Wie herinnert zich niet de XJ220, de super-Jag van de jaren ’90 die met zijn geblazen V6’je menig V12 z’n achterlichten liet zien? Jaguars nieuwe papa Tata vond blijkbaar dat het tijd was voor een opvolger van deze legende, want de nieuwste geruchten zijn dat het merk werkt aan een nieuwe supercar met middenmotor.
De auto richt zijn pijlen op de Audi R8 en zou al over 12 maanden zijn debuut moeten maken, wellicht als concept car op de autoshow van Genève in 2010. In de toekomstplannen die we eerder van het merk publiceerden werd nog gesproken over een F-Type, oftewel een XF Coupé, maar die plannen hebben nu plaats gemaakt voor dit ambitieuze vlaggenschip. De nieuweling vindt zijn basis in de XK en zou wel eens XE kunnen gaan heten, zo schrijft AutoExpress.
Onder de achterklep zullen we naar alle waarschijnlijkheid de supercharged 5.0 V8 van de XFR kunnen vinden. Zodra ons meer nieuws ter ore komt, zijn jullie de eersten die het weten.
Lout zegt
Klinkt goed,… jaguar kan wel een supersportwagentje gebuiken!!
mugman zegt
hoezo.. lelijke velgen, de auto is opzich wel mooi alleen die lange achterkant vindt ik maar niks, met een paar andere velgen en ik weet niet of ze het er deze keer opdoen maar zo’n spoiler die omhoog gaat als je harder dan.. 80 rijdt.
Ei zegt
@ mugman: Dat is de XJ220…
911gt2 zegt
Lelijke velgen, man die zijn prachtig, daarnaast ook nog eens functioneel!
Joost zegt
@mugman
de foto is volgens mij een concept van de xj220.. Dus dat is niet hoe hij eruit gaat zien, het is dus best nutteloos als je op het fotootje gaat reageren.. Heb je de tekst wel gelezen?
OT: Supervet xD Ze mogen ook wel een flink geblazen v10 ontwikkelen, dat geeft een heerlijk geluid ^^
mikey zegt
Ja mensen dat is nou wat ze een generatiekloof noemen :)
Maar geweldig dat jaguar dit gaat doen, maar ze zijn toch net ongeveer uit de financiele problemen? Laat staan de financiele problemen waar de autoindustrie op dit moment voorstaat… kan natuurlijk niet in de boeken kijken bij jaguar.. maar toch!
Roadronner zegt
De XJ220 blijft voor mij toch wel een van de meest intrigerende supercars. Ongelofelijk exclusief met een interessant verhaal erachter. Briljante wagen. Het zal mij benieuwen of Jaguar inderdaad met een opvolger komt :)
JH zegt
Als het net zo’n verkooptopper als de XJ220 wordt dan zal Tata zijn chequeboekje alvast kunnen trekken ;)
Baztrd zegt
Geweldige bak die XJ220!
Kan me een item van Clarkson herinneren waarin hij de geschiedenis uitlegt, mooi verhaal! (plannen waren voor veel grotere motor, later aangepast, daardoor heel veel pre-orders gecancelled, waardoor er een aantal productieversies met enorme korting verkocht werden, rond de 100k pond oid, of, zoals Clarkson uitlegde “you could buy a house with the money you save”
Hij demonstreerde ook in één ruk zowel de enorme prestaties als de afwerkingsproblemen: als je volgas optrok vloog de radio (zo’n ding met een “slee”, kent u die nog?) door de auto heen :D
Texhnolith zegt
Blijft een echte old school supercar.
Zie er nog wel eens een in Eindhoven bij de Jag/Aston dealer.
Larrs zegt
De XJ220 is pas een sportauto. Niks bekrachtigd en super snel.
Vroegah, toen ik klein was stond er altijd eentje in de showroom bij een autobedrijf ergens tussen Gorssel en Eefde dacht ik. Aangezien ik het niet meer zeker weet waar precies en welk bedrijf, zal die er vast niet meer staan. :P
De XJ220 is voor mij altijd bijzonder geweest. Hopelijk doen ze dat ook met de opvolger.
Een betere ontwerper zegt
XJ220, ahh, als ik één jaguar ooit zou willen kunnen de andere wel geschote worden. Wat een bak, alleen jammer dat de oorspronkelijke motorplannen niet werden gebruikt :(
San Sebastiano zegt
Ik kan me nog een advertentie herinneren van Van Vliet meen ik. Stond in de krant voor 1,8 miljoen gulden….!
alex zegt
hee, die speculaties waren er ook eind jaren 60′ begin jaren 70′ … en toen werd het uiteindelijk de XJS.
hopen voor Jaguar dat deze een stukje beter word! we gaan het wel merken denk ik!
SPK zegt
De XJ220 deed in zijn tijd mee aan de absolute top van de supercars, dus een auto die op de R8 mikt kan je onmogelijk een opvolger van de XJ220 noemen. (dan hadden ze zich op de murciélago/zonda moeten richten)
Vind het trouwens wel appart dat ze pas nog bedelend bij de overheid zijn langsgegaan en nu wel geld hebben voor zo’n project.
