Elk land heeft zo zijn karakteristieke trekjes. Wij zijn geïnteresseerd in trekjes die zich beperken tot de automobielindustrie. Zo staat Italië bekend om haar elegante designs, Duitsland om hun degelijkheid, Japan om technische innovatie, en Frankrijk… Om hun eigenwijze doch sierlijke auto’s, waarbij Citroën duidelijk de scepter zwaait.
Citroën SM
Om meteen met de deur in huis te vallen: de Citroën SM is één van de meest opmerkelijke voertuigen van Citroën. Natuurlijk zijn modellen als de M35 en de Bijou er ook nog, maar aangezien toch bijna niemand die kent doen we maar even alsof ze niet bestaan. Als je naar Wikipedia gaat en de definitie van een GT opvraagt, word je meteen al doorverwezen naar de SM. En wat we vorige week over GT’s lazen: comfortabele auto’s om lange afstanden snel mee af te leggen. Comfortabel? Ja, want je merkt drempels pas op in je binnenspiegel. Lange afstand? Ik kan me herinneren dat mijn oom op vakantie ooit pech had midden in een tunnel, maar anderhalve week geleden reed ze na een servicebeurt weer als een zonnetje. Dus: mogelijkerwijs ja. Snel? Eveneens. Voorin ligt een 2,9 liter V6 van Maserati met een maximum vermogen van 188 pk, en de massa van de auto is 1.520 kilo. Niet echt indrukwekkend, zou je zeggen. Maar in een mum van tijd zaten we op zo’n zesduizend toeren per minuut in de vijfde versnelling. De eigenaar van onder andere de twee afgebeelde SM’s heeft een SM trouwens ook nog verwerkt tot comfortabel meubilair.
Wollie zegt
Leuk topic, mooie foto’s.
vla zegt
Helaas geen Delahaye… Verder natuurlijk weer top, vooral die SM’s!
Steven zegt
Blijft briljant die renault 5 turbo!
Willie zegt
Ik mis alleen Bugatti …
Sven zegt
Correctie, Matra Murena heeft de motor niet voorin liggen maar achter de stoelen als zogenaamde middenmotor.
http://www.iwemalpg.com/Matra_Murena_engine.jpg
Antoon zegt
SM’s!! Wat een mooie auto is dat toch. Maarja als Cruijf er 1 koopt gaan we daar toch ook wel een beetje van uit :p
Was laatst in Altenmarkt ( Oostenrijk ) en daar stonden diverse oude racers voor een rally ( natuurlijk geen fototoestel bij me op dat moment ). De echte brede 5 turbo is nog een tikje strakker als dit witte? exemplaar!
DonSei zegt
Prachtig die Citroën SM
Peter - Italia zegt
die Clio… daar had Clarkson zijn special brave pills voor nodig… :P
“If’ it goes wrong, it gives in and your sitting in your own cloud of smoke, which is handy so nobody know’s it’s you”
briljant gewoon.
alleen de foto’s van de clio zijn overduidelijk iets anders genomen dan normaal… haast?
Renee zegt
De Clio en het “vijfje” trek ik wel. Maar de rest.. PFFFFF
VLS54 zegt
Ik zou me echt niet durven te vertonen in een Citroen SM. Wat een lelijk ding, excentriek dat wel, maar echt lelijk! Soms leer je auto’s te waarderen die je in eerste instantie minder mooi vond, maar door de historische waarde ervan begrijpt. Dit niet, lelijk, lelijk en nog eens lelijk…
Antonius86 zegt
‘EI VSL’ Elvis in die Clio V6 :) !!!
“De wegligging van de auto is indrukwekkend, hij kleeft fantastisch aan de weg, ook bij hoge snelheden in bochten.”
Ik had van enkele mensen die zo’n auto hebben gereden dat de wegligging heel erg tegen valt… Maar ja, zelf nooit getest dus dan blijft het ook enkel speculeren.
melcon zegt
@Antonius86: wegligging is fenomenaal, kleeft echt goed aan de weg. Hij is wel ontzettend listig als je op de grens gaat rijden, bij 100% is alles oké, bij 100,1% sta je achterstevoren. Dan zit je overigens al op bochtsnelheden waar je op de openbare weg echt niet gaat komen tenzij je een steekje los hebt. Op 80% van zijn kunnen in bochtenwerk zit je al op vrij hoge snelheden.
