Er is afgelopen tijd absurd veel geschreven over de nieuwe E-klasse, maar Mercedes-Benz Nederland weet dit nog wat verder uit te melken door vandaag de prijzen rond te mailen. Voor net geen 50K kun je straks in een nieuwe Mercedes E-klasse rijden (energielabel A). De auto is per direct bij de dealers te bestellen, de marktintroductie vindt plaats in april.
Dieselversies – kW/pk – Nm – Consumentenprijs (incl. BPM/BTW)
E 200 CDI 6-bak 100/136 360 A n.n.b.
E 220 CDI 6-bak 125/170 400 A € 49.900
E 250 CDI 6-bak 150/204 500 A € 55.500
E 350 CDI automaat 170/231 540 C € 65.901
Benzine – kW/pk – Nm – Energielabel – Consumentenprijs (incl. BPM/BTW)
E 200 CGI 6-bak 135/184 270 A n.n.b.
E 250 CGI automaat 150/204 310 B € 54.501
E 350 CGI automaat 215/292 365 C € 64.900
E 500 automaat 285/388 530 E € 91.501
Inmiddels hebben we ook een tweetal video’s van de nieuwe E-klasse weten te bemachtigen, bekijk ze hier en hier!
Met de nieuwe E-Klasse zet Mercedes-Benz nieuwe maatstaven op het gebied van veiligheid, comfort en milieuzorg in zijn marktsegment. De limousine versterkt de toonaangevende positie van Mercedes-Benz in de topklasse dankzij een unieke combinatie van assistentiesystemen voor de bestuurder (m/v). Daartoe behoort onder andere ATTENTION ASSIST, Adaptive Mainbeam Assist, Night View Assist PLUS, DISTRONIC PLUS en de automatische noodstop, die bij een dreigend ongeval wordt geactiveerd.
Het comfort op lange afstanden, dat kenmerkend is voor de E-Klasse, heeft Mercedes-Benz nog verder verbeterd door intelligente carrosseriebouwtechniek met tot 30 procent meer stijfheid, nog betere stoelen en een nieuw ontwikkeld DIRECT CONTROL onderstel, waarbij de schokdempers zich automatisch aan de actuele rijsituatie aanpassen. De als optie leverbare AIRMATIC luchtvering werkt voortaan in combinatie met een traploos, elektronisch geregeld dempingsysteem.
De nieuwe E-Klasse is niet alleen veiliger en comfortabeler, maar scoort ook beter op het gebied van zuinigheid en milieuzorg. De nieuwe vier- en zescilinder-motoren beschikken over directe inspuiting en verbruiken tot 23 procent minder brandstof dan voorheen. De nieuwe viercilinder CDI-dieselmotoren verbruiken volgens de gecombineerde Europese rijcyclus slechts 5,3 liter per 100 kilometer. Dat komt overeen met 139 gram CO2 per kilometer. Alle motoren van de nieuwe E-Klasse voldoen aan de EU5-uitstootnorm. Bij de E 350 BlueTEC ligt de uitstoot zelfs onder de EU6-norm, die pas in 2014 moet ingaan.
Het motorprogramma van de nieuwe E-Klasse omvat vier-, zes- en achtcilinder-krachtbronnen, waarbij het vermogen uiteenloopt van 100 kW/136 pk tot 285 kW/388 pk. De viercilindermotoren zijn nieuw ontwikkeld en beschikken over directe inspuiting en één of twee turbo’s. Ze leveren bij een kleinere cilinderinhoud meer vermogen en een groter koppel dan de vergelijkbare V6-motoren van het voorgaande model. Motoren met turbocompressor komen in de plaats van grote motoren zonder turbo en scoren dankzij een lager gewicht, minder interne wrijving en een gunstiger verbruik.
Met drie geheel nieuw ontwikkelde viercilinder CDI-motoren is de E-Klasse op het gebied van dieseltechnologie de concurrentie weer een generatie vooruit. De motoren beschikken over de nieuwste directe common-rail-inspuiting, snelle piëzo-injectoren, een krachtiger teruggeleiding van de uitlaatgassen en zijn vanaf de E 220 CDI voorzien van twee turbo’s, die voor uitstekende prestaties zorgen. De E 250 CDI met 150 kW/204 pk en 500 Nm levert zo’n 25 procent meer koppel dan de tot dusver gebruikte V6-dieselmotor en verbruikt circa 23 procent minder: slechts 5,3 liter per 100 km (gecombineerde NEDC-norm). Dat komt overeen met 139 gram CO2 per kilometer. De nieuwe viercilinder-dieselmotor levert in de E 200 CDI een vermogen van 100 kW/136 kW – met een maximum koppel 360 Nm voor 6-versnellingsbak en 330 Nm voor automaat – en in de E 220 CDI een vermogen van 125 kW/170 pk met een maximum koppel 400 Nm. Ook in deze uitvoeringen bedraagt het verbruik 5,3 liter per 100 kilometer.
