De nieuwe Amsterdamse taxi is elektrisch. Tevens is de auto een echte Britse black cab, weer eens wat anders dan een Mercedes. Nog dit jaar gaan er vijftig de weg op, zegt TCA-directeur Bas Vos, waarvan al twintig voor de zomer. In Londen wordt al enkele jaren met elektrische taxi’s gereden. Ze stoten niet of nauwelijks CO2 en fijnstof uit en zijn goedkoper in onderhoud dan het huidige wagenpark.
Er rijdt al een Engelse taxi in Amsterdam, hetzelfde model dat Vos gaat aanschaffen. Maar die is nog niet elektrisch aangedreven, zo schrijft het Parool. ”Je moet ervan houden,” zegt chauffeur Remy Kemperman. ”Hij is prachtig. Veilig en ruim… en er passen vijf passagiers in.”
Nu alleen nog wachten totdat de Amsterdamse taximaffia de prijzen op een fatsoenlijk niveau weet te brengen, misschien kunnen ze daarin ook een voorbeeld nemen aan de Engelsen?
Quinten zegt
Zal niet echt aanslaan, ik stap liever achterin de nieuwe E. Desnoods een E300 bluetec oid.
sander zegt
las het vanochtend al, heeft wel wat volgens mij
RenJie zegt
@Quinten
ik denk wel dat het aan gaat slaan..
autoblogger zegt
@Quinten: waarom?
VonStroke zegt
Doe gerust zou ik zo zeggen, maakt geen f*ck uit bij een taxi. M
More petrol for us! :D
Sjaakk zegt
als ik een taxi bestel wil ik gewoon een mercedes. het is een van de weinige keren dat ik dan in één van de nieuwste mercedesen zit. ;)
Rossi zegt
Prima toch!
Die Londense Taxi’s zijn geweldig! Lekker ruim achterin!
lincoln zegt
elektro .. lekker retro .. was 100 jaar geleden ook het geval in NY ..
Brokkenpiloot zegt
@Quinten: Ik snap je niet. Zie ik iets over het hoofd? Als alle taxi’s in een stad als Amsterdam elektrisch zouden zijn, zou dat volgens mij toch inhoudelijk iets kunnen uitmaken. Volgens mij zijn er geen gebruikers meer geschikt voor een plug-in dan juist zij. Laadstation bij standplaats, veel korte ritten in de de stad, etc.
Stender zegt
Is dat uberhaupt wel rendabel voor taxichauffeurs?
Citrofiel zegt
En wat nu als er iemand van Amsterdam naar Maastricht wil, en hij heeft een hekel aan treinen? Oke, extreem voorbeeld, maar het zou voor kunnen komen. Voor een groot deel van de ritten is het handig, maar dat andere deel moet ook opgevangen worden.
TeunGSRD zegt
Tjezus, waar gaat dit toch heen?
Dit is domweg aanmoedigen van de globalisering! Zometeen plaatsen ze nog een kopie van de eiffeltoren in Amsterdam, om het maar gelijk met een overdreven voorbeeld te noemen… (volgens mij is dat zelfs al gedaan :O)
Kom dan met een nieuw initiatief, of donder er een paar van die lelijke zafira’s of zo neer op elektriciteit. Past meer bij ons kleine kikkerlandje… :D
RA999 zegt
@Citrofiel
Ik denk dat ze de elektrische alleen gebruiken voor ritjes in de stad, voor langere ritten houden ze volgens mij gewoon de dieseltjes.
Volgens mij is het trouwens goedkoper om een KLM Cityhopper te nemen om naar Maastricht te gaan dan een taxi ;)
Vive la FRANCE! zegt
Waarom een Londense Cab? Het is toch raar om een icoon van iemand anders in onze hoofdstad te zien? Ik vind die taxi van MX-LIBRIS een stuk cooler! http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/30/mx-libris-wint-red-dot-design-award
Vive la FRANCE! zegt
…maar het is wel goed dat die elektrisch is. Is Jeroen Broeders ook weer blij! http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/17/binnenkort-50kmu-max-op-ring-amsterdam
Jochempie zegt
@ TeunGSRD: Wat maakt het nou uit wat voor model het is? Hoe meer er elektrisch gereden wordt, hoe meer benzine er voor de liefhebbers overblijft!
ZOEF zegt
Leuk initiatief, maar in welke zin een electrische wagen “nauwelijks” fijnstof en CO2 uitstoot begrijp ik niet goed.
