Na een kleine kapitaalinjectie van het overkoepelende SAIC is SsangYong dan toch onderuit gegaan: de Zuidkoreaanse autobouwer heeft vandaag faillissement aangevraagd. Zo beschermen ze zichzelf tegen schuldeisers, terwijl ze tevens wat tijd hebben om te reorganiseren.
Hierbij zullen ze bijvoorbeeld werknemers met vervroegd pensioen sturen om kosten te besparen. Het merk, dat het vooral moet hebben van SUV-verkopen, heeft afgelopen zomer zwaar te lijden gehad onder de stijgende brandstofprijzen. Toen deze later weer daalden, zorgde de kredietcrisis ervoor dat de verkopen niet opnieuw aantrokken. SsangYong verkocht afgelopen jaar zo’n 30% minder auto’s.
Met dank aan I8a4RE voor de tip!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, logisch.
Met alleen benzine-slurpers redt je het in deze tijd niet…
VonStroke zegt
Hebben ze nu het faillissement aangevraagd of een gerechtelijk akkoord zodat ze zich kunnen beschermen tegenover schuldeisers?
Brokkenpiloot zegt
Een groot gemis, al hun schitterende creaties zullen niet langer te zien op Neerlands wegen…
C6.R zegt
Ik hoop dat we in de toekomst nog kunnen blijven genieten van de hilarisch lelijke creaties van Ssang Yong!
Nuvolari zegt
Hoera! Vind dat ze het met die lelijke schepsels van ze alsnog lang uit hebben gehouden. Hopelijk doen ze bij een eventuele doorstart meer hun best.
Een betere ontwerper zegt
Jammer, geen auto met dakkapel meer dus…
Baldrick zegt
Eerste auto merk dat echt failliet is? Er zullen er wel nog volgen…
bmw zegt
Opgeruimd staat netjes. Erg voor de werknemers, maar die kunnen hopelijk na de crisis weer bij een andere autobouwer aan de slag.
Mtyn zegt
Jippie, ik vond het voor de kredietcrisis al opmerkelijk dat mensen zo’n auto kochten..
Naam (verplicht) zegt
Wel een beetje raar, als je op de homepage kijkt ( van AB dan he ;) ) zie je dit bericht boven het bericht over die Mansory Veyron van dus minimaal 2 mil..:P
Autojunkje zegt
[\Sarcasme /] ow man wat een verlies ik weet niet ik dit kan verwerken hoor [\sarcasme /]
Björn zegt
eindelijk.
scheelt weer een hoop lelijke auto’s.
Oskar zegt
Dat wordt een minuutje stilte tijdens de vrijdagmiddagborrel
audi0holic zegt
oh nee! die o zo mooie Action wordt binnenkort niet meer verkocht!
twisted
hubert zegt
er is dus toch een God…..
robbie zegt
@VonStroke, optie 2:
Ssangyong is seeking court receivership and filed its application for protection from creditors with the Seoul Central District Court, the company said in a statement.
Car-Nerd! zegt
Victory!!!!!! yeah!
Emile_Benz zegt
Tja logisch, met zulke lelijke gedrochten verkoop je geen zak …
The Hacker zegt
Een kutmerk voor klootjesvolk, dat is wat Ssangyong in mijn ogen altijd geweest is.
VonStroke zegt
@Robbie: Failliet zijn en een gerechtelijk akkoord aanvragen (krijgen) zijn toch twee verschillende zaken? Of zie ik het verkeerd.
Pruts0r zegt
Dus snel een paar van die dingen de schuur inrollen en over 30 jaar zijn ze goud geld waard….
peter zegt
fantastisch nieuws ! dit waren zon lelijke en slechte autos
Stender zegt
@ Prutsor
Doen! Kun je er nog in gaan wonen. Ruimte zat.
Herke zegt
goed goed! ga zo door met die aziatische k*t merken!
SWRT zegt
Eigenlijk kan ik er niet wakker van liggen,
Renee zegt
Zijn we mooi verlost van die spuuglelijk dingen.
JPM zegt
Wel grappig iedereen schijnt het hier prima te vinden. Toen ik pleitte voor het faillissement van GM begon iedereen moord en brand te schreeuwen over die arme mensen die dan ontslagen zouden worden bla bla. Natuurlijk dit zijn er een stuk minder maar dan nog, ongelooflijk hoe meningen veranderen als het over een ander gebied gaat.
OT: YES!
