De 116 krijgt een 2.0 liter motor, de BMW 330d Cabrio wordt voorzien van de nieuwe 3.0 liter dieselmotor uit de 3 Serie Sedan en de BMW 7 Serie wordt dit voorjaar uitgebreid met de verlengde BMW 730Ld.
Het instapmodel van de 1-serie, de 116, wordt vanaf het voorjaar van 2009 geleverd met de 2.0 litermotor die we al kennen uit o.a. de 118. De sprint naar de 100 km/h legt de 116i af in 9.8 seconden. nu doet hij daar nog 10.1 seconden over. Het koppel stijgt met 25 Nm tot 185 Nm en bereikt daarmee een topsnelheid van 204 km/h. Het verbruik en de CO2-uitstoot zijn gelijk gebleven waardoor de auto nog steeds binnen de 20 procent bijtellingcategorie valt en voorzien is van een groen energielabel B.
De BMW 330d Cabrio krijgt de nieuwe 3.0 liter dieselmotor met 180kW/245 pk. Een sprintje naar de honderd legt hij af in 6.4 seconden. En net als de 1-serie beschikt hij over de EU5 emissienorm. Vanaf 1 maart bij de dealer op te halen vanaf 66.850 euro.
De nieuwe BMW 730Ld is de verlengde versie van de ‘gewone’ 730d en is gegroeid met 14 cm. In 7.3 seconden accelereert de BMW naar de 100 km/h en staat vanaf 1 maart bij de dealer vanaf 102.800 euro.
Voorjaarsnieuws van BMW: Nieuwe BMW 116i, 330d Cabrio, 730Ld en Business Lines
Rijswijk. Met ingang van dit voorjaar zal de BMW 116i worden aangedreven door een uiterst efficiente 2.0 liter motor. Daarnaast wordt de BMW 330d Cabrio voorzien van de nieuwe 3.0 liter dieselmotor uit de 3 Serie Sedan, Touring en Coupé. De BMW 7 Serie wordt dit voorjaar uitgebreid met de verlengde BMW 730Ld, voorzien van groen C label. Met de BMW 730d beschikte BMW al langer over de enige diesel in deze klasse met groen label. Daarnaast zullen nieuwe Business Line pakketten met onder andere lichtmetalen wielen en automatische airconditioning de 1, 3 en 5 Serie nog aantrekkelijker gaan maken.
Vernieuwde BMW 116i en 330d Cabrio
De 90 kw/122 pk sterke 1.6 liter motor uit de BMW 116i zal vervangen worden door een 2.0 liter motor (bekend uit de BMW 116i en 118i) die meer trekkracht levert bij een even laag verbruik. De met 25 Nm tot 185 Nm verhoogde trekkracht laat de BMW 116i nu in 9,8 seconden (was 10,1) accelereren naar 100 km/h en brengt hem tot een topsnelheid van 204 km/h. Het verbruik (5,8 l/100km) en de CO2-uitstoot (139 g/km) zijn gelijk gebleven waardoor de auto nog steeds binnen de 20 procent bijtellingcategorie valt en voorzien is van een groen energielabel B. Per 1 maart is de vernieuwde BMW 116i verkrijgbaar vanaf 26.200 euro.De BMW 330d Cabrio zal voortaan voorzien worden van de nieuwe 3.0 liter dieselmotor met 180kW/245 pk en EU5 emissienorm. Met een verbruik van slechts 6,1 liter/100km en een sprint van 0 tot 100 km/h van 6,4 seconden is deze auto opnieuw een voorbeeld van efficiënte dynamiek. Hij voldoet dan ook (net als de nieuwe BMW 116i) nu al aan de EU5 emissienorm. De vernieuwde BMW 330d Cabrio wordt per 1 maart leverbaar vanaf 66.850 euro.