Maar ik hoor in dit zinnetje het politiek correcte tuig al twee uur in de wind aan komen stinken: ze gaan binnenkort mekkeren over het fijnstof van … banden en remblokken. Let op mijn woorden, ze gaan dit afschilderen als oorzaak nummer één voor het naderende einde van de wereld.
BM zegt
Ik ben al jaren voorstander van het de invoering van de black cab. Hartstikke praktisch die auto en het staat ook nog eens een stuk mooier in het straatbeeld.
bram zegt
is wel leuk ja,
maar ik vind het inderdaad meer een tipisch engels iets, als dat nou in nederland ook komt is het natuurlijk niet meer tipisch engels, en dat vind ik wel jammer. dan kun je inderdaad beter zelf een leuk ontwerp maken dat dan tipisch nederlands word.
Sjaakk zegt
dit is gewoon de beste taxi ;)
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/big/Lamborghini_Murcielago_taxi_L.jpg
Sjaakk zegt
hier de nieuwe:
http://www.peter-lisbeth.ch/media/2004-Mercedes-Benz-CLK-DTM-AMG-Race-Taxi-Turn-1600×1200.jpeg
Jandepandaman zegt
@Quinten-
Áls- áls… ik al in een taxi stap want ik vind het hier in Nerderland echt kilometers te duur- dan ga ik echt niet letten op in wat voor auto ik instap. Dan interesseert mij veel meer of die taxichauffeur een beetje beleefd en betrouwbaar overkomt.
En verder- Ik hoop dat een model Londense taxi past in de nauwe straatjes van Amsterdam. Als dat zo is, dan vind ik dat best leuk. Zeker als hij electrisch is en dus niet stinkt in de overbevolkte binnenstad.
Maar ik hoop dat ze op den duur eens een typisch Amsterdamse electrische taxi ontwerpen. Of een typisch Nederlandse omdat Amsterdam zelf te weinig taxi’s kan hebben om ze economisch te produceren.
wg zegt
TOP. TOP. TOP. TOP.
Je bent wel echt een debiel als je per se in een meer vervuilende mercedes als taxi wil stappen…
Remi Kemperman zegt
Ik ben dus de chauffeur die sinds 2000 in Amsterdam met een Londense taxi rijd.
Ik vind de opmerking van Autoblogger over de Amsterdamse taximaffia een belachelijke opmerking. Sorry dat ik dit zeg.
Er zijn sinds 2000 inderdaad een aantal slechte chauffeurs bij gekomen, maar je moet niet alle chauffeurs over een kam scheren. De meeste proberen hun werk goed te doen.
Met betrekking tot de prijzen van de Londense taxi: Heb je die ooit weleens vergeleken? In Nederland kennen we het instaptarief, kilometertarief en wachttarief. In Londen heb je nog een avond-, nacht-, reserveer- en creditcardtarief. Met feestdagen betaal je zelfs een extra toeslag
Kijk maar eens op http://www.tfl.gov.uk/assets/downloads/taxi-fares-guide-april-2008-english.pdf
Yeelen zegt
@ sjaakk
de rx-7?
:p
.Memphis. zegt
Vind het toch ook een vreemde beslissing. Die taxi’s zijn toch echt ongelooflijk typisch Brits, waarom in Amsterdam dit zomaar overnemen, is er dan geen enkel geschikt elektrisch alternatief?
Vind het overigens wel een goed initiatief. Taxi’s, openbaar vervoer, transport,… is exact waar de grote uitstoot besparingen kunnen gevonden worden.
Niet door jan met de pet een klein financieel extraatje te geven als ie een (meestal spuuglelijke) hybride aanschaft. Of door jan met de pet keihard af te straffen als ie met z’n wagen de bebouwde kom wil binnenrijden.
Maar dat laatste is toch allemaal zoveel makkelijker natuurlijk, hoewel het weinig tot niks opbrengt. (voor het milieu toch, de staatskas vaart er -niet toevallig- zeer wel bij)
Yeelen zegt
ook in mat-zwart?
:D
L-Fred zegt
Met zo’n uiterlijk….. moeten ze naar Amsterdam komen!! Waanzinnig!! Waarom maar 50?
C200 Kompressor zegt
Ik stap veel liever in een Benz dan een elektrisch Taxi geval.
Jandepandaman zegt
He Remi Kemperman- Vertel eens?
Wat zijn jouw ervaringen met zo’n Engelse taxi in Amsterdam?
Gaat dat een beetje? Is die auto een beetje passend in de straten daar? Hoe rijdt hij? Geef eens wat eerste-hand-ervaringen inplaats van ons gespeculeer?
