Nee, dan bedoelen we niet die extreem gave oer-S1, maar de sportiefste variant van Audi’s nieuwste kleinste autootje. De productieversie van de A1 Sportback kunnen we in de loop van dit jaar verwachten, en natuurlijk zijn jullie dan automatisch benieuwd naar de specs van de S1.
Want die komt er, volgens
De auto zou uitgerust zijn met de 1.4 TSI-motor met turbo èn supercharger die we ook in de Polo GTI en Ibiza Cupra terug kunnen vinden, goed voor minstens 200 pk. Achter de motor hangt een zeventraps S-tronic dubbele-koppelings-robotbak. Dit in combinatie met quattro-aandrijving met een lichte voorkeur voor de achterwielen (40:60) zou van de S1 een heel leuk speelkameraadje moeten maken.
Hoe de sprint van 0-100 verloopt laat zich voorlopig nog raden, maar er wordt gegokt op een tijd van rond de zes seconden – serieus snel dus. Ook de begrensde topsnelheid van 250 km/h moet een apart gevoel geven in zo’n klein ding. Dit alles betekent niet dat je met de S1 al te vaak aan de pomp zal staan; reken op een verbruik van zo’n 1 op 15 gemiddeld.
In Groot-Brittannië schat men de prijs van de S1 op zo’n £25.000, oftewel €27.600. Ga er dus maar vanuit dat wij dik over de 30 mille moeten betalen voor dit gifkikkertje, waarmee hij toch aardig in het vaarwater van de Golf GTI begint te komen.
MagikJourney zegt
30 mille beetje duur vind je niet?
stefan zegt
NAJS
doe mij die maar
TomRS6 zegt
Maar…. Dan rijdt je wel een Audi ipv een VW
Christian Adriaensen zegt
30.000 euro…voor dit ??? Pfff…next please…
Majinstar zegt
Kicken !!!!! de 1ste gehandicapte auto van nul naar 100 in 6 sec.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, ze hadden nog een platformpje van een oude Polo ergens in de hoek staan en dachten: kom!
Is maar 1 reden voor dit autootje: gemiddelde uitstoot over de gehele productlinie verlagen. Daarom ook 30 mille. Hoeft geen extreem volume te draaien maar elke die ze verkopen zit dan i.i.g. een dikke marge op…
Kortom: slim!
En zijn vast weer genoeg badge-nerds die erin trappen.
Laurens zegt
De afbeeldingen van de concept A1 lijken mij net een concept voor de nieuwe A3. Qua afmetingen is hij ongeveer hetzelfde.. Het lijkt me sterk dat de definitieve A1 veel op het concept lijkt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik vind trouwens het interieur wel heel cool in zn eenvoud!
Maarja, dit is de concept…
Ben benieuwd wat ervan overblijft in de productieversie.
Endlezz zegt
Leuk, maar ik zou me nooit veilig voelen in zoiets, ervan uitgaand dat ik er al in zou passen… liever een snelle middenklasser dan een stadswagentje met 200pk :/
Pauluz328i zegt
Ut lijkt haast een volvo c30 die achter kant enzo.
Maar het zal wel een grappig ding worden daar niet van.
Maar helaas het spreekt me niet aan. next….
Jesper zegt
Mwoah, niet verkeerd die specs, wanneer zien we de RS1? :P
Nee serieus, die prijs, dat is toch belachelijk, voor 30 mille rijd je ook een hele nette Golf, die je vervolgens kan chippen tot vast wel 200pk of meer…
Ik denk dat je dan beter voor de één na hoogste versie van de A1 kan gaan – zal wel een 1.6 FSI 105pk zijn – en die laten chippen tot zeg 170…
SAAB heeft het bestaansrecht van de A1 behoorlijk goed omschreven denk ik ;)
Jochempie zegt
30 mille is een normale prijs voor een bom als deze auto. Hij’s dus nog sneller dan een GTI en exclusiever. Erg tof!
q-oekje zegt
die gril heb ik eerder gezien hij lijkt hier wel een beetje op
http://www.youtube.com/watch?v=471S994veeM :P
SjoerdV zegt
gadver de gadver! Niet bepaald mijn smaak. Wat zijn de concurrenten?
