Ben je de afgelopen twee weken geflitst? Dan is de kans groot dat je de dans kan ontspringen! Volgens het Nederlands Meetinstituut (NMI) is de apparatuur van de politie namelijk niet bestand tegen temperaturen die lager zijn dan -10 graden Celsius. De vaste flitspalen schakelen zichzelf uit bij die temperaturen, maar bij mobiele controles moet de politie dat zelf controleren. En de kans is natuurlijk groot dat oom agent niet op zijn thermometer heeft gekeken voordat hij begon met flitsen.
En dus is je flitsboete waarschijnlijk onterecht en kan je met succes protest aantekenen. verkeersrechtadvocaat Tjalling van der Goot van Anker & Anker Advocaten stelt dat twijfel over de betrouwbaarheid van de apparatuur kan leiden tot vernietiging van de boete of vrijspraak. Uiteraard zegt de politie dat er niks aan de hand is en dat ze niet “twijfelen aan de betrouwbaarheid van hun apparatuur“.
Ik heb ook een beetje mijn bedenkingen bij het verhaal, zeker gezien de bron (Telegraaf). Want op hoeveel plaatsen is het nou -10 geweest in Nederland? Alleen in Limburg ’s nachts? En je maakt mij niet wijs dat de politie midden in de nacht in Limburg bij temperaturen van -10 gaat staan flitsen. Maar je kan natuurlijk altijd proberen om protest aan te tekenen! Laat het ons maar even weten als het gelukt is. (foto via Picasa)
UPDATE: Mijn bedenkingen blijken terecht, want het NMI ontkracht met een bericht op de website het verhaal van de Telegraaf.
Naar aanleiding van een artikel in de Telegraaf is onduidelijkheid ontstaan over de juiste werking van flitspalen, radarcontroles en laserguns bij temperaturen onder nul. Deze meetinstrumenten worden door NMi uitvoerig getest tegen de geldende regelgeving en de eventueel zwaardere specificaties van de fabrikant. Snelheidsmeters worden onder andere gecontroleerd op de juiste weergave van de snelheid bij (extreem) hoge en lage temperaturen. Sommige apparaten zijn getest bij temperaturen lager dan -10 graden Celcius en mogen dan ook worden gebruikt als de temperatuur lager is. Tevens is het mogelijk dat de apparatuur beschermd wordt tegen lagere temperaturen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een verwarmde behuizing.
Snelheidsmeters zoals flitspalen controleren automatisch of er een geldige meting uitgevoerd kan worden. In combinatie met een eventuele verwarming kan een juiste snelheid tot ver onder nul worden gemeten.
Met dank aan Mark voor de tip!
sanders-amg zegt
geen vrees als je met + 200 km/h langs een flitspaal rijd??
nice!!
924gtr zegt
Dat is goed nieuws!
hier in Limburg is het dagen aan een stuk kouder dan -10 geweest.
op sommige morgens zelfs -16 om 8.00 uur.
ik had wel zo het idee dat de politie warm op kantoor zat, ik heb al dagen geen politie meer gezien.
Robertovicioro zegt
‘Want op hoeveel plaatsen is het nou -10 geweest in Nederland? Alleen in Limburg ’s nachts? En je maakt mij niet wijs dat de politie midden in de nacht in Limburg bij temperaturen van -10 gaat staan flitsen. ‘
Ach, bij -10 WETEN ze dat hij het niet aan kan, je kan altijd nog twijfelen aan de betrouwbaarheid bij -5 en protest indienen ;)
JPM zegt
Nou Gelderland en sommige delen van Noord-Brabant ging het ook richting -15. Maar verder zegt de bron natuurlijk al genoeg.
Joske zegt
Het is hier smorgens vroeg en savonds laat wel degelijk meer dan – 10 geweest in Limburg.. daarbij komt dat sommige mobiele radar controles, zoals de multanova die het klpd gebruikt maar tot – 5 te gebruiken zijn..
Als je een boete krijgt zou ik gewoon even bij het knmi opvragen hoe koud het was op dat moment op die plek.. en wie weet kom je zo onder je bekeuring uit!
tt zegt
zou dit dan ook in belgie zo zijn? want dan hebben al die domme flitsers tijdens het smog alarm een probleem :)
(ps: een edit knop zou echt tof zijn, dan kan je ten minste bij een klein foutje eje post aanpassen, en krijg je niet zoals ik nu hierboven een dom , nutteloos 3 woordjes post..)
Frasker zegt
Achja, hier in middennederland is het tijdens de spitsen een paar dagen -10 geweest hoor, dus hier is het reëel…
Alleen lag er een laag ijs op de waardoor niemand hard durfde te rijden…
RenesisHP zegt
@robbie.
Ik stond afgelopen vrijdagmiddag in Breda. Verschillende thermometers gaven -10 aan.
