De Amerikaanse verkoopcijfers over de maand december zijn bekend gemaakt and it ain’t pretty. Chrysler steekt in negatieve zin met kop en schouders boven iedereen uit en zag de verkopen afgelopen maand in vergelijking met een jaar geleden met maar liefst 53,1% kelderen. Ford (–31,6%) en GM (–31,2%) deden het wat dat betreft iets beter. Maar ook Europese merken zoals BMW (-40,2%), Mercedes (-32,1%). Volvo (-47%) en Saab (-57%) voelen de pijn.
En ook de Japanners bleven niet gespaard, Toyota daalde met 37.5%, Honda met 34% en Nissan met 30%. Waren er ook nog lichtpuntjes? Eentje! Alleen MINI wist 0,1% meer auto’s te verkopen. En als we naar heel 2008 kijken dan weten alleen Subaru (+0,3%) en MINI (+28,6%) een plus te noteren.
En inmiddels komen er geluiden naar buiten dat Toyota voor maar liefst 11 dagen de complete productie in haar Japanse fabrieken stil wil leggen in de maanden februari en maart. En dat heeft natuurlijk alles te maken met de teruglopende vraag. (afbeelding via Jalopnik)
Gnermo zegt
Tja, dat viel wel te verwachten met de “kredietcrisis”
Mika_Hakkinen zegt
Gaat lekker
Jacco zegt
We zullen na de zomer weer een inhaalslag gaan zien in de verkopen. Mensen stellen de aankoop uit…niet af.
we’ll see ;)
Knoopie zegt
Auw.. Tsja, dat krijg je als iedereen in paniek raakt. Volgens mij moet je juist geld uitgeven als het slecht gaat met de economie :S
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Trust is everything…
Zodra het consumentenvertrouwen weer aantrekt, zullen de verkopen zeker weer een boost krijgen. Dat dat vertrouwen nu op een nulpunt staat lijkt me duidelijk. Verder krijgt vrijwel niemand in de US krediet, dat helpt de autobranche uiteraard ook niet.
Hopelijk voor sommige merken trekt het op tijd aan.
De duur van deze stagnering in de verkopen zal het belangrijkste zijn!
YK zegt
Yay for MINI! :D
*zwaait met MINIscuul vlaggetje*
smeck zegt
steekt Saab percentueel gezien niet boven Chrysler uit?
57 > 53,1
Larrs zegt
En hoe zit het met de occasions? Als je geen geld hebt voor een nieuwe, dan heb je altijd nog goede tweedehandse auto’s voor weinig.
Jandepandaman zegt
Wake Up Call voor de autofabrikanten misschien…?
JPM zegt
Ik heb geen medelijden met ze. Die mentaliteit van elke 2 jaar een opvolger van een model uitbrengen begint zn tol te eisen.
Stephan Tast zegt
De autoverkopen in Japan liggen momenteel op het laagste niveau sinds de oliecrisis uit de 70-er jaren. Wie nog steeds denkt dat het met de huidige CRISIS wel meevalt droomt maar lekker door.
@ Svenska Aerocastle: Chrysler en GM hebben een paar dagen geleden beide 4 miljard dollar ontvangen als eerste lening, Ford wil (nog) niet, wie zouden er volgens jou nog meer krediet moeten krijgen?
G. Bert zegt
@ Stephan Tast: de autokoper. In de States zijn ze helemaal niet gewend om iets te moeten betalen bij de koop van een auto, ze rekenen niet af maar kiezen voor een betaalplan. Alles op de pof! Die periode is nu eventjes voorbij…
Arnoud zegt
@ Larrs:
Hahaha… :lol: Goede 2de hands auto’s in de US.. :lol:
BART! zegt
iets beter??? zeg maar gerust: minder slecht!
Christian Adriaensen zegt
Jacco heeft helemaal gelijk. Mensen hebben hun aankopen als nooit tevoren naar 2009 geschoven. In België zijn het één van de meest succesvolle soldenperiodes. Ook krijgen we sinds begin anno 09 veel meer showroomtrafiek over de vloer, dit is bijzonder positief nu net voor het autosalon in Brussel. Qua verkoop gaat dit goed komen.
Uiteraard is er één punt dat we niet mogen vergeten, het gaat ‘em vooral om volume en dit zorgt voor minder marge waardoor we toch écht veel moeten verpatsen om effectief iets te verdienen !
Streepjes zetten kan iedereen …alleen te hopen dat er niet teveel zullen zijn die paniekvoetbal gaan spelen en duizelingwekkende kortingen gaan geven … dit maakt de markt alleen maar kapot … neem daar de huidige kredietcrisis maar als groot voorbeeld !
Oxymoron zegt
Wat ik hier mis is het besef dat de gemiddelde Amerikaan niet alleen zijn krediet kwijt is maar ook zijn pensioenvoorzieningen. Ik heb al genoeg verhalen gehoord van mensen van rond de 60 die vertelden dat hun huis gelukkig afbetaald was, maar hun baan en pensioen waren verdwenen. Onder die omstandigheden stel je de aanschaf van een nieuwe auto niet een jaartje uit maar probeer je er zo lang mogelijk mee te doen. Ze hebben nog geluk dat de benzineprijzen weer redelijk laag zijn.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Staphan Tast: met ‘bijna geen krediet meer te krijgen’ bedoel ik de consument. Jan met de pet zeg maar… In NL is meer dan 80% van de verkochte auto’s gefinancierd. Dat zal in the US niet veel anders zijn.
Aangezien banken vrijwel geen leningen meer verstrekken aan particulieren, kunnen deze geen auto’s kopen.
robbie zegt
@smeck, Saab is een vrij kleine speler en ik doelde voornamelijk op de concerns als GM, Ford en Chrysler. Want onder Chrysler vallen bijvoorbeeld ook Dodge en Jeep.
Larrs zegt
@ Arnoud
In Amerika is toch niet elke tweedehandse auto zo’n afstandse barrel waar die studenten, voor de make-over, van pimp my ride in rijden? (hopelijk :P)
Als er zoveel nieuwe bijgekomen zijn de afgelopen jaren, dan moet haast wel veel tweedehandse auto’s zijn.
Yellomello zegt
Ik was ook niet van plan een nieuwe auto te gaan kopen, ik heb er een van 25 jaar oud en die rij ik totdat ik het niet meer kan betalen!
SebastiaanG zegt
ja, er zijn niet altijd goede tijden.
slk zegt
Jammer voor die premium merken.Gelukkig heeft mercedes reserves ingebouwd.Had ook niet anders verwacht voor zon concern
WieAndersDasAuto zegt
Tja dit zijn wel hele zware tijden voor de autobranche. Want als die mensen helemaal niet meer auto’s op krediet kunnen kopen dan loopt de verkoop automatisch terug.
Dit moeten wel hele harde tegenslagen voor ”the small three” zijn. En ook niet alleen voor hun maar ook voor de andere merken…
Ben benieuwd wanneer het allemaal weer wat beter wordt.
Citrofiel zegt
En zogauw de markt opleeft stapt Citroën in. :twisted:
*droomt verder*
Marko zegt
Heeft Obama nog niet bekend gemaakt dat hij hier iets aan wil doen… of ging hij nu iets doen tegen de werkloosheid?
bmw zegt
Vergeet niet dat gepensioneerden belangrijke klanten zijn. Als de pensioenfondsen verdampen, dan heeft dat ook gevolgen voor de aankoop van auto’s, me dunkt
Matthis zegt
DOEI!!!!!!!