Het dieselprogramma wordt aangevoerd door de E 350 CDI met zes cilinders en een vermogen van 170 kW/231 pk, die per 100 kilometer 0,5 liter brandstof minder verbruikt dan de huidige E 320 CDI. Vanaf het najaar van 2009 wordt de V6-diesel ook als BlueTEC-motor met de beste uitlaatgasreiniging ter wereld leverbaar. De E 350 BlueTEC levert 155 kW/211 pk en voldoet aan de voor 2014 geplande EU6-emissienorm. Alle andere motorvarianten van de E-Klasse voldoen aan de EU5-norm.
Naast de nieuwe motoren draagt ook het BlueEFFICIENCY-pakket van de nieuwe E-Klasse bij tot een lager verbruik. Ingenieurs uit alle ontwikkelingsafdelingen hebben onderdelen en componenten verder geoptimaliseerd, om dankzij een lager gewicht, een andere vorm, een betere werking of efficiënter energiemanagement brandstof te besparen. Daarbij was het werk in de windtunnel bijzonder effectief: met een luchtweerstandscoëfficiënt van cw 0,25 is de nieuwe E-Klasse de aërodynamisch gunstigste topklasse-limousine ter wereld. De luchtweerstand is daarmee nog eens vier procent minder dan de toch al gunstige waarde van het voorgaande model, wat bij een snelheid van 120 km/u een besparing van zo’n 0,25 liter per 100 kilometer betekent. Verstelbare louvres voor de luchtinlaat, die de luchtstroom in het motorcompartiment regelen, zijn een van de maatregelen die bijdragen tot een betere luchtweerstand.
Tot het pakket van BlueEFFICIENCY-maatregelen behoren verder de nieuw ontwikkelde banden met een tot 17 procent lagere rolweerstand, de energiebesparende werking van generator, brandstofpomp, de compressor voor de klimaatregeling en de stuurbekrachtiging, alsmede de ECO start-stop-functie, die de motor van de nieuwe E 200 CGI uitschakelt wanneer er niet wordt gereden. Displays in de snelheidsmeter laten zien hoeveel brandstof er wordt verbruikt en wanneer er voor een zuinige, milieubewuste rijstijl een versnelling zou moeten worden opgeschakeld.
Nieuwe benzinemotoren dankzij directe inspuiting tot 20 procent zuiniger
De modellen E 200 CGI en E 250 CGI worden aangedreven door nieuw ontwikkelde, direct ingespoten viercilinder benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,8 liter, turbocompressor en variabel verstelbare in- en uitlaatnokkenassen. De E 200 CGI (135 kW/184 pk) is standaard uitgevoerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en ECO-start-stop-functie en verbruikt slechts 6,8 liter super per 100 kilometer (voorlopig verbruik volgens gecombineerde NEDC-norm). Dat betekent 159 gram CO2 per kilometer.
Bij de E 250 CGI, standaard voorzien van een automatische transmissie, nam het maximum koppel in vergelijking met de tot dusver gebruikte V6-motor met ruim 26 procent toe tot 310 Nm. Tegelijkertijd werd het verbruik met ruim 20 procent verminderd tot 7,4 liter per 100 km, wat overeenkomt met 175 gram CO2 per kilometer. De E 350 CGI met directe brandstofinspuiting (215 kW/292 pk) en het topmodel E 500 (285 kW/388 pk) blijven deel uitmaken van het motorprogramma van de E-Klasse. Door detailaanpassingen is het verbruik van de V6-/V8-motoren met tot 0,6 liter per 100 kilometer verminderd. Mercedes-Benz levert de V6- en V8-modellen standaard met de verfijnde 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie en DIRECT DRIVE stuurschakeling. In de loop van 2009 zijn de V6-modellen E 350 CDI, E 350 CGI en de achtcilinder E 500 ook met Mercedes-Benz-4MATIC-vierwielaandrijving van de nieuwste generatie leverbaar.
150 crashes, 17.000 crashsimulaties
Gedurende de ontwikkelingsperiode heeft de nieuwe E-Klasse 150 hogesnelheidscrashes ondergaan en meer dan 17.000 crashsimulaties. Veertig verschillende crashtests waren bedoeld voor de wereldwijde typegoedkeuring. De overige crashsimulaties zijn bij Mercedes-Benz op eigen initiatief uitgevoerd volgens normen, die duidelijk verder gaan dan de wettelijke vereisten. Het kreukelzoneprincipe, dat door Mercedes’ veiligheidspionier Béla Barény werd ontwikkeld, is in de nieuwe E-Klasse verder geperfectioneerd. De krachten die bij een ongeval vrijkomen worden daardoor nu nog beter verdeeld. Ze zoeken vooral een weg lángs het passagierscompartiment. De toepassing van Ultra-high-strength staalsoorten die meer weerstand bieden en tegelijkertijd lichter zijn zorgen er voor dat de ‘passagierscel’ hoge krachten kan weerstaan. Zo’n 72% van alle carrosseriedelen van de nieuwe E-Klasse zijn van deze hightech staalsoorten gemaakt – een nieuw record voor een personenauto.