Melvivio zegt
Als ze deze nou eens exact zo laten, zou ik er nog best 30K voor neer leggen.
Maar denk zo’n beetje het enige wat van het concept model over blijft is de vorm en de koplampen.
Als ze het interieur nou ook eens zouden houden, was het tenminste niet meteen je zakelijke duitste net iets hippe golf.. Maar gewoon alom een toffe auto.
Ahjah, niet dat het zakelijke duits zo verkeerd is. maar is dat echt wat we willen ?
Nee, we willen dit ! dus laat maar kopen, ik steel alvast een paar spaarvarkentjes van kinderen bij mij uit de straat (6)
Larrs zegt
Ik vind snelle kleine auto’s erg leuk, maar een kleine Audi is even wennen.
q-oekje zegt
jah zeker kleine audi is wennen? a2 vergeten?
DennieFR zegt
Opzich wel een leuk karretje lijkt me.
Alleen of ie in Nederland goed gaat verkopen is maar afwachten,want voor meer dan 30.000 euro wil je toch echt wel meer auto,en niet alleen snelheid.
Over dat verbruik,gemiddeld 1:15??
Het kan wel een 1.4 zijn,maar dat haal je dus echt niet ;)
fjc zegt
Als zo hem zo laten dan mogen ze hem direct bij mij voorhuis parkeren
wat een prachtig ding !
Heyhuub zegt
Er is maar 1 auto te koop die voor minder dan 30000,- 0-100 onder de 7 seconden doet. Dat is de Renault Clio 2.0 Sport, en dat is dan net aan met 6.9 seconden.
Dan klinkt die prijs opeens niet meer zo verkeerd.
INSIDEMAN zegt
een MINI Cooper S is ook 30.000 euro en die verkoopt ook goed
BMW liefhebbert zegt
De Mini Cooper S Works heeft ruim 213 PK’s en die kost een een dikke 30 K euro’s. Gaat erg snel en heeft een perfecte wegligging. Is toch wat mooier dan de zoveelste variant op de Audi single frame modellijn……gaaaap
Mo zegt
BMW liefhebbert ben je nog steeds fan van mini als ze straks verkocht worden? Wat een fanboy ben je ook he.
Neal zegt
ff wachten op de 3 deurs:)
Jordey zegt
Mini’s zijn voor mannen met een kleine leuter of een verwijfd gedrag tegenover zijn vriendin. Kom op BMW liefhebber, dit gaat wel te ver. Audi’s zijn gewoon cool en laten we het daar maar bij houden.
Cupracer zegt
Vergeet die begrensde topsnelheid van 250km/u maar en 0-100 zal in het beste geval 6.8 zijn.
Mattie zegt
pff 30.000 is aardig bakkie met geld.. Maar als nog zet hem maar voor de deur, maar loos dan wel graag die achterdeuren dat maakt hem minder mooi! Volgens mij als ze met foto’s komen met een 2 deuren dan zal dat hem een stuk interessanter maken (niet qua prijs maar qua uiterlijk)
Tommy zegt
Hij komt er ook gewoon als 3-deurs hoor, het lijkt nu net alsof in de tekst staat dat er alleen van de A1 Sportback een S-variant komt. Maar een 1.4 T(F)SI met 200 paardjes is wel ubervet!! Nu kan Audi ook eindelijk profiteren van de Volkswagen’s Twincharger-techniek.
@ q-oekje: En toch denk dat de A1 veel beter gaat scoren dan de oude A2, die was gemaakt om zo zuinig mogelijk van A naar B te rijden en deze A1 is een sportief autotje wat veel meer mensen aan zal spreken dan een te duur zuinigheidswonder. Super zuinige auto’s kan je veel beter aan andere merken over laten die daar altijd al mee bezig zijn denk ik.
bozewolf zegt
Ik vind em best cool. Klein bommetje. 30 mille is wel veel geld voor zo’n klein karretje, though.
alleen kopen als 2e auto of als je weinig vrienden hebt.