AlexZjuH zegt
Mooie spots, ik mis alleen de Rallye Serie van peugeot nog, en dan voornamelijk de 205 1.3 Rallye op Carbs?
bob zegt
die Renault 5 GT turbo is zo graaf
Robertovicioro zegt
Doe mij die Renault Juvaquatre, ga ik daarmee op vakantie! Wat een gaaf ding haha ;)
Bipje zegt
Zijn die foto’s van die SM’s er misschien ook iets groter???? Prachtig!
xiran zegt
sven heeft gelijk,
de motor van een matra murena ligt niet voorin maar op de achteras.
pt0x zegt
Ik heb een testrit gemaakt in de Clio v6 phase 1 (ben ooit aan het sparen geweest haha) en ik iedereen aanraden dit eens te doen, wat een heerlijke pure auto is dat zeg. en hij pla(n)kt idd heeel lekker op de weg.
Heb een clio RS gehad die me eigenlijk nogal tegenviel maar als ik deze renaultjes sport zie voel ik die Franse Renault sport passie toch weer door mijn aderen gaan :)
Antonius86 zegt
@AlexZjuH
En deze natuurlijk ook!!! ;)
Martin zegt
Niet alleen bugatti mist, maar ook Alpine Renault.
Verder vind ik de phase 1 Clio V6 mooier dan de phase 2 (die blauwe).
Peter zegt
Nog een absolute top klassieke auto uit Frankrijk, de Facel Vega
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Jaaaa, het is weer woensdaaaaaaag!
:D
Leuke serie, sie SM’s zijn geweldig!!
Vooral de ‘neus-kont’ foto, nummer 4, is fotografisch zeer fraai.
Zo kun je goed zien hoe bijzonder ze zijn, net 2 ruimteschepen…
Die Renault 5 GT is ook leuk!
Herrinner me die Group B rallyes nog wel, waar het altijd de vraag was of je levend de finish haalde…
Niet voor niets de bijnaam Coffin on Wheels!
:?
BmwMPower zegt
Ik heb weinig met de Franse auto’s.
Nu en vroeger. Alleen de Citro C6 kan ik erg waarderen.
Iemand die me kan overtuigen dat Franse auto’s wel mooi zijn?
Appeltje zegt
@ de vlaeminck & willie
Just you wait ;)
@ sven
oh ja, foutje… Kan gebeuren, niet goed ingelezen :D
@VLS54
Daar is het ook een SM voor, ik had hem ook al geplaatst in “Love it or hate it”, een WoDaSpoDa over auto’s die heel lelijk dan wel heel mooi worden gevonden. En inderdaad, de SM past daar precies in!
@Antonius86
Het is één van de weinige auto’s waar ik zelf iets over kan zeggen. Ik heb eens meegereden en een bocht nemen bij hoge snelheid deed hij indrukwekkend goed vond ik. Maar… Ik ben ook geen expert.
@Bipje
Kun je me mailen? Dan stuur ik ze wel wat groter op. [email protected] dus!
@Peter-Italia
Van die blauwe? Die zijn met haast en fel tegenlicht genomen. Ik stond te wachten bij Harrods met een felle zon tegenover me, dus ik heb echt geen goede foto’s kunnen maken van de Clio “Elvis”. Daarnaast is het daar nogal proppen op een zonnige zomernamiddag.
@BMWMPower
Tsja, hoe overtuig je iemand daarvan… Misschien met een Delahaye? Facel Vega? Ik vind ze schitterend, maar het is maar net waar je van houdt. Citroëns hebben grote groepen liefhebbers maar het verbaast me niets dat veel mensen ze erg lelijk vinden. Zo gaat dat bij Franse auto’s.
VonStroke zegt
Ooit wil ik met zo’n SM rijden. Lijk me een ervaring als geen ander te zijn. Een technisch pareltje.
Jammer dat er geen Delahaye of Bugatti’s in het lijstje staan. Maar die kom je dan ook zelden of nooit tegen op straat. Dus het zij u vergeven. ;)
Riel zegt
Van de GT Turbo zijn een Fase 1 en een Fase 2 (afgebeeld) gebouwd, waar de Fase 1 minder opvallend was aangezien sideskirts ontbraken.
Phase 1 heeft zeker sideskirts, echter lopen ze bij de wielrand niet over de zijskirts heen en de achterste skirts hebben ‘roosters’ :)
http://www.carandclassic.com/uploads/new/216341.jpg
sansebastiano zegt
Mooi topic! De afgebeelde Sport Spider is een latere versie; de eerste versies werden zonder voorruit geleverd meen ik…! Hoe bedoel je harcore..
