Ja dames en heren, hier heeft u op gewacht: de officiële info en foto’s van de nieuwe Prius. Dus neem een kalmeringsmiddeltje zodat u niet te hard op uw toetsenbord staat te springen, en klik dan voorzichtig verder.
Tijdens een gezellige persconferentie die werd geleid door een geföhnde postduif (prototype Prius-rijder?) werd de hongerige media overspoeld met weetjes over Toyota’s nieuwste trots. Om te beginnen even waar het allemaal om gaat: de 2010 Prius is weer zuiniger geworden dan zijn voorganger. Waar die bleef steken op 46 mpg (1 op 19,5) schopt de nieuweling het maar liefst tot 50 mpg gemiddeld (1 op 21,2). Dit dankzij een grotere benzinemotor van 1,8 liter die 98 pk levert en bij hogere snelheden minder toeren draait – bigger is better dus, ook in hybrideland.
De aandrijflijn is verder voor 90% opnieuw ontwikkeld, waarbij vooral veel onderdelen lichter zijn gemaakt. De elektromotor is goed voor 80 pk, met z’n tweeën dus een nette score. De accu’s zijn wel nog steeds van de oude stempel – nikkel in plaats van lithium – maar wellicht dat dit later in de levenscyclus van deze generatie Prius nog verandert.
Het interieur van de auto is een stuk ruimer geworden, vooral voor de achterpassagiers. Veel technologieën die voorheen alleen in Lexussen te vinden waren, zoals de zelfparkeerfunctie, kun je nu ook op de Prius bestellen. Voortaan kan de bestuurder, bijvoorbeeld op een parkeerplaats, ook voor ‘full electric mode’ kiezen. Dus je hoeft niet langer met een veren voetje te rijden om die benzinemotor maar niet aan te laten slaan. Ga je weer harder rijden of ben je al langer dan een mijl op elektriciteit bezig, dan kan de vierpitter alsnog bijspringen.
Je kunt bij de nieuwe Prius ook kiezen voor een glazen schuifdak met zonnecellen erin. Deze houden de ventilatie in het interieur op een hete dag draaiende, waardoor je nooit meer in een kokende oven hoeft te stappen na het boodschappen doen. Bijkomend voordeel is dat de airco niet zo hard hoeft te werken als je de auto weer start, en dat scheelt uiteraard weer energieverbruik.
De Prius staat in de lente bij de Amerikaanse en Japanse dealers; de rest van de wereld is een paar maanden later aan de beurt. Er wordt geschat dat de prijs iets hoger zal liggen dan die van het huidige model. Niet getreurd, want de auto zal weer BPM-vrij zijn.
PRESS RELEASE
Toyota Reveals All-New Prius
DETROIT, January 12, 2009 — Toyota Motor Sales (TMS), U.S.A., Inc., unveiled the all-new 50-mile-per gallon rated third-generation Prius hybrid vehicle today at the 2009 North American International Auto show.Celebrated as the benchmark for cars of the future, the Prius has delivered superior fuel economy and ultra-low emissions to more than one million owners worldwide for more than 10 years.
The midsize third-generation 2010 Prius will offer even better mileage ratings, enhanced performance, and innovative design features. It will be quieter, roomier, and equipped with advanced standard and available features such as a moonroof with solar panels, four driving modes, Intelligent Parking Assist (IPA) and steering wheel touch controls that display on the instrument panel.
An Eco-Icon
The first-generation Prius entered the market in 1997 as the world’s first mass-produced hybrid. The name Prius, “to go before” in Latin, became symbolic of a car that was launched even before environmental awareness had become a mainstream social issue.From the beginning, Toyota’s full-hybrid system was developed in-house and has become a driving force behind advanced vehicle technology. The company’s exclusive Hybrid Synergy Drive System was introduced in 2004 on the second-generation Prius. Since then, more than 670,000 have been sold in the U.S.
In designing the new, third-generation Prius, Toyota engineers combined a careful refinement of existing systems with an aggressive measure of new technology necessary for the future of automobiles.
Fuel Economy and Environmental Performance
The new Prius will be built using processes that reduce pollution in every stage of vehicle life, from production and driving, through to disposal.The third-generation Prius extends its record of continuous improvement in fuel economy. The first-generation Prius, which was rated 41 EPA combined mpg, was replaced by the current model, which is EPA rated at 46 mpg, combined city/highway. Using a combination of technologies, fuel efficiency was increased to an estimated 50 miles per gallon for the new Prius.
A larger and more powerful 1.8-liter Atkinson-cycle, four-cylinder engine will power the new Prius. Contrary to conventional wisdom, the larger engine actually helps improve highway mileage. By making more torque, the new engine can run at lower average rpm on the highway. When operating at lower rpm, the new engine uses less fuel. Mileage is especially improved in cold-start conditions and at higher speeds.
Use of an electric water pump and a new exhaust gas recirculation (EGR) system also contribute to the engine’s efficiency. The 1.8-liter Prius engine is the first Toyota power plant that requires no belts under the hood for better fuel economy and less potential maintenance.
A multi-information display panel that monitors fuel and energy consumption is standard. It provides feedback on the Prius’ efficiency using three different displays to help the driver acquire economical driving habits.
Unlike most other hybrid vehicles available, Prius has been a “full” hybrid since introduction. This allows it to run on engine alone, battery alone, or a combination of both. The system blends the best of parallel hybrid and series hybrid designs to achieve the ability to operate on the electric mode alone, and to charge the batteries while the car is running.
The patented Hybrid Synergy Drive system in the 2010 Prius is 90 percent newly-developed with significant improvements over previous models.
The transaxle is lighter in weight and reduces torque losses by as much as 20 percent compared to the previous model.
The inverter, which converts direct current to alternating current, has a new direct cooling system to reduce size and weight.
Taken together, the inverter, motor and transaxle are smaller and 20 percent lighter.
A newly developed electronically controlled regenerative braking system has been adopted, with control logic optimized to enhance regeneration.