Jochempie zegt
@ bozewolf: een auto lease je voor je vrienden, een auto koop je voor jezelf
kyanite zegt
Dit is echt niet de eerste kleine Audi, nee de A2 was dat ook niet:
kyanite zegt
Bovenstaande foto is trouwens een Audi 50, later ook verkocht als VW Polo:
El Loco zegt
Dit is wel een AutoWeekberichtje hoor mannen, één grote speculatie.
Nuvolari zegt
Top, lijkt me heel geslaagd zo’n klein nuclearbommetje op 4 wielen. Al denk ik dat die 19inch een beetje overdreven is, dat stoppen ze zelfs niet onder een S4.
WieAndersDasAuto zegt
Ik geloof nooit dat de S1 250 haalt. Ik denk hooguit 230-240.
Ik zou het een hele prestatie vinden als hij echt 1 op de 15 reed. Maar de tijd zal het wijzen, we zullen het zien…
freek zegt
een drie deurs zou al veel mooier zijn ipv van die deuren voor de achterstoelen, die er zo ff ingepropt zijn…
maar best een geinig bakkie, net als de scirocco, puur een auto die je koopt omdat ie gewoon gaaf is, niet omdat je zoveel mogelijk auto voor je geld wilt hebben.
thom zegt
“En zijn vast weer genoeg badge-nerds die erin trappen.”
Eeeehhhm, juist ja
“The 9-3 shares platform with the Opel Vectra, and with the Cadillac BLS made on the same assembly line in Sweden”
The Saab 9-7X is a Saab-branded mid-size sport utility vehicle (SUV) based on General Motors’ GMT360 platform, which also includes the current GMC Envoy and Chevrolet TrailBlazer (and for this the 9-7X has been given the nickname “Trollblazer”,
Trollblazer: nice :)
“De Saab 9-5 zal het platform en veel andere mechanische onderdelen gaan delen met de Opel Insignia”
marruk zegt
27.600, jaja.. Ik denk dat de pond-euro waarde zich door eurodaling of pondstijging wel weer zal herstellen naar minimaal 1,20. En dan spreek je al gauw weer van 35.000 ipv 27half.
wimbers zegt
pass
A2 please..
Edje® zegt
Zeer mooie auto… beetje duur, maar denk ik zeker wel een alternatief voor een Mini of een full options MiTo.
Vind hem in de trouwens in de 5 deurs versie mooier. Weet niet… oogt ie gestrekter en daardoor wat meer classy.
Ik hoop wel dat hij zo blijft als deze foto’s. Ze moeten niet alle spannende elementen er af halen voor de productie versie. Trouwens wat een waanzinnig mooie kleur dit grijs.
Bert zegt
Zal wel aan mij liggen, maar dit is net zon uberlelijke Impreza.
Wel beter geslaagd als de A2 iig, maar veel teveel knikjes en vouwen.
tdj zegt
Leuk leasebommetje.
Ash zegt
Nahh vind em niet echt wat.. Ziet er best in elkaar getrapt uit..
Windhoos zegt
Ik kan het wel toejuichen, maar dan liever wel een driedeurs versie, geen vijfdeurs. Trouwens ook zowiezo nutteloos een vijfdeurs aangezien je er wel van mag uitgaan dat er vrijwel nooit iemand achterin zit, en het is bovendien ook geen porum
Wel een bommetje trouwens, 200pk voor zo’n klein auto’tje! :-D
Camiel zegt
5 of 3 Deurs???
Windhoos zegt
@Camiel,
Ja, 5 of 3 deurs. Bij een hatchback of station wordt de kofferbakklep ook als een deur gezien….
Windhoos zegt
Het valt me nu trouwens pas op, maar 19″ onder een S1? Dan zijn die uitgebouwde wielkasten ook wle nodig ja :-S
wilco zegt
Eindelijk een miniconcurrent die er WEL goed uitziet. Deze wil ik wel hebben. Mini en fiat 500 niet.
Ger zegt
Welke dronken Duitser heeft dit nu weer bedacht?(of gestolen) het lijkt namelijk verdacht veel op een Mazda 323 uit 1989…..en dat waren echt leuke auto’s ;-) . Audi zet em op!