Nieuwe BMW 730Ld
De bijna volledig uit aluminium opgetrokken BMW 7 Serie is dankzij EfficientDynamics techniek benchmark in zijn klasse voor wat betreft verbruik. Dankzij de komst van de – ten opzichte van de standaard BMW 730d 14 cm verlengde – BMW 730Ld zijn nu maar liefst 4 van de 6 varianten van de BMW 7 Serie voorzien van een groen energielabel (C). De BMW 730Ld beschikt over 180 kW/245 pk en verbruikt slechts 7,3 liter op 100 km. In 7,3 seconden accelereert de auto in alle rust naar de 100 km/h. Net als alle andere modellen uit de nieuwe BMW 7 Serie, voldoet de BMW 730Ld nu al aan de EU5 emissienorm. Per 1 maart is de nieuwe BMW 730Ld te verkrijgen vanaf 102.800 euro. De BMW 730d met standaard wielbasis blijft leverbaar voor 99.275 euro.Nieuwe Business Line pakketten en Business Line Edition
Vanaf dit voorjaar worden deze aantrekkelijke pakketten op de 1, 3 en 5 Serie verder opgewaardeerd. Op de 1 Serie bestaat het pakket uit een multifunctioneel met leder bekleed sportstuurwiel, 16 inch lichtmetalen wielen, middenarmsteun, opbergpakket, mistlampen, regen- en lichtsensor en automatische airconditioning.
Voor de 3 Serie omvat Business Line 16 inch lichtmetalen wielen, klasse III alarmsysteem, opbergpakket, automatische airconditioning, Park Distance Control, en navigatiesysteem Business met het onlangs vernieuwde iDrive.
Op de 5 Serie tot slot zijn 17 inch lichtmetalen wielen, alarmsysteem klasse III, bekerhouders, een middenarmsteun, Park Distance Control, navigatiesysteem Business met het vernieuwde iDrive en bluetooth telefoonvoorbereiding inbegrepen.Business Line is verkrijgbaar op de BMW 1, 3 en 5 Serie voor respectievelijk 1.495, 1.995 en 2.495 euro. Met deze pakketten, standaard EfficientDynamics, keuze uit vele modellen met een groen energielabel en zelfs een 116i en 118i met 20 procent bijtelling, wordt zakelijk BMW rijden voor de consument nu nog aantrekkelijker. De Business Lines zijn beschikbaar op de BMW 116i, 118i, 120i, 118d en 120d hatchback en op de BMW 3 en 5 Serie Sedan en Touring met viercilindermotor.
Business Line Edition
De BMW 5 Serie is voortaan ook leverbaar als Business Line Edition. Deze speciale uitvoering is opgebouwd uit het hierboven beschreven Business Line pakket, aangevuld met navigatiesysteem Professional met harde schijf en full size 8 inch beeldscherm, spraakbesturing en lederen bekleding. De Business Line Edition is leverbaar voor 3.495 euro.Vanaf dit voorjaar voldoen in totaal al 36 BMW modellen met EfficientDynamics minimaal aan de toekomstige EU 5 norm. De BMW 330d BluePerformance was vorig jaar zelfs de eerste auto die met EU6 emissienormen van 2014 de weg op kon
The Apple zegt
Freude Am Fahren,
meer hoef ik niet te zeggen……
Djivy zegt
Buiten het feit dat ik BMW’s badgepolitiek al lang niet meer begrijp (116i is een tweeliter?!), denk ik dat je veeeel beter af bent met een 118d.
De beste leaseslet van het moment als je het mij vraagt.
LDV zegt
En er komt ook een 116d, hun meest ecologische model
tov van de 118d die dat was.
Boele zegt
Juist ja, nieuw type motor in een E65?? vrij apart.
RenJie zegt
@Boele
E65 is toch de vorige generatie….
RenJie zegt
@Boele
E65 is toch de vorige generatie….
Brammer zegt
@ RenJie
En welke foto staat er bij dit artikel ? Juist, een E65.. Dat bedoelde Boele net :p
RenJie zegt
@Boele en Brammer
oh nu begrijp ik het geheel.. sorry!
@redactie
waarom posten jullie dan ook een foto van de E65 als het gaat om de F01/F02?! ;)
-edit: oeps, foutje!-
E220Cdi zegt
@The Apple
Freude Am Fahren met een 1 serie met een 2 liter motor 4 cil?