The new Prius will offer three alternative driving modes. EV-Drive Mode allows driving on battery power alone at low speeds for about a mile, if conditions permit. There is also a Power Mode, which increases sensitivity to throttle input for a sportier feel, and an Eco Mode, which helps the driver achieve their best mileage.Cutting Edge Styling
In designing the new Prius, aerodynamic performance was an important factor. The goal was to create a beautiful silhouette, while not compromising function. Designers preserved the dynamic triangle form of the
current model–instantly recognizable as a Prius–but made alterations to the overall profile, pillar position and angle. The front pillar, extended forward, helps refine the performance-focusing, shaped form.The overall height of the Prius is the same, but the roof profile is altered by moving the top of the roof 3.9 inches to the rear. This emphasizes the wedge shape, and also allows for enhanced rear headroom and improved aerodynamics.
The design of the new Prius’ front and rear corners are sharp, sporty and aerodynamic. Strong side character lines, rising from front to rear, define the glazed geometric shape. Viewed from the rear, wider rear treads provide a solid, firmly rooted stance.
Dimensionally, the new Prius has the same wheelbase as the current generation. Overall length is slightly increased by 0.6 inches, in part by moving the front cowl forward.
World’s Lowest Cd
The new Prius received more wind tunnel hours of testing than any other Toyota in history, resulting in the cleanest aerodynamic profile of any mass-produced vehicle in the world. By focusing on the shape of the body, underfloor, wheelhouse liner and shape of the wheels, the designers of the new Prius were able to reduce the coefficient of drag (Cd) value to 0.25, compared to 0.26 for the previous model. The airflow under the car was studied extensively. Engineers made changes to the shape of the fender liner, front surface of the underfloor, and added a fin at the rear floor cover to increase linear stability.Advanced Equipment For a New Era
An available sliding glass moonroof is packaged with solar panels, located over the rear seating area, that power a new ventilation system. This solar powered ventilation system uses an electrically powered air circulation fan that does not require engine assist. The system prevents the interior air temperature from rising while the vehicle is parked, making the cool-down time shorter when the driver returns to the vehicle, thus reducing the use of air conditioning.The remote air-conditioning system is the first system in the world to function on battery-power alone and that can be remotely operated, so the driver can adjust the interior temperature for comfort before getting in the car.
Reducing the vehicle’s power consumption, available LED (light emitting diode) lamps are used for low beams and also in the tail and stop lamps. Air conditioning, a major energy drain, has been re-engineered to increase efficiency and cool-down performance. In addition, an exhaust heat recirculation system reduces heat waste by warming engine coolant during cold startup, for improved performance. It also heats up the passenger cabin more efficiently.Enhanced Vehicle Performance
The next-generation Prius is built on a new platform, which enables improved handling stability, quieter operation, and collision safety. The suspension consists of front struts and a rear intermediate beam design, as before, but handling stability is advanced by improving the stabilizer layout, higher caster angle and tuning the bushing characteristics. Disc brakes are now used on all four corners, replacing the front disc/rear drum brakes in the current model.Weight was saved through use of aluminum in the hood, rear hatch, front suspension axle and brake caliper and super high-tensile steel in the rocker inner, center pillar, and roof reinforcement. To meet customer expectations for everyday performance, zero-to-60 acceleration has been improved to 9.8 seconds, more than a second faster, in internal testing.
Better-performing sound insulation, working with improved vibration damping, has been installed in various locations to reduce road noise.
Functional Interior Is Bigger on the Inside
Proving that small changes add up to big gains, the cargo area of the new Prius was expanded 0.4 inches in length and 2.2 inches in width by using a new and an improved layout of the battery cooling unit.
Rear seat legroom is enhanced by a new space-saving contoured front-seat design.Viewed from the cockpit, the center cluster smoothly flows from the instrument panel to the console. Handy storage space has been added under the shift lever by taking advantage of the shift-by-wire system. Simple, fin-type air vents are consistent with the cabin’s efficient appearance. Judicious use of silver accents adds a finished, technical feel.
Touch sensors on the steering wheel switches are designed to reduce driver eye movement for better concentration on the road. When the driver touches the audio or info switch located on the steering wheel, a duplicate image is displayed on the instrument panel, directly in front of the driver. This system, called Touch Tracer, is the first system in the world to allow steering wheel controls to read out on the instrument panel.
The ECO indicator on the Multi-Informational Display (MID) provides driver feedback for lower fuel consumption.
In pursuit of developing various advanced technologies aimed at realizing sustainable mobility, Toyota will use plant-derived, carbon-neutral plastics in the 2010 Prius. The newly-developed plastics, known as “ecological plastic,” will be used in the seat cushion foam, cowl side trim, inner and outer scuff plates, and deck trim cover. Ecological plastic emits less CO2 during a product lifecycle (from manufacturing to disposal) than plastic made solely from petroleum; it also helps reduce petroleum use.Safety Enhancements
The new Prius was designed to comply with class-top level collision safety performance in each global region of sale, and to accommodate increasingly strict safety requirements in the future.In addition to advanced driver and front passenger Supplemental Restraint System (SRS) airbags front and rear side curtain airbags, driver and passenger seat-mounted side airbags and driver’s knee airbag are standard equipment.
Active headrests are used in both front seats to reduce the possibility of whiplash in a collision. Anti-lock Brake System (ABS), Electronic Brake Distribution (EBD), Brake Assist (BA), electronic traction control (TRAC) and Vehicle Stability Control (VSC) are included with Toyota’s standard Star Safety System.
Dynamic Radar Cruise Control system, using advanced millimeter wave radar, is an available option. The system also enables Lane Keep Assist, which helps the driver stay safely within the lane, and the Pre-Collision System, which retracts seatbelts and applies the brakes in certain conditions when a crash is unavoidable.
Next-generation Intelligent Parking Assist features simplified settings to help guide the car into parking spaces.
