Crisis, recessie, depressie, het zijn de modewoorden van deze tijd, want we worden al een hele poos -en nog iedere dag- bestookt met sombere berichten. Ditmaal een bericht van de Duitse auto-associatie VDA. Die meldt dat het aantal bestellingen voor Duitse auto’s het laagste punt in twintig jaar heeft bereikt en de markt vooralsnog geen tekenen van verbetering laat zien.
Het aantal registraties van nieuwe auto’s was afgelopen maand weliswaar minder afgenomen dan verwacht, maar van herstel kan geen sprake zijn, aldus Matthias Wissman van VDA in een interview met Auto Motor und Sport. Het aantal registraties voor nieuwe auto’s daalde de afgelopen maand met 6,6 procent vergeleken met dezelfde maand vorig jaar. Daarmee zakte het aantal registraties dus nog verder weg vergeleken met december 2007, toen de markt op jaarbasis al met 20 procent was gekrompen.
Tegelijkertijd is er momenteel wel een run op de zeer zuinige auto’s, waarover de overheid sinds 1 januari van dit jaar geen BPM meer heft én 75 procent korting geeft op de wegenbelasting. Dit soort auto’s verkopen als warme broodjes en autodealers spreken zelfs van een ‘verkoopexplosie’. Helaas zijn de Duitsers nauwelijks in dit segment vertegenwoordigd. De Smart fortwo van Daimler is even de enige Duitse auto die nu in mij opkomt. (via: nu.nl)
renaultfreak zegt
mooi, dr zijn toch al genoeg duiters hier!
laat de fransen maar komen!
Brammer zegt
@ renaultfreak
En jij denkt dat zij geen dalende verkopen hebben..
Edman zegt
Behold the age of the Japanese?
Pauluz328i zegt
Ik hoop dat die fransen nog harder kelderen met hun franse troep!
Maar die durven niks te zeggen zeker.
Raf zegt
geen wonder dat er meer duitser zijn dan fransen, die fransen staan altijd boven de smeerput :-).
Maar onze oosterburen kunnen zich beter vasthouden. als die milieuwetten echt komen opspelen.
renaultfreak zegt
haha einde sarcasme, ik wist dat hier opmerkingen over ging krijgen.
maar alles zakt op dit moment helemaal mee eens!
Maar een ding is zeker, de duitse en franse merken blijven voorlopig hun hoofd wel boven water houden, (of het nou troep is of niet!).
JanJansen zegt
help ze eens even! moet er niet aan denken hoe autoblog is zonder bmw of audi
Esprit_de_Flandre zegt
@JanJansen
Wees gerust, BMW en VAG zullen nooit vergaan. ze zullen gewoon Chinees worden :)
kowalsk zegt
Ik hoor van alle kanten dat Audi’s tegenwoordig niet aan te slepen zijn! Zijn al die kanten dan zo onbetrouwbaar of wordt Audi hier buiten beschouwing gelaten?
Raf zegt
Inderdaad wanneer BMW en audi wegvalt wordt. zal er hoofdzakelijk nog geblogt worden over reserve stukken en hoe herstel ik….. ;-)
renaultfreak zegt
kan niet erger!
JanJansen zegt
lol @ kowalsk
mercedesfan zegt
Ook een zuinige Duitser, de Polo blue-motion, of zo iets.
Dit is wel slecht nieuws, de Duitse auto’s zijn de gene die mijn favorieten zijn en de enige die mijn interesseren.
Maar ze zullen het wel overleven en de crissis zal hun gamma zuiveren van die onduitse modellen als SUV’s en andere overdeven cross-overs.
willie zegt
bouwen die moffen auto’s die veel te duur zijn voor hetgeen ze bieden, komen ze aankakken met produkten waar niemand meer op zit te wachten (tig honderd pk monsters) en met een design dat enkel in de smaak valt bij de lokale kampers en ineens geen klanten meer?
Yellomello zegt
willie: je bedoelt Duitsers denk ik… en volgens mij rijden kampers niet in VW’s hoor… er zit niet genoeg chroom op een VW…
Autojunkje zegt
Toen ik laatst bij de bmw dealer was had ik een praatje met de verkoper en die zij dat ondanks de crisis ze als warme broodjes over de toonbank gaan er stonden een hele hoop 1 series en 3 series ( nieuw ) te wachten op op platen zodat de eigenaren hem konden ophalen dus zo erg is dat volgensmij oo weer niet hoor iig niet bij bmw
Citrofiel zegt
Leuk, zo’n renaultfreak hier. Ben het nog met hem eens ook, maar ik zou het niet zo onomwonden verwoorden. ;)
Nou ja, de Duitsers mogen ook wel eens wat tegenslag hebben, worden ze (helaas) alleen maar sterker van op den duur, want overleven doen ze zeker.
Bart zegt
Meer Italianen
bozewolf zegt
Crisis en recessie in Duitsland? Oei, linke soep, we weten nog wat er vorige keer gebeurde. (lal-lal!)
lincoln zegt
tja .. dat heb je als je alleen maar focust op bezineslupers ..
veel leren van amerikaanse fouten .. daar doen de duiters niet aan ..