Veiligheid: unieke combinatie van assistentie- en veiligheidssystemen
De nieuwe E-Klasse is de eerste auto ter wereld, waarvan de koplampen zich constant aan de actuele verkeerssituatie aanpassen en automatisch reageren, om zodoende steeds de best mogelijke verlichting van de rijbaan te bieden en de andere verkeersdeelnemers niet te verblinden. De als optie leverbare Active Mainbeam Assist herkent via een camera tegen de voorruit tegemoetkomende of voorliggende auto’s en regelt de koplampen zo, dat de lichtbundel vóór de andere auto’s eindigt. De reikwijdte van de verlichting kan worden vergroot van de huidige 65 meter tot maximaal 300 meter. Is de weg vrij, dan wordt er geleidelijk overgeschakeld op groot licht. Active Mainbeam Assist zorgt ervoor dat voetgangers, fietsers en obstakels tot 150 meter eerder gezien worden dan met conventionele verlichting. Mercedes-Benz levert dit systeem in een lichtpakket samen met bi-xenon koplampen, Intelligent Light System en LED-dagrijverlichting.
Het Lane Safety-pakket van de E-Klasse omvat de Blind Spot Assist, bekend van de S-Klasse, en als nieuwe ontwikkeling de Lane Keeping Assist, die helpt op de juiste rijbaan te blijven. Wanneer het systeem herkent dat de auto onbedoeld van de rijbaan afkomt, wordt de bestuurder door korte, maar duidelijk merkbare trillingen in het stuurwiel ertoe opgeroepen, door een stuurcorrectie in te grijpen. De beelden van de camera tegen de voorruit worden ook gebruikt door de nieuwe als optie leverbare Speed Limit Assist. Deze herkent verkeersborden met snelheidsaanduidingen en geeft de geldende limiet weer op een display in de snelheidsmeter.
Ook Night View Assist is een extra veiligheidsfactor bij het rijden in het donker en zal als optie leverbaar worden op de nieuwe E-Klasse. Dit systeem ‘verlicht’ de weg door middel van voor buitenstaanders onwaarneembaar infrarood licht. De weerkaatsing van dit licht wordt opgevangen met een camera en weergegeven in het dashboard. Het systeem focust zich daarbij nu in het bijzonder op voetgangers. Nieuw voor Night View Assist is namelijk de extra markering die het systeem weergeeft bij de hekenning van personen in het zichtveld van de camera, nog ver voordat die met het normale ogen waarneembaar zijn. Night View Assist “Plus” vergroot, door middel van kaders om de personen op het beeldscherm, de attentiewaarde nog verder. Voordeel van Night View is dat het beeld – dat in zwart/wit wordt weergegeven op een display – overeenkomt met de realiteit van grootlicht en dat het kan worden ingeschakeld ook bij ander verkeer zonder dat het daarbij verblind.
Herkenning van vermoeidheid aan de hand van 70 parameters
Dankzij diverse zeer gevoelige sensoren is de nieuwe E-Klasse in staat de mate van bewustzijn van de bestuurder vast te stellen. De sensoren monitoren het gedrag van de bestuurder, de huidige rijomstandigheden en maar liefst 70 andere parameters. Naast langs- en dwarsversnelling worden bijvoorbeeld ook de clignoteurbediening en pedaalbediening bewaakt evenals externe invloeden zoals zijwind en oneffenheden in het wegdek. ATTENTION ASSIST is zodoende in staat concentratieverlies en een overgang van wakker zijn naar slaperigheid van de bestuurder vast te stellen. Mercedes-Benz doet al jaren onderzoek naar het stuurgedrag van bestuurders. Praktijktesten die zijn uitgevoerd over een periode van enkele jaren en waarbij 550 deelnemers betrokken waren, tonen aan dat slaperige bestuurders kleine stuurfouten maken, die meestal snel en abrupt worden gecorrigeerd. Daarom beschikt ATTENTION ASSIST ook over een zeer gevoelige stuuruitslag-sensor. Het systeem herkent op deze manier gedrag dat wijst op slaperigheid. Daarop volgt een geluidsignaal en een visuele waarschuwing op het display (“ATTENTION ASSIST. Pause!”). ATTENTION ASSIST is standaard op de nieuwe E-Klasse.