A backup monitor, which provides a view of rear obstacles when reverse is engaged, is available with an optional voice-activated navigation system.Safety Connect, Toyota’s first safety and security service, includes automatic collision notification, stolen vehicle locator and an SOS call button. Safety Connect will be available a few months after launch.
The development of the Prius has required applications for over 1,000 patents filed across the world, of which 292 are U.S. applications.
Pricing for the 2010 Prius will be announced shortly before it goes on sale late spring.
2010 PRUIS PRELIMINARY SPECIFICATIONS
POWERTRAIN
1.8-liter four-cylinder engine with VVT-i
Engine horsepower: 98 hp @ 5,200 rpm
Engine torque: 105 lb-ft @ 4,000 rpm
Electric motor: Permanent magnet synchronous motor
Electric motor power output: 80 hp/153 lb-ft torque
Hybrid system net horsepower: 134 hp
Emission rating: SULEV (with AT-PZEV)
Electronically controlled continuously variable transmission
Drive System: Front-wheel-drive
Hybrid battery pack: Nickel-metal hydride
Estimated fuel economy: 50 mpg (combined)*
DIMENSIONS (inches)
Overall Length: 175.6
Overall Width: 68.7
Overall Height: 58.7
Wheelbase: 106.3
Ground clearance: 5.5
Coefficient of Drag: 0.25
Wheels: 15-inch alloy wheels
17-inch alloy wheels (optional)
Tire Size: 15-inch: 195/65R15
17-inch: 215/45R17 (optional)
Seating Capacity: 5
EPA class rating: Midsize
* Preliminary figure based on Toyota’s internal testing. Actual mileage will vary.
Savipe zegt
De kerel die het voorstelt :o kon het nog erger?
alpitlum zegt
Uiterlijk is er op het eerste gezicht niet zoveel veranderd. Ik heb slechtere en betere designs gezien.
Patrick zegt
Vind hem er beter uitzien dan de vorige (uiteraard) Ook ziet het interieur er veel gelikter, en minder apart uit. Krijgen we eindelijk ook fatsoenlijke stoelen. Ben er erg benieuwd naar.
Victor-tje zegt
de voorkant is weer verbeterd, maar die achterkant kom op het ziet er toch niet uit, wie koopt dit nou??
thijs zegt
Maar op de huidige generatie zit toch ook een volledig electrische modus. Het EV knopje.. Net als automatisch inparkeren, dat kan de huidige generatie ook.
Maar vindt het wel een geslaagde auto, niet erg spectaculair, maar minder saai dan de vorige,
RenJie zegt
Wat stoot dit ding uit dan?
sander zegt
ben er nou niet kapot van….
Robin zegt
Waarom moeten die milieuvriendelijke auto’s altijd zo lelijk zijn?
slk zegt
Het is net een vis.Echt een auto voor milieurakkers.En dat dash is gewoon verschilkkelijk.snelheidsmeter etc moet je gewoon recht voor je hebben.
VonStroke zegt
Verdiend een extra tag: NSFW!
Wollie zegt
Mwwwwa, ben er ook niet weg van.
9000cse zegt
Er zullen wel weer containers vol ongekwalificeerde bagger over deze voorloper van de auto-van-de-toekomst uitgekotst worden, maar van mij mag hij direct op de oprit. En ik weet zeker, dat ik van elke kilometer zal genieten. En ik vind het -de Heer(en) moge(n) het mij vergeven- een heel aantrekkelijke auto!
Oetlul zegt
Vind hem nog steeds best lelijk
Kermit zegt
Hoezo lagere toeren? Ik ben geen techneut, maar heeft die niet een CVT versnelling? En betekent dat niet dat de toeren altijd gelijk blijven, 4000 bij de vorige prius dacht ik?
Overigens: de optie om volledig automatisch in te parkeren bestaat ook op de huidige prius
Mika_Hakkinen zegt
Joepie nog meer langzame zuinige rijders op de weg.. vandaag nog 2x ja 2x opgehouden door zn gedrocht.. die met 92 km per uur vrachtwagens ging in halen op de A67.. toen ik er met kuch 140 aan kwam.. pfff en er rijden ook nog veel ouwe mensen in.. wordt er gek van..
Jongens kom op Let’s burn some rubber and waste some fuel:D
Tommy zegt
Laat die High-res foto’s maar achterwege hé.. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zo’n auto op z’n bureaublad zou willen hebben, tenzij die gene niet helemaal 100% is…
Machoman zegt
whoehoe een nieuwe Prius, maak me gek Autoblog!
(lekker interieur om vlekken in te maken trouwens)
Vive la FRANCE! zegt
Sorry dat ik het zeg, maar waarom zie ik geen design? Het interieur is typisch Japans, valt op zich wel mee, maar het exterieur…
Ik vind het zo’n zonde dat een auto die juist zou moeten worden gepromoot, zo weinig aantrekkingsvermogen heeft. Dit soort auto’s zouden juist de coolheid uit moeten stralen. Een soort rijdende iPhone, met touchscreen en zonnepanelen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat hybride’s de toekomst zijn. Een waterstofcel daarentegen zou wel werken.
GerreLekker zegt
Is meer evolutie dan revolutie (wat de vorige generatie tegen alle negatieve reacties hier wel was). En ik heb idd ook veel mooiere designs gezien maar ook veel lelijkere dan deze Prius
Sjaakk zegt
laat er maar een dikke W16 in hangen en dat niet op het kenteken bewijs zetten. dan heb je zo ongeveer de prestaties van een buggati en je krijgt nog 14% bijtelling omdat ze dan nog denken dat het een A-Label is. ;)
Tinos zegt
En toch, en toch…ik vind hem er beter uitzien dan de Honda. Ik knap er alleen weer op af dat het instrumentarium in het midden zit. En zijn witte achterlichten niet heel erg 2007?