Mika_Hakkinen zegt
Niet erg zijn we eindelijk van die ontzettende lelijke auto`s af.. Go Italië en Engeland:P
robbie zegt
@VonStroke, ze vragen idd een soort van uitstel van betaling aan en proberen op die manier een faillissement te voorkomen.
Oftewel: Mensen, juich niet te vroeg!
robbie zegt
En voor het Chinese SAIC is het een mooie manier om van SsangYong af te komen:
“[Receivership] seems to be a way for SAIC to get out of SsangYong. SAIC appears unwilling to invest further in SsangYong as the global industry is facing an overcapacity problem amid slowing demand and it is not clear how much money would be necessary to revive SsangYong,” said Song Sang-hoon, an auto analyst at Kyobo Securities.
VeyronLover zegt
Eindelijk!!!
Weg met die rommel
lincoln zegt
ik had ook al zoveel last van dat merk ..
was echt een blok aan mijn been ..
zo te lezen was ik gelukkig niet de enige ..
nou nou nou .. wat wij hebben moeten doorstaan toen SsangYong nog bestond ..
Xtreme zegt
Yeahhh!!!!
Bye Bye!
cheetacars zegt
En dan maar zeggen dat die economische crisis zo slecht is :D Ssang Yong zo goed als failliet, Hummer dat niet verkocht word :D:D
RenesisHP zegt
Leuke reacties hierboven.
Ik zie nog net geen vlaggetjes en ladingen bier om dit heuglijke feit te vieren.
Helemaal geweldig dat er gezinnen in de problemen komen omdat hun inkomsten wegvallen. Nog leuker als die mensen honger gaan lijden.
Maw. Afwijken van de massa moet bestraft worden.
Ik zweer het, ik dacht dat ik een idioot was. Gelukkig zijn er genoeg reageerders om te laten zien dat het nog veel erger kan.
Ik lag mezelf regelrecht mijn graf in als bovenstaande eikelbijters dit jaar alles verliezen door de gevolgen van werkloosheid. Want hier in Nederland staan er ook een hoop banen op de tocht. Het kan iedereen dus gebeuren.
Ik heb het een aantal jaren geleden mogen meemaken. Ik ben toen bijna alles kwijtgeraakt door werkloosheid. Ik ben daardoor in een depressie geraakt, waardoor het allemaal nog wat moeilijker leek dan het al was.
Ik ben daardoor dakloos geraakt en ik heb daardoor kennis mogen maken met het begrip armoede.
Nou heb ik de mogelijkheden en de mazzel gehad om er sterker en beter bovenop te komen. Met als resultaat onder andere de auto´s en een goed leven en inkomen.
Daarom ben ik ook erg trots op de mx5 en rx8. Die auto´s zijn het resultaat van langdurig bloed, zweet en tranen.
Achteraf gezien was het een goede levensles. Ik gun het alleen niemand toe.
gogogomagazine.com zegt
Jammer genoeg komen ze vast weer terug na dat faillisement..
Guan zegt
@ mx5/rx8owner; dakloos en dan later toch weer aan de mx5 he… ;-)
Je hebt gelijk hoor, t is naar voor de betrokkenen, maar je moet toch toegeven dat het esthetisch gezien beter is wanneer we minder Ssangyoung’s op de weg zouden zien.
WieAndersDasAuto zegt
Het is uiteraard sneu voor de mensen die ontslagen worden. Niemand wil op straat komen en honger gaan lijden.
Ik gun niemand om ontslagen te worden bij een willekeurig automerk.
Maar SsangYong heeft zichzelf een beetje in de nesten gewerkt vind ik. Ze bouwden auto’s die bijna niemand aanspreken.
Ze komen niet met revolutionaire ontwerpen ( volgens mij krijgt de ontwerper een hongerloon). ;)
Hadden ze na al die mislukkelingen mooie auto’s gemaakt, dat zag de toekomst voor SsangYong veel rooskleuriger uit denk ik…
PantheraLeo205 zegt
Cadeautje van Darwin, survival of the fittest.
JPM zegt
@ Das Auto
Als je SsangYong weglaat en GM invult in je commentaar dan klopt het ook.
Guan zegt
@Das Auto; ze komen juist wel met revolutionaire ontwerpen! De X6 hadden zij zelfs al ver voor BMW uitgevonden!
Hun probleem is echter dat niet enkele ontwerpen foeilelijk zijn (zoals bv bij BMW) maar dat letterlijk ieder ontwerp lelijker is die etterende puist op mn kont!