Nog steeds geen echte BMW als je het mij vraagt.
BMW is voor mij sedan coupé station of cabrio met 6 cil en lekkere automaat.
CSL zegt
Nu is de 116 een aardige starters BMW.
Jammer dat BMW nog geen 135i 3/5 deurs heeft uitgebracht voor sommigen.
CSL zegt
@E220Cdi
Die Automaat hoort in een Opa’s Mercedes.
Tenzij je een M-Automaat hebt.
prop zegt
De 90 kw/122 pk sterke 1.6 liter motor uit de BMW 116i zal vervangen worden door een 2.0 liter motor (bekend uit de BMW 116i en 118i) die meer trekkracht levert bij een even laag verbruik.
hier klopt iets niet
Appieflappie zegt
Verkeerde foto redactie ;)
-edit: inmiddels gefixt-
Raf zegt
Waar blijft de M7 met een vele honderden pk’s
de mercedes s65 amg kan wat concurentie gebruiken
Rutger zegt
LDV, die 116d komt er juist niet omdat hij niet in een gunstiger label valt en weinig toevoegt aan het modellengamma.
De stap om de 116i van een 2.0 te voorzien snap ik nog niet helemaal. Was de 1.6i niet een gezamenlijk ontwikkeling met PSA of betreft dat alleen de 1.6 turbo? In ieder geval een opmerkelijk stap om de basismotor te vergroten en verbruik en uitstoot hetzelfde te houden. Het lijkt dan ook meer op een kostenbesparende actie om zo minder verschillende motorblokken te hoeven produceren.
Mtyn zegt
Ik snap ook niet helemaal waarom BMW niet aan de naamplaatjes vasthoud. Het word een klein beetje onlogisch zo. Vroeger kon je aan het typeplaatje precies zien welke motor erin ligt, al wist je niets van die auto. Nu moet je eerst kijken welke het is, dan denken welke motor er aan de 16i is gekoppeld.
@Rutger, volgens mij word bij de volgende 3 die 1.6 turbo ingevoerd, dat waren de plannen dacht ik in ieder geval.
LDV zegt
@ Rutger
Ow sorry,
maar ja je hebt gelijk :-)
jorden zegt
@ Rutger
je geeft zelf antwoord op je vraag! :P
Raf zegt
@Mtyn
Dat doet mercedes ook al even, waarom weet ik nie
200cdi = 2148cc
220 cdi= 2148cc
250 cdi = 2148cc
63 amg is eigenlijk een 6.2L
en de 280cdi en 320 cdi zijn 3-liters
het zelfde bij bmw de 525d 530d en 535d zijn allemaal 3 liters
van die letters klopt niks
Rutger zegt
Het zou inderdaad de kostenbesparende uitleg kunnen zijn. Jammer want ik echt BMW toch wel in staat om voor de 1.6i als motorbouwer bij uitstek een prachtig alternatief te bouwen. Of heeft BMW moeite om te downsizen onder de 1995cm3?
Yves zegt
@ E220cdi: meningen verschillen. Ik vond de e30 M3 ook een echte bmw. En dat is 4 cilinder.
@ Mtyn: Die verschillen waren vroeger ook al! 325e was een 2.7L motor.
@ Rutger: de reden om naar een 2L over te stappen bij de 116 is volgens mij omdat bmw vind dat de ideale inhoud/cilinder een 0.5 liter is. Ga maar na. Alle recente, veelverkochte motoren van bmw zijn zo:
m3: v8/4L
m5: v10/5L
525/530/535: 6lijn/3L : Zowel benzines als diesels
118/120/123: 4lijn/2L : Zowel benzines als diesels
de 116i was een van de weinige uitzonderingen hierop. Samen met een paar x5 motoren. en de net uit productiegaande 7
RobertJ zegt
@rutger: De 1.6 van PSA is samen met BMW gemaakt, maar die ligt alleen in de mini. Dit heeft iets te maken met voorwiel en achterwielaandrijving.
jack zegt
@RobertJ,
Voorwiel achterwiel heeft er niks mee te maken. 350Z motor ligt ook in een velSatis.