Autojunkje zegt
Ze zouden ook eens een label moeten uitvinden van wat er in die fabriek word uitgespookt want dan wil ik wel is zien hoe toyota scoort met die accu’s van de prius want om die cellen van die accu’s te maken zou ook niet zo goed zijn voor het mileu
Autojunkje zegt
Ze zouden ook eens een label moeten uitvinden van wat er in die fabriek word uitgespookt want dan wil ik wel is zien hoe toyota scoort met die accu’s van de prius want om die cellen van die accu’s te maken zou ook niet zo goed zijn voor het mileu
Larrs zegt
Wat een lelijk stuur. De achterkant ook trouwens.
Liever een Lexus of een Tesla.
Autogek zegt
Nou, ik ga alvast brochure’s halen bij de dealer. ;)
Aan al de haters: Hopen dat de benzineprijs snel naar de 5 euro gaat. Kijken of jullie dan nog stoer schreeuwen dat je liever in je V8/12/16 rond wilt rijden.
En heb je ooit weleens in een V8/12/16 gereden. Ik wel, en mijn Prius rijdt veel lekkerder dan zo’n vette luie amerikaan met een nog luiere automaat. Allemaal grootspraak hier van kindertjes met een 1.2 liter Fiesta.
Prius 3, de nieuwe wereld-auto.
Victor-tje zegt
@ (groene) autogek, wat zou er mis moeten zijn met de huidige 1.2 liter fiesta, ik denk dat een komende econetic versie van de fiesta ongeveer even zuinig en mischien zelfs zuiniger is dan dit verschrikkelijk lelijke ding!
Victor-tje zegt
overigens heeft deze auto wel een beetje de voorlichten van de komende 370Z of ben ik nou de enige die dat hierin ziet?
Autogek zegt
Ha, ha, ha. Dream on, een fiesta zuiniger dan een Prius is mijn reactie daarop.
Maar er is niets mis met een 1.2 Fiesta. Het gaat in mijn opmerking over iedereen die hier loopt te zeuren over V8/12/16’s. Ze weten nieteens hoe dat rijdt, maar Top Gear/EX-Wheels on 7 en al dat “soort” autoprogamma’s blijft maar schreeuwen dat je zo’n auto moet hebben. Dit ipv een super lekker rijdende Prius. Die wordt altijd de grond ingetrapt.
Maar ik zeg altijd: Ga eerst even een goeie rit maken in een Prius, en kijk dan of je zonder te liegen de auto nog kan afkraken alsof er geen schroefje goed aan is. ;)
Cazz zegt
Tja, niet gek, zeker een verbetering en idd een evolutie. Dash is vele male mooier, maar nog steeds niet conventioneel. ik denk dat zo’n auto nog veel bter in nederland zou aanslaan als het design ook conventioneel zou zijn. Wat is er mis met kokers voor je neus en een relatief normale buitenkant ipv zo’n zetpilvorm?
Ik wil hem alleen niet in die donkerblauwe versie met kleine wieltjes
Johnny Berra zegt
-edit: totaal niet relevant-
C200 Kompressor zegt
Dit ziet toch heel wat beter dan de voriger Prius geval.
Of ik zo’n ding willen kopen, nee nooit!!!!!!!
six-trey zegt
dit heeft de schoonheid van de ingewanden van een ‘road kill’ beest
slk zegt
autogek,wat doe je hier.Dit is voor autoliefhebbers.had wel an
ders verwacht gezien je naam
Autogek zegt
Zegt een SLK Kappersautorijder dit ???? Ha, ha, ha.
slk zegt
Nou die is toch wel wat stijlvoler dan zon achterlijke vis op wielen.En haal aub geen oude koeien uit de sloot.Zeker een leasebakje dus 14 procent bijtelling,dus voor een dubbeltje eerste rang zitten.Kansloos
Citrofiel zegt
Die zijkanten zijn wel erg kaarsrecht. Een bol of hol maakt het een stuk leuker. En de velgen moeten wel een formaatje hebben, die onder de blauwe zijn te klein.
Voor de rest heb ik er eigenlijk niets op aan te merken. Sinds vandaag ben ik Prius-fan! ;)
slk zegt
Berijders van deze gedrochten compenseren milieuvriendelijkheid met aso weg gedrag.Valt mij dagelijks op
Citrofiel zegt
@ slk; Er bestaan verschillende soorten autoliefhebbers. Ook liefhebbers van Priussen zijn autoliefhebbers…
@ autogek; Niet gelijk op te man spelen met je ‘kappersautootje’ aub…
slk zegt
Oke citrofiel.Heb weer wat geleerd.
gekke turbo zegt
@autogek ik heb proef gereden in een prius voor één week en daarna één week in de passat bluemotion. In mijn situatie en manier van gebruik blijkt de passat zuiniger, is praktischer, beduidend sneller, behoorlijk ruimer en minder opvallend. Enige punt waar de prius beter is de stilte in de cabine, wat voor mij niet een echt overwaarde biedt ten opzichte van de passat.
Je zal dan ook begrijpen dat ik de hype achter de prius niet helemaal begrijp. Het is een zware auto die niet eens zuiniger is dan de concurrenten en ook nog veel opvallender(zacht gezegd) is vormgegeven, dan hebben we het niet eens over de vervuilende accu’s.
Sjaakk zegt
de keuze een prius of een slk, doe mij dan maar een slk maar….
wel een amg dan anders is het, ja, een niet zo boeiende auto.
Autogek zegt
@ Citrofiel: Wie met modder begint te gooien kan het terug verwachten. ;)
@ Gekke Turbo: Ik heb ook een Passat gereden en vond dan weer niets aan. Dus dat is indrdaad zeer persoonlijk. Maar ik rij nu 5,5 liter per 100 km. In de zomer ree ik 5,2 per 100 km. En dat zij hele nette verbruiken die geen andere auto haalt. Waar ik hoofdzakelijk ziek van wordt is onzin schrijven over de Prius. Zoals Vervuilende accu’s en dergelijke. Accu’s zijn zeer goed te recyclen. Ik heb al geschreven bij : http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/12/in-deze-auto-ga-je-komende-jaren-rijden dat een Prius de schoonste auto is in een levensloop van auto’s. Dus men moet eerst feiten kennen en niet Top Gear ( Prius Haters) gelijk geloven.