Automatisch remmen met volle kracht bij dreigend ongeval
De beproefde radargestuurde assistentiesystemen uit de S-Klasse zijn nu ook als optie in de E-Klasse leverbaar. De verder ontwikkelde afstandsradar DISTRONIC PLUS heeft nu een reikwijdte van 200 meter (tot nu toe 150 meter), waardoor situaties op middellange afstand, zoals auto’s die van rijbaan wisselen, nog beter herkend worden. De beide radarsensoren voor dichtbij, die zo’n 30 meter ver reiken, zijn gehandhaafd. De radarsystemen kunnen de bestuurder helpen bij noodstops. De sensoren zijn verbonden met de Brake Assist PLUS, die bij dreigend gevaar automatisch de remkracht berekent die nodig is om een aanrijding te vermijden. Tegelijkertijd wordt de bestuurder door middel van hoor- en zichtbare signalen gewaarschuwd. Wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, activeert het systeem direct de berekende rembekrachtiging. Wanneer de bestuurder dan nog niet reageert, dan wordt er eerst automatisch geremd met een gedeelte van de beschikbare remkracht. Wanneer er dan nog niet is gereageerd en de aanrijding onvermijdelijk is, volgt in tweede instantie een remingreep met maximale remdruk. Hierdoor kan de zwaarte van de aanrijding in ieder geval worden verminderd. Zo werkt het systeem als een “elektronische kreukelzone”.
Actieve motorkap, standaard zeven airbags en PRE-SAFE®
Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe E-Klasse zijn er meer dan 150 botsproeven op hoge snelheid uitgevoerd. Het principe van een kreukelzone, uitgevonden door Mercedes-Benz-veiligheidspionier Béla Barényi, is daarbij steeds verder geperfectioneerd. De kreukelzone aan de voorzijde van de E-Klasse werkt op vier onafhankelijke niveaus en is daarmee nog sterker dan voorheen. Nog meer stevige staallegeringen helpen ervoor te zorgen, dat de carrosserie beter bestand is tegen botsingen. Rond 72 procent van de carrosseriedelen bestaan uit deze moderne staalsoorten.
Met zeven standaard airbags waaronder een knie-airbag, gordelspanners, gordelkrachtbegrenzers, NECK-PRO crash-actieve hoofdsteunen en ISOFIX-bevestiging voor kinderzitjes biedt de E-Klasse een nog omvangrijkere veiligheidsuitrusting dan zijn voorganger. Het aantal airbags is uit te breiden tot elf met bekkenairbags (leverbaar vanaf tweede kwartaal 2009) en sidebags achterin. Nieuw is ook de actieve motorkap, waarmee Mercedes-Benz het jarenlange streven naar meer veiligheid voor voetgangers voortzet. Deze voorziening is standaard bij de nieuwe E-Klasse. Bij een ongeval zorgt een veersysteem ervoor dat de motorkap aan de achterkant binnen enkele milliseconden vijf centimeter omhoog wordt gedrukt, waardoor de afstand tussen de motorkap en het motorblok toeneemt. Dankzij het doordachte mechaniek kan de bestuurder de actieve motorkap weer in zijn normale stand terugzetten, zonder dat de auto hiervoor naar de garage moet. Standaard levert Mercedes-Benz de E-Klasse ook met het PRE-SAFE®-beschermingssysteem voor inzittenden. Bij een dreigend ongeval worden er snel beschermende maatregelen voor de inzittenden getroffen, zodat de veiligheidsgordels en de airbags bij een botsing optimale bescherming kunnen bieden.
Nog meer comfort door adaptieve schokdempers en nieuwe luchtvering
Net als bij de veiligheid zet de E-Klasse ook al sinds vele tientallen jaren de norm in zijn klasse als het gaat om comfort op lange afstand. Op basis van het hoge niveau van het voorgaande model boekten de Mercedes-ingenieurs bij het nieuwe model nog meer vooruitgang, vooral bij het afrol-, zit- en klimaatcomfort.
Tot de standaarduitrusting behoort een nieuw ontwikkeld DIRECT CONTROL onderstel met een adaptief schokdempersysteem. Dit past zich automatisch aan de actuele rijsituatie aan, waarbij de demping bij normaal rijgedrag wordt verminderd en zo het afrolcomfort merkbaar wordt vergroot. Bij dynamisch bochtenwerk of bij snelle uitwijkmanoeuvres schakelt het systeem over op maximale demping, zodat de auto zo goed mogelijk wordt gestabiliseerd.
Naast het comfortabel afgestelde standaard onderstel is naar keuze ook een variant met een meer dynamische demperkarakteristiek en verlaagde carrosserie leverbaar (standaard bij de AVANTGARDE). De optionele DIRECT CONTROL-stuurbekrachtiging (standaard op de V6-, V8- en 4MATIC-modellen) reageert nog directer op de stuurinslag en vereist minder stuurbewegingen.
