Het begrip ‘Widestar’ kwamen we al eerder tegen op de pre-facelift ML, de GL en de GLK in Essen. In principe houdt het in dat Brabus de auto danig verbreedt en helemaal volhangt met alles wat je maar kunt bedenken. Best de moeite waard dus.
Moet ik uitleggen wat er allemaal op en aan gespijkerd is? Je ziet het zelf: bumpers, spoilers, lampjes, uitlaten, noem maar op. Ook in het interieur is Brabus niet te zuinig omgesprongen met leer, hout en alcantara. Op deze 5 cm bredere M-klasse kun je kiezen uit verschillende 23″ velgen, waar banden in de extreme maat 315/25R23 omheen gelegd worden. De auto wordt verder 3 cm verlaagd, met als gevolg dat hij best wel de bocht om wil. Ook de remmen hebben een behandeling gekregen: aluminium klauwen met 12 zuigers bijten in schijven van 360 x 28 mm op de voorwielen, aan de achterkant vinden we klauwen met 6 zuigers.
Je kunt alle motoriseringen door Brabus laten aanpakken, waarbij er meestal zo’n 40-50 pk bij komt. Het interessantst is natuurlijk de ML 63, die maar liefst 550 pk krijgt toebedeeld en daarmee in 4,9 seconden naar de 100 sprint. De topsnelheid van de über-ML ligt op 275 km/h. Voor de verstokte dieselaars is de leukste motor de ML 420 CDI, die van 306 pk naar 350 pk en van 700 Nm naar 800 Nm wordt opgeschroefd. 0-100 duurt hierbij 6 seconden, de topsnelheid gaat 10 tikjes omhoog naar 245 km/h.
BRABUS WIDESTAR for the Updated Mercedes M-Class
Exclusive Wide Version, 23-Inch Wheels and Performance Tuning with Up To 550 hp (542 bhp)The Mercedes M-Class continues its success story in a redesigned version. BRABUS (Brabus-Allee, D-46240 Bottrop, phone + 49 / (0) 2041 / 777-0, fax + 49 / (0) 2041 / 777 111, Internet www.brabus.com) makes the updated SUV even more exclusive with an exciting custom wide version. Fitting additions are 23-inch forged wheels, sporty suspension modifications and power tuning for the entire engine lineup of this model series. The top-of-the-line engine is the ML63 with BRABUS B63S performance tuning. It delivers a maximum power output of 550 hp (542 bhp / 404.8 kW).
The WIDESTAR package is also available for all current M-Class models and combines dynamic looks with maximum functionality. Elegantly shaped fender flares on front and rear axle add five centimeters (two inches) to the width of the SUV.
The wider stance not only benefits the appearance of the M-Class, it also improves handling. Three-piece BRABUS Monoblock E wheels are specially designed for the WIDESTAR model. They come in size 11Jx23 and feature forged wells, creating an optimal symbiosis of light-weight design and maximum mechanical strength. The new light-alloy wheels are fitted with high-performance tires in size 315/25 R 23 front and back.
The BRABUS control module for the standard AIRMATIC air suspension lowers the ride height by some 30 millimeters (1.2 inches) which also benefits sporty on-road handling.
The BRABUS WIDESTAR body conversion further includes door trim components and rocker panels that create a perfect transition between front and rear fender flares. New aprons replace their production counterparts in the front and rear. The front spoiler bumper with its three strikingly styled air inlets, four auxiliary headlights and daytime running lights lends the M-Class more passing clout and minimizes lift on the front axle. The rear apron features an integrated diffuser and cutouts for the chrome-plated tailpipes of the BRABUS stainless-steel quad sport exhaust system. In combination with the rear spoiler it creates an optimal aerodynamic balance.
BRABUS offers the world’s most extensive engine tuning program for Mercedes-Benz automobiles. The BRABUS engine specialists have developed BRABUS ECO PowerXtra power kits for the CDI turbodiesel models that meet the same stringent emission limits as the unmodified production cars.
The ML 280 CDI equipped with BRABUS ECO PowerXtra D5 (III) tuning produces an extra 52 hp (51 bhp) / 38 kW. For the ML 320 CDI BRABUS has designed the D6 (III) power kit. It bumps maximum power output to 272 hp (268 bhp) / 200 kW and produces an enormous peak torque of 590 Nm (435 lb-ft) at just 1,600 rpm. In the top-of-the-line diesel model ML 420 CDI the BRABUS ECO PowerXtra D8 (III) power kit unleashes the true power inherent in the V8 common-rail turbodiesel engine without jeopardizing reliability and longevity. Rated power output jumps from 306 hp (302 bhp) / 225 kW to 350 hp (345 bhp) / 257 kW at just 3,800 rpm. At the same time peak torque grows from 700 Nm to 800 Nm (516 to 590 lb-ft). Thus powered, the tuned ML 420 CDI sprints from von 0 – 100 km/h (62 mph) in just 6.0 seconds, half a second less than the production car. Top speed increases from 235 to 245 km/h (147 to 153 mph).