Jochempie zegt
Van buiten is ie nog steeds niet mooi, maar van binnen zeg ik: dit is een prius waar je waarschijnlijk heerlijk mee rond kan rijden!
gekke turbo zegt
@autogek sorry om je uit je droom te halen ik haal 5,2 per 100 km in de winter als ik flink heb doorgereden. Deze zomer haalde ik op z’n best 4,2 per 100km, maar gemiddeld lag het rond de 4,5 per 100km. Ik zei het al eerder in mijn situatie is de passat toch echt zuiniger dan de prius.
Snuf zegt
effe miereneu … maar zuiniger is ie niet geworden. De huidige zit op 4.3L benzine/100km, uiteraard in de meest ideale simulatie mode.
Snuf zegt
PS Diesel verbruik (blue motion) met benzine verbruik vergelijken is als de bekende appels en peren. De uitstoot van een diesel is minder schoon (een euro 5 benzine is schoner dan een euro 5 diesel, je verzint het niet) vnl. NOx en HC uitstoot. Daarnaast bevat diesel per liter ca. 10% meer energie (per kg gerekend wordt het verschil met benzine kleiner) en is een dieselmotor inherent efficienter; dus een laag verbruik in liters diesel per km. Laat onverlet dat een hybride per km de minst vervuilende uitstoot geeft en dat vind ik als luchtinademer een groot voordeel.
Sjaakk zegt
@snuf
appels en peren hebben over eenkomsten:
zijn groen,
hebben een steeltje,
groeien aan een boom,
zijn te eten,
hebben pitten,
beginnen als bloem, wil je er nog meer? ;)
Raf zegt
Met de Prius is het zoals Jay Leno zei ” We like that everybody knows about the work we do anonymously”. Ik laat zien dat ik milieuvriendelijk ben.
Ik denk alleen dat er wagens zijn die veel zuiniger en milieuvriendelijker zijn dan de Prius. Denk eraan dat deze Prius zwaar is, hij moet constant een berg accu’s meezeulen. Bij Top-Gear hebben ze de vergelijking gedaan: Een Prius moest zo snel mogelijk een parcour afleggen, een M3 moest gewoon volgen (met gemak natuurlijk). Als resultaat dat de M3 zuiniger bleek.
Alles heeft ermee te maken hoe je je rechtervoet gebruikt
mark zegt
@ Ruben
Alle systemen die jij schrijft die nieuw zijn op de prius zaten al in het huidige model, met uitzondering van het zonnedak.
Verder kloppen de fabrieksopgavecijfers ook niet, bij de huidige prius was dit 23,7 km/l en bij de nieuwe 25,8 km/l
Systemen die nieuw zijn op de vernieuwde prius en inderdaad van lexus afkomstig zijn, zijn onder andere:
– Led verlichten (ook voor dimlichten)
– Lane keep assist
– Pre Collision System met actieve hoofdsteunen
– Adaptive Cruise Control
– Multidrive 8-traps CVT automaat
Beetje slechte bronnen of niet? ;)
P.S. de nieuwe Prius heeft een acceleratietijd van 0-100 km/h in 9,6 seconde, best wel netjes voor een hybride met 100 gram CO2 uitstoot!!
Neemt niet weg dat het nog steeds geen mooie auto is, (vooral de achterkant) maar het is een duidelijke verbetering!
mark zegt
@ Raf
Nogal al logisch, als je het maximale vermogen van een Citroën c1 zou gebruiken en een M3 zou alleen maar moeten volgen waarbij die max 20% van zijn capiciteit gebruikt, dan is deze nog steeds zuiniger.
Sjaakk zegt
ja maar een prius moet op de snelweg ook meer moeite doen om 120km/h te gaan dan een M3. dan is die M3 als nog zuiniger
mark zegt
@ Sjaakk,
Maar als ze beide 120 km/h op de cruise control gaan rijden, dan gaat de motorinhoud tellen en dan lust de m3 wel een slokje meer. Ook gebruikt de prius op de cruise control zijn elektromotor om de auto op snelheid te houden, terwijl de meeste auto’s dit doen met accelereren via de verbrandingsmotor wat veel brandstof verbruikt.
speedlimit zegt
@ gekke turbo
“…dan hebben we het niet eens over de vervuilende accu’s.”
Hieruit maak ik dus op dat jouw auto geen accu heeft want iedere accu is vervuilend…of pak je altijd de driewieler ;)
Verder vind ik ’t front sterk verbeterd maar de achterkant weer wat minder.
Raf zegt
Mij stoort het gewoon een beetje dat je bij de voorstelling van de Prius enkel de woorden ” ecologisch, milieuvriendelijkheid en laag brandstofverbruik” hoort. Heeft deze auto niets meer te bieden???
Een mooi design alleszins niet naar mijn menig.
Nogtans zijn ze bij Toyota goed bezig vind ik, ik denk dan aan de nieuwe Avensis.
En laat ons niet vergeten dat Toyota ook de Land Cruiser V8, met zijn 4.5 liter D4D produceerd. In deze brochures verdwijnen dan de woorden ” ecologisch, milieuvriendelijkheid en laag brandstofverbruik”.
KaZpAh zegt
Ga toch fietsen!!!
Ary zegt
de achterkant komt me zo bekend voor van een andere jappaner/taiwanees/chinees/koreaan
jodocus zegt
Zeer mooi vormgegeven wagen met een strak en sterk aerodynamisch profiel en tijdloos design ; ook het interieur vind ik zéér geslaagd
wanneer brengt toyota ook een breakversie ? dan koop ik hem want ik wil én ruimte in een wagen, én me ecologisch verplaatsen !