In Oss is verleden week een nachttemperatuur van -20 gemeten.
Volgens mij onderschat je de situatie een beetje. ;)
robbie zegt
@mx5/rx8owner, robbie komt alleen maar in de randstad ;)
BMW FR zegt
ach, maar dan zal niemand harder dan 150 rijden anders eindigt hij op de vangrail
Alwood zegt
lol, klopt als een bus! gewoon ongeldig verklaren ;)
Die snelheidsapparatuur werkt niet meer bij -10, mijn eigen kilometerteller zat er rustig 15-30km naast met koude start :o moest ik een beetje op de toerenteller (of gps als die mee was) gaan rijden.
Mdproduction zegt
Ik ben gisteren tegen gehouden in duitsland door de politie omdat ze me hele tijd aan het volgen waren en ze beweerde da ik 220 reed. Terwijl het 200 was, ik moest onmiddelijk betalen ik wou ni betalen ik zei ik heb geen geld bij. Dan kijkt er ene na men velg en begint te lachen. dan zegt die oke dan pak ik je velg ik schiet in een lach het is niet mijn auto pak maar endan zegt die ik pak je gsm lol die begint me fouilleren en vind meer dan 500euro cash in men zak. Ikke in men eigen vuile fuckers ze pakken 80euro eruit en hij steekt da voor men ogen in zen eigen portemonnee is da normaal? Da geld steek je toch ni in je eigen portemonnee? ah nog iets we waren met 2 men vriend is kunnen ontsnappen. Hij heeft op het laaste moment da we moesten inslagen in het tankstation volle bak gas gegeven en ervan door gegaan. Het was 2 tegen 1 hehe. grtz
C30 T5 zegt
Tja ik heb het geprobeerd op mijn fietsje maar hellaas ik ging niet harder 56km/h Dus wederom ben ik niet geflitst
zagy zegt
mdproduction,
schrijf eens normaal gozer!
donkeyKONG zegt
Wat een zooi dan!
Mijn camera deed het prima bij min10, na een dag op het ijs ging alleen mijn zoom kraken omdat die olie wat dik werd denk ik. Maar de lichtmeting etc. had er geen enkel probleem mee. Accu was wel snel leeg. Beetje raar dat een gewone D-SLR het uithoudt waar rechtsgeldige metingen ophouden.
Chief zegt
@ mdproduction,
Jaja…… (ikke nie begrijp, weetje)
robbie zegt
@donkeyKONG, het gaat niet om de kwaliteit van de foto, maar om de meetapparatuur! En die zit toch echt niet in jouw normale fotocamera!
Jesper zegt
@ sanders-amg: “geen vrees als je met + 200 km/h langs een flitspaal rijd?”
Als ik met 200+ bij -10 rijd, heb ik wel degelijk vrees hoor, maar niet voor een boete… ik ben niet levensmoe :P
@ Mdproduction: En toen werd je wakker, toch? ;)
OnT: Ik durf te apparatuur van de politie bij 20 graden C ook nog wel te betwijvelen hoor, alleen daar begin je juridisch gesproken niet zo veel mee :P
CasperH zegt
Afgelopen zaterdagochtend rond tien uur was het op de veluwe was het ook -11.
Laurens zegt
Succes met het zieken van ons justitiële systeem. Hard rijden maar niet de bijbehorende ballen :-)
Wel graag klagen dat de politie geen boeven vangt.
robbie zegt
@Alwood, klopt als een bus? Klopt als een zwerende vinger of sluit als een bus zal je bedoelen ;)
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ Mdproduction:
Yeah right….
En typ eens wat netter, want ik begrijp de helft niet!
“Ikke in men eigen vuile fuckers ze pakken 80euro eruit” What???
AMG zegt
Ik ben misschien geflitst door een mobiele eenheid met 220 km/h bij -10 dus hopelijk heb ik geluk. Het was toen namelijk -10 graden.
Texhnolith zegt
Tis ook -18 geweest in omgeving Eindhoven.
En in oss was het idd ook erg koud.
Helaas is het weer gedaan met de ijspret.
geen lege parkeerplekken meer met een hoop ijs om ff beetje te driften.
En de hele week geen politie gezien, en juist op dat moment wel. Gelukkig vonden ze dat ik het gewoon netjes deed op een lege plek en geen overlast veroorzaakte dus mocht verder gaan :).
@mx5/rx8owner: kom je uit Oss dan toevallig? kan me half herinneren dat ik daar wel eens een RX8 zie rondrijden.
Dave zegt
Aardig gevaarlijk als je met die temperaturen die snelheden rijdt.
Maar mocht je echt een AMG hebben en levensmoe zijn…. Gooi jezelf van een brug en spaar de auto.