De voor de V6-modellen als optie leverbare AIRMATIC luchtvering (standaard bij de E 500) is voor het eerst uitgevoerd met een traploos, elektronisch geregeld dempingsysteem, dat werkt op basis van verschillende sensorsignalen en voor elk wiel afzonderlijk functioneert. Zo ervaren inzittenden duidelijk nog meer afrolcomfort en profiteren ook van meer veiligheid en wendbaarheid. Via een druk op de knop kan worden omgeschakeld tussen comfort- en sportstand.
Bij de ontwikkeling van de stoelen koos Mercedes-Benz voor de toepassing van een beproefd concept, genaamd ‘padded seat piping’. Direct onder de bekleding van stof of leer wordt een extra schuimlaag aangebracht, die meteen na het instappen een plezierig, zacht gevoel geeft. Deze vullingen zijn er in verschillende vormen: bij het basismodel en bij de line AVANTGARDE is de vulling in dwarsrichting aangebracht, bij de ELEGANCE zijn de pijpvormige elementen in lengterichting aangebracht. Daarmee herinneren de stoelen in model aan de bekende en beproefde Mercedes-Benz-interieurs uit de jaren ‘60 en ‘70.
Actieve multicontourstoelen met massagetechniek uit de S-Klasse
De als optie leverbare nieuw ontwikkelde actieve multicontour-stoelen zijn uitgevoerd met comfort-hoofdsteunen en een tweetraps massagefunctie in de rugleuning, die bekend is uit de S-Klasse. Afhankelijk van de stuuruitslag, de dwarskrachten en de rijsnelheid worden de druk en het volume van de luchtkamers in de rugleuningen aangepast, zodat bestuurder en passagier voorin nog meer zijdelingse steun hebben. Voor de inzittenden achterin de nieuwe E-Klasse zijn als optie twee afzonderlijke stoelen leverbaar, ‘Coupé Sitze’genaamd in het roemrijke verleden van Mercedes-Benz. Lederen bekleding en stoelverwarming behoren tot het comfortpakket voor de inzittenden achterin, net zoals de middenconsole, comfort-hoofdsteunen, rolgordijntjes in de achterportieren, een elektrisch bedienbaar rolgordijn voor de achterruit, comfort-zonnekleppen en een doorlaadmogelijkheid naar de kofferruimte.
Individuele klimaatregeling door een druk op de knop
Voor nog meer comfort in de E-Klasse heeft Mercedes-Benz een automatische klimaatregeling die niet alleen in drie zones (voor bestuurder, passagier voorin en passagiers achterin) werkt, maar ook individuele voorkeuze-standen heeft. Door een druk op de knop kunnen de inzittenden bij het als optie leverbare THERMOTRONIC daarmee kiezen uit de standen “Diffuse”, “Medium” en “Focus” en daarmee zowel de hoeveelheid uitstromende lucht als de verdeling van de lucht in het interieur aanpassen aan hun persoonlijke voorkeuren. Daarbij blijft de automatische werking van de airconditioning gehandhaafd. De E-Klasse wordt standaard geleverd met de automatische klimaatregeling THERMATIC, die twee zones kent.
Design: markant ontwerp drukt klasse uit
In 1995 was de E-Klasse het eerste Mercedes-model met dubbele koplampen, een krachtig designkenmerk dat ook bij de nieuwe E-Klasse is toegepast. Natuurlijk wel in een heel eigen interpretatie, die past bij de krachtige uitstraling van de limousine. De ontwerpers hebben zich bij het design van de koplampen laten inspireren door de geometrische vormen van het kubisme. Daarmee lijken de koplampen op edelstenen, die nauwkeurig uit de spatborden geslepen zijn. Ook de steiler geplaatste grille met driedimensionale chroomrand verraadt de status van de E-Klasse als succesvolle business-limousine.
Het geraffineerde samenspel van lijnen en oppervlakken behoort tot de kenmerken van het actuele Mercedes-Benz-design. Grote oppervlakken worden gestructureerd door strakke, duidelijke lijnen. Dit concept werd bij de nieuwe E-Klasse verder geperfectioneerd. De lijnen aan de zijkant van de auto zijn verbindende elementen geworden, die hun invloed hebben op de vorm van de gehele carrosserie, dus niet alleen de zijkant, maar ook de voor- en achterzijde.
Aan de achterkant wordt het lijnenspel afgerond door een nieuw element: een dynamische lijn, die via de wielkasten van de achterwielen de achterspatborden een krachtige uitstraling heeft. Mercedes-kenners zullen snel de overeenkomst met de beroemde “Ponton-Mercedes” uit 1953 ontdekken, opnieuw een bewijs hoezeer traditie en toekomst bij de E-Klasse met elkaar verbonden zijn.