Jaap zegt
Als je de prius koopt vanwege zijn looks dan is het tijd voor een nieuwe bril.
Als je de prius koopt vanwege het milieu dan is het tijd voor een wake up call, je bent er in geluid door marketing. De productievervuiling is dusdanig hoog dat je dit er in 25 jaar zuinig rijden niet uit haalt.
De electro mode betekent nog meer slakken die met 60 de snelweg op rijden. Zulke aso’s moeten ze meteen hun rijbewijs innemen.
Autogek zegt
Een Passaat Bleumotion verbruikt gemiddelt 4,9 l/100km. Nu gaat hier iemand vertellen dat hij zuiniger rijdt dan de fabrieksopgave, om een Prius de grond in te trappen. Laat me niet lachen. ik rij ook stukken 0.0 l/100km, als alleen mijn electromotor draait. ;p
Neem jezelf vooral lekker in de maling als jij je er beter bij voelt, maar ik trap er niet in.
Een Prius stoot ook nog eens gemiddelt 104 g/km uit een passaat bleumotion 128 g/km. En kwa prestaties: Een Prius is ook nog eens voller naar de 100km/u.
SPK zegt
Ik heb net bedacht dat ik eigenlijk niet zo veel tegen een prius zelf heb, net als de vorige versie is de nieuwe gewoon een auto om je van A naar B te vervoeren net als een Hyundai i30 en een Chevrolet lacetti dat ook zijn.
Waar ik wel een hekel aan heb zijn veel prius rijders die aan iedereen moeten vertellen dat ze prius rijden en hoe goed ze daarmee wel niet voor het milieu zijn en daarbij een soort neerbuigendheid ten toon spreiden over mensen in een normale auto. Als je echt zo begaan bent met het milieu dan moet je op de fiets gaan. Net zoals ik een hekel heb aan prius rijders die maar blijven volhouden dat ze hem gekocht/geleased hebben omdat die zou goed rijdt en het de beste auto is die er te koop is in zijn klasse. Dan had je toch echt een Audi oid moeten nemen om een beetje overtuigend over te komen.
Er is maar één sluitende en overtuigend bewezen reden om een prius te kopen en dat is geld. Dat is helemaal niet erg, maar kom er toch gewoon voor uit.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Stel nou eens voor hé: Dat ik véééél geld zou hebben(zal nooit gebeuren of ik moet de Lotto winnen), alleen dan, maar dan ook echt alleen dan zou ik een Prius kopen om op m’n oprit te zetten en daar te laten staan zodat voorbijgangers denken van ”zo zo, die is milieu-bewust”.
En in m’n garage staan dan natuurlijk mijn 20 dagelijkse V8’s te wachten tot ze weer eens lekker kunnen burnen!! ;)
Laurens zegt
Weer mooier dan de vorige, en 14% bijtelling voor een auto van dit formaat blijft natuurlijk een (dankzij de overheid) ijzersterk marketing argument.
Maar nog steeds is het ding niet echt mooi.
Overigens ziet de Prius er op de in de auto aanwezige energie monitor wel lekker uit. Waarom hebben de designers hem niet zo mogen maken?
Buyck zegt
Niet mis al is er nog werk aan de winkel voordat de auto helemaal en terecht als groene wagen kan bestempeld worden. Nog optimalisatiewerk voor de boeg. Zou hem nu nog niet kopen.
Hemstra zegt
mooi? nee. Goed? ja!
Brokkenpiloot zegt
Ik ben niet schijnheilig: als ik om puur fiscale redenen in een Prius stap, zal ik nooit het ideale verbruik realiseren. Ik zal namelijk niet anders gaan rijden omdat ik mij in een zwaar gesubsidieerde auto verplaats. Integendeel, om iedere criticaster de mond te snoeren zou ik bij elk stoplicht proberen zo snel mogelijk weg te komen!
Chris zegt
Geweldig, hij heeft een knopje met Power-mode.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
@ Chris:
Alleen jammer dat ie geen power heeft hé :D
Golfke zegt
O.M.G. :) Dat betekent nog meer linksrijdende geitenwollensokken die langsaam optrekken bij het verkeerslicht en het verkeer regelen.
Het is wel een verbetering t.o.v. de huidige…..maar nog steeds lelijk!!
Brokkenpiloot zegt
@corrado vr6 slc/BMWe30: Ik lever liever pk’s in dan luxe.
Brokkenpiloot zegt
@corrado vr6 slc/BMWe30: en nog minder graag euro’s!
Timmie zegt
Met die bult op het dak is het precies een kameel… En ALWEER lijkt de voorkant erg op de andere modellen (vooral Yaris). Man, breng toch eens wat verscheidenheid in het gamma!
Henk zegt
Volgens mij snappen sommigen het niet echt.
De Pruis is een icoon(als je nu wilt of niet), dus waarom zal Toyota zijn uiterlijk niet heel erg veranderen. Ook wel marketing genoemd.
In de toekomst zullen er wel meer hybrides van Pruis/Toyota komen met wel een mooi exterieur. Dan zullen er meer mensen op afstappen.
gewoon puur marketing;)
NLBUURMAN zegt
@ Henk, ik geef je gelijk
ik ben absoluut geen Prius-hater, ik heb er laatst in 1 gezeten en dat ding is ideaal in de file (wat nogal vaak voorkomt in ons kleine landje).
hij is best comfortabel en power hoeft niet altijd, deze brengt je gewoon veilig, vlot (178 pk in totaal is netjes toch?) en zuinig van A naar B.
CallAss zegt
Ik heb in 2007 een Prius gehad en zo’n ding rijdt behalve zuinig, ook nog eens goed (180 km. geen probleem / van 0-100 in 10 sec.) en vooral stil.
Gebruik nog altijd rond de 1 op 15.
Vanwege opmerkingen van omstanders (zoals ook hier duidelijk aanwezig) heb ik in 2008 weer een “gewone” auto aangeschaft en heb mijn Prius duidelijk gemist.