Citrofiel zegt
@ lincoln; Ik zou absoluut niet durven beweren dat de Duitsers alleen concentreren op benzineslurpers, allerminst… :o
WieAndersDasAuto zegt
@ lincoln
Dat klopt niet helemaal. Duitsers focussen juist heel veel op diesels. Zie Blue Motion van VW of Efficiënt Dynamic van BMW en noem maar op.
De Polo Blue Motion is zeer zuinig, de passat ook. Er staat ook een Passat Blue Motion 2. Die voldoet aan de euro 6 emissie normen… En Mercedes is ook heel goed in bouwen van diesels…
Alleen ik vraag me af hoe de Italiaanse verkopen het op dit moment doen.
JH zegt
@das auto; en sinds wanneer doen ze dat? sinds een jaar of zo omdat ze daarvoor hebben zitten slapen. ze hebben niet ontwikkeld waar zelfs de duitse consument om vroeg.
WieAndersDasAuto zegt
@ JH
Ze hebben zeker niet liggen te slapen. Zoals je ziet zijn de motoren er vrijwel bijna altijd op vooruit gegaan.
En waar haal je die info weg?
pim zegt
@Das Auto: ze hebben zitten slapen, voornamelijk Mercedes als je het mij vraagt. De benzineprijzen waren al lang aan het stijgen terwijl Mercedes doorging met het ontwikkelen van SUVs waar zelfs amerikanen niet meer op zitten te wachten.
Niet dat ze het niet geprobeerd hebben! Er was alleen tot voor kort nauwelijks vraag naar zuinige auto’s, de lupo 3L en de audi A2 waren niet erg succesvol en hadden dan ook geen navolger, helaas.
Het probleem met duitse auto’s momenteel is volgens mij het volgende: De meerprijs van een duitse auto is alleen op te brengen als zijn inruilwaarde stabiel blijft. Tot voor kort heeft dat prima gewerkt, maar bedenk maar: als je nu een nieuwe auto koopt, loont het zich over 5 jaar dan nog of zijn tegen die tijd de zuinigere nieuwere modellen zo veel kostengunstiger dat niemand op je 2e hands slurper zit te wachten?
Ik denk dat duitslandintern er een soort van garantiefonds zou moeten komen, waarbij een inruilwaarde wordt gegarandeerd als de auto later weer verkocht wordt. Dat zal de verkopen meer doen stijgen dan ad-hoc regels als het kortstondig opheffen van de wegenbelasting voor zuinige nieuwe autos. Een duitser wil best geld uitgeven, en een aanzienlijke meerprijs betalen, als hij daarmee maar weet waar hij aan toe is, heb ik gemerkt in de alweer vijf jaar dat ik hier woon.
9000cse zegt
Even een paar reacties lospeuteren!
En daar sta je dan straks met je premium RS6, M5 of E 63 AMG bij de Toyota-dealer met de vraag, of hij je toch a.u.b. nog een reële prijs wil teruggeven, wanneer je hem inruilt tegen een Prius met lichtmetalen velgen.
Voor hen, die het nog niet weten: De energiecrisis is nog niet voorbij! Ook al hebben we er nu een krediet- en economische crisis bij, die prijsdaling aan de pomp is maar tijdelijk. Wanneer straks de boel weer gaat aantrekken, schieten die brandstofprijzen weer omhoog. En nog verder dan we tot en met september 2008 hebben moeten meemaken.
Ik heb die pk-race van de “premium” Duitsers, met 400, 500, 600 pk en meer van begin af aan voor belachelijk gehouden. Toen ze er mee begonnen, waren er al zeer duidelijke signalen over een dreigend energietekort, mede op basis van opkomende giganten als China en India. Maar nee, de brandstofslurpers moesten nog meer gaan presteren/zuipen! Daarom moeten ze nu niet gaan jammeren, wanneer de mensen, die toch nog een nieuwe auto kunnen kopen, uitwijken naar efficiëntere merken. Toyota en (later) ook Honda zijn zo gek nog niet. Integendeel! Niemand van de Europese producenten kan hen de bestaande voorsprong nog afnemen. Of je die Prius nou mooi vindt of haat. Het is een eerste stap op weg naar een nieuwe autowereld, waarin geen plaats meer is voor potentieverhogende middelen op vier wielen. Lach maar over dat concept van Toyota, genaamd FT EV. Dat is de tweede fase, die nog veel belangrijker zal worden dan de hybride.
Maar voor diegenen, die het niet met mij eens kunnen of willen zijn: Ook ik vind het “a lot of shit”, dat “the good old days” niet meer terug zullen komen.
lincoln zegt
@Das Auto .. de duitse concepten van de laatste 10 jaar (op VW na) zijn allemaal groter/dikker meer opties .. meer peekaas ..
logisch natuurlijk .. want dat wil de consument nu eenmaal .. daar hoef je geen amerikaan voor te zijn ..
japan heeft een thuismarkt waar auto,s zuinig/klein moeten zijn .. dus die hebben hun zaakjes nu op orde ..
tis geen belediging naar de duitse fabrikanten hoor ..
meer een soort van constatering ..
hape zegt
Nou en als een BMW verkoper met droge ogen durft te vertellen dat je zojuist voor bijna EUR. 30.000,- hebt aangevinkt in de optielijst… op een auto van iets meer dan EUR 40.000,= dan gaat bij mij het licht uit. En het zou me niet verbazen daar (uiteindelijk) ook.