Ook in het interieur is veel aandacht besteed aan details, zoals bij Mercedes-Benz gebruikelijk. Hierdoor is een ambiance ontstaan waarin iedereen zich meteen thuisvoelt en ook lange afstanden probleemloos en comfortabel kunnen worden afgelegd.
Modelprogramma: hoogwaardige uitrusting en individuele varianten
Individualiteit en variatie zijn van oudsher belangrijke kenmerken van de E-Klasse. Bij de nieuwste generatie kunnen klanten niet alleen kiezen uit verschillende motoren en drie onderstelvarianten, maar ook tussen twee design- en uitrustingsversies, twaalf combinaties van banden en wielen in de maten 16, 17, 18 of 19 inch, twaalf carrosseriekleuren en zes verschillende soorten bekleding in maximaal vijf verschillende kleurencombinaties. In vergelijking met het voorgaande model is het aanbod aan sierdelen verdubbeld, er kan worden gekozen uit edele houtsoorten en aluminium.
De standaarduitrusting omvat al 16 inch lichtmetalen negenspaaks wielen, sierdelen van eucalyptushout of aluminium en een multifunctioneel stuurwiel dat is bekleed met fijn nappaleer en afgewerkt met chroom. Ook het infotainmentsysteem Audio 20 CD met dubbele tuner, CD-speler, acht luidsprekers en Bluetooth-functie voor mobiele telefoons behoort tot de standaarduitrusting. Het standaard kleurendisplay in het midden van het dashboard kan worden bediend met een knop op de middenconsole. De achterlichten zijn voorzien van LED-verlichting (voor achter- en remverlichting) en aan de voorzijde is de E-Klasse standaard voorzien van dagrijverlichting.
Als basis voor het individualiseringsprogramma van de E-Klasse dienen twee uitrustingsniveaus: ELEGANCE wordt gekenmerkt door een elegante, klassieke uitstraling met een verchroomde grille en vier metallic zilver gekleurde lamellen, 16 inch lichtmetalen wielen met tien dubbele spaken, sierdelen van wortelnotenhout en de stijlvolle Ambient sfeerverlichting voor het dashboard en de afdekking van de portieren.
AVANTGARDE staat bij de E-Klasse voor modern en innovatief, met onder andere standaard voorzieningen als bi-xenon-koplampen met Intelligent Light System en LED-dagverlichting, en LED-achterlichten (inclusief richtingaanwijzers), 17 inch lichtmetalen wielen met vijf dubbele spaken, een speciale afstelling van het onderstel met verlaagde carrosserie, Ambient sfeerverlichting en het sportief vormgegeven combi-instrument. Ook de bumpers en de verchroomde grille met drie glanzend zwart gelakte lamellen zijn specifiek voor deze variant.
Naast deze lines biedt het AMG-sportpakket en het Exclusief-pakket nog meer mogelijkheden om de nieuwe E-Klasse naar eigen smaak uit te rusten. Deze pakketten omvatten hoogwaardige elementen, waarvan de meeste niet los verkrijgbaar zijn. Bij het AMG-sportpakket zijn dat onder andere de bumpers en dorpels in AMG-design, sportstoelen met nog meer zijdelingse steun, contrasterende stiknaden in de bekleding van de stoelen en armsteunen, het driespaaks stuurwiel met stuurschakeling, de zwarte hemelbekleding, het sportonderstel met verlaagde carrosserie, de geperforeerde remschijven met het Mercedes-logo en de 18 inch lichtmetalen wielen in AMG-design.
Het Exclusief-pakket bestaat onder andere uit een in leer en hout uitgevoerd stuurwiel, de Alcantara hemelbekleding, de bekleding van de stoelen, armsteunen en portieren met nappaleer en het hoogwaardig beklede dashboard met siernaden en luxueuze veloursmatten.
Met tien miljoen auto’s al 60 jaar de succesvolste business-limousine ter wereld
De nieuwe E-Klasse is de opvolger van een wereldwijd succesvol Mercedes-model, waarvan er sinds 2002 zo’n 1,5 miljoen exemplaren verkocht werden. In Duitsland heeft de E-Klasse in zijn segment een marktaandeel van ruim 40 procent en ook in vele andere West-Europese landen is de E-Klasse koploper in zijn klasse. Sinds de Mercedes-Benz 170 V in 1947 de basis legde voor de E-Klasse zijn er meer dan tien miljoen exemplaren van deze modelreeks gebouwd. Daarmee is de E-Klasse verreweg de succesvolste business-limousine ter wereld. De de nieuwe E-Klasse is per direct bij de Mercedes-Benz-dealers te bestellen, de Nederlandse marktintroductie vindt plaats in april.
RobertJ zegt
Ik weet niet wat er bij zo een E250cgi inbegrepen zit, maar een A6 is duidelijk iets goedkoper.
Zou de E net als de C standaard geen radio hebben?