For the gasoline-powered models the BRABUS engine tuning program starts with the B7 power kit which increases power output of the ML 350 to 287 hp (283 bhp) / 211 kW. The BRABUS 6.1 displacement engine with 462 hp (456 bhp) / 340 kW is available for the ML 500 with four-valve engine. The culmination of the engine program for the M-Class is the B63 S power kit for the ML 63. Its 550 hp (542 bhp) / 404.8 kW accelerate the tuned top-of-the-line M-Class model from rest to 100 km/h (62 mph) in just 4.9 seconds on its way to a new top speed of 275 km/h (172 mph).
All BRABUS engines are lubricated exclusively with ARAL high-performance motor oil. The specially calibrated stainless-steel BRABUS sport exhaust with four chrome-plated tailpipes is available for all M-Class engines.
To further optimize active safety the BRABUS WIDESTAR is optionally equipped with a high-performance brake system. 12-piston aluminum fixed calipers grip front discs measuring 360 x 28 mm (14.2 x 1.1 inches). The rear axle features six-piston fixed calipers. Together these components provide stopping power normally reserved for purebred sports cars.
Exclusive interior options are another BRABUS specialty for the Mercedes M-Class: They include stainless-steel scuff plates with illuminated BRABUS logo, an ergonomically shaped sport steering wheel, and leather-covered door elements for upgrading the factory interior. An exclusive BRABUS fully leather interior made from a perfectly finished combination of the finest Mastik and Alcantara leathers is also available.
Sporty BRABUS ‘Checkered Flag’ carbon-fiber components for the interior are another BRABUS innovation. They have a carbon-fiber surface structure made to look like a checkered flag used in motorsports.
The front seats are fitted with custom rear consoles that encompass the headrests. They each house a seven-inch LCD screen with 16:9 aspect ratio and integrated DVD player. These consoles are also available in a version that features a power-folding precious-wood table.
Machoman zegt
leuke motorische upgrades en het ziet er nog niet eens heel verkeerd uit, alleen 23″ velgen lijkt me niet echt lekker rijden
Bob zegt
Gelukkig is ie tenminste niet matzwart
911gt2 zegt
Jammer dat ze niet zwart interieur gedaan hebben met rode accenten, dat zou er imho beter bij passen.
Nadeel van BRABUS vind ik dat ze werkelijk overal BRABUS op zetten.
jampa zegt
het doet me pijn om te zeggen maar dit is redelijk mooi…
SEMIHHH zegt
enorm vet!!! maar als ge na de interieur kijkt, zie je dat de toerenteller tot 5000 t/m gaat… terwijl ze een dikke B63 s tonen…
StormRAM zegt
De velgen zijn erg mooi, vraag me idd ook af of 23″ wel zo lekker rijdt… Verder een nette bodykit. :)
thijs zegt
Ik vind het zeker geslaagd! Niet te overdreven, mooie afwerking en natuurlijk meer vermogen!
Emile_Benz zegt
[opgewonden mode] Ow boy, ow boy [/opgewonden mode] :P
Jesper zegt
Hele nette bodykit, niet over the top, alleen kan ik maar niet wennen aan die kont van de M klasse. Doet me denken aan t hondenhok in de tuin van mijn buurman :P
Jorden zegt
Heeeeeel netjes! :D
Ik vind wel dat het alleen op 63 AMG kan.
Simpson zegt
in 6 seconden naar de 100 met zo’n mastodont lijkt me best wel een heftige ervaring
jaguar fan zegt
Ziet er zowaar eens fatsoenlijk uit.
(nou moet ik eerst even slikken: )
Zou het niet eens erg vinden hier in te moeten rond rijden.
joop zegt
mooi drugs-runner bak
joop zegt
btw is dat nou de voetrem(dacht dat mercedes daarvanaf was, tenminste s electronish) of een koppeling dat even kan spelen af en toe:x?
Jaws149 zegt
Zo, dan kan je ook zeggen dat je een SUVtje heb, hoor je er ook bij :D
matt zegt
Nie slecht, maar net iets te veel lichtjes als je ’t mij vraagt :). Vooraan zou ik de ronde mistlichten weglaten ( in combi met leds wat druk), die achteraan en zijkant hoeven ook niet voor mij.
SjoRs zegt
Altijd wel leuk om te spotten een brabus(niet over de top afgezien van al die logo’s). Alleen jammer dat je ze ook ziet rijden met de bodykit op een CDI:S
Die remmen heb je trouwens wel nodig bij het vermogen van die 2 tonner als je op een bocht af dendert! Maar het onderstuur zul je met die 3cm niet verbeteren voorkomen ben ik bang…
DennieFR zegt
Dikke SUV!
Maar van Brabus kan en mag je eigenlijk niet anders verwachten ;)
Cantago zegt
Jammer, hij blijft spuuglelijk…
Zoeleken zegt
Ik vind het eigenlijk wel een beetje vreemd dat er op het stuur geen B staat. Voor de rest is het niet echt mijn ding, tenzij met een mooie V8 onder de kap.
widu zegt
alle mercedes suv’s zijn lelijk.
ML zegt
Weet iemand de prijs van de spoiler kit en velgen..
AMG Powerrr zegt
@widu,
plaats eens een nuttige opmerking. Mercedes SUV / offroaders zijn juist te vet (H)