Civic_Owner zegt
Voor mij toch wel de sm…
of nee de r5 gt turbo…
of toch niet de clio v6…
weetje ze mogen alle 3 voor m’n deur staan,tis te zeggen,als ik ze niet moet tanken :lol:
dit is een knap artikel.
Civic_Owner zegt
btw,de grijze clio v6..
mag wel eens gekuist worden,zie de foto waar je zijn embleem ziet…
jeetje er hangt ewa vogelpoep aan/op,eikes
mrp zegt
Die foto van jou is ook een Phase 2 model, vandaar dat er sideskirts opzitten :)
mrp zegt
@Riel:
Die foto van jou is ook een Phase 2 model, vandaar dat er sideskirts opzitten :)
Arco zegt
Meer info over de Renault 5 GT Turbo is er te vinden op http://www.5gt.nl & http://www.renault-tuning.nl
@ Riel : vergeet ook niet dat de Pahse II van de 5 GT Turbo 120 pk had op een gewicht 849kg t.o.v. een Phase I.
Voor plaatjes 5 GT Turbo Phase I : http://www.5gt.nl/images/b71f5612d2e6025296e83ddd4b4af4a9-4036_400x300.jpg
Overigens mis ik wel een Citroen BX Sport in het rijtje “rare Fransen”. Evenals een Venturi.
mrp zegt
http://www.autoscout24.nl/AllImages.aspx?id=lflcq1hd1n1c
De phase 1 turbo
r0el zegt
Toch wel weer mooi bevestigend om te zien dat er voornamelijk ouwe rommel uit dat land komt want blijkbaar volgens AB memorabel is ^^
laurens zegt
naar mijn weten is de matra altijd geleverd met de motor achterin;).
Tim zegt
@ MRP
Dat is de Renault 5 Alpine. Niet de 5 GTT Turbo fase 1.
Lustigson zegt
De Renault Sport was inderdaad eerst voorruitloos. Door een of andere constructie op de plaats van de ruit, werd lucht wel over de inzittenden heen geblazen. Dus je hoefde geen helm of vliegeniersbril op.
De oude Renault Clio Williams uit 1992 was overigens ook een mooi karretje. Donkerblauw met goudkleurige velgen. En de 150 pk sterke 2.0 16v was ook niet verkeerd in een auto van, wat zal het zijn, 1.000 kg.
Overigens vind ik nog steeds de gaafste Franse auto de Renault Espace F1, met de 3.0 V10 Renault RS7 Formule 1-motor erin.
Arnoud zegt
Ja, ik mis de 205 1.3 Rallye ook wel. Evenals de T16.
Alpine had ook wel vertegenwoordigd kunnen zijn met de A110.
De Traction Avant hebben we natuurlijk al een paar keer gezien, maar een Citroën Ami is ook geinig. Iemand wel eens opgevallen hoeveel die lijkt op een Ford Anglia?
En wat te denken van een Citroën HY? (De patatwagen) :)
Aquios zegt
Die groene SM lijkt heel veel op degene die ik wel eens in Deventer heb zien staan. Schitterende auto.
Die renault clio v6 zijn mooi maar sterves duur. Veels te duur voor zo’n autootje vind ik.
johnny t-jet zegt
kan ook aan de leeftijd van de persoon liggen , die wordt nl. steeds lager en dus minder feeling voor dit soort autos.
Barra zegt
Fantastische wagens die Citroëns SM. Maar ik mis in dit topic toch een beetje de Peugeot 3008 :roll:
Barra zegt
En de Mega Track natuurlijk.
Timmie zegt
“Zo staat Italië bekend om haar elegante designs, Duitsland om hun degelijkheid, Japan om technische innovatie”. Tegenwoordig heeft iedereen een mix van dit alles. Tuurlijk is dat te verwachten, aangezien elke constructeur alles doet om in de kijker te lopen.
adinsx zegt
[quote]De afgebeelde blauwe Clio is een Phase II, gebaseerd op de derde generatie Clio (van de eerste generatie Clio was geen V6, wel een Williams).[/quote]
Eh.. nee hoor, niet de derde generatie, maar de phase2.
Je hebt Clio I, II, III (huidige)
en van de Clio II heb je de ph1, ph2 en ph3 (ook wel RS182 2004-2005)
Van de V6 is er alleen de ph1 en ph2 geweest.
