Het is allang geen schande meer dat Jaguar tegenwoordig een stinkende oliemolen in haar modellen lepelt; het blijkt zelfs een bijzonder prettige motor te zijn. Zoals we onlangs berichtten heeft Jaguar de motor een update gegeven en leveren ze hem nu met twee vermogens. Beide motoren vinden binnenkort ook hun weg onder de kappen van twee Tata-zusjes, de Land Rover Discovery en de Range Rover Sport.
De lichtste versie van 240 pk is bestemd voor de Discovery, terwijl de RR Sport die van 275 pk krijgt toegewezen. De motoren zijn niet exact hetzelfde als bij Jaguar, zo wordt er geen dubbele turbo op gemonteerd waardoor het koppel wat lager uitvalt. Vreemd, want in zo’n loodzware offroader is dat nu juist wat je nodig hebt. Maar goed, dan moet je maar een TDV8 bestellen. (via autocar)
Peugeot406coupe zegt
Krijgt PSA deze motor nu ook of niet?
Mika_hakkinen zegt
Beetje raar van 2 na 1 turbo.. maar zal wel zn redenen hebben
Oom Agent zegt
Beter! De 190PK die ik in mijn Disco3 had was eigenlijk net iets te min.
PantheraLeo205 zegt
Zo’n Disco verdient het, wat ’n kar.
robbie zegt
De huidige 2.7 V6 heeft ook een enkele turbo en nog wat andere aanpassingen:
PS En zoals ik al eerder zei kunnen we deze motoren op korte termijn ook verwachten in de Peugeot 407 & 607 en de Citroen C5 & C6.
Br3cht zegt
En geen nieuwe motor voor de Freelander 2? :(
robbie zegt
Ik vraag me trouwens af wat Land Rover gaat doen met de 3.6 V8 diesel. Die levert net zoveel vermogen als dit nieuwe 3.0 V6 blok.
En daar komt nog eens bij dat dit blok eigenlijk alleen maar gebruikt wordt in de Range Rover Sport en Range Rover, want voor de Jaguar XJ/XF/XK schijnt het blok veel te groot te zijn.
Grote kans dus dat het geschrapt zal worden door Tata en dat ze alleen nog maar het 3.0 V6 blok in verschillende varianten gaan toepassen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Super, topmotor!
Zullen we nog wel terugzien in meer modellen…
Hesp zegt
Robbie: lijkt me sterk om die V8 nu al te schrappen, is nog maar een 2-tal jaar op de markt… Misschien wordt die ook vergroot, naar -pakweg- 4 liter of zo?
de sjonnies zegt
Is deze 3 liter geen afgeleide van de 2.7 die in mijn C6 hangt? Me dunkt dat je geen nieuwe 3 liter gaat ontwerpen met alle kosten als je van Ford/PSA al een zijdezachte 2.7 hebt.
robbie zegt
@de sjonnies, leer eens lezen! Dit is een doorontwikkeling van de 2.7 V6 die in je C6 hangt. Ook Citroen gaat die motor op korte termijn vervangen door deze nieuwe 3.0 V6.
Yeelen zegt
yes!
goed zo, de tdv6 vond ik met 190 pk een beetje zwak voor dit kaliber..
275 pk, dat is bijna evenveel als de tdv8..
Dirk zegt
Mijn 407 coupé heeft ook de 2.7 hdi en die is prima.
Met nog 70 pk meer en nog meer koppel wordt de 407 wel een bom.
De reden van 1 turbo ipv 2 bij landrover is gewoon dat hij anders en veel hoger gemonteerd wordt dan bij bv psa om door hoog water te kunnen rijden.
Thibaut zegt
maar de TDV8 heeft ‘maar’ 272 pk, en de V6 275 dan?
fiat1100R zegt
De reden van de ene turbo is eigenlijk zeer simpel. Minder koppel in totaal maar meer koppel beschikbaar bij zeer lage en lage toeren. Dit is ideaal om in het terrein te gaan rijden !
Trevor zegt
Denk ook dat als ze m in die freelander II hangen er een hoop klanten bij Mercedes(GLK), BMW(X3), Audi(Q5), VW(touran/touareg), enz toch in ieder geval even komen kijken om proef te rijden en een behoorlijk deel daarvan tot koop zou over gaan…. In het terein komt ie al verder dan zijn concurenten met een veel mindere motor.. Als ie dan ook nog eens op de snelweg(waar 98% v/d gebruikers rijdt met SUV’s) kan meekomen zou het een nog groter succesje voor Landrover kunnen worden…
DavidZ zegt
@Robbie: in het Autocar artikel staat dat de RR de TDV8 houdt.
Michiel zegt
Moet zeggen dat de huidige v6 in de disco3 niet tegenvalt, maar dit is natuurlijk helemaal lekker. Blijft toch leuk om de voortgang te zien sinds de 300tdi en td5 motoren.
De reden dat ze deze motor niet in de Freelander 2 hangen komt, denk ik, door de configuratie. De Freelander gebruikt een dwarsgeplaatste motor, terwijl deze v6 motoren in de lengterichting worden geplaatst. Kort gezegd, de motor kan dus niet in de Freelander.
robbie zegt
@Michiel, bij Peugeot/Citroen zal deze motor ook dwars geplaats worden, dus wie weet ;)
@DavidZ, wie weet speculeren die ook maar een eind in het rond :D Zo moeilijk is het namelijk niet om te voorspelen dat Land Rover, Citroen en Peugeot deze motor ook gaan toepassen…
Michiel zegt
@ Robbie
Ok, dat wist ik niet. Ja, dan zou het kunnen :)
Maar dan nog, of ze het doen betwijfel ik. Het zou erg mooi zijn, maar denk dat het gat tussen de Freelander en disco dan te klein wordt. Even aanzien maar! :D
Mika_Hakkinen zegt
@fiat1100R,Dirk Oke is dat ook duidelijk haha klinkt logisch.. moeten natuurlijk wel door water enz kunnen rijden jah..
Tommy zegt
@Trevor: In de Touran iig niet want dat is een MPV met louter viercilindertjes, niet echt vergelijkbaar met een SUV als de Freelander. De Touareg valt trouwens een segment hoger in dat van de Range Rover. Maar van de X3/GLK/Q5/XC60 zou zomaar is kunnen ja..
Citrofiel zegt
Ik snap niet waarom niet gewoon beide versies in beide modellen geleverd gaan worden… Ik kijk overigens uit naar de update voor de Citro’s! :D
@ de sjonnies; Voel je je nu achtergesteld? Zogauw hij er is maar een C6 met de nieuwe kopen, of niet? ;) Neuh, de 2.7 is een prima motor. :)
Timmie zegt
Waarschijnlijk hebben ze het koppel bewust laag gehouden om het gat met de TDV8 groot genoeg te houden. Die constructeurs met hun hierarchische spelletjes toch altijd…
de sjonnies zegt
@ citrofiel nee hoor, hij zit net door de twee ton heen en gisteren ff naar Le Havre op en neer geweest in de ijskoude en zoals altijd geen probleem !
als ie het zo blijft doen ga ik dit keer voor de 500000 !
mathari autos zegt
landrover discover 2.5td5 moteren is dat bmw motoren of ford