Frits zegt
Inderdaad apart zo’n project in deze tijden. Heeft Tata eigenlijk nog wat andere merken waar Jaguar misschien wat techniek uit de schappen kan trekken?
Ik zou het wel supergaaf vinden als dit gerucht waarheid blijkt te zijn… ik begin vast met sparen.
SPK zegt
@ Frits
Ze hebben geen merken die kunnen tippen aan Jaguar maar ze zijn wel hele goede vriendjes met Fiat. Fiat wil graag het XF platform voor een kleinere Maserati en grote Alfa maar ik zou niet weten of en zo ja welk Fiat platform geschikt zou zijn voor een sportwagen met middenmotor. Misschien iets om samen te ontwikkelen dan.
thijs zegt
Tegen de tijd dat de crisis voorbij is, komt jaguar dus met een nieuw sport model. Ik denk dat het erg verstandig van ze is! Iedereen wil dan wat nieuws en jag heeft het nieuwste! Super!
Arie zegt
Er komt toch ook al een nieuwe e-type aan?
bastiaan zegt
volgens mij word het geen opvolger van de machtige xj220, als hij de r8 moet neerhalen, dan zal het wel op de xkr lijken.
hopen dat het een foutje is!
Jesper zegt
Geweldige auto!! Had er als jochie een poster van, en een 1:18 model dat tot vandaag een ereplaatsje in mijn vitrine heeft ;)
Maar om een auto als deze te willen herbouwen, en je te richten op de R8…
Dat gaat niet zo heel lekker samen. Dan moeten ze zich inderdaad gaan richten op de Enzo, Koenniggsegg, en Veyron, zoals Jag toen ook deed.
Als ze vriendjes zijn met het Fiat concern, moesten ze misschien eens bij Ferrari aankloppen :P
Apache zegt
Zijn pijlen op de R8 richten? De motor van de XFR?
Ik denk dat ik weet waar deze beschrijving aan beantwoordt en het heet “nieuwe XKR”
Shenkie zegt
Wat een auto de XJ220! Mooie velgen en prachtig gestyleerde auto. Nu al een klassieker.
Jammer dat, als het verhaal hierboven klopt, het nieuwe model moet aan concurreren met de R8. En niet hoger gepositioneerd wordt; meer richting Mucrielago etc. Jaguar komt er hopelijk weer helemaal bovenop. Maar met auto’s als de nieuwe XFR moet dat wel lukken.
Stylez zegt
Voor de mensen die de XJ220 op de foto niet herkennen: zoek een andere stamsite! :-D
Foramen zegt
Vind de XJ220 erg gaaf ik hoop dan ook dat de nieuwe er op zal lijken :)
@Mugman
leer je klassiekers kennen…
Gerben zegt
Kan iemand al die 12-jarigen op de site eens wat manieren bijbrengen.
RiKe zegt
Hopelijk komt Jaguar inderdaad met een opvolger van de XJ220, die auto heeft heeft alle respect verdient!
Vive la FRANCE! zegt
Ik denk dat het beter is als Jaguar maar ‘gewone’ auto’s blijft produceren, i.p.v. zogenaamde supercars te gaan zitten ontwerpen. Ferrari, Bugatti en Aston blijven daarin de marktleiders!
rider zegt
als ze maar niet weer de fout maken door iets te melden en vervolgens iets anders te gaan doen zoals destijds bij de XJ-220. werd met een dikke V12 gepresenteerd en het werd uiteindelijk een biturbo V6. dat heeft heel veel mogelijke klanten gekost.
en ze mogen het model wel wat lichter en makkelijker en hanteerbaarder maken. de XJ-220 is een tamelijk logge bak, die eigenlijk alleen maar ontzettend hard rechtuit kan maar de grootste problemen heeft met bergweggetjes en andere krappe bochten.
Melvivio zegt
Als ik dit zo lees ” richt zijn pijlen op de Audi R8″ vind ik het niet erg bemoedigend, en al helemaal neit echt spectaculair te vinden. Ze mengen zich dan dus tussen de R8, 911, gallardo. Dit is niet verkeerd, maar ik had gegokt dat de XK dat gat op zou vullen.
“De nieuweling vindt zijn basis in de XK en zou wel eens XE kunnen gaan heten.
Onder de achterklep zullen we naar alle waarschijnlijkheid de supercharged 5.0 V8 vinden.”
Ook dat is niet echt supercar spectaculair… een turbo v/w12/16 zou nog eens leuk zijn. maar goed, dat budget zal jaguar nog niet hebben.
Als ze over maand of 6 komen met de geruchten achter de carrera GT en Zonda aan te gaan ga ik het interessanter vinden.