Mag je wel bij mij op de stoep komen zetten
Mdproduction zegt
@ tegen iedereen. ik ben pas wakker, sorry ik had al 24u ni geslapen. Jaja ik heb het gwn vlug vlug geschreven het is maar een blog jongens. Ik heb niet nagelezen. En zeker ni bij elk zin nagedacht de helft van men hersens waren toen nog aan het slapen en de andere helft was nog wat er gisteren is gebeurd aan het verwerken. En ik ben nog kwaad van wat er gisteren is gebeurd. Gelukkig was ik achter het stuur en niet mijn vriend die aan het slapen was, want die zou ni hebben gestopt. En het is geen leugen echtwaar, wrm zou ik liegen ik win er nix mee ik verlies er alleen tijd mee…begrijp je. Ahja nog een vraag ze reden met een bmw 3serie van bouwjaar 2004 ofzo. Ma alles zag er standaard uit. Het was percies een 320 D denk ik. Zouden ze me hebben kunnen pakken als ik ni had gestopt? Ik reed met een clk 270cdi bouwjaar 2004.
Joske zegt
Weet iemand toevallig hou koud het was op 8 januari in maastricht smorgens om 9 uur? ( toen stond er namelijk een snelheids controle op de a2)
JPM zegt
@ Mdproduction
Aight jijweet!
Sorcerer zegt
Ik zat er nog aan te denken hier een onderwerp over te beginnen bij flitsservice, toevallig! :D
Apparatuur gaat zeker raar doen bij deze temperaturen. M’n mobiele reservetelefoon ging spontaan uit met ‘accu laag’-piepjes omdat hij in het middenconsole in de auto lag (dat is dicht ’s nachts, dus daar was het wel flink onder nul). Omdat het precisie-apparatuur is, is de afstelling belangrijk (er wordt met de snelheid van radiogolven (van het licht dus!) gemeten, en een kleine afwijking kan dus al flinke gevolgen hebben).
Wat ik me nog afvraag: is het mogelijk dat door koude wind de apparatuur nóg kouder wordt of sneller afkoelt bijv. doordat de intern opgewekte warmte nog sneller wordt afgevoerd dan in een -10 testsituatie waardoor de temperatuur in het apparaat nog lager is? Ik denk het wel eigenlijk :P
Sorcerer zegt
Mdproduction: misschien had je om legitimatie moeten vragen? :+
Mdproduction zegt
@Socerer
Dat heb ik gedaan, ze hebben me iets laten zien ma ik begreep er geen bal van. En ze hadden ook wapens bij zich. Dus ja heel raar. Volgende keer stop ik niet zenne. Ik wist niet dat het maar een 320d was ik dacht een M3 ofzo lol.
RenesisHP zegt
@Texhnolith.
Nee, ik kom uit Rotterdam.
Ik had laatst een werkbespreking met een paar mensen uit Oss.
@robbie.
Haha. :lol:
In de randstad zijn we inderdaad maar weinig onder de -10 gekomen. Ik geloof dat het s’nachts wel eens voor is gekomen. ;)
streafer zegt
Hmm deze jongen is wel geflitst in Limburg om half 12 ’s avonds/’s nachts. Op een compleet lege snelweg door een mobiele camera …. Hoezo ze flitsen niet! ( was wel geen – 10 )
Aan de andere kant als mensen met – 10 of lager nog hard gaan rijden en er ligt ook nog eens overal sneeuw…. Tja dan vraag je er ook wel om, niet?
lincoln zegt
-10 en dan al probleempjes !!
hoe moet dat als nederlandse ambtenaren of overheids gerelateerde dingen in aanraking komen met de grote mensen wereld ??
Jaap zegt
Desondanks altijd bezwaar aantekenen.
Kees zegt
De laatste zin is grappig:
“een snelheid tot ver onder nul”
WieAndersDasAuto zegt
@Mdproduction
Weetj een M3 i wa snllr wettj…
MDproduction zegt
@ Das Auto
Helemaal niet grappig, je bent typisch zo iemand die grappig wilt zijn ma echt niet is. Ga een leven zoeken je wilt erbij horen met de rest die hier aan het lachen is ma je hoort er niet bij. Hoe graag je het ook wilt, je bent niemand. Je gaat ook niemand zijn, je bent lucht. Iedereen die hier reacties schrijft over mij en in verband met mij zijn zielig. Misschien hebben 100 mensen dit al gelezen en de meeste vonden da ni erg en hadden er geen probleem mee. Maar jullie willen grappig doen en jullie zeker beter dan ik ook. Misschien overdrijf ik maar oordeel niet over mensen, je hebt er geen recht over niemand heeft da.
MDproduction zegt
EN jullie voelen zich beter dan ik ook.*
Ik zal me zelf zeker corrigeren of anders gaan ze me weer uitlachen……
arjan zegt
-edit: oke, hou het gezellig-