Mocht je je nog eens afvragen waar al die accijnzen en wegenbelasting naartoe gaan die je elke keer weer af moet tikken, denk dan even hieraan. Om te zorgen dat jij redelijk veilig op weg kunt in de winter rijden er 500 vrachtwagens over de 3300 km snelweg van Nederland om ze bij ijzel met een laagje zout te bedekken. We hebben het dan over 84 miljoen vierkante meter asfalt.
Om alle snelwegen van ons land één keer te bestrooien is 1,5 miljoen kilo zout nodig. Dit moet bij extreme gladheid uiteraard nogal vaak plaatsvinden. In een doorsnee winter wordt er dan ook zomaar 60 miljoen kilo zout door het land verspreid, een operatie die zo’n €17 miljoen kost. Echter, dit seizoen zitten we al aan de 90 miljoen kilo.
Het record dateert uit de winter van 2005/2006, toen er 124 miljoen kilo is opgegaan. Het ziet ernaar uit dat we daar dit jaar overheen gaan, aangezien het strooiseizoen formeel duurt van oktober tot april en het voorlopig nog erg koud blijft. Bij deze dan ook even een hoeraatje voor de mannen en vrouwen die deze trucks dag en nacht besturen; liever roest en veilig dan ijzel en kapot.
Met dank aan steije voor de tip.
Baan1980 zegt
Goed voor de roesverwijderaars zegmaar !!
LP640 zegt
Toch nog íets goeds van de regering…
ZwerverRoodbaard zegt
Denk dat we deze gegevens dan maar met een korreltje zout moeten nemen ;)
arokh zegt
ik krijg een glimlach op mijn gezicht van dit bericht! Leuk dat jullie er aandacht aan besteden, en ik geef ook 3 hoeraatjes voor deze operaties. Toppie!
jamesBROWN zegt
Hoera!
RenJie zegt
Hulde! Van dit soort feitjes moeten we het hebben :)
gently zegt
Dat hoeft van mij allemaal niet, we worden hier verzorgd als kleine kindjes als je het anders bekijkt
Graafke zegt
Kilo’tje van die 90 miljoen hangt aan mijn auto denk ik ;).
Hulde aan de chauffeurs!
Nijntje zegt
en car wash eigenaars zijn ook blij! want iedereen met al die kilo’s zout op de wagen gaat meer naar de car wash ! :D
W!d zegt
alleen jammer dat al dat zout in het grondwater terecht komt! Maar goed.. restecp voor alle strooiers die in weer en wind de wegen ijsvrij houden!
trouwens,zit echt veel verschil tussen gemeentes hoe goed ze strooien en hoe snel ze uitrukken!
RobertJ zegt
Wel nodig, want zelfs met het laagje zout is het nog redelijk glad. Of de zomerbanden onder het bestelbusje zijn zo hard dat ze geen grip hebben :P
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
LOL @ ZwerverRoodbaard
@ gently: Zout op man, wees blij dat ze dat doen voor ons, is iig véél veiliger zo!
sem zegt
Hey Ruben,
Werk je bij de overheid? Heb jij enig idee wat de totale inkomstenbron voor de overheid is voor het bezit en gebruik van een auto In Nederland?
Dit loopt echt in de miljarden en het is algemeen (zelfs op basis van feitelijke gegevens) bekend dat maar een deel hiervan terug gaat naar onze wegennet en autobezitter!!! Merendeel van dit inkomstenbron wordt gebruikt om andere ministeries te ondersteunen.
In Nederland is en zal een auto worden beschouwd als een melkkoe!!!!
Nederland is qua kosten zeker GEEN autovriendelijk land. Dan laat ik de discussie over BPM +(dubbelop) BTW noch achterwege!!!
Graag wel de volgende keer een objectief begin van jouw verhaal!
Race_Kees zegt
Ach ja zout heeft weinig effect met strenge vorst, bij -6 graden is de werking bijna gelijk aan nul.
Herke zegt
Zonde van al dat geld! stel dat je in een opel rijd! dan roest dat ding onder je kont vandaan! voor gladheid hebben we toch esp en al die andere hulpsystemen? haha
Neej hoor, goede zaak al dat gestrooi! we betalen wel veel, maar daarvoor krijgen we natuurlijk wel een goed onderhouden wegennet en dit soort maatregelen voor terug.