Timmie zegt
Inderdaad, de Espace F1 was nogal een auto… Van de Ford Transit bestaat er ook zo’n variant (Ford Transit Supervan 3), met 730 pk: buitensporig grote luchthappers aan de zijkant…
adinsx zegt
Even mezelf verbeteren :P
[quote]Eh.. nee hoor, niet de derde generatie, maar de phase2.[/quote]
Ik bedoelde de phase2 van de 2e generatie. Dus Clio II ph2 V6, dat is de blauwe.
Theo zegt
Erg leuk stuk! Maar een Matra Murena met de motor voorin? Volgens mij zit de motor zowel bij de Bagheera als bij de Murena achterin.
Martijn zegt
@mrp dat is geen super-5 maar het eerste model renault 5, niet de phase 1 die er hier bedoeld word. Waar jij naar linkt is een alpine turbo, maar een phase 1 r5 gtt heeft dezelfde carroserie als de witte phase 2 die je bovenin ziet.
Antonius86 zegt
@ Appeltje,
Zie, een en al speculaties dus. Toch maar even zelf een keer de mogelijkheid creëren om die auto te kunnen beoordelen, praten we daarna verder ;)
Frederik zegt
Een beetje jammer dat de SM’s alleen in ingezakte toestand zijn gefotografeerd. Hier twee mooiere foto’s:
Frederik zegt
En ik mis de CX :-)
donkeyKONG zegt
@frederik
die staan (alweer) ergens langs de weg met een opgeblazen turbo;)
Doewap zegt
De allermooiste SM was een 4 deurs:
W!d zegt
Een collega gebruikt de Matra als dagelijks vervoermiddel. Roest niet vanwege 1 van de modellen die speciale behandeling kregen. Ook zit er een doodnormale en simpele renault motor in..
melcon zegt
@W!d: is zo’n murena niet van polyester?
Tombnolz zegt
Moet nog even bekomen van de adembenemende SM-combo…
Fre zegt
@ 2e foto clio v6:
ik wist niet dat elvis er een had?!
dutchsmdriver zegt
Leuk hoor dat onderwerpje over de sm! Maare… een paar foutjes:
De sm heeft standaard een 2,7 liter V6 van Maserati, alleen de automaat heeft een 3,0 liter. De 2,7 heeft 170 pk, en met injectie 178. Een 3,0 automaat heeft 180 pk. Er zijn een paar handgeschakelde Sm’s met 2,9 liter motor. USA Sm’s hebben wat minder vermogen: de 2,7 zo’n 160 pk, de 2,9 max 170 pk. Een juist gereviseerde 3,0 liter motor (2965 cc) kan tot 210 pk halen zonder tuning.
estingo zegt
Wijs!! dikke Talbot Matra Murena, mocht je dit een koele auto vinden, kan je hier even kijken: http://www.carjoy.nl
De middenmotor heeft een karakteristieke eigenschap en rijd geweldig! ook roest deze niet .. ach ja lees het zelf maar op die site mits je het de moeite waard vind.
Mijn droomauto iig en betaalbaar!
als je hem niet snel genoeg vind, wat ik begrijp, kan er een alfa v6 motor in van het type 165 of een 1.9 gti motor van peugeot!
na ja Super dat deze auto een keer wordt belicht!!!!
RenesisHP zegt
@Civic_Owner.
Volgens mij heeft die grijze Clio een stukje autobahn gezien. ;)
Timmy zegt
Zonde dat er geen renault alpine le mans tussen zit. De gast waar ik voor de werkbussen regelmatig onderdelen gaat halen heeft er zo eentje. Ook een heel ferme renault. Vind ik nog leuker dan een clio V6 hoewel dat ook de mooiste van deze reeks was.
Heb het wel voor een “klein” licht ding met veel maar niet te veel vermogen.
Timmy zegt
Oke die auto onderdelen gast heeft er 2. Een le mans en een gewone alpine a310
EJS zegt
Grappig, mijn vader had tot een jaar of 7 à 8 terug een 404 Berline, in het donkergroen, met 2 liter dieselmotor als ik me niet vergis. Prachtige wagens! Niet vooruit te branden die diesels, en de pomp van de motor was zo slecht dat die echt om het half jaar vervangen moest worden, en roesten als ik weet niet wat, ondanks het binnen staan, alleen naar buiten mogen bij mooi weer etc. Uiteindelijk ging de auto weg omdat er zulke grote gaten in de bodem zaten dat hij niet meer door de apk kwam en de kosten om het te repareren te hoog werden..