Ga er eerst eens een dagje mee toeren, alvorens commetaar te geven.
Het model is (net als de Honda) gebaseerd op stroomlijn.
2009 wordt voor mij weer een Prius jaar!
bmw zegt
@autogek: tuurlijk halen mensen verbruikscijfers die lager liggen dan de opgave van de constructeur, ik doe dat ook en het vereist slechts een aanpassing van je rijstijl. Ik ben alleszins blij dat je geweten groen en zuiver is. Veel happy kilometers gewenst.
on-topic: mooier dan vroeger, maar veel te duur voor zijn afmetingen en verbruik. Ik stel me ook vragen bij de hoofdruimte voor de achterste passagiers… Ook de centraal geplaatste tellers zijn niet echt je dat. Akkoord met Laurens, de Prius op de boordcomputer is cooler!
Bert zegt
Zondag een huidige Prius proefgereden. Ging eigenlijk naar de Avensis kijken, maar de nieuwsgierigheid naar de auto die al jaren zowel de tevredenheids- als de betrouwbaarheidsindices aanvoert was te groot, en dus enkele kilometers gepriust. Meteen verkocht.
M’n volgende wordt dus een Prius – de nieuwe versie – lelijk of niet : wat een relaxe manier van rijden! Dat ie zuinig is, is een aangenaam neveneffect.
Vroegwakker zegt
Vreemd dat er hier reageerders zijn die nu al weten dat andere auto’s fijner rijden, die hebben er, neem ik aan, al in proef gereden, anders zijn die reacties wel heel erg dom.
Sjaakk zegt
@mark
oke, daar heb je gelijk in. ik zou als nog veel liever met een m3 rond rijden. ;)
phantom zegt
in volle ordinairheid, de nieuwe priegelbak
Thijs zegt
Kunnen de “bestuurders” van deze auto weer gezellig 46km/u gaan rijden. Irritante figuren zijn het die zo’n auto kopen.
Brokkenpiloot zegt
@Thijs: sorry hoor, maar dat hebben we zo langzamerhand wel gehad. Iets origineler graag.
Autogek zegt
@ bmw: Geen persoon haalt de fabrieksopgegeven verbruiken. Dat is al vele malen bewezen. Die verbruiken wordt in super gecontroleerde omstandigheden gehaald. Maar als men zichzelf wil voorliegen dat ze zuiniger rijden dan deze fabrieks-verbruikscijfers moeten ze dat vooral doen. Maar trap op basis van die leugens geen andere auto de grond in.
Vroegwakker zegt
@bmw 13 January 2009 om 14:14. Je zegt dat deze nieuwe Prius te duur is voor zijn afmetingen en verbruik. Misschien heb je gelijk, maar dan weet jij dus al wat de prijs wordt, mag ik die ook weten?
static zegt
Sorry, maar wat een verschrikkelijk lelijk ding. Hier hadden ze best wat beter hun best voor kunnen doen. Maar dat is mijn mening.
Vroegwakker zegt
Fijn dat zoveel mensen deze wagen lelijk vinden. Ik vind hem prachtig en zal er beslist 1 aanschaffen, maar wanneer jan en alleman er in zou gaan rijden, is er ook weinig lol meer aan. Dan zou het saai worden.
gekke turbo zegt
@autogek die super gecontroleerde omstandigheden die jij noemt zijn in totaal 30% bebouwde kom en 70% snelweg (120km/h) en mocht het toevallig zijn dat die percentage’s in mijn geval anders zijn namelijk 90% snelweg en 10 % bebouwde kom. Ook is het stuk snelweg waar ik op zit een 100 km/h snelweg. De verbruik cijfers die fabrikanten opgeven gelden nagenoeg nooit voor de gebruiker.
En mijn excuses als ik jou prius zieltje heb vertrapt
hYbrid zegt
Super auto, WOOOOW de tijd staat niet stil, petje af!! Ik vind deze prius 2010 het wachten waard zodra we er een kunnen bestellen zullen we dat gelijk doen. Waarschijnlijk begin van deze zomer leverbaar in Europa. We hebben een proefrit gemaakt in het model wat nu nog in de showroom staat en dat beviel ons goed, goede kwaliteit zoals we dat van toyota gewend zijn en wat me het meeste opviel de stilte tijdens het rijden en het comfort van deze auto.
Nu nog even dit Ik vind de vormgeving van de nieuwe Prius dus wel echt mooi en Uber-cool.
Wedden dat ik sneller weg ben bij het stoplicht met de nieuwe prius dan met mijn huidige peugeot 307 SW? Hahahaaaaaaa (en zonder te stinken).
Vroegwakker zegt
hYbrid. Je hebt wel gelijk, maar zou je dit niet te hard willen schreeuwen? De levertijd van deze Prius wordt dan zo lang.
Beetje Verward zegt
Inderdaad Vroegwakker. De Prius III is een spuuglelijk gedrocht waar ik niet half en ook niet helemaal dood in gezien wil worden door m’n vrienden. Verder is ‘ie traag, zwaar, lawaaiig en helemaal niet zuinig. Mensen die een Prius kopen zijn verder profiteurs van het zuiverste water met die 14%. Daar wil iedereen toch van profiteren? Het is niet eerlijk! Verder vervuilt het productieproces onze kostbare wereld waar ik me nu net zo vreselijk voor inzet met mijn autokeuze en rijgedrag. Het is een schande! Ik hoop echt dat hij zo weinig mogelijk verkocht wordt: korte levertijden en het handhaven van de huidige fiscale behandeling zullen het gevolg zijn.
hYbrid zegt
beetje verward Over smaak valt te twisten dat is ook het enige argument waar ik op in wil gaan. Ik vind bijvoorbeeld zelf een Hummer H3T niet mooi, dat is mijn persoonlijke mening maar dat zegt dus iets over mij en niets over de mensen die deze auto wel helemaal super stoer vinden. De rest van je betoog is kling klare onzin en apert onjuist lees wat meer voordat je iets schrijft.