C30 T5 zegt
Mooie taxi.
Walter zegt
Stijlvolle auto! En de techniek mag er ook zijn; 204 pk en een A-label!
C30 T5 zegt
@walter
A label zegt niet zoveel, het gaat om uistoot verbruik en FORMAAT. Als je kijkt naar de daadwerkelijke uitstoot en de gang van zaken tijdens het productieproces dan zouden de labels heel anders uitpakken. en dat zou een stukje realistischer zijn. En wat zegt het A-labelnu eigenlijk bij dit formaat auto. de bijtelling blijft 25%
Bart zegt
De nieuwe benchmark
mark zegt
@ Bart
De nieuwe benchmark kwa lelijkheid zeker. Ik weet niet waar ze bij mercedes met hun hoofd zaten tijden het ontwerpen van deze auto?
De S – CLS – CL – nieuwe C – nieuwe SL zijn stuk voor stuk zoveel mooier en nu dit!
Hopen op zo snel mogelijk een grondige facelift.
MrSelected zegt
@RobertJ: Een Mercedes hoort duurder te zijn dan een Audi. Als een Audi duurder is dan is dat gewoon zelfoverschatting.
Prijzen van de E zijn dus gewoon in de lijn van verwachting.
StormRAM zegt
Beetje jammer dat deze generatie taxi’s wat saai is… Ik zie ze liever met de oude ronde koplampen! vind ik persoonlijk mooier.
Moet wel een dikke veer in hun reet steken voor de motortechniek enzo. Zal ongetwijfeld (ook) weer goed rijden. :)
VonStroke zegt
Achterwielaandrijving kost nu eenmaal meer dan de standaard voorwielaandrijving van Audi’s.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik begin het design nu al steeds meer te waarderen.
Ik denk dat als je hem in het echt ziet, het gewoon een mooie auto is.
Even afwachten dus maar!
pica zegt
In eerste instantie was ik alles behalve van overtuigd.
Nu ik de filmpjes heb gezien denk ik dat de auto in werkelijkheid zeer goed zal meevallen.
Net zoals de BMW 7, was ook een gedrocht, maar is in werkelijkheid ook mooi.
H zegt
Wat is dat toch met al die automaten.
Tjah in Belgie wordt ie wel stukken goedkoper.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
AH! Nou snap ik hem!
Heb ff het filmpje bekeken en MET de verlichting AAN is d neus WEL mooi…
Dan loopt de bovenste lijn van beide units gelijk.
Net als de concepts van de E.
Cas zegt
Best een mooie wagen, alleen jammer van die rare spijltjes in de koplampen en de kerstbomenverlichting in de grill.
Cas zegt
correctie, kerstbomenverlichting in het gaas onder de bumper…
Breinstein zegt
de prijzen lijken zelfs iets goedkoper, maar in ieder geval gelijk aan het huidige, uitlopende model. erg netjes dus.
japie zegt
1e filmpje: Mein nahm ist Stephan Penis :)
Top auto trouwens.
Majinstar zegt
Lol de instapper van de Bmw 525D kost 57.000€ & de Audi 2.7 tdi kost 60.085€
Mercedes is flink goedkoper geworden.
JP zegt
LOL een mercedes is echt goedkoper geworden, zelfs de instapper van de 300C 3.0 crd is duurder :P Zeker goede zet van ze.
Maar dan rest mij de vraagt, wat zijn de standaard opties, of is hij helemaal uitgekleed??
Emile_Benz zegt
@ SAAB: valt ’t jou ook op dat wanneer je de spijltjes weglaat tussen de lichtunits en de twee buitenste units aan de bovenkant, dat ’t wat weg heeft van ’n saab koplamp :?
Emile_Benz zegt
* en de twee buitenste units aan de bovenkant wat afvlakt :roll:
Jan Rap zegt
Ja taxi, niks meer niks minder.
slk zegt
Ik vind het model met de dag mooier worden.Bmw en audi zitten op een dikke achterstand nu.En jan rap;kan je ook nog een beetje onderbouwend reageren of is dat te moeilijk.
Peter zegt
Schrijf: Taxi
Lees: Ik kan zo een auto niet betalen
Jaapschaap zegt
Het design wen je volgens mij snel aan want ik kijk er nu al met veel minder afschuw naar en begin de lijnen te begrijpen…
Een betere ontwerper zegt
@Jan Rap: goh, heb je dat helemaal zelf bedacht? Grote jongen. Have a cookie.