Dirk zegt
Prachtige auto die sm, jammer genoeg op een slecht tijdstip op de markt gekomen namelijk in volle oliecrisis in de jaren zeventig.
Daardoor zijn er weinig verkocht geweest en is een goed exemplaar nu onbetaalbaar geworden.
Persoonlijk bezit ik een ds van bouwjaar 1970 met amper 41000km op de teller die ik ieder jaar zonder probleem laat keuren.
De DS werd ontworpen in 1955 en dat is op gebied van rijplezier niet geevenaard.
Vive la FRANCE! zegt
Aaaaah! Wat een mooie auto’s! Heel erg bedankt voor dit artikel!
Franse auto’s ontkrachten trouwens ook Italië en Japan: elegantere en innovatievere auto’s ken ik niet!
lincoln zegt
wowowowowow .. dat SM duo .. wat een super combi ..
oker en blauw .. je kan het niet verzinnen ..
dat MOET je perongeluk tegen komen ..
Dennis zegt
Hee wat vet dat er foto’s van mijn auto bij staan:D De Renault 5 GTTURBO!!! Alleen de fase 1 heeft bijna dezelfde bodykit (kleine details) en is orgineel niet in kleur gespoten.
Bob zegt
Ik weet nog een SM te koop voor 13.5k .. maar gezien dat de onderdelen een beetje schaars zijn aan deze kant van de plas .. niet echt de moeite waard.
Igor zegt
Schitterend die foto’s van die SM! Zijn er wallpaper-formaat afbeeldingen van? Zou echt heel relaxt zijn!
Herke zegt
Zien er zeker goed uit die 2 SM’s! een echt citroen design in die tijd.
maikel zegt
als je een stuk maakt verdiep je dan aub eerst even in de auto’s
een matra talbot murena heeft een middenmotor en was in die tijd de wagen met de laagste cw waarde en had een laag gewicht daarom had hij ook niet meer dan 142pk nodig
Moge Maarten zegt
Zoals een collega van mij zei toen er een Clio Phase I aan kwam gereden: Ook niet handig dat de portiervakken aan de buitenkant van de auto zitten… En daarna vond ze die uitlaten ook wel erg op een stopcontact lijken… Vrouwen en auto’s…
laurens zegt
der rijd in de achterhoek een rode matra Talpot rond met een Alfa V6 3.0 liter motor rond. ik heb er foto’s van, die komen eraan. aangezien het franse blokje niet tegen veel kilometers kon. is die Alfa een goede vervanger.
Chrome zegt
De SM…erg mooi inderdaad.
Johan kruijf heeft em trouwens gekregen van Citroen!!
Interieur ook erg mooi:
Mis inderdaad ook de CX turbo in het lijstje…
evenals de Panhard ct24, renault alpine. Lijstje zal wel groter worden..
Citrofiel zegt
Ik heb er lang op moeten wachten, maar nu Franse auto’s. :D Hopelijk komen er nog vele delen.
Verwacht maar een mail van me, Jim. ;)
fijat zegt
ik heb een 404 coupe in het wit!
René zegt
De citroen SM is indrdaad een mooie verschijning.
MAAR als je echt voor een aparte sportieve auto wil gaan dan kies ik toch de MATRA.
Heb zelf de Bagheera gehad(2x) en daarna twee maal de Murena!!
Schitterende auto’s met een Formule 1 verleden(Jackie Stewart)
De Murena was zijn tijd ver vooruit (de eerste productieauto met een thermisch verzonken carrosserie!!)
DUS NIET ROESTEN!!!! Dat was wel het geval bij zijn voorganger de Bagheera.
Kortom mijn droomauto is en blijft de MATRA….
Jammer dat deze zo ondergewaardeerd is!!!
dodge zegt
De Renault Clio V6 (zowel ’00 als ’03) is vet.
De Spider trouwens ook.
Mavada zegt
Voor de liefhebbers van de hierboven besproken Peugeots 404: er komt binnenkort een prachtig boek uit over dit wonder met de vinnen. Monnikenwerk van Wim Noorman,heeft er jaren aan gewerkt, respect hoor!: http://bit.ly/aWGlIy
Gerard zegt
De motor van de Matra Murena is een middenmotor en ligt dus niet voorin
Matra- eigenaar :)