Timmie zegt
En dat zout is slechts effectief boven zo’n -13 graden… Daaronder moet bijvoorbeeld al op een calcium-gebaseerd product overgestapt worden…
Ach ja… Het heelal is zoals een bord patatten… De patat waar wij op zitten, is zonet een beetje gezouten.
gekke turbo zegt
@autoblog
raar dat jullie geen carmageddon update hebben vandaag.
BMW heeft vandaag bekend gemaakt dat het voor het eerst in 14 jaar een verkoopdaling is geweest in 2008!!!!
http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/2009/weken_2009/02/0109_1530_bmw_daling_verkoop.xml
ps.: geen dank voor de tip
Martincb zegt
operatie…. Dit is waar we voor betalen en het is gewoon het werk van die mensen. Als dit al bijzonder wordt gevonden…
Thibaut zegt
@gekke turbo:
[email protected] ;)
C30 T5 zegt
Tja je moet niet op alle slakken……….
gekke turbo zegt
@thibaut
de beste kunnen wel af en toe een tip gebruiken ;)
Emile_Benz zegt
Tss, maar in Nijmegen waren ze – zoals altijd – weer eens TE LAAT begonnen met strooien… En dan nog niet eens ALLE hoofdwegen in de stad…
ju zegt
Mooie milieuvervuiling is dat. Dat gaat allemaal mooi door naar de grond en vervuilt het grondwater.
WieAndersDasAuto zegt
Het is ook wat.. Veiligheid boven verroeste auto.
slk zegt
Het is maar goed dat ik geen alfa sud rijd.
Ary zegt
zout …..en nu nog peper…..maakt alles……..
BETER!
ik denk dat je aardig wat zalmpjes met dit hierboven genoemde hoeveelheid zout hiermee kan verfijnen
topless zegt
Beter zout op de weg dan een ongeluk krijgen, maar toch mogen ze wel eens naar een alternatief zoeken dat geen roest veroorzaakt.
Will zegt
Ze zouden ipv zout beter kiezeltjes strooien! Dit gebeurt in de Scandinavische landen. De voordelen hiervan zijn: meer grip, geen nadelige effecten voor het milieu en de wagens. Nadeel: de wegen zien er echt niet uit.
RoT___ zegt
@ Nijntje: Dat betwijfel ik, het is op dit moment niet echt heel slim om je auto te wassen. Namelijk:
1. Je moet hem eerst heel goed droog hebben anders vriest alles vast.
2. Je bent net de hoek om bij de wasstraat en hij is al weer vuil.
De auto hier begint ondertussen donkergrijs te worden in plaats van zilvergrijs. Tegen de tijd dat de dooi hier weer in begint te zetten maar weer door de tunnel heen.
marruk zegt
ik zou zeggen, respect :P
17 miljoen per winter is wel veel geld, maar het is ook best een operatie, 6 maanden lang. Maar misschien valt er in 2009 een record zoutstrooien, wie weet.
bmw zegt
@Will: akkoord, maar door al die steentjes krijg je wel om de haverklap sterren in je voorruit… Dat is dan weer een nadeel.
Civic_Owner zegt
zolang ik zout op mijn frietjes (voor de nederlanders:bedoel ik zakje patat) krijg… hoor je mij nie klagen :lol:
blokker5 zegt
Bij ons in hoorn was niet duidelijk zout gestrooid, wél was er zand/grind op de fietspaden gestrooid. Eerste keer dat ze denken aan dat fietsers ook snel onderuit glijden
Will zegt
@bmw: Dat is niet het geval hoor. De steentjes worden namelijk vastgereden in de sneeuw of het ijs waardoor ze niet echt opspringen. Ik heb hier nog geen wagens gezien met sterren in de voorruit en ben hier toch al de hele winter. Ik snap trouwens niet hoe het komt dat er zo een verkeerschaos is. In Noorwegen (rond 70°N) in een sneeuwstorm gereden en we konden daar nog gemakkelijk 60 à 70km/u halen op bochtige wegen zonder echt gevaarlijke toestanden. Leve de spijkerbanden?