Ik vind em nog steeds mooi, mooier zelfs dan eerder. Leuk die 250CDI met 500 Nm :) Alleen twijfel ik nog steeds wat aan de mistlampen. Waar blijft de AMG :P
FireFox zegt
Dan zal BMW snel op de proppen mogen komen met de nieuwe 5 series :)
geun zegt
Schone auto maar wat een prijzen: ook die van de a6 als 5-serie die ik in de comments lees. Dan mogen we nog blij zijn dat ze bij ons (België) minder duur zijn; nog altijd niet goedkoop uiteraard; Ik ben nu nog niet zo oud maar ik kan me de tijd nog goed herinneren dat je een 7-serie voor minder dan 2mlj frank (circa 50 000 euro) kon kopen; uiteraard niet te vergelijken vanwege de elektronica enzo die er nu allemaal inzit maar toch..
Duidelijk weer een auto waarvan 99% op naam van een of ander bedrijf komt en 1% op particulier met veel centjes.
Nouw geef er mij maar een!!!
de sjonnies zegt
Ze kunnen hem wel ‘goedkoop’in de markt zetten, maar de degelijkheid van de laatste Benzen vind ik nou echt niet om over naar huis te schrijven, ventilatie roostertjes die om de haverklap stuk gaan en de schakelaars lijken ook van een beduidend minder kwaliteit, hetzelfde geldt voor de MB bedrijfswagens, vroeger zwoeren we bij de MB Sprinter, maar sinds Opel Renault en Nissan de Movano/Master series echt onder handen hebben genomen doen de B-merken het per prijs/kilometer beter dan een Benz.
Floris zegt
net een lexus
PJ zegt
Geen Touring versie?
Pordon zegt
@PJ. Touring wordt altijd pas later onthuld.
Pordon zegt
onthuld= geintroduceerd.
Thomaz zegt
@ RobertJ:
Standaard geen radio op de C? ben je gek ofzo, standaard audio 20 cd hoor, het is geen Volkswagen.
Innokenty zegt
Mercedes moet eens ophouden met het aanbieden van zwakke motors voor de E en S. Als men zonodig een Mercedes willen kopen, kopen ze wel een C.
autoblogger zegt
@Innokenty: jij snapt die nieuwe bijtellingsregeling nog niet echt?
Sjaakk zegt
deze zul je al snel als taxi zien rond rijden. wel een taxi met een A-Label dat wel. kunnen ze in alle energie zones rijden.
Emile_Benz zegt
@ japie: Stephan BenisCH… Luisteren… :roll:
Citrofiel zegt
Mooie prijs. In combinatie met een mooie restwaarde zal het wel een mooie leaseprijs worden. Jammer. Ik had de C6 graag als taxi gezien. ;)
Emile_Benz zegt
Welcome home
Well being combined with sovereignty: In the new Mercedes-Benz E-Class you’ll forget that you are sitting in a car. The business sedan defines a new driving culture and presents itself as comfortable and safe. With a generous interior, high-quality equipment and excellent workmanship the E -Class offers the best conditions for an incomparable driving experience. Architect Stefan Behnisch and industrial designer Jeffrey Bernett approach the E-Class with their unique understanding of structure and form.
WieAndersDasAuto zegt
Het is even wennen aan de neus. De prijzen zijn zoals we van MB verwacht hadden, maar daar krijg je ook een luxe auto voor terug.
SyriX zegt
beetje flauw hoor al die grapjes over taxi’s en zow. er is nu volgens mij geen een auto die géén taxi is geweest. toen de S-class net uitkwam zag ik er een in taxi vorm, in parijs de ”beroemde” M3-taxi en ga zo maar door.
Feit blijft het is een kwaliteit product en ik vind het knap dat Merc. van al dat ronde gebeuren is afgeweken en een nieuwe weg kiest.
Bee zegt
Taxi is juist een compliment! Alleen hele goede auto’s kunnen er tegen dat er 500x per dag iemand in- en uitstapt, zonder dat de deuren kapot gaan en de stoelen versleten en zijn betrouwbaar genoeg om jaren achtereen 100000km per jaar te rijden zonder veel uitval.
SjoRs zegt
Ik moet hem eerst in het echt zien,
maar op de foto’s vindt ik zowel de nieuwe E als die S-klasse impressie niet duits en niet mooi! Ik zou nog liever de C als taxi zien ipv. die nieuwe E.
Timmie zegt
Deze modellen worden steeds duurder… Een voordeel: je plukt de leasesletjes er zo uit
japie zegt
@ Emile-benz: weet ik, maar het klinkt toch wel een beetje zo ;)
phantom zegt
Ik vind dat mistlicht net zo’n gloeiwormpje
Timmie zegt
@ Innokenty: Als jij een Mercedes E tegenkomt, wat staat er dan meestal op de kofferklep? Juist ja: E200 CDI of E220 CDI. Mercedes kan het zich gewoon niet veroorloven om de lichte motoren te laten vallen, want dan keldert hun verkoop… Die lichte motoren zijn er om de dure wagen niet al te duur te maken he!
lol zegt
de c standaard heeft wel een radio:s