Vroegwakker zegt
@Beetje Verward, Ik ben het wel volledig met je eens. Sterker nog, je vergeet nog dat je zo’n Prius niet eens lekker sportief kunt schakelen. Heerlijk in de file steeds de koppeling indrukken en dat pookje in een andere stand zetten. Waardeloos zo’n Prius, ik erger me nu na 3 jaar nog iedere dag dat ik er in rij, aan dat lelijke ding. En inderdaad, laten we hopen dat ze nog een tijdje moeilijk verkoopbaar worden, dat scheelt ons bij de aanschaf van de volgende.
@hYbrid, lees in de reactie van Beetje Verward eens tussen de regels door.
wimbers zegt
ik snap niet dat er nog merken zijn die de tellers in het midden plaatsen.
Waarom?
Wil iedereen meekijken op het dashboard?
Dat is toch vreselijk irritant en onveilig. Alle meetinstrumenten zijn maar voor 1 persoon interessant: de bestuurder. En waar zit die? Linksvoor, juist.
Voor mij een reden om een auto niet te kopen. Ik kan er niet aan wennen.
Sander zegt
Rij nu sinds 3 jaar een prius en de bijtelling lag toen nog niet op 14%! Nu gelukkig wel mooi toch! Het stimuleert in ieder geval ook andere fabrikanten om ook schonere auto’s te maken. Verder gaat vergelijking benzine en diesel niet echt op.
Voordat ik in een prius ben gaan rijden vanalles naar volle tevredenheid gereden. Stilo, Golf, Bora reden allemaal goed. Ok de BMW 1 serie reed wel erg goed. Toen kwam de Prius. Ik viel over het uiterlijk maar toch erg goede recensies over gelezen. Was na 1 keer proefrijden in een Prius verkocht. Wat een luxe en comfort voor dat geld. Maar 1 klein minpuntje bij de oude prius en dat is de windgevoeligheid, maar dit went en na een aantal weken merk je het niet meer. Vond het model in het begin nou ook niet echt je van het. Na verloop van tijd, geloof het of niet, ga je hem mooier vinden. En in de middenklasse heb ik nog nooit zo´n heerlijke auto gereden. En nee ben niet bejaard en heb geen geitenwollensokken. Wat betreft snelheid. Ja af en toe bij een stoplicht, als iemand mij eruit wil rijden, moet je toch van goede huizen komen wil je sneller weg zijn. En onder 11 sec naar 100 is toch niet slecht in deze klasse? Het is een auto waarin je comfortabel rondrijd. Het is geen racebak maar van 80 naar 120 is echt geen probleem hoor als je het gas intrapt. Enige in de oude prius is dat je de moter dan hoort werken so what?
Valt me trouwens op dat veel mensen commentaar hebben en de prius vergelijken met auto´s die toch vaak zeker 2 of 3 keer zoveel geld kosten. Ga dan eens vergelijkingen maken met een Lexus of een andere auto. En verder laten we eerlijk zijn wat is er nu echt mooi aan andere stuk voor stuk goede auto´s in deze klasse…. Focus, Golf, 308 etc. Toch ook allemaal nou niet zo bijzonder?
Anyway dit weekend bij de importeur wezen kijken naar een parelmoer(metallic) gekleurde prius III. Wow! Heb hem afgelopen maandag besteld. En voor de mensen die alleen op nederlandse sites kijken stel ik voor ga eens op sites in de VS kijken. Recensies zijn erg goed en qua comfort en rijeigenschappen heb je in de nieuwe Prius het gevoel in een hogere klasse te rijden.
Verder snap ik eigenlijk niet waarom mensen zoveel commentaar leveren. Het is gewoon een kwestie van smaak en ja voor mij ook wel het milieu en ja ook voor de bijtelling. Nou en? Voor de rest wens ik jullie allemaal veel rijplezier in BMW M3’s en V8’s. Tuurlijk heel mooi maar voor de gewone man niet te betalen. Veel plezier ermee. Mocht je je eens vervelen ga eens proefrijden in de nieuwe Prius als deze in de showroom staan. Kennelijk hebben jullie er zoveel plezier in deze auto af te kraken. Heerlijk proefrijden en daarna weer een stukje schrijven op deze site… of toch niet ben benieuwd!
Bart zegt
Hoi Sander,
En heb je hem al? Ik jammer nog niet, maar dan ook iets later besteld.
Was eigenlijk direct verkocht, ben zeer te spreken over de rij kwaliteiten, maar ook de vormgeving heeft me overtuigd. Trouwens iedereen die hier een negatief nootje hebben, denken dus dat er enkel eentje wordt gereden vanwege de bijtelling, nu ik kan jullie melden ik heb ‘m zelf betaald en geniet geen bijtelling.
En voor diegene die toch een beetje van sportief uiterlijk houd, moet een kijken op: http://www.autoblog.nl/archive/2009/05/20/modellista-aero-tourer-s-kit-voor-de-nieuwe-toyota-prius.
Ik kan jullie wel veel succes wensen met jullie dromen, maar blijkt nog maar eens dat van al die grote auto waarover er hier sprake is, alleen maar uit dromen bestaan.
Greetz & save the world 4 the next generation
speedster zegt
Ach, het gaat er ten slotte toch om dat we niet zo afhankelijk zijn van de oliestaten die ons constant de duimschroeven aandraaien?
jerome zegt
Topauto!!
Ben van een alfa 159 overgestapt naar de prius….
Ruim comfortabel en jaja toch snel 136PKtjes
Zeker met de powermode.
Ik vind de prius3 een mooi design zowel binnen als buiten.
Heb hem als eerste in nederland laten verlagen voor een betere wegligging in de bochten.
Mooie 17″eronder
Top!!!!
gewoon ieder zijn smaak.
De prius 2 was het ook niet voor mij.
Maar ga gewoon eerst is rijden en trek dan je conclusies.