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Lijkt mij leuker als ze NewYork cab’s gebruiken.
Ze zijn (vind ik) leuker om te zien, ze hebben meer ruimte, ennuuh……. ze zijn geel ;)
Ik bedoel als het dan toch electrisch wordt…
Zoiets:
http://www.michaelspornanimation.com/splog/wp-content/d/checker-cab1.jpg
xjs678qr zegt
Lijkt mij een goed idee, voor de korte ritten in ieder geval. Ik trek er mij gewoonlijk niets van aan wat voor wagen een Taxi is, dus waarom ook niet…
Laurens zegt
@Panda
een Engelse taxi is qua afmetingen kleiner dan een E-klasse (behalve de hoogte). Het ding heeft een hele kleine draaicirkel, dat is misschien hier en daar handig. Verder is het een vrij ouderwets geval dat volgens mij door specifieke Londense wetgeving in stand gehouden wordt.
OT: moderne motoren zijn zo schoon dat ik betwijfel of elektrisch rijden een milieuvoordeel oplevert. Maar misschien is het bedrijfseconomisch wel interessant als gevolg van belastingmaatregelen.
Remi Kemperman zegt
Deze wagens worden echt puur voor het taxiwerk gemaakt. Dit kan je dus ook zien aan de in- en uitstapmogelijkheden voor iedereen: jong, oud, gezond, gehandicapt.
Draaicirkel is heerlijk in de meeste straten kan ik in een keer draaien, terwijl mijn collega’s nog staan te steken.
Voor de chauffeur is het veiliger voor de eerste agressie. Veiliger voor de vrouwelijke chauffeur want die weet dat de chauffeur niet bij haar kan komen.
Klanten kunnen zelf de temperatuur en verlichting regelen en zijn dus niet afhankelijk van het humeur van de chauffeur.
Als de klanten privacy willen, kunnen ze de intercom uitschakelen.
Kortom, ik vind het de beste taxi die er bestaat.
Hoe de elektrische versie eruit komt te zien weet ik niet.
Ik kan dan alleen verwijzen naar http://www.taxinewspaper.co.uk/issues/160/Taxi_160_Pages01-12.pdf
De voorpagina en pagina 4
Aniator zegt
Ik vraag me wel af hoe veilig zo’n taxi nou werkelijk is in een ongeluk. Ik zit redelijk vaak in Engelse taxi’s, en ik krijg nou niet echt het gevoel dat het in een ongeluk erg veilig is. De grote ruimte tussen de bestuurder en achterbank met die ruit tussen beide lijken me niet vriendelijk voor je gezicht! Ik kan me ook herhinneren dat er bij fifth gear een crashtest met zo’n ding was, en die kwam er niet goed vanaf.
Verder zijn het wel goede taxi’s!
Remi Kemperman zegt
Hallo Aniator. Wel eens gehoord van veiligheidsgordels? Die zitten niet voor niets in de auto’s. Ook in de Engelse taxi’s zitten ze en je bent wettelijk verplicht om die om te doen. In dat geval kan je dus nooit tegen de ruit aan klappen.
Ik heb het laatst wel meegemaakt. Een meneer zat de hele tijd te mopperen en te schelden tegen mij. Op een gegeven moment heb ik hem verteld dat ik dat niet prettig vond, dat ik het nu genoeg vond en dat hij daar nu een keer mee moest ophouden. Ik had het allang genoeg getolereerd met het excuus dat hij dronken was. Zijn reactie was: “Ik ben niet dronken en jij moet je bek dicht houden, klootzak.”
Op dat moment moest ik remmen voor een fietser en toen heb ik bewust mijn rem iets harder gebruikt dan nodig was. Inderdaad het gevolg was dat de man keurig netjes naar voren kwam. Vervolgens heb ik hem verteld dat ik niet met klootzak wil worden aangesproken.
Toen meneer weer overeind krabbelde, heb ik keurig gas gegeven zodat hij weer naar achteren ging en op de bank terecht kwam.
Gedurende de rest van de rit heb ik hem niet meer gehoord.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik vind het wel wat hebben om als stad een ‘iconische’ taxi te hebben.
Zoals de yellow cabs in NY bijvoorbeeld.
Herkenbaar, makkelijk en gewoon een beter gezicht als ze allemaal hetzelfde zijn.
Daarom heb ik hier gemengde gevoelens bij. Prima, herkenbaar apparaat.
Maarja, typisch Londen!!
Dus ja. Nee, doe toch maar niet…