Het enige doel waar zo’n ding voor geschikt is is het bedrijfsmatig rond slepen van een zware trailer. Als het uiterlijk er niet toe doet en alleen prestaties nodig zijn…
Guan zegt
@JPM, hou alsjeblieft op zeg. Ik chargeer ook, maar wat jij doet gaat te ver. GM produceert een hoop rommel maar heeft ook een aantal merken en type’s in de portefeuille zitten die we met zn allen echt niet hadden willen missen!
Tombnolz zegt
Meneer de jurist zal het hier eens uitleggen :) Ik ken uiteraard enkel het Belgische recht en zeker niet het Zuid-Koreaanse…
Als een onderneming in financiële moeilijkheden zit die ze niet meer te boven kan komen, vraagt ze haar faillissement aan, dat de rechter dan uitspreekt. Er wordt een curator aangesteld, alle schuldeisers mogen aangifte doen van hun schuldvorderingen, alle activa worden te gelde gemaakt en de schuldeisers worden zoveel mogelijk voldaan. Eventueel wordt de handelaar daarna verschoond en kunnen de schuldeisers geen betaling meer eisen van hem.
Als de onderneming echter wél nog reddingskansen heeft, dan kán ze geen faillissement aanvragen, wel het gerechtelijk akkoord (het is dus geen alternatief). Er wordt een commissaris inzake opschorting aangeduid, er wordt een reddingsplan opgesteld waarmee alle schuldeisers moeten instemmen, er wordt verder zaak gevoerd en de schuldeisers worden in een bepaalde mate voldaan, dan wordt de rest van de schulden kwijtgescholden en dan kan men weer gaan handel drijven.
DUS Ssang Yong zal er misschien (maar zeer zeker niet zeker) terug bovenop geraken. Goed voor z’n werknemers, jammer voor de rest van de wereldbevolking. De Musso vond ik iets hebben, de rest van het gamma heeft me altijd het bloed vanonder de nagels gehaald. Als je er eenmaal ingezeten hebt, zal je wel weten wat ik bedoel, plastics van het Lada-niveau en daarbij nog eens het lelijkste design te tekenen met pen en papier.
Ben zegt
Goh, eindelijk.
Nu kunnen alle mensen die met een rotte rodius zitten nu op een afschrijving gaan rekenen van 20.000 per jaar.
De actyon was echt het toppunt van lelijkheid. Zeker de pickup.
WieAndersDasAuto zegt
@ JPM
Dat klopt niet helemaal. GM heeft allemaal merken onder z’n hoede.
Alleen merken zoals Opel waren toch een goed verkopend merk.
Wat GM dus deed was dikke auto’s bouwen. Opel was het meest winstgevende bij GM. Maar de rest verkocht haast niet. Daarom zitten ze nu in de shit. Niet omdat ze lelijke auto’s bouwen…
@ Guan
Ik bedoel er mee te zeggen: ze kwamen niet met ontwerpen waarvan iedereen wauw, die is mooi zegt…
Ze bleven lelijke auto’s door bouwen, en er was geen fatsoenlijke auto bij.
En er was niemand die met een ontwerp kwam die iedereen aansprak.
Nu hebben ze zichzelf in de nesten gewerkt. Laat ze het maar oplossen…
JagUar zegt
Je ziet ze gelukkig al niet veel rijden, maar als je er één ziet, word je er nou ook niet bepaald blij van. De Rexton gaat nog, maar de Rodius bijvoorbeeld, dat is toch echt te erg.
Voor het geld wat je kwijt bent aan een rexton kan je bijvoorbeeld ook een Santa Fé kopen, wat naar mijn mening toch echt een stuk beter is.
Citrofiel zegt
Ergens wel jammer. Die Ssangyongs waren gezond, goed voor de lachspieren.
Jos zegt
Korea is spijtig genoeg niet in staat om zijn bedrijven te helpen; De VS heeft ford,GM en Chrysler wat uitstel gegeven maar zullen daardoor zelf op de fles gaan. Het leedvermaak zal in europa nog wel dalen, onthou m’n woorden maar.
Fred zegt
Dat Ssang young over de kop is,dat is natuurlijk niet leuk.Het zijn zeer degelijke en betrouwbare auto’s.En gelukkig zijn het niet van die commercielle 12 uit dozijn auto’s,zoals Sorento’s Santafe’s X-trail enz enz.
Waar heel popie jopie Nederland in rijdt!
En idd in een Ssang young val je op het is een echte liefhebbers auto!