Verder die motor van de mini ligt ook in een 207 le Mans en opel Corsa.
diher81 zegt
@rutger: Ik heb al op verschillende sites gelezen dat de 116d er wel komt, maar misschien is dit alleen in Belgie?
M-lover zegt
tja, met die kenplaatjes achterop is het soms nog wel lachen… met een 318tds bvb, is niet eens een 1700 :p (1665) maar toch 90pk en 190Nm koppel :d daar kom je toch al mee van je plaats… en dat voor een klein oud dieseltje…
en ach, met een ///M erop heb je toch direct 20pk meer?
Fokko zegt
@ Rutger
De ” oude” 116i had een 100% BMW motor. de 1.6 die met PSA is ontwikkeld wordt alleen bij mini gebruikt in de BMW group.
LDV zegt
Wel ik vind het eigenlijk vrij logisch dat men verschillende badges gebruikt voor dezelfde motor.
Men kan moeilijk een Xdrive X6 35d een Xdrive X6 30d Twin Turbo noemen, zou te lang zijn om op de zijkant te zetten :-D
Maar inderdaad, om aan de badge de motorinhoud te zeggen wordt tegenwoordig moeilijk
Cantago zegt
Freude Am Fahren idd:P
Tommy zegt
Noem hem dan gewoon 120d man, BMW is verschrikkelijk laks in die typebenamingen, Mercedes trouwens ook. Word wel een heel onoverzichtelijk zootje zo, is toch niet zo moeilijk om gewoon de cilinderinhoud te noemen? Wat maakt het nou uit hoeveel pk die heeft, veel laten hem toch chippen.
Trouwens, geen 760Li erbij? Of komt die later nog? Had ergens gelezen dat ze die in China gaan laten zien…
Herke zegt
@ RobertJ; dit heeft niks te maken met voor/achterwiel aandrijving. dit heeft te maken dat BMW een gezegde heeft en dat is dat BMW alleen zelfgeproduceerde / ontworpen motoren gebruikt.
madru zegt
wij zijn het gewoon gewend om die nummers aan een inhoud te linken maar…..Je moet je gewoon afzetten van die gewoonte en de nummers aan pk’s linken…
Een 120d = 163/177 pk
Een 118d = 136/143 pk
Ok ze hebben beide een 2000 cc motor, maar dat moet je dan maar weten he !! Trouwens is toch veel leuker voor de echte kenners !!
Stel je voor de je vriendin het door geeft dat een 316 een 1600cc is en een 318 een 1800cc is……das niet leuk he !! hoe ga je dan nog met je kennis imponeren mannen ??? hahaha
Enfin voor mij maakt het niet veel uit….Vind wel leuk zo…..En trouwens hoeveel rijden er met de badge er nog aan ?? dan moet je toch ook naar de uitlaten kijken !! dan wordt het pas moeilijk…..Maar ooozzzooooo leuk
slk zegt
Die 7 serie ziet er echt niet uit.die wielen staan te veel op de hoeken geen gezicht.WOrdt nooit meer wat met de grote bmw.Techniek is top
1-er reihe zegt
@Djivy: of de 118d de beste ‘leaseslet’ van het moment is weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen. Ik heb er sinds 3 maanden ook eentje en wat is dat elke dag genieten zeg!!
@slk: BMW zet expres de wielen zoveel mogelijk op de hoeken van de auto. In het echt vind ik de 7 een hele imposante limousine, maar smaken verschillen natuurlijk!
Verder on topic: op motorengebied is BMW natuurlijk erg goed bezig. Prachtige prestaties tegen minimaal verbruik en uitstoot; wat wil je nog meer. De badges zijn inderdaad verwarrend, maar zoals hierboven genoemd is dat al jaren zo en ook bij andere merken, dus tsja… so what! :D
Luap zegt
De ‘verwarrende’ typebenaming wordt pas echt lastig als je op zoek gaat naar een tweedehands BMW. Je zoekt een 316i en weet dat deze door de jaren heen geleverd is met een 1,6 liter, 1,8 liter en 1,9 liter motor. En nu komt een volwassen 2,0 liter motor erbij.