Oom Agent zegt
Ai, 90 miljoen kilo zout de natuur in pompen.
Wat is beter voor het milieu: 90m kilo zout of meer CO2 uitstoot?
Als iedereen een SUV kocht, dan was er geen zout nodig.
w0o0dy zegt
@Oom agent: lekker intelligente opmerking…. ook een SUV glijdt kansloos de weg af als er ijs ligt. Sterker nog… met brede (zomerbanden)sloffen onder je SUV heb je veel gewicht en veel glijoppervlak en een hoog zwaartepunt…. bye bye!
mart(w)in zegt
en normaal alleen maar klachten over vrachtverkeer,maar nu…o zijn ze zo blij hier dat ze veilig kunnen rijden omdat er vrachtwagens zout strooien…en dat zout wordt ook weer vervoerd van akzo (die het maakt) naar de depots waar het opgeslagen ligt met vrachtwagens,die het daar weer storten.
hypocriet zijn we …..
mashell zegt
“en normaal alleen maar klachten over vrachtverkeer”
Die strooiwagenchauffeurs zijn helden. Bij nacht en ontij over gladde wegen rijden, je moet het maar kunnen en willen.
Maar ik heb nog nooit een strooiwagen een zinloze inhaalmanoeuvre zien uitvoeren…
Jaap zegt
w0o0dy
Och een SUV met grove banden komt een heel eind. En met spijkerbanden helemaal.
De vraagstelling is wel interessant: wat is meer vervuilend: de CO2 uitstoot van SUV’s of de duizenden tonnen zout die jaarlijks de grond in worden verspild?
Daniel zegt
over millieu gesproken… wat denk je dat al dat zout met de bodem en bijhorend drinkwater doet??? niet dat ik nou zo`n groene ridder ben (in tegendeel) maar kappen met dat zout stooien lijkt me prima, dan past iedereen z`n rijstijl vanzelf wel aan en ook debandenkeuze en blijven de auto`s beter roestvrij.
Brokkenpiloot zegt
Doordat we helemaal verwend worden, lijkt het ook wel of niemand meer in de gaten heeft dat je je rijstijl kan aanpassen bij mogelijke gladheid. In combinatie met al de electronische hulpmiddelen op onze vierwielers, wanen steeds meer mensen zich onkwetsbaar. Maar pas op: dat zijn we niet zoals ik zelf een aantal jaar geleden ook heb ondervonden (ijzel).
Citrofiel zegt
De wegen zijn hier wit. Niet dat er sneeuw ligt, er ligt alleen een laagje zout overheen… :|
mart(w)in zegt
mashell schrijft,
10 January 2009 om 14:18
“en normaal alleen maar klachten over vrachtverkeer”
Die strooiwagenchauffeurs zijn helden. Bij nacht en ontij over gladde wegen rijden, je moet het maar kunnen en willen.
Maar ik heb nog nooit een strooiwagen een zinloze inhaalmanoeuvre zien uitvoeren…
dus jij haalt ook nooit in ?
Pim Brussee zegt
Die strooiwagenchauffeurs doen het toch maar even, bij nacht en ontij. Weer een voorbeeld hoe belangrijk chauffeurs zijn. Veel automobilisten kankeren over chauffeurs, maar deze chauffeurs zorgen er wel voor dat je kunt tanken, boodschappen doen bij appie hein, materialen kunt halen bij de praxis, een flat tv kunt halen bij scheer & foppen etc. etc.
En dan altijd maar zeuren dat vrachtwagens files verorzaken. Kijk je op de A20 dan zie je 3 rijstroken voor personenwagens die s’morgens stil staan, en 1 rijstrook voor vrachtwagens die gewoon met 80km/pu door kunnen rijden. Slechts 2% van het vrachtverkeer is verantwoordelijk voor files, en dat geldt ook voor de ongevallen/aanrijdingen.
Als de chauffeurs hun werk 3 dagen zouden neerleggen zijn de schappen in de winkels leeg, en benzinestations al in 1 dag.