediging was niet hoger dan 500 gulden.
Bmw Tuning Guide zegt
easy: downsize en turbo
of koop tesla
NLBUURMAN zegt
*stuurt het idee van Bmw Tuning Guide in*
nee geintje, maar het is wel zo… neem gewoon een 4 cilinder, prop er zoveel mogelijk turbo’s op en klaar is kees. laat vervolgens de uitlaat aan de zijkant er uit komen om gewicht te besparen (dan hoeft hij niet naar achteren toe).
zo’n (aluminium) 4cilinderturbo weegt waarschijnlijk ook nog minder dan de v8-v12 en heeft hetzelfde vermogen als je het goed doet. daar heb ik geen 12 maanden research voor nodig, 2 minuten maar. kom maar op met die 25k!
Appieflappie zegt
Dat is 2000 euro per maand….
Jochempie zegt
Ik doe gelijk mee. Doe ook nogeens de juiste studie :)
Jochempie zegt
Dennis, dat was niet bedoeld als spellingsverbetering maar als verschil van visie ;)
anderS zegt
@ NLBUURMAN & Bwm Tuning Guide:
Passeren we dan niet het punt “emotie”? Het gaat idd wel hartstikke snel, maar levert toch bijv een ander motorgeluid op. Ik kan me niet voorstellen dat ze vorig jaar al het project Millechili (o.i.d.) opstarten en na een jaar zelf nog niet met deze conclusie waren gekomen ;-) Ik denk dat ze naar alternatieven zoeken die bij hun imago past en het merk niet schaadt. Eén x een verkeerde stap en je gooit je imago waar zij 50 jaar aan gebouwd hebben om het op dit niveau te krijgen in de prullenbak. Zij zullen hele voorzichtige stapjes gaan zetten denk ik. De genomen maatregelen in de F1 gaan zij toepassen op productiemodellen. Kunnen ze verantwoorden dat het én uit de Formule 1 komt én goed is voor het milieu. Over tien jaar, wanneer alle auto’s 1 op 50 lopen, lopen ferrari’s 1 op 15. Grote stappen vooruit voor Ferrari, maar in verhouding nog steeds benzineslurpend. Maar het belangrijkste is dat ze dan wel het imago hebben er alles aan te doen om milieuvriendelijk te zijn. Zonder imago ben je nergens.
WieAndersDasAuto zegt
Goed idee van Ferrari! Zo hoeven ze zelf geen miljoenen te investeren in hun onderzoeken! Zo krijg je de meest gekke ideeën van de studenten voor een zacht prijsje.
Hopelijk lukt het Ferrari om de prestaties gelijk te houden of zelfs te verbeteren zonder dat het verbruik omhoog gaat. Ferrari will survive! :D
Laurens zegt
Ik zou zelf neigen naar gewichtsbesparing, gedrapeerd met downsizing van de motor(inhoud). Gewichtsbesparing bevordert de prestaties maar ook het verbruik.
Een Ferrari kenmerkt zich bij mij door geluid, prestaties en exotische looks. Misschien dat ze nog een paar keer met een kaasschaaf langs alle onderdelen van de 430 Scuderia kunnen gaan?
Tombnolz zegt
Nja, ik ben technisch niet onderlegd, dus ik moet dit aan m’n neus laten voorbijgaan. Maar ik denk wel dat er vindingrijke ideetjes uit de bus zullen komen… Maar je zal van een Ferrari nooit een schone auto kunnen maken vrees ik… Maar zeer zeker wel schoner.
Een lager gewicht is m.i. uitdaging nummer 1. Dat ze maar eens onderzoek doen naar andere materialen. En misschien ook een soort filter voor uitlaatgassen van benzine-auto’s…
StormRAM zegt
Allemaal leuk van Ferrari, ze volgen precies de EU richtlijnen voor uitstoot enzo… maar ik vraag me af of de eigenaars van de Ferrari’s zich ook druk maken over uitstoot en verbruik!
Heb dit artikel doorgestuurd naar mn broertje, studeert in die richting op de TU Eindhoven. :) Lijkt me een leuke studentenopdracht. :P
Serge zegt
Denk dat ze beter bij hun design-vrienden van Pininfarina kunnen aankloppen, die hebben nu wel wat kennis op elektrisch gebied. Dan maar minder emotie, je kan over een paar jaar niet meer aankomen met een V10, dat heeft Ferrari goed door.
Ary zegt
groene appels eten tijdens research….
WieAndersDasAuto zegt
Ik heb de oplossing! Laat de Ferrari i.p.v. co2, bloemetjes uitstoten ;)
Het zal vast wel goed doen bij de boomknuffelaars…
bozewolf zegt
alcohol stoken.
Serge zegt
Net mijn inzending gedaan, ben benieuwd!
Sjaakk zegt
als ze het maar uit hun hooft laten om met een diesel, hybride of minder dan V8 tekomen. het is een sportmerk, geen toyota.
Cantago zegt
Ferrari en Hybride? Groen? Dat is net zo iets als dat de paus met Pamela Anderson trouwt (en verder:P)
Onmogelijk dus;) Past compleet niet bij elkaar!
Linda zegt
hmm,
Dacia maakt geen sportwagens , en Ferrari maakt geen low butget auto’s .
Laten we dit AUB zo houden
Linda
Erik zegt
Misschien kan Ferrari iets met dit idee, zelf doe ik er toch niks mee.
Ontwikkel in 1.4L 4 cilinder met dikke wanden en sterke zuigers voor de grote warmte ontwikkeling. Zet er een kleine en grote turbo op. Plaast vervolgens een expansie vat in de kofferbak en laat bij remmen de remenergie omzetten met een compressor in luchtdruk in dit vat. Gebruik vervolgens deze luchtdruk voor de turbo. Kortstondig een 200Pk extra door 3bar overdruk kan geen enkele sportauto schaden.