De markt rond Gallardo;s en 911 is te vol. De XK moet zich hier tussen mengen, en niet dit nieuwe model…
hupke zegt
Die Jag xj220 heb k nog maar 1 keer gezien en dat was in Aken.
anderS zegt
Er staat er al jaren hier 1 te koop:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=1wb2j3qh3i3
Cantago zegt
Als die nieuwe Jaguar de R8 uit mijn hoofd wil praten, dan zal hij minstens net zo mooi moeten zijn! Ongelooflijk moeilijk, maar als ik naar de nieuwe Jaguars kijk dan lijkt me dat geen onmogelijke opgave.
Ik ben benieuwd!! Klinkt als een auto met potentie;)
gekke turbo zegt
hee dat komt bekend in de oren;
‘Wie herinnert zich niet de XJ220, de super-Jag van de jaren ‘90 die met zijn geblazen V6′je menig V12 z’n achterlichten liet zien’
NISSAN GTR!!
Klassiekerrally zegt
De XJ220 is een auto die pas echt tot z’n recht komt in ‘het echt’. Foto’s doen de prachtige vormen gewoon geen recht. De geblazen V6 bood overigens betere prestaties dan de in eerste instantie beoogde V12. Het was dan ook tot de komst van de McLaren F1 de snelste auto ter wereld (IIRC).
Ben benieuwd of het ze in deze tijd lukt een productiewaardige middenmotor supersportwagen neer te zetten. En ik ben ook benieuwd wat die 450 ontslagen werknemers daar van vinden…
slk zegt
Jaguar hangt aan een zijden draadje.Lijkt mij dus niet zon goed idee
J. zegt
Volgens mij heeft elke man die nu een jaar of 20/25 is vroeger deze Jaguar als miniatuur gehad :).
blokker5 zegt
Ik zat toevallig er gisteren aan te denken: een opvolger van de xj220. Het lijkt me alleen dat je het niet als een hele waardige opvolger wordt… Vergelijken met de r8? Zo’n status had de xj220 10-15 jaar geleden niet…
Appeltje zegt
Waarom mikken ze in hemelsnaam op de R8? Het lukt een merk als Jaguar toch niet om te concurreren met de erg goed verkocht wordende R8 VAG-pot-nat, leuker is het als ze weer iets bouwen om te concurreren met de LP640 oid, en hem dan absurd duur maken. Echt veel zal het niet worden, een auto in het R8 segment, dus beter een segment hoger, wat duurder, en gewoon een kleinere oplage. Op dat niveau boeit de nieuwprijs al iets minder denk ik. Zoals Blokker5 al zegt, R8 nu is iets anders dan XJ220 toen!
Bob zegt
De V6 in de XJ220 kwam uit the MG Metro rally wagen .. dat was de doodsteek. Koop je een supercar voor een vermogen .. ligt er een MG blok in.
Emerald Green Jag zegt
@ Anders
Hij staat inderdaad bij mijn dealer (Jaguar de Koning in Arnhem) te koop, is overigens 8000 Euro goedkoper geworden, zie ik.
Fantastische auto, alleen een tikje onpraktisch voor ander gebruik dan “even kijken of je inderdaad 220 MPH haalt”.
Of een nieuwe supercar( XE?) er binnenkort aan gaat komen weet ik niet, het zou wel een prestige-auto worden èn er moet uiteraard een markt voor zijn.
Het is in ieder geval een interessante ontwikkeling.
Klassiekerrally zegt
@ Bob: Klopt. Toch was het blok uit de 6R4 voor die tijd behoorlijk geavanceerd (maar helaas niet voldoende doorontwikkeld).
The 6R4 appeared in two guises. There was a so-called Clubman model which developed in the region of 250 bhp (186 kW), of which around 200 were made and sold to the public for £40,000 (the homologation version). A further 20 were taken and built to International specifications which had a recorded output of over 410bhp
Bob zegt
@klassiekerrally Het was een heel sterk blok .. want de prestaties van de XJ220 liegen er niet om, maar het ging gewoon om het feit dat het een MG was en dus een beetje het een lachertje maakte.
Jammer .. had allemaal zo mooi kunnen zijn eigenlijk
Niels zegt
Bob: Het is niet zomaar een MG V6, maar een door MG aangepaste versie van De Rover v8, met twee cilinders minder en dubbele bovenliggende nokkenassen. Die oude rover v8 is in feite een blok van Buick.
Een ander nadeel is het ontzettend slechte weg- en remgedrag van de xj220, iets wat je niet zou verwachten van een auto uit de koker van Tom Walkinshaw.
Bob zegt
@Niels .. niet alles dat TWR maakte was succesvol ;)
TWR heeft ook ooit een Range Rover Classic getuned die zelfs een dakspoiler, tuned v8, extra lucht sleuven in de c stijl en een aerodynamics kit had.
Het was een angstig ding om te rijden. Van dat model kan ik echter niet zo snel een foto vinden, heb de foto in een boek over de historie van de Range Rover gezien, maar de aero kit was beschikbaar op een gelimiteerd aantal autos waarvan ik er eentje in mijn bezit heb. Een voorloper op de Range Rover sport dus.
Hier zijn wat fotos van een LWB versie met die kit. http://www.roverclassic.com/rangeroverpictures.asp?id=3